Gå til innhold

Oldemor ga babyen min kjeks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en familie ødelegges av at den ene forelderens bestemor lar et lite barn få sitte på en kjeks en øyeblikk, da kan familielivet fort gå i knas ja.

Jeg tror det kan være lurt å snakke rolig med oldemor, hun gjorde det jo ikke for å drepe oldebarnet sitt, og med mindre barnet kan bli alvorlig sykt av innholdet i kjeksen det suttet på, så går det helt greit.

Husk også at før eller siden kan det kanskje vær fint å ha en barnevakt.

Anonymkode: 53a5a...f93

Jeg skrev gjennomgående og nettopp fordi det kan være flott med barnevakt, bør oldemor vise at hun er til å stole på! 

 

Anonymkode: 8e2fe...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spedbarnsdødeligheten var høy pga manglende vaksinasjonsprogram og dårlig velferd.

Du virker litt uiniformert.

https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/100-aar-med-redusert-spedbarnsdodelighet

Anonymkode: a2cfb...857

Krybbedød er drastisk redusert pga at foreldre ikke lar baby sove på magen🙄

Anonymkode: 03554...b07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær en slik person som blåser deg opp over alt. Smil til oldemor (som sikkert med suksess har fostret opp både barn og barnebarn), og si vennlig at du ikke vil introdusere barnet for sukker enda. Hvor lenge får dere beholde oldemor i livet deres? Ikke bruk tiden til å krangle om bagateller.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2019 at 9:36 PM, AnonymBruker said:

Var hos oldemoren til babyen min i dag. Jeg styrte på med noe på kjøkkenet og da jeg kom inn satt baby 5 mnd å suttet på et safarikjeks. Jeg sa "Hva er det du gjør?!? Hun skal ikke ha kjeks!" Så svarte hun "Hun suttet bare litt på den, samtidig som hun dyttet en liten bit av kjekset som var falt ned på bodyen hennes inn i munnen til baby. 

Jeg sa i fra at det ikke var ok. 

Har dere noen sånne historier? Er så lei av at andre folk skal presse sukker på babyer som ikke en gang forstår hva det er! 

Anonymkode: 5b2e8...20f

Så heldig dere er som har en oldemor til barnet deres.

Må si at dette er orkan i et vannglass. Det er begrenset hvor mye en fem mnd gammel unge får i seg av sukker fra å sutte på kjeks og det er hverdagskosten som teller. Du kommer til å gå på en smell om du skal kave deg opp hver gang du ikke har 100% kontroll. Slapp av og fokuser heller på hvor heldige dere er som har oldeforeldre i behold. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Sukker er ikke farlig...

Anonymkode: a0717...f2e

Nei men hva med kumelk, nøtter og alt annet en safarikjeks har for en 5 mnd gammel baby med umodne tarmer? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forstår ikke regler. 

Barn skal ikke spise safarikjeks ved 5mnd, men noen syns det er okei med bittelitt. 

Barn under 18 år skal ikke drikke alkohol, men noen syns det er greit om de får en øl før de fyller 18. 

Når fartsgrensa er 70 syns noen at det er okei å kjøre 80. 

Sånn er det bare. Noen greier bare ikke å forholde seg til ting som det er, og mååå bare tøye litt. 

Anonymkode: 03554...b07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, Albbas said:

Nei hovedanbefalingen er å fullamme til 6 mnd. :) gir man smaksprøver fullammer man ikke. Det er trygt å gi fast føde fra 4 mnd, men hovedanbefalingen er fortsatt 6 mnd. 

Nei anbefalingen er å introdusere fast føde fra fire mnd alder. Det blir ikke mye volum i starten som regel, men anbef er altså fra fire mpneder. Så her er oldemor helt på merket 😊 Og hun sier jo at barnet suttet på kjeksen. Det er altså ikke snakk om å kaste innpå. 

Denne tråden virker dominert av hysteriske mødre som skal kontrollere alt og alle. Som dytter matintoleranser og dietter på ungene og regler på alle rundt seg. Som dette:

10 hours ago, AnonymBruker said:

En baby på 5mnd som sannsynligvis kun fullammes ettersom de anbefaler introduksjon av fast føde fra 4mnd har nesten ikke smaket på noe enda. Den har sannsynligvis ingen tenner enda og den har neppe kommet helt inni dette med å tygge.

Det å putte en safari kjeks med
mange sjokoladebiter, 
salt,
melk og
spor av nøtter
kan faktisk gi en ALVORLIG ALLERGISK REAKSJON eller eventuelt kvelningsfare eller dersom barnet har refluks så kan barnet kaste opp alt det har i magen.

Barnet skal også unngå salt da en baby i den alderen ikke klarer og skille det ut på lik linje som voksne. Melk fra ku er heller ikke bra da den "stjeler" jernet.

Anonymkode: 22d98...fb1

Barnet suttet på kjeksen. Den får ikke i seg et milligram salt el melkeaktig engang.

Du blåser det hele fullstendig ut av proporsjoner. Når man ser slike og liknende svar, kan man vel slå fast at lenger bort fra sunn fornuft er det nå ikke mulig å komme. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldemor ja. 

Hun dør snart, så da er det viktig å kjempe alle disse viktige kampene.

Anonymkode: 4b74f...1a1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen forstår ikke regler. 

Barn skal ikke spise safarikjeks ved 5mnd, men noen syns det er okei med bittelitt. 

Barn under 18 år skal ikke drikke alkohol, men noen syns det er greit om de får en øl før de fyller 18. 

Når fartsgrensa er 70 syns noen at det er okei å kjøre 80. 

Sånn er det bare. Noen greier bare ikke å forholde seg til ting som det er, og mååå bare tøye litt. 

Anonymkode: 03554...b07

Du vet ikke forskjell på lov og regler?

Alkohol til ungdom under 18 er brudd på loven.

Heldigvis har ikke småbarnsmødre adgang til å lage lover selv om du tror de har det. 

Anonymkode: e9d26...fc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 1.11, Jr.Garcon skrev:

Da går jeg ut fra at du passer barna dine selv 24-7 året rundt 👍 😄 

De fleste oldemødre har vel 🤔 også muuuuligens vellykket fostret opp et barn eller to..kombinert med 50 års lenger livserfaring,at de ikke ser noen grunn til å spørre en hysterisk førstegangsmor om råd/tillatelse til den minste lille filleting forstår jeg veldig godt.

Syns det ser ut som småtasser dytter alt mulig rart i kjeften ved første anledning jeg :ler: å sutte på en safari kjeks må jo være noe av det tryggere :ler:

Off blir så lei av sånne dumme kommentarer som dette her, at jeg ikke kan la være å svare 🤦🏻‍♀️ 

Hva har det med saken å gjøre at du da forventer at de passer barna sine 24/7? Ingen har kjeks eller godteri stående på bordet 24/7. Hjemme hos barnefamilier er det stort sett barnevennlig, så man trenger ikke å puste de i nakken 24/7🤦🏻‍♀️

Oldeforeldre har oppfostret barn ja, selvsagt men til og med svigermoren min husker ingenting fra matvaner osv til minste barnet hennes på 20 år. Hvor mye tror du oldeforeldre husker? 

Før i tiden var de heller ikke like opplyste som nå om feks babyens tarmer osv. Alt er mer opplyst nå, så jo de MÅ faktisk spørre en førstegangsmor om råd og tillatelse, for det er foreldrene som bestemmer. De er i kontakt med helsestasjon hele tiden og får mye informasjon der i fra. Jeg fikk beskjed om å unngå smootie poser med frukt i til og med, til et åringen min, da det er masse sukker i de! Safari kjeks er hardt også, den kan settes i halsen så det er vel det minst utrygge... 

Endret av Visdomstannaverker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎09‎.‎2019 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Var hos oldemoren til babyen min i dag. Jeg styrte på med noe på kjøkkenet og da jeg kom inn satt baby 5 mnd å suttet på et safarikjeks. ..................

Er så lei av at andre folk..............

Anonymkode: 5b2e8...20f

Basert på semantikken er dette din barnefars bestemor, eller noe annet inngiftet tjafs.

Ta fra gamla kamferdropsene og fyrstekaka før dere går på besøk, eller la vær å gå på besøk hvis du er så lei av at ANDRE FOLK....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oldemor ja. 

Hun dør snart, så da er det viktig å kjempe alle disse viktige kampene.

Anonymkode: 4b74f...1a1

Da er i alle fall baby trygg

Anonymkode: 03554...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er i alle fall baby trygg

Anonymkode: 03554...b07

Det er den nå også. Men disse hysteriske kjerringene som skal pakke barna sine inn i bobbleplast roterer jorden sin for alt.

Anonymkode: 39323...5fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Curlyme skrev:

Woooow😂😂😂😂😂.Tror du må ro ned mangeeee hakk her. Sånne barn med overhysteriske foreldre er de som spiser mest søtt når de får sjansen.

Javel? Mine barn fikk ikke smake et gram sukker før de var over to år, og da kun i mørk sjokolade (85%). Første gang eldste fikk is var han 3 år, og han spiste to biter før jeg fikk resten. Nå er han skolegutt, og fikk teste sikkert 10 ulike is i sommer, det var kun én variant han spiste mer enn et par biter av (han spiste halve). Samme går for godteri, syltetøy, saft, brus og kaker, han liker det rett og slett ikke. Sier det selv også, "det er for søtt mamma!". 

Yngste på 3 har samme smakssansen, liker best oliven, paprika, sardiner og spekemat. 

Ingen av de har fått grøt, vi startet med kraftkokt kjøtt og grønnsaker, eggeplomme, smør og innmat. 

Vi lager kaker og is hjemme da, men hele familien spiser paleo, så ikke noe sukker der heller. 

Jeg hadde KLIKKA hvis noen hadde gitt mitt fullammede barn kjeks. 

Men folk bare elsker å gnåle om mammapoliti og hysteri, og stapper i ungene dritt fra morgen til kveld. Og så heies det frem at man skal slappe av, og drite i at de sårbare små trenger optimal næring for å utvikle seg, spesielt de første leveårene der hver eneste bit faktisk teller! 

Jeg driter i om folk mener jeg er hysterisk, mine barn fortjener den beste starten på livet, og det har de fått. Kan telle på én hånd hvor mange ganger de har vårt syke, og det er stadig ros og få fra tannlege og helsesøster. De er slanke, sterke og sunne. Jeg vet at de kommer til å takke meg når de blir voksne, akkurat som jeg takker mine foreldre. 

Jeg og søsknene mine fikk hjemmelaget mat, og bare veldig lite godteri ved spesielle anledninger, og ingen av oss er særlig interessert i søtt nå i voksen alder. Det er ikke godt. Vi koser oss med skikkelig mat. Vi hadde en fase i tenåra der vi prøvde ut mer junk, men det gikk fort over, fordi det faktisk ikke er godt. 🤮 

Og når mine barn etterhvert uttrykker ønske om grandis og polarbrød, så skal de for all del få det, men ingen små barn har vondt av å få skikkelig, bra mat istedet for hel/halvfabrikata. Enn så lenge vet de ikke hva dette er engang, fordi de aldri har sett det, vi har aldri hatt det i hus. 

Man kan ikke savne noe man ikke vet eksisterer. 

Takk og pris for at venner og nær familie er like "hysteriske" aka bevisste som oss, så de slipper eksponeringen derifra også. 😅 

Anonymkode: 8155a...af3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et dårlig utbrudd i mine øyne det der ja. Litt bedre om hun hadde slengt inn noen styggord og samtidig trødd en kjekse ned halsen på oldemora.

Anonymkode: 03554...b07

Ojsann... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 22.23, AnonymBruker skrev:

"det er så synd hun ikke kan få noe godt" 

"stakkars deg som ikke får smake av mamma og pappa" 

Alså.. Jeg blir drittlei. Det går igjen på hvert eneste besøk, som vil si hver uke. Vi sa det under graviditeten og vi sier det nå. 

Babyen skal ikke ha snop og godis før hun spør etter det selv!.. 

Så jeg skjønner deg meget godt Ts. Tipper stemninga ble litt kald etter at du tok kjeksen fra baby? :sprettoy:

Anonymkode: 00589...b3e

Arg! Vi gikk gjennom nøyaktig det samme!

Typisk kg å trekke hysteri-kortet. Janteloven... Du skal ikke tro du er noe som bryr deg om å tenke litt sunt kosthold....

Og i dette tilfellet: sunn fornuft! Kjeks til 5 mnd gammel baby? Du er lite smart om du ikke ser noe galt i det!

Anonymkode: 53caa...79f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Limbo 2014 skrev:

Så heldig dere er som har en oldemor til barnet deres.

Må si at dette er orkan i et vannglass. Det er begrenset hvor mye en fem mnd gammel unge får i seg av sukker fra å sutte på kjeks og det er hverdagskosten som teller. Du kommer til å gå på en smell om du skal kave deg opp hver gang du ikke har 100% kontroll. Slapp av og fokuser heller på hvor heldige dere er som har oldeforeldre i behold. 

Hvis du skriver dette om svigermor/-oldemor, er det en flott kommentar. Hvis du skriver dette om egen mor/-bestemor, tar du ikke innover deg hvor viktig det er med lojalitet innad i kjernefamilien for å bygge familie. Foreldre som ikke greier å si fra om ukultur hos egen slekt er en destruktiv kraft - og nei, morra di er ikke så verdifull for barnet at hun er viktigere enn partnerens oppfatning om oppdragelse.

Anonymkode: 8e2fe...e35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arg! Vi gikk gjennom nøyaktig det samme!

Typisk kg å trekke hysteri-kortet. Janteloven... Du skal ikke tro du er noe som bryr deg om å tenke litt sunt kosthold....

Og i dette tilfellet: sunn fornuft! Kjeks til 5 mnd gammel baby? Du er lite smart om du ikke ser noe galt i det!

Anonymkode: 53caa...79f

Ja. Og til alle som sutrer om at TS er hysterisk. Ville dere sagt det samme om oldemor hadde:

-latt baby sove på magen

-kjørt uten barnesete

-gitt honning

-latt ungen ligge og skrike i en time "for å styrke lungene" 

 - la ettåringen leke ved et vann/trafikkert vei alene. 

Er sikkert flere eksempler, og vi har vel alle våre grenser for hva vi synes er greit. Men barnedødeligheten var mye høyere før for en grunn. 

Og vår foreldregenerasjon er virkelig høyt representert med diabetes og hjertesykdom og overvekt og demens. Så det "ble ikke nødvendigvis folk av dem også". 

Know better, do better. 

Anonymkode: 8155a...af3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke verdens undergang. Men TS, som sannsynligvis er førstegangsmor, opplever dette som ekstremt skummelt.
Hun har fått høre om alt som kan være farlig for baby, av helsestasjon, sykehus, andre mødre og infomateriell. Hun har passet på å gjøre alt hun kan riktig gjennom svangerskap og babys første måneder.

Og så skjer dette. Som for henne er farlig, og sånt man ikke gjør. (Jeg regner med de færreste her inne mener at å servere 5 mnd gammel baby safarikjeks med sjokoladebiter og nøtter er noe man skal etterstrebe å få gjort.)

Men dette er gamle oldemor. Hun har ikke lest seg opp på dagens råd for småbarnsforeldre. Hun husker ikke lenger særlig godt forskjellene fra måned til måned for babyer, og hva de bør få smake når. (Jeg har i skolealder, og kan ikke si jeg husker nøyaktig hvor gamle mine var når de ble introdusert for forskjellige ting. ) Kanskje baby virket interessert i kjeksen, og oldemor da tenkte at det var greit å la baby smake. (Jeg har hatt barn som var overveldende interessert i alt vi andre spiste, lenge før vi introduserte smaksprøver.)

De fleste av oss foreldre lærer oss hvordan vi skal demme opp for slike potensielle problemer etter hvert, når vi finner ut at de finnes. For eksempel med å ha med noe baby kan sutte på, som oldemor kan gi. Men først må vi jo erfare at noe kan skje.

Og selv om noen har oppfostret barn selv en gang i tiden, så betyr det ikke at de husker hvordan de gjorde det, ned i minste detalj.
De færreste besteforeldre snakker om "Å.. Jeg husker da mannen din var 3 måneder, da ...." De husker mer av typen "Å.. Jeg husker da mannen din var liten, da..." Ting blir jo vannet ut litt etter hvert. Det fylles jo opp med nye minner, og de som ikke lenger er spesielle eller relevante, har en tendens til å forsvinne.

Anonymkode: 6836b...10f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Limbo 2014 said:

Nei anbefalingen er å introdusere fast føde fra fire mnd alder. Det blir ikke mye volum i starten som regel, men anbef er altså fra fire mpneder. Så her er oldemor helt på merket 😊 

 

Nei. Hovedanbefaling er 6 mnd, med 4 mnd for de som trenger det (problematisk amming, dårlig vektoppgang eller baby som er svært klar for fast føde). 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernaering/anbefalinger-for-morsmelk-morsmelkerstatning-og-introduksjon-av-mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...