Gå til innhold

Oldemor ga babyen min kjeks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså oldemor er en ting, svigermor er en annen. Det hjelper bare ikke å skulle kjefte på noen 70+. Du får ta det som lærdom om å ikke overlate barnet ubevoktet med gamle folk videre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg Ts. 

Er ikke så farlig med den kjeksen, men det er prinsippet. En så liten baby har kanskje aldri spist noe før. Kanskje kan hun sette biten i halsen om gamlemor er uforsiktig.

Hun mente sikkert ikke noe vondt, men om hun hadde visst hva du ønsket så hadde det vært feil av henne.

Kan ikke se en eneste god grunn til at en så liten baby skal ha sukker. Ingen.

Anonymkode: f5e63...a33

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om da svigermor (😂) ga kumelk til babyen vår som hadde melkeproteinallergi, fordi hun syntes det var nymotens tull og hysteri. Babyen skrek og sutret hele natten og påfølgende dag, sov dårlig, fikk utslett og blodig avføring. Hva om babyen ikke reagerte så kraftig men som de fleste, med mageknip og dårlig mage eller «bare» dårlig søvn? 

Sa hun unnskyld? Nei, hun mente det var normalt at babyer gråter litt fra seg innimellom. 

Når hun viser så lite respekt for meg, og det lille barnet, så får hun bare klage på at jeg ikke besøker de mer. Babyen skal bli større før jeg i det hele tatt vurderer nytt besøk. 😡

Anonymkode: 91e98...4f2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så sint av slike utsagn! Besteforeldre har på ingen måte noen rett til å bestemme over barnebarna.. Seriøst!!!  Hør alltid med foreldrene hva som er greit og ikke greit! 

Anonymkode: a168d...ea6

Da går jeg ut fra at du passer barna dine selv 24-7 året rundt 👍 😄 

De fleste oldemødre har vel 🤔 også muuuuligens vellykket fostret opp et barn eller to..kombinert med 50 års lenger livserfaring,at de ikke ser noen grunn til å spørre en hysterisk førstegangsmor om råd/tillatelse til den minste lille filleting forstår jeg veldig godt.

Syns det ser ut som småtasser dytter alt mulig rart i kjeften ved første anledning jeg :ler: å sutte på en safari kjeks må jo være noe av det tryggere :ler:

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir babyen min på 7 mnd en smak av alt jeg spiser. Om det er gulrotsuppe med ingefær og chili, eller melkesjokolade. Har fått sutte noen sekunder på en sjokolafebit, og spist litt sterk suppe. Har det helt fint. Spiser alt.

Anonymkode: 377dc...bec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig drøyt. Babyen er kanskje ikke introdusert for fast føde en gang, og så blir kjeks det første den får? Jeg hadde også blitt irritert. Mine barns oldemor vet bedre, at man er gammel er ikke en unnskyldning for helt tåpelige valg. 

Det handler ikke om sukkerhysteri, men om at dette er en baby. Det er ingen stor krise heller, men likevel. Oldemor bør nok ikke være alene med barnebarnet med det første siden hun ikke er i stand til å ta gode valg (altså, sprø KJEKS til en baby som kanskje i utgangspunktet var fullammet??). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo selvsagt ikke greit, og helt ufarlig på en gang. 

Vi mødre i dag lever i en veldig homogen verden, der vi gjør alt helt fuckings etter boka. Noe er selvsagt veldig viktig at vi gjør, som at de er festa godt i bilen f.eks. Men i denne informasjonsstrømmen av rett og galt virker det som vi har mista helt evnen til å skille mellom hva som er viktig, som å feste ungen godt i bil, og hva som ikke er så viktig - f.eks litt usunn mat for tidlig.

Vi sliter oss helt ut med å skulle følge alle rettningslinjer og være perfekte, med ull fra topp til tå, ikke et sekund mer tv enn de statlige anbefalingene, og gud forby sukker! 

Så, selvsagt burde hun ikke gitt kjeks. Men vi mødre i dag har kanskje noe å lære av andre generasjoner med tanke på rigiditet. 

En liten avsporing og mammafilosofering her - beklager ;) 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sukkerhysteriet når stadig nye høyder😳 hjelpes, det var en KJEKS! Skulle tro hun prøvde å forgifte ungen🙄

Anonymkode: 9f0c9...9ad

Haha, ja. Det er fornøyelig å lese disse trådene 😅

Anonymkode: 88449...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da som besteforeldre ikke gjøre noe som helst med barnebarna da, om de alltid må høre med foreldrene hva som er greit og ikke greit. 

Jeg hadde ikke giddet å passe på barna for foreldrene om jeg måtte hatt en liste med regler å forholde meg til iallfall.

Jeg har selv barn, og gidder ikke å overvåke besteforeldre og gi de regler på hva som er greit og ikke greit. Jeg stoler faktisk såpas på dem at jeg vet de ikke gjør noe som direkte skader mitt barn. 

Mitt barn er dessverre ikke så heldig at hun har oldeforeldre i live. Men hadde hun hatt det hadde jeg ikke gått av skaftet for litt sutting på en kjeks. 

Anonymkode: 66345...b7f

Jeg er ganske avslappet mtp sukker og det TS skriver hadde jeg ikke reagert på, men synes du virker sær som ikke vil passe barnebarn om de kommer med regler. 

Barn funker ofte veldig mye bedre med rutiner. Her passer foreldre og svigerforeldre barn og blir minnet på når de pleier å spise måltider, at eldste ikke kan få saft/juice før mat fordi da fylles magen med drikke, at yngste må få sove dupp (og ikke for sen dupp da det roter til døgnrytme og leggetid) og plutselig så har vi en remse som høres ut som regler på mine barn. Også ønsker vi at de forsterker våre regler, vaske hender etter dobesøk, feks. 

 

Sånne instruksjoner liker jeg også godt å få når jeg passer barn som ikke er mine egne. Du vil bare ha barna og fritt frem til å gjøre som det passer deg (heller enn de evt barnebarna)? 

Anonymkode: d9c6d...f00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? 

Hvor enkle er folkene som leser dette?

Hvorfor synes dere det er greit å gi små babyer (ikke barn, men babyer) noe uten å spør foreldrene? 

Hvorfor ikke spør foreldre før noe sånt gis? Hva er hysteri med å ønske å ha kontroll på hva baby får i munnen? 

Og dere som mener det er hysteri, svar oss som lurer på hvorfor det er det (uten å dra inn sukkerhysteri da det virker som det er det eneste dere har som argument). 

Anonymkode: 00589...b3e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Seriøst? 

Hvor enkle er folkene som leser dette?

Hvorfor synes dere det er greit å gi små babyer (ikke barn, men babyer) noe uten å spør foreldrene? 

Hvorfor ikke spør foreldre før noe sånt gis? Hva er hysteri med å ønske å ha kontroll på hva baby får i munnen? 

Og dere som mener det er hysteri, svar oss som lurer på hvorfor det er det (uten å dra inn sukkerhysteri da det virker som det er det eneste dere har som argument). 

Anonymkode: 00589...b3e

Jeg hadde ikke likt at familie ga barnet mitt kjeks, men det er bare en safarikjeks, ikke noe å lage styr over. Da sier man bare i fra også holder det

Hadde det vært noe som faktisk var skadelig for barnet hadde jeg skjønt at man lagde sak av det.

Anonymkode: f6377...771

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sint, jeg er så redd for at babyen min skal sette noe i halsen, en kjeksbit kan jo være farlig. 

Anonymkode: 0b438...459

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde at en slektning gav babyen på 5 mnd is når hun passet ungen. Fikk høre det av sønnen hennes når jeg kom og henta, han syns det var så gøy. Gjett om jeg ble forbanna.

Anonymkode: 053ff...d02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe sukker hysteri her, ja jeg gir toåringen en liten kjeksbit når jeg stresser som rakkern med middagen. Har to barn til som også blir grinete. Så fyr løs på meg de som ønsker det :) 

Meeeen jeg godtar ikke at andre gjør det, og ihvertfall ikke om barnet var 5 måneder. En skal ALTID spørre foreldrene til barnet om man kan gi noe som helst. Selvom barnet er eldre også ! 

Anonymkode: 5e8a8...997

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke noe sukker hysteri her, ja jeg gir toåringen en liten kjeksbit når jeg stresser som rakkern med middagen. Har to barn til som også blir grinete. Så fyr løs på meg de som ønsker det :) 

Meeeen jeg godtar ikke at andre gjør det, og ihvertfall ikke om barnet var 5 måneder. En skal ALLTID spørre foreldrene til barnet om man kan gi noe som helst. Selvom barnet er eldre også ! 

Anonymkode: 5e8a8...997

 

Anonymkode: 5e8a8...997

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Har dere noen sånne historier? Er så lei av at andre folk skal presse sukker på babyer som ikke en gang forstår hva det er! 

Anonymkode: 5b2e8...20f

Jepp.  Min bestefar (Da 92 år) ga sitt 6 mnd gamle oldebarn små biter lakris.  (Panda lakris)

Jeg tok den så klart fra ham, men laget ikke  noe styr av det.

Jeg laget heller grøt, så fikk stolte oldefar mate oldebarnet med mye søl og rot, og de hadde det veldig morsomt begge to. 

Anonymkode: c0dc8...e18

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde blitt sint, jeg er så redd for at babyen min skal sette noe i halsen, en kjeksbit kan jo være farlig. 

Anonymkode: 0b438...459

Kjeksbit blir jo myk ganske fort. 

Anonymkode: f6377...771

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte seanser hvor besteforeldre gjør ting vi ikke synes er greit.

Men jeg tenker det som er viktig er å tenke at når det skjer, så har de antakelig gjort det med god hensikt. De visste ikke at dette ville være er problem..ta det opp på en fin måte at det ikke er slik dere ønsker, og prøvd å legg det bort. Jeg tviler på at de gjør det for å være ekle! 

 

Selv når det skjer flere ganger (forskjellige handlinger), så husk på at vi er veldig regel ryttere og mye mer opplyste enn tidligere generasjoner, så hvordan ting bør gjøres. De eldre trenger litt ekstra opplæring dersom vi ønsker at de også skal gjøre slik vi vil.

Anonymkode: 1848e...328

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om da den italienske mannen til min manns bestemor ga hunden min bolle med rosiner. Rosiner er veldig giftig for hunder. Spes hunder i norden som har ganske ømfintlige mager. 

Endte så klart med at bikkja dreit blod og var dårlig i flere dager.

Han som ga bikkja bollen er bare hjertens god. Han er vandt til løsbikkjer i Italia som spiser absolutt alt. Og som tåler alt.

Men jeg vil ikke risikere helsen til min hund pga hensikten hans bare var god fordi han har andre vaner.

Kommunikasjon er så viktig. Neste gang kommer jeg til å bare informere hvordan hunder i  Norge ikke tåler så mye som de i Italia. Og jeg er sikker på at han vil respektere det når han får en forklaring.

Det ble et langt eksempel.

Poenget mitt er at før i tiden så hadde barn store tannproblemer og høyere barnedødelighet. Nettopp fordi man ikke visste bedre. 

Så selv om oldemor har levd lenge og fostret opp barn så er det ikke dermed sagt hun vet bedre.  Sånn generelt. 

 

Men når det er sagt. 

Er dette ditt første barn, ts?

Jeg var superrigid med mitt første barn. Det var ikke sjans i havet at Noen skulle vite bedre med Mitt barn...

Må se tilbake å le litt..

Nå får jeg barn med en greker, og tro du meg at jeg og mine nykker må trekke ørten hakk tilbake, for der er det en sterk kultur jeg bare må lære meg å godta. 

Drit i denne ene hendelsen med oldemor. Dere er helt sikkert ikke sammen på daglig basis uansett :)

Anonymkode: 2af24...935

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

 

Vil påstå det ikke handler om at ungen smakte på kjeksen. Men at folk driter i foreldrene og gjør som de vil med ungene uansett. Det er faktisk ikke greit. Hvor går grensen for hva besteforeldre/oldeforeldre og annen slekt kan gjøre med baby uten foreldrenes samtykke? Hull i ørene? Tatovering når de blir eldre? (for å sette det på spissen) 

Anonymkode: 00589...b3e

Da vil jeg påstå at TS og andre bør sette seg inn i oldemors sko, for slikt et hysteri vedrørende ernæring og oppdragelse er ikke en erfaring de har i ryggsekken. Og hvis man klikker for så lite, så bør man gå inn i seg selv og prøve å se at andre ikke prøver med vilje å sabotere ditt strikte matregime. Det kan helt enkelt handle om at oldemor ikke kunne gi sine små søtsaker i sine glansdager og bare ville være raus nå.. 

Anonymkode: 9af31...373

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...