Gå til innhold

Oldemor ga babyen min kjeks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Chizue skrev:

En kjeks en gang i blant bør være ok, men kanskje gi beskjed at du helst ser at babyen får slike kjeks som er egnet til små babyer? HIPP har vel kanskje noe?
Eller så kan du lage selv av 1 banan, 1,5-2dl havregryn, 1 ss usaltet smør og 0.5ts kanel/kardemomme...mos bananen og smelt smøret og bland alt sammen, form med en ss 10-12 kjeks, stekes på 180* i 10-12min.

Husk nå at:
Oldemoren har vært mor selv, hun har vært bestemor også og det har gått fint med hennes datter/sønn, ja til og med barnebarn og nå er det neste mann: Oldebarnet.
Og besteforeldre/Oldeforelde elsker jo å dille og dalle med barnebarn. Om det er skikkelig krise, lag sammen den røra og lag kjeksene, den er egnet til små bebiser :) 
 

Til en baby som fullammes fram til den får smaksprøver ved 6-måneders alder ville du anbefalt disse kjeksene?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo bare en oldemor som ikke tenkte seg om! Hun gikk jo ikke mot deg og dine regler og bare ga barnet kjeks fordi hun ikke respekterte deg. Hun visste ikke om dem. Jeg synes ikke du oppførte deg særlig ordentlig ut fra det du skriver. Du kunne forklart på en rolig måte at babyen ikke får fast føde enda, og at dere ønsker å holde babyen unna enkelte sukkertyper. 

Får medfølelse for oldemor som bare prøvde å være god med babyen, og får en skyllebøtte av mor som fyrer seg for mye opp. 

Anonymkode: a89e3...2df

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, minister-mio skrev:

Til en baby som fullammes fram til den får smaksprøver ved 6-måneders alder ville du anbefalt disse kjeksene?

Kjeksene er veldig myke, kjenner flere som har laget slike type kjeks.
Men hva folk gjør, er opp til hver enkelt.
Er jo uansett anbefalt å prøve "fast" føde fra og med 4mnd alder( babyens kal  ammes fremdeles), men at man lar de få lov til å smake, en bløtkokt gulrot, en most banan/eple/pære, babymat på glass tilpasset barnets alder....
En baby rundt 6mnd alder vil gripe etter ting og den klarer helt fint på egen hånd å smake på diverse mat f.eks bløtkokt gulrot..Den klarer å holde en skje eller spise med fingrene. Er selvfølgelig ikke slik at alle babyer klarer det ved 6mnd. Kommer jo helt an på modenhet :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woooow😂😂😂😂😂.Tror du må ro ned mangeeee hakk her. Sånne barn med overhysteriske foreldre er de som spiser mest søtt når de får sjansen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chizue skrev:

Kjeksene er veldig myke, kjenner flere som har laget slike type kjeks.
Men hva folk gjør, er opp til hver enkelt.
Er jo uansett anbefalt å prøve "fast" føde fra og med 4mnd alder( babyens kal  ammes fremdeles), men at man lar de få lov til å smake, en bløtkokt gulrot, en most banan/eple/pære, babymat på glass tilpasset barnets alder....
En baby rundt 6mnd alder vil gripe etter ting og den klarer helt fint på egen hånd å smake på diverse mat f.eks bløtkokt gulrot..Den klarer å holde en skje eller spise med fingrene. Er selvfølgelig ikke slik at alle babyer klarer det ved 6mnd. Kommer jo helt an på modenhet :) 

 

Det er anbefalt fra seks måneder dersom man fullammes. Og man begynner vel gjerne ikke med kjeks.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash

Folk mister poenget her med all denne «wow, krise, litt sukker» holdninga. Jeg er ganske lite hysterisk på sukker etc, men ingen mennesker har noe rett til å gi min baby noe som helst uten å spørre meg først. Ikke besteforeldrene, og heller ingen andre. Dette vet heldigvis alle i min familie svært godt, så ingen ville ha forsøkt uten å spurt meg.. Gamlingene kan også være helt på trynet noen ganger når det gjelder hva baby kan spise. Hørt mange historier med oldeforeldre som både skal gi små babyer is, og verst, duppe smokka i søt honning🙄 Om man er usikker - spør mor eller far. 

 

Endret av BangersBeans&Mash
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan forstå til en viss grad at du reagerte, det er jo tross alt foreldrene som skal få bestemme hva babyen får spise og ikke spise. Det betyr jo ikke at når oldemor eller bestemor passer ungen en helg ikke skal få gi den noe godt uten å spørre dere først, men at den som gir babyen eller barnet mat vet at dette er noe det tåler. Men jeg synes også at du overreagerte litt. Jeg ville bare tatt bort kjeksen og sagt noe sånt som «hun får ikke slike ting enda, jeg synes hun er for liten». Du hadde en reaksjon som tilsa at det er helt krise at babyen din fikk smake på en liten bit kjeks. Hun vil neppe huske at hun har smakt på den engang neste gang hun kommer til oldemor. En baby tar ikke skade av å få små smaksprøver med kjeks, kake eller is, men at man er forsiktig med hva man gir de, er jeg helt enig i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må med en gang få psykologhjelp til ditt barn, så ringer du og anmelder oldemor til politiet. Du må for all del ikke la henne slippe unna med denne forferdelige handling hun har utført.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol. Det var en kjeks. Ja, det var dumt gjort. Da sier man hyggelig fra til oldemor at man ikke vil at baby skal ha kjeks, og så er det ikke mer å mase om. 

Herlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Du må med en gang få psykologhjelp til ditt barn, så ringer du og anmelder oldemor til politiet. Du må for all del ikke la henne slippe unna med denne forferdelige handling hun har utført.

Hva er vitsen med slike svar?

Det er kjipt når besteforeldre og oldeforeldre går i mot hva mor selv ønsker. Og hva helsemyndigheter anbefaler. 

Anonymkode: 6b5fd...64c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bestemoren din eller mannen sin?? Altså oldemoren: din side, eller far sin side?? 

Anonymkode: 1605e...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med slike svar?

Det er kjipt når besteforeldre og oldeforeldre går i mot hva mor selv ønsker. Og hva helsemyndigheter anbefaler. 

Anonymkode: 6b5fd...64c

Hvem lider? Ungen som fikk kjeks i en alder der fast føde er greit? Ungen som er så heldig å ha en oldemor? Eller ts som ikke fikk bestemme?

Anonymkode: 0d67c...51f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittoldemor. Hater når de eldre skal unnskyldes bare fordi de er gamle. Oldemor har i sin tid fått lov til å bestemme over sin egen baby. Her har hun ingen bestemmelsesrett, og er respektløs når hun ikke hører med babyens mor før hun stapper inn ei kjekse.

Anonymkode: 03554...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle nesten tro at oldemoren har kastet babyen foran en bil i fart her! Jez 

Nå var jeg usikker på om Ts er seriøs, men ser av flere svar at det kan hun være. 

For det første så ser det mest ut som at flere her egentlig ønsker respekt fra besteforeldre osv. "Mitt barn. SPØR først.JEG/VI foreldre bestemmer"  Men altså, dere får ikke respekt av å være så vrange og hysteriske. Ikke i det hele tatt. Fordi av den enkle grunn at dere er veldig respektløse selv. Og veldig uvitende ser det ut som. Husk nå at Ts og dere andre som "Skjønner henne" er blitt oppdratt og blitt tatt vare på av egne foreldre/barnas besteforeldre. Og de igjen av barnas oldeforeldre. Tenk dere litt om før dere tipper helt over, og forstå hvordan ting var da de tok være på dere. Det var ikke fokus på alt det er fokus på nå. De har ikke babyer og småbarn nå, så det er faktisk dere som foreldre som må informere på en normal måte! Ikke som småunger selv. 

Syns Ts var respektløs ovenfor oldemoren med sitt utbrudd. Det går helt fint å forklare ting på en voksen måte. Og babyen ble ikke mishandlet! Ikke utsatt for noen fare på noen som helst måte. Ro dere ned og bruk vettet dere har fått tildelt. Snakk med de eldre om forandringer osv. Om de syns mye er tull, så prøv å forstå det. Ikke akseptere at de vil "gjøre som de vil", men forklar at sånn er det for tiden. Når dere selv blir besteforeldre og oldeforeldre, så vit at dere er i nøyaktig samme situasjon! Dere vil garantert både stusse over, og kanskje le av deres barns oppdragelse ol. Ting forandrer seg på 10-20 år. Tenk litt 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Chizue said:

Kjeksene er veldig myke, kjenner flere som har laget slike type kjeks.
Men hva folk gjør, er opp til hver enkelt.
Er jo uansett anbefalt å prøve "fast" føde fra og med 4mnd alder( babyens kal  ammes fremdeles), men at man lar de få lov til å smake, en bløtkokt gulrot, en most banan/eple/pære, babymat på glass tilpasset barnets alder....
En baby rundt 6mnd alder vil gripe etter ting og den klarer helt fint på egen hånd å smake på diverse mat f.eks bløtkokt gulrot..Den klarer å holde en skje eller spise med fingrene. Er selvfølgelig ikke slik at alle babyer klarer det ved 6mnd. Kommer jo helt an på modenhet :) 

 

Nei hovedanbefalingen er å fullamme til 6 mnd. :) gir man smaksprøver fullammer man ikke. Det er trygt å gi fast føde fra 4 mnd, men hovedanbefalingen er fortsatt 6 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, SoWhat? skrev:

Skulle nesten tro at oldemoren har kastet babyen foran en bil i fart her! Jez 

Nå var jeg usikker på om Ts er seriøs, men ser av flere svar at det kan hun være. 

For det første så ser det mest ut som at flere her egentlig ønsker respekt fra besteforeldre osv. "Mitt barn. SPØR først.JEG/VI foreldre bestemmer"  Men altså, dere får ikke respekt av å være så vrange og hysteriske. Ikke i det hele tatt. Fordi av den enkle grunn at dere er veldig respektløse selv. Og veldig uvitende ser det ut som. Husk nå at Ts og dere andre som "Skjønner henne" er blitt oppdratt og blitt tatt vare på av egne foreldre/barnas besteforeldre. Og de igjen av barnas oldeforeldre. Tenk dere litt om før dere tipper helt over, og forstå hvordan ting var da de tok være på dere. Det var ikke fokus på alt det er fokus på nå. De har ikke babyer og småbarn nå, så det er faktisk dere som foreldre som må informere på en normal måte! Ikke som småunger selv. 

Syns Ts var respektløs ovenfor oldemoren med sitt utbrudd. Det går helt fint å forklare ting på en voksen måte. Og babyen ble ikke mishandlet! Ikke utsatt for noen fare på noen som helst måte. Ro dere ned og bruk vettet dere har fått tildelt. Snakk med de eldre om forandringer osv. Om de syns mye er tull, så prøv å forstå det. Ikke akseptere at de vil "gjøre som de vil", men forklar at sånn er det for tiden. Når dere selv blir besteforeldre og oldeforeldre, så vit at dere er i nøyaktig samme situasjon! Dere vil garantert både stusse over, og kanskje le av deres barns oppdragelse ol. Ting forandrer seg på 10-20 år. Tenk litt 

Hvilket utbrudd hadde ts? Hun skriver at hun sa i fra om at dette ikke var greit. Er det et utbrudd? :klo:  

Anonymkode: 03554...b07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket utbrudd hadde ts? Hun skriver at hun sa i fra om at dette ikke var greit. Er det et utbrudd? :klo:  

Anonymkode: 03554...b07

"Hva er det du gjør ?!? Hun skal ikke ha kjeks!" Om tegnsetting betyr noe her, så ser det absolutt ut som et utbrudd ja. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Albbas skrev:

Nei hovedanbefalingen er å fullamme til 6 mnd. :) gir man smaksprøver fullammer man ikke. Det er trygt å gi fast føde fra 4 mnd, men hovedanbefalingen er fortsatt 6 mnd. 

Nei vel, da er vel lærebøkene mine feil :)  Må vel klage til forfatterene ^_^ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, det var en gammel oldemor. Det er ingenting å fyre seg opp over. Hvor gammel er hun? Da jeg fikk min første var to oldemødre i live, den ene var 77 og den andre 92. Hun på 92 kunne sikkert gitt en kjeks. :fnise: 

Jeg har fullammet mine til 6 mnd og de har ikke fått smake noe som helst annet hos meg. En unge på 5 mnd skal selvfølgelig ikke ha kjeks. Jeg har likevel opplevd at besteforeldre ga en av dem grøt bak ryggen ved fire måneders alder. Ja vel. Ingen døde. Ingen big deal. 

Her har en gammel oldemor gitt kjeks ved én anledning. Javel. Det var dumt. Ungen kunne satt i halsen og det er uansett for tidlig. Gjort er gjort, ungen overlevde uten mén og oldemor mente garantert bare godt. 

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er noe å bry seg om eller lage sak ut av. Legg heller vekt på god relasjon til oldemoren. 

Ps, om få måneder sitter barnet og spiser snø og sand. ;) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baby på 5mnd som sannsynligvis kun fullammes ettersom de anbefaler introduksjon av fast føde fra 4mnd har nesten ikke smaket på noe enda. Den har sannsynligvis ingen tenner enda og den har neppe kommet helt inni dette med å tygge.

Det å putte en safari kjeks med
mange sjokoladebiter, 
salt,
melk og
spor av nøtter
kan faktisk gi en ALVORLIG ALLERGISK REAKSJON eller eventuelt kvelningsfare eller dersom barnet har refluks så kan barnet kaste opp alt det har i magen.

Barnet skal også unngå salt da en baby i den alderen ikke klarer og skille det ut på lik linje som voksne. Melk fra ku er heller ikke bra da den "stjeler" jernet.

Anonymkode: 22d98...fb1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...