Gå til innhold

Oldemor ga babyen min kjeks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, MollyJones skrev:

Det er jo selvsagt ikke greit, og helt ufarlig på en gang. 

Vi mødre i dag lever i en veldig homogen verden, der vi gjør alt helt fuckings etter boka. Noe er selvsagt veldig viktig at vi gjør, som at de er festa godt i bilen f.eks. Men i denne informasjonsstrømmen av rett og galt virker det som vi har mista helt evnen til å skille mellom hva som er viktig, som å feste ungen godt i bil, og hva som ikke er så viktig - f.eks litt usunn mat for tidlig.

Vi sliter oss helt ut med å skulle følge alle rettningslinjer og være perfekte, med ull fra topp til tå, ikke et sekund mer tv enn de statlige anbefalingene, og gud forby sukker! 

Så, selvsagt burde hun ikke gitt kjeks. Men vi mødre i dag har kanskje noe å lære av andre generasjoner med tanke på rigiditet. 

En liten avsporing og mammafilosofering her - beklager ;) 

Dagens beste 😊 Samtidig som jeg støtter Ts fullt ut i sin frustrasjon...

Anonymkode: 91e98...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av.. bestefaren min ga min sønn på 6 mnd cola i ei stor spiseskje.. bare komisk 🤫😆

Anonymkode: 67fb9...68c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SoWhat? skrev:

"Hva er det du gjør ?!? Hun skal ikke ha kjeks!" Om tegnsetting betyr noe her, så ser det absolutt ut som et utbrudd ja. 

Et dårlig utbrudd i mine øyne det der ja. Litt bedre om hun hadde slengt inn noen styggord og samtidig trødd en kjekse ned halsen på oldemora.

Anonymkode: 03554...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår at hvis oldemor hadde gjort alt feil tidligere så hadde ikke du selv vært i live, du nedstammer fra henne.

Anonymkode: a2cfb...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎09‎.‎2019 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Kan ikke se en eneste god grunn til at en så liten baby skal ha sukker. Ingen.

Anonymkode: f5e63...a33

Kan ikke se en eneste god grunn til at ts ikke kunne ha nøyd seg med å riste litt overbærende på hodet av oldemor, og sagt til henne at babyen dessverre er litt liten til kjeks ennå, i stedet for å skrive hysteriske innlegg på et nettforum. Ingen. 

Anonymkode: 6047a...0f1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke se en eneste god grunn til at ts ikke kunne ha nøyd seg med å riste litt overbærende på hodet av oldemor, og sagt til henne at babyen dessverre er litt liten til kjeks ennå, i stedet for å skrive hysteriske innlegg på et nettforum. Ingen. 

Anonymkode: 6047a...0f1

Dere besteforeldre som ikke lytter til foreldre: Ønsker dere å ødelegge den nye familien? Ofte er reglene for håndtering av barna resultat av enighet mellom mor og far. En besteforelder som gjennomgående bryter dem, vil være en konstant belastning for forholdet.

Anonymkode: 8e2fe...e35

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere besteforeldre som ikke lytter til foreldre: Ønsker dere å ødelegge den nye familien? Ofte er reglene for håndtering av barna resultat av enighet mellom mor og far. En besteforelder som gjennomgående bryter dem, vil være en konstant belastning for forholdet.

Anonymkode: 8e2fe...e35

Der kom du med et veldig godt poeng!! 

Anonymkode: dfd05...170

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Blir så sint av slike utsagn! Besteforeldre har på ingen måte noen rett til å bestemme over barnebarna.. Seriøst!!!  Hør alltid med foreldrene hva som er greit og ikke greit! 

Anonymkode: a168d...ea6

😅 soft foreldre generasjon som ikke tåler noe... 

Anonymkode: 278e6...f2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dårlig gjort å hetse og beskylde Ts for å overreagere for at hun reagerer på at babyen på 5mnd får safarikjeks. 

Hadde det vært snakk om en unge på over 1 år som hadde fått safarikjeks og Ts hadde reagert likedan så kunne jeg kanskje forstått det, men her er det snakk om en BABY på 5mnd! 

En baby på 5mnd skal ikke ha safarikjeks! Hovednæringen til en så liten baby er enten morsmelk eller mme, hvis den har startet med litt fast føde så er det i hovedsak grøt og frukt/grønnsaksmos det er snakk om. Ikke safarikjeks. 

En så liten baby har heller ikke tenner å tygge med, og biter av den harde kjeksen kan sette seg fast (har spist safarikjeks selv, de løser seg vitterlig ikke så kjapt opp i kontakt med spytt). I tillegg har så små babyer umodent mage/tarmsystem og sånne typer kjeks kan gi mageproblemer. 

I tillegg til alt annet safarikjeks består av så inneholder den også spor av nøtter. Nøtter er et kraftig allergen som babyer og små barn ikke skal eksponeres for. Safarikjeks inneholder også melk, og babyer på 5mnd skal ikke ha kumelk. 

Jeg tviler på at oldemoren ga den type matvareprodukter til sine barn da de var små babyer. 

Er helt for at besteforeldre/oldeforeldre kan få være mere slepphendt med søtsaker enn foreldrene er, men alt til sin tid. Vent i allefall til barnebarna/oldebarna runder året og de små magene tåler bedre sjokolade og andre sukkerbomber. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😅 soft foreldre generasjon som ikke tåler noe... 

Anonymkode: 278e6...f2c

Hater dere gamliser som tror at dere er så viktige. Er en grunn til at dødsraten for barn og spedbarn var mye høyere før! Tullinger i 50åra og oppover som sitter å tror at alt var bedre før 😂 

Anonymkode: 03554...b07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skruf skrev:

Jeg synes det er dårlig gjort å hetse og beskylde Ts for å overreagere for at hun reagerer på at babyen på 5mnd får safarikjeks. 

Hadde det vært snakk om en unge på over 1 år som hadde fått safarikjeks og Ts hadde reagert likedan så kunne jeg kanskje forstått det, men her er det snakk om en BABY på 5mnd! 

En baby på 5mnd skal ikke ha safarikjeks! Hovednæringen til en så liten baby er enten morsmelk eller mme, hvis den har startet med litt fast føde så er det i hovedsak grøt og frukt/grønnsaksmos det er snakk om. Ikke safarikjeks. 

En så liten baby har heller ikke tenner å tygge med, og biter av den harde kjeksen kan sette seg fast (har spist safarikjeks selv, de løser seg vitterlig ikke så kjapt opp i kontakt med spytt). I tillegg har så små babyer umodent mage/tarmsystem og sånne typer kjeks kan gi mageproblemer. 

I tillegg til alt annet safarikjeks består av så inneholder den også spor av nøtter. Nøtter er et kraftig allergen som babyer og små barn ikke skal eksponeres for. Safarikjeks inneholder også melk, og babyer på 5mnd skal ikke ha kumelk. 

Jeg tviler på at oldemoren ga den type matvareprodukter til sine barn da de var små babyer. 

Er helt for at besteforeldre/oldeforeldre kan få være mere slepphendt med søtsaker enn foreldrene er, men alt til sin tid. Vent i allefall til barnebarna/oldebarna runder året og de små magene tåler bedre sjokolade og andre sukkerbomber. 

Dette🙌🏼

Anonymkode: 03554...b07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, skruf skrev:

Jeg synes det er dårlig gjort å hetse og beskylde Ts for å overreagere for at hun reagerer på at babyen på 5mnd får safarikjeks. 

Hadde det vært snakk om en unge på over 1 år som hadde fått safarikjeks og Ts hadde reagert likedan så kunne jeg kanskje forstått det, men her er det snakk om en BABY på 5mnd! 

En baby på 5mnd skal ikke ha safarikjeks! Hovednæringen til en så liten baby er enten morsmelk eller mme, hvis den har startet med litt fast føde så er det i hovedsak grøt og frukt/grønnsaksmos det er snakk om. Ikke safarikjeks. 

En så liten baby har heller ikke tenner å tygge med, og biter av den harde kjeksen kan sette seg fast (har spist safarikjeks selv, de løser seg vitterlig ikke så kjapt opp i kontakt med spytt). I tillegg har så små babyer umodent mage/tarmsystem og sånne typer kjeks kan gi mageproblemer. 

I tillegg til alt annet safarikjeks består av så inneholder den også spor av nøtter. Nøtter er et kraftig allergen som babyer og små barn ikke skal eksponeres for. Safarikjeks inneholder også melk, og babyer på 5mnd skal ikke ha kumelk. 

Jeg tviler på at oldemoren ga den type matvareprodukter til sine barn da de var små babyer. 

Er helt for at besteforeldre/oldeforeldre kan få være mere slepphendt med søtsaker enn foreldrene er, men alt til sin tid. Vent i allefall til barnebarna/oldebarna runder året og de små magene tåler bedre sjokolade og andre sukkerbomber. 

Dette! Godt med saklige innlegg!!

Men jeg må korrigere en opplysning, det stemmer at nøtter ikke skal gis til små barn fordi de kan sette fast i halsen osv. Men en går mer vekk fra at de ikke skal eksponeres for nøtter på grunn av allergi. En ser i nyere forskning at å unngå allergener helt ikke er så heldig, ved å finmale nøtter og tilsette maten, og å introdusere det samtidig som barnet får morsmelk så reduseres risikoen for å utvikle allergi:) 

Som med det meste på KG, så anbefaler jeg at du som leser dette finner frem denne informasjonen fra pålitelige kilder, da jeg ikke henviser til forskningsartikkelen. Honning er fortsatt noe som må holdes unna små barn.

Anonymkode: 91e98...4f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Godt med saklige innlegg!!

Men jeg må korrigere en opplysning, det stemmer at nøtter ikke skal gis til små barn fordi de kan sette fast i halsen osv. Men en går mer vekk fra at de ikke skal eksponeres for nøtter på grunn av allergi. En ser i nyere forskning at å unngå allergener helt ikke er så heldig, ved å finmale nøtter og tilsette maten, og å introdusere det samtidig som barnet får morsmelk så reduseres risikoen for å utvikle allergi:) 

Som med det meste på KG, så anbefaler jeg at du som leser dette finner frem denne informasjonen fra pålitelige kilder, da jeg ikke henviser til forskningsartikkelen. Honning er fortsatt noe som må holdes unna små barn.

Anonymkode: 91e98...4f2

https://forskning.no/allergi-forebyggende-helse-mat-og-helse/gi-smabarn-peanotter-for-a-unnga-allergi/510596

Fant en artikkel om det, og du har helt rett :) 

Vi var veldig forsiktig med nøtter til barnet vårt før hun ble 3 år, holdt henne unna, men det kommer nok mye av at jeg er allergisk mot nøtter selv og har av den grunn ikke nøtter i hus. I tillegg såklart at kanskje ungen også var allergisk (noe hun ikke er, så hun kan spise nøtter). Jenta vår er tenåring nå, og retningslinjene da hun var lita var å vente med nøtter de første årene pga min allergi. Vi har fortsatt ikke nøtter i hus, men hun spiser hos andre når hun er på besøk 

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen eldre er bare håpløse, og ja, de finnes også  nede i 50åra. Best å bare holde baby unna. Har jo de som nærmest skryter av at de i sin tid pleide å duppe babyens smokk i honning, og faktisk ikke greier å forstå at babyer kan dø av honning. Sånne mennesker er det ikke noe vits i å diskutere med. De vil bare «argumentere» med at dagens foreldre «syr puter under armene på barnet» osv. Typisk sånne ‘alt var bedre før’ typer. Forteller at «daaa fikk barna klatre i trær, svømme i elva, og sykle til kameraten uten mobiltelefon»🙄

De tror jo oppriktig at barn i dag ikke gjør dette😂 Forskjellen er at vi har lært av den forrige foreldregenerasjonens feil. Drukningsulykker i dag vs på 60 tallet sier vell sitt. Jeg har hørt eldre som mener at det er tull at spedbarn ikke bør sove på magen, for de sover jo tyngre og bedre på magen... Informerer du om antall krybbedød pga mageleie så mener de at det bare er en tilfeldighet. Sånne folk er håpløse, og det er mange av de. 

 

Anonymkode: 03554...b07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Kjære vene, det var en gammel oldemor. Det er ingenting å fyre seg opp over. Hvor gammel er hun? Da jeg fikk min første var to oldemødre i live, den ene var 77 og den andre 92. Hun på 92 kunne sikkert gitt en kjeks. :fnise: 

Jeg har fullammet mine til 6 mnd og de har ikke fått smake noe som helst annet hos meg. En unge på 5 mnd skal selvfølgelig ikke ha kjeks. Jeg har likevel opplevd at besteforeldre ga en av dem grøt bak ryggen ved fire måneders alder. Ja vel. Ingen døde. Ingen big deal. 

Her har en gammel oldemor gitt kjeks ved én anledning. Javel. Det var dumt. Ungen kunne satt i halsen og det er uansett for tidlig. Gjort er gjort, ungen overlevde uten mén og oldemor mente garantert bare godt. 

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er noe å bry seg om eller lage sak ut av. Legg heller vekt på god relasjon til oldemoren. 

Ps, om få måneder sitter barnet og spiser snø og sand. ;) 

Hadde barnet vært 11 måneder hadde TS helt sikkert ikke brydd seg om litt safarikjeks. Men dette er en baby på 5 måneder. De har sannsynligvis ikke begynt med mye fast føde enda utover eventuelt grøt, og baby kan sette biter fast i halsen. Det er ikke sukkeret som er problemer her. Man lar ikke en 5 måneder gammel baby spise verken sand eller safarikjeks. 

Anonymkode: b061b...de4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fullammet jeg til 6 måneder, og morsmelk var ENESTE næring frem til da. Jeg hadde også blitt sur om andre skulle prakke på babyen noe annet, og at det attpåtil var en kjeks gjør ikke saken bedre. 

Men, tenk at dette var et menneske fra en annen generasjon. Da var det normalt at babyen på 3 måneder spiste en boks leverpostei til lunsj, økedøgn betydde at mor hadde for lite melk og en salig blanding mellom kumelk og vann var løsningen, de hadde ikke tilgang på informasjon slik vi har i dag, og veiledningen fra helsepersonell var mangelfull og innehold store doser feilinformasjon (som vi i ettertid har blitt klare over). Hun handlet nok i beste mening, slik de gjorde i «gamledager». Forklar hva som gjorde deg irritert og hjelp henne å oppdatere seg på dagens kunnskaper, og gå videre. 

Endret av Pinkpashion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere besteforeldre som ikke lytter til foreldre: Ønsker dere å ødelegge den nye familien? Ofte er reglene for håndtering av barna resultat av enighet mellom mor og far. En besteforelder som gjennomgående bryter dem, vil være en konstant belastning for forholdet.

Anonymkode: 8e2fe...e35

Hvis en familie ødelegges av at den ene forelderens bestemor lar et lite barn få sitte på en kjeks en øyeblikk, da kan familielivet fort gå i knas ja.

Jeg tror det kan være lurt å snakke rolig med oldemor, hun gjorde det jo ikke for å drepe oldebarnet sitt, og med mindre barnet kan bli alvorlig sykt av innholdet i kjeksen det suttet på, så går det helt greit.

Husk også at før eller siden kan det kanskje vær fint å ha en barnevakt.

Anonymkode: 53a5a...f93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hater dere gamliser som tror at dere er så viktige. Er en grunn til at dødsraten for barn og spedbarn var mye høyere før! Tullinger i 50åra og oppover som sitter å tror at alt var bedre før 😂 

Anonymkode: 03554...b07

Spedbarnsdødeligheten var høy pga manglende vaksinasjonsprogram og dårlig velferd.

Du virker litt uiniformert.

https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/100-aar-med-redusert-spedbarnsdodelighet

Anonymkode: a2cfb...857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Chizue skrev:

Nei vel, da er vel lærebøkene mine feil :)  Må vel klage til forfatterene ^_^ 

Gir man smaksprøver, om så bare en halv banan, så fullammer man ikke lengre. Enten fullammer man med morsmelk som eneste næring, eller så delammer man og gir smaksprøver. 

Videre er fullamming anbefalt frem til 6 måneder, men smaksprøver kan gis fra 4 måneder.

Hvilke lærebøker du sikter til aner jeg ikke, men all teori jeg har lest er ganske tydelig på dette.

Endret av Pinkpashion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oldemors tid, blei man ikke overeksponert for sukkerholdige produkter som i dag. Man måtte være måteholden. Derfor bør man være mer bevisst i dag enn i 1960. 

Tidene forandra seg i tida rundt da jeg var liten. Min nokså måteholdne familie introduserte meg tidlig for «kaffekakene», og til tross for at disse gjerne var tørre og kjedelige, blei jeg hekta. Maste og gnålte om søtsaker ved enhver anledning. Da jeg var stor nok til å bestemme selv, gikk jeg fullstendig bananas. I dag er jeg tjukk, og kan nesten ikke skeie ut uten å «havne på kjøret». 

Flere jeg kjenner, utsatte lenge å introdusere produkter med raffinert sukker i til sine barn. De barna er i dag relativt måteholdne, og ihvertfall ikke besatt av søtsaker, som jeg var. 

Det oldemor di ikke skjønner, er at hu ubevisst ofrer deg for å bli populær hos ungen. For det er du som i hverdagen kanskje må slite med mas om søtsaker, og en krakilsk unge foran godtehylla på butikken. Nå er ungen for liten til å bli hekta, men best å vise hvor skapet skal stå, FØR det blir ei reell problemstilling.

For husk, det første «skuddet» er alltid gratis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...