got2go Skrevet 14. november 2021 #2781 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hva med å endre fokus litt? I og med at din egen helse ikke er motivasjon nok; hva med å minne degselv om at helsevesenet er håpløst overbelastet. "Jeg skal ihvertfall ikke bidra til å belaste det mer!" .. Pandemien har ihvertfall bidratt til at jeg har begynt å tenke på den måten. Men når det er sagt; jeg hadde heller ingen andre rusproblemer enn alkoholen (og den har jeg kuttet helt ut), og vet ikke hvordan det er hvis man er fanget i den sirkelen som du åpenbart er fanget i. Anonymkode: ad51d...46e Dette er så latterlig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Mennesker som er fanget i en avhengighet, tror du virkelig DET er en motivasjonsfaktor? "Ja nei, å miste ungene, jobben, førerkortet var ikke nok til å få en slutt på avhengigheten. Men å overbelaste sykehuset, DER har vi motivasjonen!" Idiotisk innlegg. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabrabara Skrevet 14. november 2021 #2782 Del Skrevet 14. november 2021 Følger litt med i denne tråden da det er en del alkoholisme i familien og rundt meg. Nå har tenåringen begynt å gå på fest og det gikk helt galt første gangen. Det jeg lurer på er: dere som drakk mye da dere var unge, hva gjorde foreldrene deres? Jeg føler jeg er på de som en hauk. Men det er jo ikke sikkert at det hjelper. Jeg har sett hva alkoholen kan gjøre og min store frykt er at de skal få rusproblemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 14. november 2021 #2783 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): hva med å endre fokus litt? I og med at din egen helse ikke er motivasjon nok; hva med å minne degselv om at helsevesenet er håpløst overbelastet. "Jeg skal ihvertfall ikke bidra til å belaste det mer!" .. Pandemien har ihvertfall bidratt til at jeg har begynt å tenke på den måten. Men når det er sagt; jeg hadde heller ingen andre rusproblemer enn alkoholen (og den har jeg kuttet helt ut), og vet ikke hvordan det er hvis man er fanget i den sirkelen som du åpenbart er fanget i. Anonymkode: ad51d...46e Det eneste den tankegangen fører til for min del er at jeg lar være å ringe etter hjelp når det er nødvendig. Jeg har dessverre møtt på et par ambulansearbeidere, sykepleiere og leger som tydelig er lei av rusmisbrukere og som har tatt sin frustrasjon utover meg. Det har ført til mye skam. Jeg sliter med en avhengighet, det er ikke noe jeg nødvendigvis gjør med vilje.. Å da få fortalt at jeg ikke engang fortjener helsehjelp, det er vondt det. Heldigvis har jeg gode venner som har tatt ansvar når skammen har blitt for stor for meg og som har ringt ambulansen og/eller dratt meg med til legevakten, ellers hadde jeg ikke vært her nå. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja beklager, det er jeg som signerte lengre bak med Tifa Huff, så vondt. Jeg ruser meg ikke på andre ting, men hadde en kort periode for noen år siden hvor jeg ruste meg på reseptbelagte medisiner som min syke far hadde. Drikkingen min er svært varierende, fra annenhverdag til flere måneders avholds. Imorgen er det 3 måneder siden sist jeg smakte alkohol. Mange tror at det betyr at jeg ikke har det vondt mer, men det har jeg jo. I sommer drakk jeg ca hver 3 dag gjennom en periode på 3 måneder. Nå har ikke jeg venner eller bekjente og familien bor langt unna, så all drikkingen for tiden skjer i eget hjem alene hvor det er trygt å miste kontrollen. Psykiatrien har jeg gitt opp etter 20 år som pasient. Snakker av og til med mental helse eller kirkens SOS, men det hjelper ikke. -Tifa Anonymkode: ff0aa...90e Vondt å lese.. Jeg har ei venninne som slet mye med å bli for full når hun drakk alene og for henne så hjalp det å prøve å holde drikkingen til en sosial greie, men det blir kanskje litt vanskelig om du ikke har venner eller bekjente i nærområdet.. Har du vurdert å få deg en ruskonsulent eller å eventuelt dra i AA-møter, slik at du ikke sitter helt alene i det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2784 Del Skrevet 14. november 2021 Miranda Bailey skrev (53 minutter siden): Vondt å lese.. Jeg har ei venninne som slet mye med å bli for full når hun drakk alene og for henne så hjalp det å prøve å holde drikkingen til en sosial greie, men det blir kanskje litt vanskelig om du ikke har venner eller bekjente i nærområdet.. Har du vurdert å få deg en ruskonsulent eller å eventuelt dra i AA-møter, slik at du ikke sitter helt alene i det? Jeg nevnte det for fastlegen min og den forrige psykologen, men de mente at det ikke var nødvendig siden jeg kan gå lengre perioder uten å drikke. Hadde jeg derimot begynt fast å drikke flere ganger i uka over flere måneder/år ville de at vi skulle gå videre med det. Jeg gikk en periode i gruppeterapi, men det fungerte dårlig pga de sosiale vanskene jeg får i store grupper pga asperpgerdiagnosen. Hyggelige jenter med gode råd, men som jeg ikke klarte å nyttiggjøre meg eller få utbytte av.. -Tifa Anonymkode: ff0aa...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 14. november 2021 #2785 Del Skrevet 14. november 2021 Miranda Bailey skrev (2 timer siden): Jeg har dessverre møtt på et par ambulansearbeidere, sykepleiere og leger som tydelig er lei av rusmisbrukere og som har tatt sin frustrasjon utover meg. Det er du ikke alene om. Jeg har vel skrevet dette før i denne tråden, jeg har også opplevd å bli behandla som dritt av helsepersonell fordi jeg er alkoholiker, og da spesielt av kvinner "litt opp i åra". Opplevde tilogmed at legen som behandlet meg stod utenfor rommet jeg lå på å snakket høylytt om mine problemer og hva han mente om meg (negativt..) til andre leger og sykepleiere. Andre pasienter som gikk rundt i gangen kunne også høre dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2786 Del Skrevet 14. november 2021 got2go skrev (4 timer siden): tror du virkelig DET er en motivasjonsfaktor? jeg mener ikke motivasjon i dette tilfelle som noe positivt. Heller analogt med at en form for straff kan anses som en "motivasjon" til å ikke begå en straffbar handling. Altså motivasjon = pisk i dette tilfellet. Ikke motivasjon = gullerot. Det har kanskje ikke hatt stor plass i den offentlige debatten i Norge, men her hvor jeg bor ble var det et stort tema da vi befant oss i den andre coronabølgen: Man skulle for pokker ikke gjøre noe dumt (=selvforskyldt) slik at man havnet på sykehus og tok plassen fra noen andre. Anonymkode: ad51d...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 14. november 2021 #2787 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg mener ikke motivasjon i dette tilfelle som noe positivt. Heller analogt med at en form for straff kan anses som en "motivasjon" til å ikke begå en straffbar handling. Altså motivasjon = pisk i dette tilfellet. Ikke motivasjon = gullerot. Det har kanskje ikke hatt stor plass i den offentlige debatten i Norge, men her hvor jeg bor ble var det et stort tema da vi befant oss i den andre coronabølgen: Man skulle for pokker ikke gjøre noe dumt (=selvforskyldt) slik at man havnet på sykehus og tok plassen fra noen andre. Anonymkode: ad51d...46e Slikt funker dårlig når man sliter med alvorlig avhengighet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 14. november 2021 #2788 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg mener ikke motivasjon i dette tilfelle som noe positivt. Heller analogt med at en form for straff kan anses som en "motivasjon" til å ikke begå en straffbar handling. Altså motivasjon = pisk i dette tilfellet. Ikke motivasjon = gullerot. Det har kanskje ikke hatt stor plass i den offentlige debatten i Norge, men her hvor jeg bor ble var det et stort tema da vi befant oss i den andre coronabølgen: Man skulle for pokker ikke gjøre noe dumt (=selvforskyldt) slik at man havnet på sykehus og tok plassen fra noen andre. Anonymkode: ad51d...46e Du mener jeg burde straffes (eller straffe meg selv?) med å ikke få nødvendig helsehjelp fordi jeg sliter med rusavhengighet...? Audiot skrev (1 time siden): Det er du ikke alene om. Jeg har vel skrevet dette før i denne tråden, jeg har også opplevd å bli behandla som dritt av helsepersonell fordi jeg er alkoholiker, og da spesielt av kvinner "litt opp i åra". Opplevde tilogmed at legen som behandlet meg stod utenfor rommet jeg lå på å snakket høylytt om mine problemer og hva han mente om meg (negativt..) til andre leger og sykepleiere. Andre pasienter som gikk rundt i gangen kunne også høre dette. Ja, det er fryktelig kjipt. Helsevesenet burde ha et større fokus på å forstå psykiske lidelser og avhengighet, ikke bare på fysiske sykdommer. Som sagt, på grunn av dårlig behandling og påført skam har jeg ved flere anledninger latt være å skaffe meg nødvendig helsehjelp. Jeg lurer av og til på om det er det som er hensikten til de som velger å være stygge, eller om de bare er uvitende og tror at det er motiverende å bli behandlet som en mindreverdig.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 14. november 2021 #2789 Del Skrevet 14. november 2021 Gleder meg litt til desember og juleøl. Tre uker igjen til målet er nådd😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2790 Del Skrevet 14. november 2021 Hei. Jeg har lest en del at dette. Mest fordi det har hjulpet meg. Jeg har hatt prolemer med alkohol i over 20 ar. Jeg er vel en periodedranker. Fordi jeg kan fint ga uker uten a drikke. Men nar jeg drikker, drikker jeg mye. Jeg har slitt med abstinenser. Det skremmer meg. Hs Anonymkode: 92492...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2791 Del Skrevet 15. november 2021 Anonymburker skrev (9 timer siden): Gleder meg litt til desember og juleøl. Tre uker igjen til målet er nådd😉 Og så skal du??? Anonymkode: 64d09...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2792 Del Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og så skal du??? Anonymkode: 64d09...d0b Er jo ikke alle her inne som har som mål å slutte å drikke helt. -Tifa Anonymkode: ff0aa...90e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 15. november 2021 #2793 Del Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og så skal du??? Anonymkode: 64d09...d0b Drikke moderat i en periode. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er jo ikke alle her inne som har som mål å slutte å drikke helt. -Tifa Anonymkode: ff0aa...90e Nettopp. Jeg "strever" med alkoholkonsumet fordi det gir meg mer angst, tunge tanker og hodepine enn vanlig. Derfor har jeg perioder hvor jeg holder meg unna alkohol. Ideelt sett burde jeg sikkert vært totalt avholds, men så lenge det ikke er noe tegn til avhengighet så ønsker jeg å kose meg i perioder også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #2794 Del Skrevet 16. november 2021 Jeg fikk en skikkelig wake up call for noen dager siden. Leverprøvene mine er tipp topp tommel opp, men ultralyd avdekket fettlever. Jeg har smerter øverst i hver side av magen og er redd det stammer fra leveren. Så vær obs folkens, leveren har det ikke alltid bra selv om leverprøvene er fine -Molly Anonymkode: f89fc...a25 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2795 Del Skrevet 17. november 2021 Ja ja da var det slutt på alkoholen for min del i over en måned. Skal på julebord og det blir siste drikke dag. Så helt avholds etter det. Jeg skal ha en legebehandling hvor det taes omfattende blodprøver og da må jeg kutte det ut i over en måned så legen ikke finner ut hva jeg holder på med. Er litt vemodig da det har vert en vanskelig høst og alkoholen har på en måte vert min bestevenn. Men jeg må bare gjennomføre det for helsen sin del. Drikker ikke nok til at det er farlig å bare kutte det ut så er ikke bekymret der. Men trøsten av mine 2-3 glass med vin på kvelden kommer jeg til å savne. Anonymkode: ab763...d0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #2796 Del Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (På 14.11.2021 den 11.58): Skal være edru frem til helgen! K. Anonymkode: e77c3...7c6 Fortsatt edru! Egentlig j**** stolt over meg selv for det er vanskelig. Har en slags munch etter noe hele tiden og en rastløs følelse som ikke forsvinner. Jeg vet det er suget etter alkohol. Kan sammenliknes med å være røyk/nikotinsugen. Det hjelper å drikke alkoholfritt øl, men jeg får bli vandt med det for det suget forsvinner ikke med det første. 10 år med hard drikking, klart suget ikke roer seg med det første. K. Anonymkode: e77c3...7c6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #2797 Del Skrevet 18. november 2021 Jeg synes dette er vanskelig når vi skal på julebord nå. Det er liksom ikke greit å ikke drikke alkohol på julebordet. Lei av å bli spurt om jeg er gravid. Kjente meg så sykt igjen kjenne for eksempel: https://akan.no/drikkeplikt-pa-julebordet/ Det er litt sånn at man føler det er drikkeplikt. Anonymkode: 867fb...41f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edruskap Skrevet 18. november 2021 #2798 Del Skrevet 18. november 2021 Vurderer å begynne å drikke i sosiale lag. Og kun det. Jeg snakket med min barndomsvenn i går om dette da han også har en historikk med alkohol. Og han sa siden jeg har klart meg så lenge uten, så er jeg ikke avhengig. Og han kan jo ha et poeng. De som er avhengig klarer jo ikke å stoppe alene. Da kan jeg jo begrense drikkinga til kun det sosiale og aldri drikke alene. Jeg tenkte at jeg skal prøve det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 20. november 2021 #2799 Del Skrevet 20. november 2021 90 dager uten. Merker jeg de store helseeffektene? Nei. Føles det likevel godt? Ja. Hele voksenlivet har vært tungt og vanskelig, og selv om jeg har følt at et moderat alkoholforbruk gjør angst og tunge tanker verre, har ikke disse forsvunnet på magisk vis selv om jeg har vært alkoholfri. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #2800 Del Skrevet 24. november 2021 Da har jeg vert edru siden søndag det fungerer veldig fint. Tror sambo har det verre egentlig enn jeg. Må si jeg ikke merket noe til suget foreløpig. Anonymkode: ab763...d0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå