Gå til innhold

23.000 kr utbetalt i lønn. 100% fast jobb sykepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Serafin skrev:

410 000 er ikke en vanlig lønn. Det er under gjennomsnittet. Ifølge SSB så tjener en gjennomsnittlig nordmann ca 531 000 kr.

Den medianen inkluderer alle som er i arbeid, mao veldig mange som har mye lengre ansiennitet enn TS. Man kan ikke sammenligne TS med en person på 60 år. Så jo, 410 000 som nesten nyutdannet er en helt vanlig lønn. 

Anonymkode: 5cd41...96f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

430000 er de fagforbundet har som grunnlønn for 4 års annsenitet, uten alle tilleggene. Hvordan er du organisert TS?

Anonymkode: 881ea...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

410 000 året er jo brutto 34 000 kr mnd. Det er bra lønn. 

Anonymkode: 030d3...934

Når gjennomsnittslønnen i Norge i full stilling er rundt 550.000 er naturligvis ikke 410.000 noe bra lønn :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som lener dere på at gjennomsnittslønna er 550.000, og alt under det er dårlig lønn. 

Vel. Dere tar feil! Fjerner dere alle som tjener sykt mye og regner gjennomsnittslønn av en gjennomsnittsnordmann slik det bør være, får dere et helt annet svar. Kanskje så lite som 380.000-400.000 blir den nye gjennomsnittslønna. Dem som tjener flere millioner eller kanskje flere hundre millioner i året trekker opp gjennomsnittslønna sykt mye. 

Dermed: gjennomsnittslønna er ikke reell for majoriteten av den norske befolkningen, og speiler ikke sannheten. 

Anonymkode: b34b6...609

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var litt lavt ja. Jeg er 100% ufør, forøvrig ikke noe jeg er stolt av, men jeg får 18.000 utbetalt i mnd. Og da synes jeg du som har utdannelse, jobber og gjør nytte for deg fortjener mer enn 5000 mer enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den medianen inkluderer alle som er i arbeid, mao veldig mange som har mye lengre ansiennitet enn TS. Man kan ikke sammenligne TS med en person på 60 år. Så jo, 410 000 som nesten nyutdannet er en helt vanlig lønn. 

Anonymkode: 5cd41...96f

Det er ikke medianlønn, det er gjennomsnittlønn. Medianlønn er noe annet, og følgelig hakket lavere enn gjennomsnittlønnen.

Anonymkode: d9c26...a09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OT:

La oss si tettstedet Gok har 1501 innbygger, der 1500 av dem tjener 350000 kr i året, og sisteman er onkel skrue som tjener 250000000 kr i året. 

Snittlønna er da (1500 * 350000 + 1 * 250000000) / 1501 = 516322 kr 

Median lønn er derimot 350000 kr 

Anonymkode: fa7dc...7a4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette bekrefter bare mitt syn på sykepleiere og deres "jeg er så mye bedre enn andre-innstilling"

Anonymkode: 4d123...e98

Ikke dra alle under en kam;-) 

Hilsen sykepleieren 

Anonymkode: 2d981...347

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så rike alle er da.... tydeligvis så tjener hele norges befolkning døds godt. 

Jeg har 27 utbetalt i mnd...   mannen min får 35 ca også får vi inn 9 i leieinntekter. 

Vi sparer 30 k i mnd og har det fortsatt romslig

Anonymkode: eca2d...668

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DavinaWin skrev:

Jeg synes dette var litt lavt ja. Jeg er 100% ufør, forøvrig ikke noe jeg er stolt av, men jeg får 18.000 utbetalt i mnd. Og da synes jeg du som har utdannelse, jobber og gjør nytte for deg fortjener mer enn 5000 mer enn meg. 

Det er alle enig med deg i!!

Anonymkode: eca2d...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den medianen inkluderer alle som er i arbeid, mao veldig mange som har mye lengre ansiennitet enn TS. Man kan ikke sammenligne TS med en person på 60 år. Så jo, 410 000 som nesten nyutdannet er en helt vanlig lønn. 

Anonymkode: 5cd41...96f

Nei, det stemmer ikke. 531 k er gjennomsnittslønna til Ola og Kari Nordmann. 

Endret av Serafin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Serafin skrev:

Nei, det stemmer ikke. 531 k er gjennomsnittslønna til Ola og Kari Nordmann. 

Les innlegget mitt en gang til. Du skjønner ikke hva jeg svarer. Forøvrig er det forskjell på median og gjennomsnitt, som noen skrev over.

Anonymkode: 5cd41...96f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør deg kjent med lønnas faste komponenter (fastlønn, tillegg for natt/kveld/helg/helligdag etc). 

Gjør deg kjent med alle trekk; skatt, trekk fra arb.giver (parkering? Husleie? Fast lønnstrekk pga for mye utbetalt lønn tidligere? O.l.), ev. årlige trekk. 

Gjør deg kjent med rutinene for betaling av ekstravakter. Må de registreres i et program, godkjennes av leder og godkjennes av lønningsansvarlig på HR før det blir utbetalt? Er det månedlige frister for slike ekstrabetalinger, slik at du akkurat missa fristen for lønnskjøringa denne mnd? 

Kjenn til årslønna di, og del den på 12 mnd. Denne summen skal komme fram på lønnsslippen din som separat post. 

Når du er kjent med en normal lønnslipp med både faste og variable trekk og lønnskomponenter kan du lettere identifisere hva som er galt. 

Anonymkode: e6fb6...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som lener dere på at gjennomsnittslønna er 550.000, og alt under det er dårlig lønn. 

Vel. Dere tar feil! Fjerner dere alle som tjener sykt mye og regner gjennomsnittslønn av en gjennomsnittsnordmann slik det bør være, får dere et helt annet svar. Kanskje så lite som 380.000-400.000 blir den nye gjennomsnittslønna. Dem som tjener flere millioner eller kanskje flere hundre millioner i året trekker opp gjennomsnittslønna sykt mye. 

Dermed: gjennomsnittslønna er ikke reell for majoriteten av den norske befolkningen, og speiler ikke sannheten. 

Anonymkode: b34b6...609

Ingen har sagt at det nødvendigvis er dårlig å ligge rett under snittet. Men her var der snakk om nesten 150.000 under snittet, og det er ikke spesielt bra, som noen hevder det var :)

Det stemmer at høye lønninger trekker opp snittet, derfor er kanskje medianen et bedre mål. Men selvsagt blir ikke den «nye» snittlønna 380-400.000 om vi ser bort fra de som tjener mest. Medianen er rundt 520.000. Se her:

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9 års ansiennitet og tjener 450 000 i grunnlønn. Jobber 80% og har det samme som deg utbetalt. Todelt turnus. 

Anonymkode: 4caf6...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er alle enig med deg i!!

Anonymkode: eca2d...668

Det regner jeg da også med😊 var det noe du ønsket med denne kommentaren egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Ingen har sagt at det nødvendigvis er dårlig å ligge rett under snittet. Men her var der snakk om nesten 150.000 under snittet, og det er ikke spesielt bra, som noen hevder det var :)

Det stemmer at høye lønninger trekker opp snittet, derfor er kanskje medianen et bedre mål. Men selvsagt blir ikke den «nye» snittlønna 380-400.000 om vi ser bort fra de som tjener mest. Medianen er rundt 520.000. Se her:

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

Og igjen: Både median og gjennomsnitt inkluderer folk som har vært i arbeidslivet i flere tiår, og som ikke kan sammenlignes med TS. Det inkluderer også mange med langt mer utdanning enn det TS har. Igjen: Ikke sammenlignbart.

Anonymkode: 5cd41...96f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og igjen: Både median og gjennomsnitt inkluderer folk som har vært i arbeidslivet i flere tiår, og som ikke kan sammenlignes med TS. Det inkluderer også mange med langt mer utdanning enn det TS har. Igjen: Ikke sammenlignbart.

Anonymkode: 5cd41...96f

Og det inneholder personer som jobber i andre yrker, det vet vi :)

Sykepleiere i stillinger som det TS har vil aldri være spesielt godt lønnet, selv etter mange års ansiennitet. Det eneste jeg har hevder her er uansett at 410.000 kr ikke er spesielt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt flaut, men etter å ha gått tre år på Universitet synes jeg lønna som 100% sykepleier er latterlig. Har jobbet mange år i Helse, og har 5 års ansiennitet i det minste.Jobber turnus og jeg ble litt sjokkert da jeg fikk utbetalt 23.000 kr denne måneden, da jeg til vanlig ligger mellom 25/30. 

Dette resulterer i at jeg faktisk ikke har råd til å betale alt av regninger, samt spare så mye som jeg hadde håper denne måneden. Glad jeg er sammen med en ingeniør som tjener mye da det letter litt på trykke.

Er jeg urimelig, eller har jeg faktisk rett her? Vi jobber mange kvelder, samt helger og ofte lørdager og søndager. Men hva er vitsen når man får så lite igjen for det. Jeg ble litt usikker på om lønna stemte så jeg sendte faktisk lønnsansvarlig mail for å dobbeltsjekke at dette stemte, men ingen svar så langt da det helt sikkert stemmer:(

Er ikke meningen å være frekk eller noe, men synes det er urimelig. Har tjent 23.000 kr en måned tidligere også, men det er lenge siden. Tror jeg tjente like mye når jeg jobba i kassa på Rema eller noe.

Anonymkode: de93a...609

Man trenger ingen utdannelse for å tjene det der. Butikk, lager etc ligger høyere. Det er som du sier en latterlig lav lønn for en med universitetsutdannelse. 

Anonymkode: d1c49...83a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...