Gå til innhold

MDG skremmer meg nesten mer en klimaendringer.


Commander

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Jeffe skrev:

MDG har en større andel stemmer fra de under 40 med høy utdannelse. Så hva må til for å snu dette før neste valg, mindre skolegang? Jeg vet ikke men noe må vi gjøre! 

Med høyere utdannelse så mener du offentlige ansatte lærere, førskolelærere, sosionomer, bibliotekarer mm. De samme som SV består av? Hvor mange med ingeniørbakgrunn i konkurranseutstatte jobber jobber stemmer radikale røde som MDG i praksis er??

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Commander skrev:

Med høyere utdannelse så mener du offentlige ansatte lærere, førskolelærere, sosionomer, bibliotekarer mm. De samme som SV består av? Hvor mange med ingeniørbakgrunn i konkurranseutstatte jobber jobber stemmer radikale røde som MDG i praksis er??

Jeg mener at de som har høyere utdannelse både har bestått økonomi og samfunnsfag som tidligere ble tatt opp i diskusjonen som et manglende kriterium for å stemme MDG. Jeg har ikke spesifisert hva de jobber med da dette ikke fremgikk i undersøkelsen som var i media den siste tiden.

Spesifikt hva ingeniører i privat sektor stemmer i år vet jeg ikke, men basert på tidligere målinger tenderer vel disse å stemme Høyre av det jeg kan se. Enig i at det hadde vært interessant å se hvor mange av disse som i år stemte MDG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også bekymret.

Det er fint at miljø kommer i fokus, og det er viktig at de andre partiene får dette meget tydelige signalet fra storbybefolkningene. Men jeg håper inderlig at styringspartiene får frem sin miljøpolitikk før stortingsvalget, slik at det helhetlige bildet kan bevares og relativ fornuft opprettholdes. Slik "hver enkelt må ofre seg sjøl og må gjøre det nå, hvis ikke går verden under"-tankegang iblandet en god dose skam er uheldig, når det som med all sannsynlighet har størst påvirkningskraft på de negative miljøtendensene er forskning og utvikling for å kunne erstatte det som forurenser på sikt, heller enn å ofre alt her og nå og miste hele livsgrunnlaget vårt uten å ha tenkt nøye igjennom det først. 

Hvis alle slutter å fly og dreper den næringen, ser jeg ikke hvordan noen skal ha verken midler eller motivasjon til å videreutvikle utslippsfrie fly, for eksempel.

Hvis alle slutter å være "forbrukere", som nå også er en miljøskambelagt ting å være, går også det negativt utover økonomi og dermed muligheter for miljøutviklingsstrategier som har effekt.

Osv.

Utdanning, forskning, innovasjon og midler til nye typer fornybar energi vil være interessant for både stat og næringsliv så sant disse rekker å overleve lenge nok.

Vi må ikke alle bli syklende veganere som lærer barna våre at de aldri kan fly uten å føle skam eller angst. Det går an å tenke større, mer helhetlig og mer fornuftig, og likevel grønt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis alle slutter å fly" . Resten av verdens befolkning kommer bare til å fly mer. Nå er vi 7,5 milliarder i verden. I 2048 er vi 9 milliarder .  Det er noen som trekker i trådene her og påvirker hva man skal mene og tenke

 

Endret av AlkoMann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 15.33, Commander skrev:

MDG forteller at de setter klima høyere enn alt annet. Bastholm på tv i går.

Akkurat hvor langt er de villige til å gå? Får de noe å si på pensjonsfondet vil de sannsynligvis "donere" alt sammen til CO2 rensing av kullkraftverk Kina. Hvis det er best for klima. 

Får de valget mellom kreftmedisiner til norske pasienter eller solceller i Zimbabwe er jeg ikke i tvil om hva de vil bruke penger på.

I tillegg viser de "blokkuavhengige" at de stemmer likt med rødt i 81% av sakene. SV stemmer likt med rødt i 67%. Så MDG er nærmere kommunistene enn SV. 

I praksis politikk viser de at det ikke finnes noen plager og ulemper de i ikke er villig til å påføre det norske samfunnet om det gangner CO2 regnskapet. 

En ekstremistisk gjeng som i praksis ligger til venstre for SV ønsker å styre hvor CO2 er viktigere en absolutt alt annet?? Inkludert kjøre Norge i grøfta? Nord Korea har sannsynligvis et lavt CO2 utslipp...

Dette kan bli mer spennende enn at Oslo får samme temperatur som Kiel og tregrensa krabber oppover.

 

Det er jo digg at folk vil ha ett parti som elsker bompenger😳😳😳. Faan glad jeg bor i grissgrendte strøk uten bompenger. Hva vi gjør i Norge for miljøet betyr niks nada i den store verden. Norge er ett støvkorn. Da bør de ta tak i land som Egypt der jeg er nå. Alle kaster søppel og plast absolutt over alt. Det er 20 mill mennesker som MDG må snu tanke gangen til og det gjelder tett befolkede land som India og Kina og sikkert en drøss med andre folksomme land. Da kan vi snakke om å endre klima. Det tullet vi holder på med i lille Norge vil ikke ha noe og si på verdens basis. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bente1234 skrev:

Det er jo digg at folk vil ha ett parti som elsker bompenger😳😳😳. Faan glad jeg bor i grissgrendte strøk uten bompenger. Hva vi gjør i Norge for miljøet betyr niks nada i den store verden. Norge er ett støvkorn. Da bør de ta tak i land som Egypt der jeg er nå. Alle kaster søppel og plast absolutt over alt. Det er 20 mill mennesker som MDG må snu tanke gangen til og det gjelder tett befolkede land som India og Kina og sikkert en drøss med andre folksomme land. Da kan vi snakke om å endre klima. Det tullet vi holder på med i lille Norge vil ikke ha noe og si på verdens basis. 

Siden vi har bompenger her i byen min er det jeg og vi som bruker veien som betaler og finansierer den nye veien som bygges. Et reelt alternativ kunne vært å avvikle alle bommer og heller finansiere alt via statsbudsjettet, da hadde du vært med å betale for "min" vei. Fordeler og ulemper er det med begge løsninger. 

Vi kan prøve å være et foregangsland, komme med løsninger som etterhvert flere land kan lære av å innføre. Det være bruk av fornybar energi, kildesortering, byplanlegging som fremmer kollektivt etc. Ikke lett for oss å påvirke Egypt som du sier nei men ett sted må vi starte og vi er heldigvis ikke alene i verden om å tenke på miljøet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Bente1234 skrev:

Det er jo digg at folk vil ha ett parti som elsker bompenger😳😳😳. Faan glad jeg bor i grissgrendte strøk uten bompenger. Hva vi gjør i Norge for miljøet betyr niks nada i den store verden. Norge er ett støvkorn. Da bør de ta tak i land som Egypt der jeg er nå. Alle kaster søppel og plast absolutt over alt. Det er 20 mill mennesker som MDG må snu tanke gangen til og det gjelder tett befolkede land som India og Kina og sikkert en drøss med andre folksomme land. Da kan vi snakke om å endre klima. Det tullet vi holder på med i lille Norge vil ikke ha noe og si på verdens basis. 

Det er så enkelt at bompenger gjør Oslo til en bedre by. I sentrale bydeler der MDG herjer som verst med bomring, sykkelstier og fjerning parkeringsplasser gjør de et brakvalg og MDG  nærmer seg 25% oppslutning. 

Og når det kommer til klima så må faktisk noen gå foran. Hvis alle bare peker på hverandre og nekter å gjøre noe selv så er vi jo dømt til  katastrofe..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jeffe skrev:

Siden vi har bompenger her i byen min er det jeg og vi som bruker veien som betaler og finansierer den nye veien som bygges. Et reelt alternativ kunne vært å avvikle alle bommer og heller finansiere alt via statsbudsjettet, da hadde du vært med å betale for "min" vei. Fordeler og ulemper er det med begge løsninger. 

Vi kan prøve å være et foregangsland, komme med løsninger som etterhvert flere land kan lære av å innføre. Det være bruk av fornybar energi, kildesortering, byplanlegging som fremmer kollektivt etc. Ikke lett for oss å påvirke Egypt som du sier nei men ett sted må vi starte og vi er heldigvis ikke alene i verden om å tenke på miljøet. 

 

Jeg er glad jeg slipper bompenger men jeg tenker mest på de med dårlig økonomi som bor i byer. De betaler søren meg like mye i bompenger som en mange millionær. Det burde gått etter hva man tjener slik alle kan leve med det. Og hvordan klarer Sverige seg uten alle bompengene?? De har jo ikke ett giga oljefond som vi har

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bente1234 said:

Jeg er glad jeg slipper bompenger men jeg tenker mest på de med dårlig økonomi som bor i byer. De betaler søren meg like mye i bompenger som en mange millionær. Det burde gått etter hva man tjener slik alle kan leve med det. 

Da kunne man likegodt tatt det over skatteseddelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, dronne skrev:

Da kunne man likegodt tatt det over skatteseddelen.

Akkurat spart seg mye utgifter med å sette opp og ta ned bomstasjoner. Hvor mye koster det egentlig å sette opp en bomstasjon? Og hvor mye koster det å ta de ned? Har jeg aldri hørt noen summer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bente1234 skrev:

Jeg er glad jeg slipper bompenger men jeg tenker mest på de med dårlig økonomi som bor i byer. De betaler søren meg like mye i bompenger som en mange millionær. Det burde gått etter hva man tjener slik alle kan leve med det. Og hvordan klarer Sverige seg uten alle bompengene?? De har jo ikke ett giga oljefond som vi har

Ja det er en av fordelene med å ta alt via skatteseddelen og det er i all hovedsak slik de gjør det i Sverige. De med høye lønninger ville da ta en større andel av kostnaden enn slik det er i dag. På den andre side måtte vi da alle betalt for lokale veiprosjekt som blir igangsatt rundt om i landet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jeffe skrev:

Ja det er en av fordelene med å ta alt via skatteseddelen og det er i all hovedsak slik de gjør det i Sverige. De med høye lønninger ville da ta en større andel av kostnaden enn slik det er i dag. På den andre side måtte vi da alle betalt for lokale veiprosjekt som blir igangsatt rundt om i landet. 

Heller det en dritten bomringer ... det jevnes vel ut over tid da byene er uansett er dyrest i drift

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bente1234 skrev:

Jeg er glad jeg slipper bompenger men jeg tenker mest på de med dårlig økonomi som bor i byer. 

Men de med dårlig økonomi som bor i byer har nesten aldri bil. Hvis det er dem du er bekymret for burde man heller sette ned prisen på kollektivtransport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, prt90 skrev:

Men de med dårlig økonomi som bor i byer har nesten aldri bil. Hvis det er dem du er bekymret for burde man heller sette ned prisen på kollektivtransport.

Mange med dårlig økonomi som må inn og ut av bomringer pga barnehage og jobb er innenfor bomringen men de bor utenfor. Ja kollektiv transporten burde bli billigere slik at flere hadde droppet bil. Det er fryktelig kostbart med bil i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, prt90 skrev:

Men de med dårlig økonomi som bor i byer har nesten aldri bil. Hvis det er dem du er bekymret for burde man heller sette ned prisen på kollektivtransport.

De med dårlig økonomi og ikke disponerer bil vil komme dårligere ut hvis vi legger ned bomringene da skattene vil øke. Er enig med deg forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Bente1234 skrev:

Jeg er glad jeg slipper bompenger men jeg tenker mest på de med dårlig økonomi som bor i byer. De betaler søren meg like mye i bompenger som en mange millionær. Det burde gått etter hva man tjener slik alle kan leve med det. Og hvordan klarer Sverige seg uten alle bompengene?? De har jo ikke ett giga oljefond som vi har

I Sverige betaler de høyere skatt. I Norge er snittet på 38 prosent, mens det er 44 i Sverige. Skatt vil da si inntektsskatt, mva og annet. Tallene er fra 2018. 

Dersom man skal betale etter evne, er det ganske mange andre kostnader det er viktigere å fordele ulikt. For eksempel vil det være mye viktigere med lavere SFO og barnehagepriser for de med lav inntekt. I dag er det bare de med svært lav inntekt som får refusert pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, Jeffe said:

Ja det er en av fordelene med å ta alt via skatteseddelen og det er i all hovedsak slik de gjør det i Sverige. De med høye lønninger ville da ta en større andel av kostnaden enn slik det er i dag. På den andre side måtte vi da alle betalt for lokale veiprosjekt som blir igangsatt rundt om i landet. 

Vi betaler da alle for bl.a. skoler og sykehus rundt om i landet via skatteseddelen, så det burde vel ikke være annerledes for veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jeffe skrev:

MDG har en større andel stemmer fra de under 40 med høy utdannelse. Så hva må til for å snu dette før neste valg, mindre skolegang? Jeg vet ikke men noe må vi gjøre! 

Det sier noe om kvaliteten på den høyere utdanningen, men det spørs hva slags høyere utdanning det er snakk om. Tydeligvis noe som ikke har så mye med økonomi og forståelse for økonomiske prosesser å gjøre. 

 

Apis, miljø er det aller, aller fleste opptatt av, men det går an å ha 2 tanker i hodet samtidig og tenke miljø OG økonomi og bærekraft. MDG klarer ikke akkurat dette. Siden de har såpass unge velgere, blir det spennende å se hva slags samfunn de og deres barn kommer til å vokse i, men alt tyder på at det blir null velferd, mye fattigdom og høy arbeidsledighet. Kanskje er det nettopp det de vil, hvem vet?

Og noe veldig morsomt om Trædal som ikke kan kildesortere. 😄 Selv jeg kunne alle der, bortsett fra drikkeglasset.

https://www.vgtv.no/video/184401/traedal-i-sorteringsduell-jeg-hadde-en-riktig-da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
On 9/8/2019 at 8:27 PM, Slaskete Maskot said:

For å påpeke en viktig detalj, så er navnet deres MILJØ partiet. Så at de skulle bruke all tiden sin på miljøet vil da ikke være en overraskelse, og når det kommer til miljøet er jeg 100% i mot at alt fokuseringen av miljøet skal være i de vestlige land hvor vi er desidert best på miljø og bevaring av klima, Kina og Russland står for mer en halvparten av Co2 utslippene hvor resten av asia og sør-amerika står for resten.

Norge sitt Co2 utslipp hvert år er 90 000, det tilsvarer 0.03% av det totale, hvor er så logikken i å etablere null bil sone i byene? 

Spør du meg er dette litt av grunnen til at MDG prosjektet i Norge er noe dødfødt. Målet er vel til syvende og sist å redde planten, men i realiteten har ikke partiet noe reel makt eller innflytelse til å gjøre dette. Som du påpeker er det land som Kina og Russland som må legge om dersom utslippene virkelig skal reduseres. Har lille Norge makt til å få andre land til å bli grønne? Neppe.

Det å få land til å bli mer klimavennelige er vanskelig fordi ingen har lyst å ta tapet i verdiskapning, og med det reduksjon i levestandard og livsvilkår som dette medfører. Hvis ikke landene som virkelig forurenser legger om har det egentlig lite å si hva lille Norge gjør når det kommer til klimapolitikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jeffe skrev:

Spesifikt hva ingeniører i privat sektor stemmer i år vet jeg ikke, men basert på tidligere målinger tenderer vel disse å stemme Høyre av det jeg kan se. Enig i at det hadde vært interessant å se hvor mange av disse som i år stemte MDG.

Ser flere lurer på hva ingeniører stemmer.

Tekna har undersøkt dette, og MDG har nesten dobbelt så høy støtte blandt ingeniører som i resten av befolkningen.

Her kan dere lese om undersøkelsen:

https://www.tekna.no/aktuelt/typisk-ingenior/

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...