Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2020

Vårstjerne

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Puny skrev:

aha, satt og googlet det nå, og fikk opp 11-14. Hvorfor tenker du 12-13+5? 

Da kan de se mest, og det er da det er best å få målt neseben og nakkefold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Sinsiew skrev:

Da kan de se mest, og det er da det er best å få målt neseben og nakkefold

ok, da får jeg vente til 13+5, vil vente lengst mulig for å kanskje ha en sjanse på kjønn også...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Puny skrev:

ok, da får jeg vente til 13+5, vil vente lengst mulig for å kanskje ha en sjanse på kjønn også...

Sist var jeg på ul 13+3, og det var helt perfekt. 13+5 bør være like bra, om ikke bedre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Sist var jeg på ul 13+3, og det var helt perfekt. 13+5 bør være like bra, om ikke bedre 😊

Ville du tenkt at det er noe poeng å ta en tidligere ul, rundt uke 7, hvis jeg nå får påvist en god HCG stigning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Puny skrev:

Ville du tenkt at det er noe poeng å ta en tidligere ul, rundt uke 7, hvis jeg nå får påvist en god HCG stigning? 

I utgangspunktet ikke. Det eneste man kan se så tidlig, er jo hjertet og at lengden på foster stemmer. 

Jeg ville, fordi jeg var så engstelig og forsi jeg kunne. 

Men det er jo totalt unødvendig med mindre man har hatt ex.u eller ma før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dra på UL tidlig for å for det første se at det er graviditet i livmoren og ikke utenfor. Og for å se at det er liv. Hvis hcg stigningen ser bra ut så er det vel et tegn på liv @Puny? Så da holder jo gjerne det ja 😊 Jeg skal på mandag og gruer meg veldig. Føler meg ikke gravid i det hele tatt om dagen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Tussi2018 skrev:

Jeg vil dra på UL tidlig for å for det første se at det er graviditet i livmoren og ikke utenfor. Og for å se at det er liv. Hvis hcg stigningen ser bra ut så er det vel et tegn på liv @Puny? Så da holder jo gjerne det ja 😊 Jeg skal på mandag og gruer meg veldig. Føler meg ikke gravid i det hele tatt om dagen 🙈

Jeg føler meg heller ikke så veldig gravid, ikke kvalm, én øm pupp (hvis det er lov å si🙈) ellers lite. Det er helt normalt det også. Jeg har troen på at du skal få se et friskt og bankende ❤️! Tenk på de historiene om damer som går igjennom hele svangerskap uten å merke noe, det skjer faktisk det også, utrolig nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Puny skrev:

Jeg føler meg heller ikke så veldig gravid, ikke kvalm, én øm pupp (hvis det er lov å si🙈) ellers lite. Det er helt normalt det også. Jeg har troen på at du skal få se et friskt og bankende ❤️! Tenk på de historiene om damer som går igjennom hele svangerskap uten å merke noe, det skjer faktisk det også, utrolig nok. 

Godt å høre at det ikke bare er meg 😊 Haha én øm pupp kan vel også forekomme 🤷‍♀️😅 Ja, jeg tenkte faktisk akkurat på det i sted og det gir jo litt ro. Det er vel veldig individuelt hvor mye man kjenner så tidlig. 

Håper vi alle får se bankende hjerter ❤🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tussi2018 skrev:

Jeg ringte til legen da jeg akkurat hadde begynt på uke 6 og fikk beskjed om at det var veldig uvanlig å ha kontroll så tidlig. Var hos legen i går pga en kraftig hoste jeg har fått og da snakket vi bare såvidt om graviditeten (men kun fordi jeg nevnte det) og da jeg skulle gå så sa han "Da sees vi gjerne igjen om 5-6 uker på svangerskapskontroll da". Det vil si at jeg er rundt uke 12 da. Tror kanskje jeg skal ta kontakt med jordmor her og høre om det er mulig å komme til før det. Ellers så skal jeg på time hos gyn om 6 dager! Da er jeg 7+4 (etter mine beregninger😅). 

Er det etter første time hos lege/jordmor at man får innkalling til OUL? Gøy å ha fått en dato på det da 😍 hvor langt er du nå?

Ja, legen min sendte henvisning til oul da jeg var der, og det var vel midt i uke 6, tror jeg. Nå er jeg akkurat ute av uke 8 og er 8+0 i dag. 

Venninnen min sa også at hun ikke fikk komme på kontroll så tidlig, så det er så rart at jeg bare blir tatt inn både her og der 😅 i uke 12 har jeg vanlig jordmortime også, så følte det var litt rart men fikk beskjed om at jeg skulle bestemme selv når og hvor mye jeg ville. Tror at hvis alt er OK der så trenger jeg ikke mer før oul og glukosebelastningstesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjæra på tunet
14 timer siden, Puny skrev:

Ikke jeg heller! Var mer kvalm i starten. Vært flere dager nå uten særlig kvalme, bare en svak uvelhet. Ja, også fra 0 til 62471 kviser da. Sånn for å være på den sikre siden. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Skjæra på tunet skrev:

Ikke jeg heller! Var mer kvalm i starten. Vært flere dager nå uten særlig kvalme, bare en svak uvelhet. Ja, også fra 0 til 62471 kviser da. Sånn for å være på den sikre siden. 😅

Ja, det er ofte lurt å sikre seg der🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tussi2018 skrev:

Hvordan går det med deg @Vårstjerne?

Tusen takk som spør 😊

Hadde det ikke så greit i går og på mandag. Våknet plutselig opp helt symptomfri, og følte at nå var det gått galt igjen. Når det er sagt var jeg i seng 20:30 i går, etter å ha vært bekymret for å ikke ha hatt behov for å sove i løpet av dagen 😅I dag våknet jeg klokken 7, og har spydd 5 ganger allerede. 

Neste dag jeg våkner opplagt og ikke kvalm, så skal jeg NYTE dagen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Vårstjerne skrev:

Tusen takk som spør 😊

Hadde det ikke så greit i går og på mandag. Våknet plutselig opp helt symptomfri, og følte at nå var det gått galt igjen. Når det er sagt var jeg i seng 20:30 i går, etter å ha vært bekymret for å ikke ha hatt behov for å sove i løpet av dagen 😅I dag våknet jeg klokken 7, og har spydd 5 ganger allerede. 

Høres ut som det er "enten eller" med deg og symptomene 🙈  Sist du hadde MA forsvant alle symptomene dine før du fant ut av det da? Jeg er livredd for at det skal skje 😫 Føler meg ikke gravid i det hele tatt nå..

høres ikke godt ut med den oppkasten! Ja du får nyte de opplagte dagene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 123aha skrev:

Ja, legen min sendte henvisning til oul da jeg var der, og det var vel midt i uke 6, tror jeg. Nå er jeg akkurat ute av uke 8 og er 8+0 i dag. 

Venninnen min sa også at hun ikke fikk komme på kontroll så tidlig, så det er så rart at jeg bare blir tatt inn både her og der 😅 i uke 12 har jeg vanlig jordmortime også, så følte det var litt rart men fikk beskjed om at jeg skulle bestemme selv når og hvor mye jeg ville. Tror at hvis alt er OK der så trenger jeg ikke mer før oul og glukosebelastningstesten. 

Rart at det er så stor forskjell på hvordan legene gjør det rundt om ja 🤷‍♀️ Bra at du har blitt tatt godt vare på der du bor da 😊Jeg får først se hvordan det går på UL neste uke. Er det fortsatt liv så tar jeg nok kontakt med helsestasjonen i nærheten av meg og hører om mulighetene for å treffe en jordmor. Jeg er straks ferdig med uke 7🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tussi2018 skrev:

Høres ut som det er "enten eller" med deg og symptomene 🙈  Sist du hadde MA forsvant alle symptomene dine før du fant ut av det da? Jeg er livredd for at det skal skje 😫 Føler meg ikke gravid i det hele tatt nå..

høres ikke godt ut med den oppkasten! Ja du får nyte de opplagte dagene 😊

Det er virkelig alt eller ingenting. I dag er det alt 😅

Sist gang hadde jeg en blødning i uke 7. Denne var svært sparsom, og jeg hadde kun blod på papiret når jeg tørket meg. Hadde fortsatt symptomer etter det, men hadde en følelse av at noe ikke var som det skulle. Etter denne blødningen fant de liv på ultralyd i nesten 3 uker etterpå. Var da på 3 undersøkelser i denne perioden. 

Første gang fant de ikke hjerteslag, men så fosteranlegg, og en lang og lukket livmorhals. Gyn sa at det kunne være antydning til hjerteslag men at jeg kanskje ikke var så langt på vei som jeg trodde. Hun ville derfor st jeg skulle ta ny UL etter noen dager. 

Andre gang fant de klare normale hjerteslag, men litt avlang fostersekk. Klarte ikke å glede meg, for følte på hele kroppen at det aldri kon til å gå bra. 

Tredje gang var fostersekken avlang og i en u-form. Det var fortsatt liv, men svært lav puls. 4 dager etter det var fostersekken sammenfalt, og det var ikke liv. 

Ble satt i gang med medisinsk abort, men det tok ikke alt. Ny runde med medisinsk abort, som heller ikke klarte å tømme livmor. Hadde utskraping 8 dager etter første runde med medisinsk abort. Så det føltes som en evigvarende prosess. Fra blødningen til utskraping tok det 30 dager. 

Det er kanskje fælt å si det, men jeg kunne ønske at jeg opplevde en SA fremfor en MA. Det er perioder hvor jeg fortsatt er redd for å finne blod i trusa, men siden jeg har hatt en MA er ikke manglende blod noen trygghet heller. 

Nå håper jeg at det skal gå fint denne gangen. For både meg, og alle dere andre her inne ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
42 minutter siden, Vårstjerne skrev:

Det er virkelig alt eller ingenting. I dag er det alt 😅

Sist gang hadde jeg en blødning i uke 7. Denne var svært sparsom, og jeg hadde kun blod på papiret når jeg tørket meg. Hadde fortsatt symptomer etter det, men hadde en følelse av at noe ikke var som det skulle. Etter denne blødningen fant de liv på ultralyd i nesten 3 uker etterpå. Var da på 3 undersøkelser i denne perioden. 

Første gang fant de ikke hjerteslag, men så fosteranlegg, og en lang og lukket livmorhals. Gyn sa at det kunne være antydning til hjerteslag men at jeg kanskje ikke var så langt på vei som jeg trodde. Hun ville derfor st jeg skulle ta ny UL etter noen dager. 

Andre gang fant de klare normale hjerteslag, men litt avlang fostersekk. Klarte ikke å glede meg, for følte på hele kroppen at det aldri kon til å gå bra. 

Tredje gang var fostersekken avlang og i en u-form. Det var fortsatt liv, men svært lav puls. 4 dager etter det var fostersekken sammenfalt, og det var ikke liv. 

Ble satt i gang med medisinsk abort, men det tok ikke alt. Ny runde med medisinsk abort, som heller ikke klarte å tømme livmor. Hadde utskraping 8 dager etter første runde med medisinsk abort. Så det føltes som en evigvarende prosess. Fra blødningen til utskraping tok det 30 dager. 

Det er kanskje fælt å si det, men jeg kunne ønske at jeg opplevde en SA fremfor en MA. Det er perioder hvor jeg fortsatt er redd for å finne blod i trusa, men siden jeg har hatt en MA er ikke manglende blod noen trygghet heller. 

Nå håper jeg at det skal gå fint denne gangen. For både meg, og alle dere andre her inne ❤️

Det høres helt grusomt ut å gå igjennom det! 😔 Sender deg en god klem ❤

Fikk du vite noe om hvorfor det skjedde? Man får vel gjerne ikke det før det har skjedd tre ganger og man får utredning 🤔 

Hadde du symptomer i alle disse tre ukene? Er jo det som er så ekkelt med MA ja, at å ikke ha blødning er ikke noe sikkert tegn heller. Symptomer kan vel også bare fortsette som før siden kroppen ikke har forstått selv at dette ikke går veien. Veldig skummelt å tenke på at det er så mye som kan skje 😳 Jeg prøver å forberede meg på at jeg kan få dårlige nyheter på UL neste uke, men jeg vet jo at jeg ikke blir noe mindre skuffet og lei meg likevel, så egentlig hjelper det jo ikke. 

Det bare må gå bra med alle her ❤🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tussi2018 skrev:

Det høres helt grusomt ut å gå igjennom det! 😔 Sender deg en god klem ❤

Fikk du vite noe om hvorfor det skjedde? Man får vel gjerne ikke det før det har skjedd tre ganger og man får utredning 🤔 

Hadde du symptomer i alle disse tre ukene? Er jo det som er så ekkelt med MA ja, at å ikke ha blødning er ikke noe sikkert tegn heller. Symptomer kan vel også bare fortsette som før siden kroppen ikke har forstått selv at dette ikke går veien. Veldig skummelt å tenke på at det er så mye som kan skje 😳 Jeg prøver å forberede meg på at jeg kan få dårlige nyheter på UL neste uke, men jeg vet jo at jeg ikke blir noe mindre skuffet og lei meg likevel, så egentlig hjelper det jo ikke. 

Det bare må gå bra med alle her ❤🤞

Hadde symptomer ja. Men forrige svangerskap var jeg svørt trøtt, og fryktelig tungpustet og svimmel. Følte jeg skulle svime av flere ganger om dagen. Ble aldri kvalm sist gang, men kunne føle meg uvel dersom det tok lang tid mellom måltidene. 

Synes det er trygt at det er noen andre symptomer denne gangen. I går følte jeg meg ikke gravid i det hele tatt. I dag føler jeg meg kjempegravid 😂

MA er skikkelig skummelt. Jeg hadde som sagt en dprlig magefølelse sist, men ellers var det ikke noen varsler. 

Vet ikke hvorfor det ble slik. Legen sa at jeg bare ville plage meg selv ved å lete etter mulig årsak, og at det var som å finne nålen i høystakken. Og det har han sikkert rett i. Det er dessverre ikke uvanlig med SA/MA, men de aller fleste svangerskap går jo bra ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Vårstjerne skrev:

Hadde symptomer ja. Men forrige svangerskap var jeg svørt trøtt, og fryktelig tungpustet og svimmel. Følte jeg skulle svime av flere ganger om dagen. Ble aldri kvalm sist gang, men kunne føle meg uvel dersom det tok lang tid mellom måltidene. 

Synes det er trygt at det er noen andre symptomer denne gangen. I går følte jeg meg ikke gravid i det hele tatt. I dag føler jeg meg kjempegravid 😂

MA er skikkelig skummelt. Jeg hadde som sagt en dprlig magefølelse sist, men ellers var det ikke noen varsler. 

Vet ikke hvorfor det ble slik. Legen sa at jeg bare ville plage meg selv ved å lete etter mulig årsak, og at det var som å finne nålen i høystakken. Og det har han sikkert rett i. Det er dessverre ikke uvanlig med SA/MA, men de aller fleste svangerskap går jo bra ❤️

Ja skjønner at det er godt å kjenne på andre symptomer denne gangen med den erfaringen ❤  Ja selv om det er vanlig så går det jo stort sett bra, så vi får holde fast ved det 🙏

Jeg syns det er vanskelig å kjenne på magefølelsen 🙈 de siste dagene har jeg ikke følt meg gravid i det hele tatt. Eneste symtomet jeg har nå er litt harde pupper og reagerer på lukter pluss liten matlyst. Men det kan også være fordi jeg er forkjølet nå. Murring og stikking har forsvunnet, ømme brystvorter har forsvunnet, har ikke vært kvalm siden i helgen. Blir helt gal av å tenke på det og å ikke vite hvordan det står til enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vårstjerne skrev:

Tusen takk som spør 😊

Det er godt det ikke bare er jeg som har det slik! Den ene dagen føler jeg med helt fin og kjenner ingen ting til det som skjer i kroppen, for så  BOM neste dag, så er jeg i helt jævlig form. 

Jeg har tenkt litt på det om dagen, og kommet frem til at på mine dårlige dager, så føler jeg meg rett og slett fyllesjuk 🙈 

Nyt neste symptomfrie dag med god samvittighet ❤

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...