Gå til innhold

Å stifte familie - Førstegangsprøvere 💞


Godis

Anbefalte innlegg

Sillymilly skrev (7 minutter siden):

Nå har jeg lest gjennom dagboken din, og krysser fingrene for at det snart klaffer for deg!🤞

Så har jeg også ett liite spørsmål. Når på dagen er det best å ta eggløsningstest? Og er det lurt å ta minst 2 om dagen? Selv har jeg bare så vidt prøvd å ta en nå og da tidligere, har liksom aldri blitt en tester på det 🙈 Men denne gangen tenkte jeg å prøve å se om jeg kan lage meg en oversikt, og har lastet ned premom etter å ha lest her 😊

Så hyggelig at du legger igjen kommentar 🥰 

Eggløsningstest bør tas på ettermiddagen, gjerne mellom klokken 15-18. I timene før testing bør du drikke minst mulig, samt unngå å gå på do. Jeg pleier å stoppe å drikke/gå på do ca 13.30, for så å teste 1,5-2 timer senere. Andre har behov for lengre periode uten drikke og dobesøk, for å få utslag på eltest. Jeg tester én gang om dagen, altså på ettermiddagen, men når jeg ser at testen øker betydelig i styrke har jeg også testet påfølgende morgener. Så tester jeg frem til jeg får positiv test, og fortsetter testingen med ca en gang om dagen til testen blir negativ. Det funker for meg i alle fall 👍 Så fint at du spør 😊 Denne syklusen forbereder jeg meg på lang testing. Jeg starter nok rundt cd17, ettersom jeg har sen syklus. Så må jeg nok teste alt fra fem-femten dager før jeg får positiv. For andre vil det være alt for sent å starte testingen på syklusdag 17. Du som nylig har fått mensen tilbake bør kanskje starte tidligere, men også forberede deg på langvarig testing, ettersom du opplevde forrige syklus som uregelmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godis skrev (6 timer siden):

Så hyggelig at du legger igjen kommentar 🥰 

Eggløsningstest bør tas på ettermiddagen, gjerne mellom klokken 15-18. I timene før testing bør du drikke minst mulig, samt unngå å gå på do. Jeg pleier å stoppe å drikke/gå på do ca 13.30, for så å teste 1,5-2 timer senere. Andre har behov for lengre periode uten drikke og dobesøk, for å få utslag på eltest. Jeg tester én gang om dagen, altså på ettermiddagen, men når jeg ser at testen øker betydelig i styrke har jeg også testet påfølgende morgener. Så tester jeg frem til jeg får positiv test, og fortsetter testingen med ca en gang om dagen til testen blir negativ. Det funker for meg i alle fall 👍 Så fint at du spør 😊 Denne syklusen forbereder jeg meg på lang testing. Jeg starter nok rundt cd17, ettersom jeg har sen syklus. Så må jeg nok teste alt fra fem-femten dager før jeg får positiv. For andre vil det være alt for sent å starte testingen på syklusdag 17. Du som nylig har fått mensen tilbake bør kanskje starte tidligere, men også forberede deg på langvarig testing, ettersom du opplevde forrige syklus som uregelmessig. 

Takk for godt forklarende svar 😊👍 Tenker jeg begynner testing på dag 12, og så får jeg se hvor mange dager som går 🙈 Har bare gått etter app og kroppens signaler tidligere, så blir litt spennende å kunne kartlegge det skikkelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sillymilly skrev (36 minutter siden):

Takk for godt forklarende svar 😊👍 Tenker jeg begynner testing på dag 12, og så får jeg se hvor mange dager som går 🙈 Har bare gått etter app og kroppens signaler tidligere, så blir litt spennende å kunne kartlegge det skikkelig 😊

Høres lurt ut, det tror jeg vil gi deg en god oversikt over syklusen ja 😊 Kan jeg spørre hvordan prøvingen på første barnet var for dere? Eller kanskje det kom uten prøving? Du velger selvfølgelig selv om du vil dele 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (1 time siden):

Høres lurt ut, det tror jeg vil gi deg en god oversikt over syklusen ja 😊 Kan jeg spørre hvordan prøvingen på første barnet var for dere? Eller kanskje det kom uten prøving? Du velger selvfølgelig selv om du vil dele 😊

Første barnet ble til på pp4 😊 Og da begynte vi prøvingen med engang  jeg sluttet på p-piller. Da hadde vi sex ca annenhver dag i den "fruktbare uken" 😊  Håper at det skal klaffe om ikke alt for lenge denne gangen også 🤞 

Så sender jeg en ekstra tanke til deg, og håper virkelig at drømmen din snart blir oppfylt!🤞

Vi kan godt ta mer på PM om du vil det 😊 Istedenfor å fylle dagboken din med det 😅

Endret av Sillymilly
La til
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper sånn at ting skal normalisere seg for deg og at du skal få verdens beste premie i form av en liten spire som skal vokse seg stor og sterk! Nok tull fra kroppen nå, nå må den begynne å spille på lag ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig @Sai, absolutt nok tull fra kroppen nå 🙄 Gleder meg så mye til tida med spire i magen, og etterhvert barn på utsiden🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD6 eller 53

Jeg blir rett og slett ikke klok på hvordan jeg skal tolke "menstruasjonen" som kom på syklusdag 48.

TMI-alert: Blødningen som kom var for det aller meste bare brunt, gammelt blod. Ved ett dobesøk var det rød (ganske mørkerød) farge på blodet da jeg tørket meg. Utenom dette har det ikke vært noe friskt blod. Alle symptomer i dagene før og underveis stemte godt med tidligere menstruasjoner. 

Derfor blir jeg så usikker hva jeg skal tenke. Ville dere regnet dette som menstruasjon eller ikke? Har også fått innspill på pm om at det kanskje kan være en type blødning mellom to sykluser, der det ikke har vært eggløsning i syklusen. 

Når el-testene kommer starter jeg testingen med en gang, så får jeg heller holde det gående leeenge. Så kanskje jeg får et svar i det minste. Har faktisk glemt å ta noe g-test denne uka som jeg hadde tenkt til. Det sier hvertfall hvor lite tro jeg har på at jeg er gravid 😅 Skal prøve å huske det en av de neste dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha tolket det som mensen ja. Eller, start på ny syklus i alle fall. Jeg hadde en del slike rare sykluser for noen år siden da jeg var prøver. Hadde ikke EL, så da kom ikke mensen, men disse "bortfallsblødningene". Var ofte brunt, lyserosa og andre rare farger. Aldri helt friskt rødt blod liksom, og ikke over mange dager. Og gynekologen min kalte dette for bortfallsblødning. Kroppen klarte ikke slippe egg, så den begynte på nytt.

Ville tatt en g-test nå hvis jeg var deg bare for å være sikker på dèt svaret. Og er det negativt gått for EL-tester om en liten stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bortfallsblødning føles mest rett.. Det kan kanskje stemme med at jeg ved i alle fall to anledninger følte symptomer på eggløsning, at kroppen kanskje prøvde flere ganger. Om det er slik kroppen fungerer såklart 😄Skal få tatt g-test ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, slitsomt å måtte tolke kroppen slik stadig vekk. 

Vet du noe om hvor fort du får legetimen/henvisning og time hos gyn? Høres jo ut som om en tettere oppfølging vil være nyttig. Hvis jeg har forstått det rett så kan de se både egg som modnes og eventuelle tomrom som kan tyde på at det har blitt sluppet. Det ville vell være et godt hjelpemiddel for å finne eggløsning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah, så utrolig frustrerende med alke de miksede signalene kroppen din gir! Nå syntes jeg kroppen din kan slippe et egg, gi tydelig beskjed om det, og holde på det etter det er befruktet! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er frustrerende at jeg ikke kan få en god periode over lengre tid med korte, stabile sykluser. Det hadde økt håpet og tålmodigheten betydelig. 

Atticmess skrev (12 timer siden):

Vet du noe om hvor fort du får legetimen/henvisning og time hos gyn?

Jeg har legetime på mandag. Jeg kan ikke se for meg annet enn at legen henviser meg uten noe tvil, og jeg tenker å be henne skrive i henvisningen at jeg også kan være tilgjengelig for time på ganske kort varsel. Forrige gang vi skulle henvise anslo han 1-2 måneder ventetid, om jeg husker rett. Ser for meg det kan være noe forsinkelser nå, men ikke nødvendigvis. 

Håper virkelig at denne syklusen skal bli grei, og at jeg finner eggløsning på et greit tidspunkt ved bruk av el-tester. 

Setter stor pris på at dere er så Støttende ❤️❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du får brev med time hos gynekologen kan du også ringe inn, forklare situasjonen, og høre om det er mulig å komme inn tildigere. Jeg gjorde det en gang jeg hadde noen plager med blødninger (skulle egentlig inn på vanlig sjekk), og da fikk jeg time uken etter! Betalte fremdeles bare egenandel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med legetime! Håper legen sender deg videre med en gang. Som @Proteaskriver, ring gjerne inn etter du har fått time og si at du kan være tilgjengelig på kort varsel. Det gjorde jeg og fikk time allerede dagen etter 🤩 i disse tider er det nok flere avlysninger pga. koronasymptomer, så du kan jo håpe det går fort 🥰 klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @Protea og @Sovia, da skal jeg ta en telefon dit når jeg etterhvert har fått henvendelse og brev. Hadde vært veldig greit å slippe full ventetid 😊

Her er jeg allerede på syklusdag 9, og jeg føler det har gått veldig raskt å komme så langt. Vi kom for noen dager siden i gang med sex annenhver dag igjen. Det blir alltid en litt lengre pause i anledning mens, da vi begge ønsker å vente helt til all spotting er over. I denne pausen har jeg prøvingen laangt bak i hodet, noe som føles godt. 

Eggløsningstestene ligger klare nå, men jeg tror ikke jeg starter testing før godt ute i neste uke, kanskje syklusdag 15 som er på fredag. Mulig jeg starter noe tidligere også, men jeg tviler sterkt. Jeg skal sannsynligvis teste til et sted mellom syklusdag 19-25 før jeg får positivt. Det er da jeg har fått positive tester tidligere sykluser, så jeg håper det ikke blir senere. Så her blir det enda en uke uten å forholde seg aktivt til prøvingen, ut over det mentale og aksjene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bra det ikke er lenge til legetimen, håper du får time hos gyn raskt og! 

Deilig at dagene har gått kjapt. Sikkert lurt å ikke forholde seg for mye til prøvingen en uke, det blir fort litt altoppslukende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at du syns det har gått raskt å komme dit du har nå. Ikke alt for lenge til EL-testing nå. Satser absolutt på at det ikke blir noe senere EL enn historien din tilsier, men heller noen dager tidligere kanskje. Det hadde vært kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD12

I går da jeg hadde legetime skrev legen henvisning til gynekolog. Han ba om mye ulik informasjon for å få en "sterkest mulig" henvisning. Den sendes til gynekolog på sykehuset, ettersom jeg er under diverse oppfølging der, slik at de skal få et mest mulig helhetlig bilde av sykdomdomsforløpet mitt. Dersom det viser seg å bli lang ventetid der sa han at han har en veldig flink privat gynekolog i bakhånd (med kortere ventetid) som han sender henvisning videre til ved behov. Så nå håper jeg på en time om ikke alt for mange måneder. 

Han mente heller ikke at samboer trenger å teste sædkvalitet enda. Jeg stoler på avgjørelsen hans der, da jeg ikke har noe grunn til å mistenke at han er problemet, jeg føler ganske klart at det er meg det står på. Likevel kommer jeg til å spørre gynekologen om det samme når jeg etterhvert får time der. 

Nå tar jeg bare i mot tips fra dere på hva jeg bør be om hos gynekolog, hva som bør undersøkes og eventuelle spørsmål jeg bør stille for å få et godt utbytte av timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...