AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #41 Skrevet 16. august 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tro meg, du trenger å bruke hode maksimalt når du jobber på lager. Er mye å huske på. Anonymkode: 93eba...62e Som regel har man lister forran seg når man jobber på de fleste lager i dag. Enten det er på en skjærm på trucken eller et papirark på plukkvogna, el. Tro meg jeg har hatt lager jobb som sommerarbeid flere ganger og det er meget simpelt. Men hvis man må gå rundt på betonggulv å plukke eller sjaue hele dagen går det fort utover føttene med mindre du har værnesko med veldig gode såler. Jeg gikk ofte og haltet mot slutten av dagene pga smerter under føttene fra betonggulv gåingen hele dagen. Anonymkode: 4f1af...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #42 Skrevet 16. august 2019 8 minutter siden, SM30 skrev: Nå er vel ikke akkurat "husk" det jeg forbinder med brains. Alle kan pugge og "huske" en prøve, det er når du skal forstå sammenhenger og løse mer komplekse problemer at brains kommer inn i bildet. En lagerjobb går mye på automatikk - derav stort sett automatisert gjennom roboter i dag. Så ja, man trenger et hode, men ikke noe utover det vanlige. (Jeg jobbet på lager i ungdomsårene og minnes fremdeles at det føltes som en vernet bedrift) Joda, folk flest har ikke lenger disse holdningene - men de består uansett som stereotypier. Ser ikke helt at min alder skal bety noe? Igjen, det å være "flink" eller ha fagbrev betyr ikke at yrket ikke regnes som lavstatus. Det er ingen tvil om at disse yrkene har noen av de enkleste kravene å oppnå for å få jobb. Det siste du skriver er jeg dypt uenig i, men uansett...... å omtale håndtverker og serviceyrker som lavstatus og "polakkarbeid", er en fryktelig gammeldags snobbete "ovenfra og ned"-holdning stort sett skapt av NHH og BI folk. Anonymkode: 7679b...5e9 3
Gjest Warrior Skrevet 16. august 2019 #43 Skrevet 16. august 2019 Ikke rart du sliter når du avviser en mann for du er redd han skal dumpe deg. Tenk om alle skulle tenke sånn? Status betyr ingenting når det er snakk om ekte følelser. Det er ikke status en faller for, er det vel?
SM30 Skrevet 16. august 2019 #44 Skrevet 16. august 2019 Helt enig, men det betyr ikke at det ikke eksisterer og jeg svarte kun på et spørsmål om hva som regnes som "lavstatus". Min forståelse av ordet er det jeg har lagt frem i tråden... Det er mer interessant å høre hva du tror TS mener er "lavstatus" enn å tilskrive meg holdninger jeg ikke har? 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #45 Skrevet 16. august 2019 4 minutter siden, SM30 skrev: Og hva får deg til å tro det, AB? Skriv gjerne med din egen profil. Der traff jeg👍💪 takk fikk det jeg ville Anonymkode: 79b0c...57b
SM30 Skrevet 16. august 2019 #46 Skrevet 16. august 2019 Just now, AnonymBruker said: Der traff jeg👍💪 takk fikk det jeg ville Anonymkode: 79b0c...57b Så langt derifra faktisk. Jeg er masterutdannet og jobber altfor mye i en kontorjobb jeg begynner å gå lei. Vurderer selv å gå tilbake til det enkle; slutte i jobben, begynne i sportsbutikk og bruke alt av fritid i fjellet og skogen. Simple life makes me happy. 5
Isambard Skrevet 16. august 2019 #47 Skrevet 16. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Utseendet er fint på plass, men er sosialt lavstatus. Folk her inne skriver at menn ikke bryr seg om kvinnens status så Kenge hun er pen, men man skal jo mer enn å bare være pen i et forhold. Jeg sliter med å komme over en fyr jeg har avvist fordi jeg tror jeg vil bli fort dumpet om han treffer ei like pen ei men med høyere status. Men jeg blir aldri tiltrukket av de mennene som er stille som meg heller Anonymkode: 155e6...5a4 Han tok kontakt med deg. Det betyr at både utseendet og statusen din er bra nok for ham. Er det noe mer å stusse på da? Du er din egen fiende her. 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #48 Skrevet 16. august 2019 5 minutter siden, Isambard skrev: Jeg har litt vanskelig for å tro på folk som liksom ikke skjønner hva status er. Er noen virkelig helt fri for å tenke at noen har nådd lenger enn andre i livet? Så bra person er ikke jeg. Uansett så er det ikke viktig for meg hva en dame jobber med. Den ene tingen som er aller viktigst er at man er på bølgelengde og ikke synes det er veldig kjedelig å snakke sammen. Yrke har absolutt ingenting med status å gjøre i mine øyne. Jeg har jobbet med så mange mennesker, alle typer mennesker at det har jeg funnet ut. Det er hvordan du er som person som definerer deg, ikke yrkestiittel. Mange som har "nådd langt her i livet", er psykopatiske drittsekker som har tråkket på andre, sørget for å holde seg inne med de rette osv. for å komme dit de er. Jeg har opplevd folk med "talent" i såkalte frie kunstneriske yrker som er noen ordentlige egoister/narrsisisster etc. Nei, det er mange år siden jeg lot meg imponere av tittler og status. Det bleknet fort når jeg fikk sett litt av "baksiden". Anonymkode: 7679b...5e9 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #49 Skrevet 16. august 2019 6 minutter siden, SM30 skrev: Så langt derifra faktisk. Jeg er masterutdannet og jobber altfor mye i en kontorjobb jeg begynner å gå lei. Vurderer selv å gå tilbake til det enkle; slutte i jobben, begynne i sportsbutikk og bruke alt av fritid i fjellet og skogen. Simple life makes me happy. Agreed. Har selv høyere utdannelse, og ser at det ikke alltid er så "fancy" å ha såkalt "høystatus" jobb. Medaljens bakside er nemlig at jeg opplever at jeg og andre med tilsvarende stillinger jobber langt mer enn de jeg kjenner med "enklere" jobber. I mitt yrke jobber man til man blir ferdig innen gitte frister, uansett om man klarer det på 8 eller 16 timer. Slitsomt i lengden, og når man går mot 40 så ser jeg jo at det blir mer utfordrende å holde samme tempo og arbeidstider hele yrkeslivet. Helt greit å ha jobbet mye i en periode i livet for å stable økonomien på bena, kjøpe leilighet osv. men drømmer meg selv tilbake til det "enkle" og kunne bruke mer tid på ferie, fritid og friluftsliv. I Norge kan man uansett ha helt ok økonomi selv om man ikke har den jobben som anses å ha høyest status. Det å være ferdig med jobben når man kommer hjem er jo faktisk luksus, og det er det ikke gitt at man er hvis man jobber i en "høystatusjobb". Rent lønnsmessig er det i norsk sammenheng ikke nødvendigvis slik at man tjener så mye i en god jobb heller hvis man tar timeantallet i betraktning. Det hjelper ikke å tjene en mill i året hvis man jobber det meste av sin våkne tid, da tjener man ikke spesielt mye mer enn en gjennomsnittslønn i timen uansett. Anonymkode: 187cf...fe1 8
Sliten&kjørt52 Skrevet 16. august 2019 #50 Skrevet 16. august 2019 TS, -Du ¨gjør¨ det feil... TENKER Feil. ... Serr, -finner knapt mer ¨lavstatus¨ enn meg, -er vel definisjonen på det... Vær deg selv, -om ikke det er ¨bra nokk¨ for en type, -sparte du deg sikkert for ett problem. Mener det, -VÆR DEG SELV. Kjør på. ... a.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #51 Skrevet 16. august 2019 Man skiller mellom sosial status og sosioøkonomisk status. Sosioøkonomisk status handler om utdanning, yrke, lønn, jobb, økonomi, verv etc. Sosial status handler om hvor populær du er, hvor mange venner og bekjente du har, hvilke hobbyer du har (type friluftsliv og ski etc. gir høy status), nettverk osv. På kjønnsmarkedet betyr begge former for status minimalt for kvinners attraksjonsnivå. For menn betyr det mer, spesielt sosial status. Sosioøkonomisk status betyr ganske lite for menns attraksjonsnivå i Norge, betyr nok mer i fattige land uten NAV Anonymkode: fb465...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #52 Skrevet 16. august 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skiller mellom sosial status og sosioøkonomisk status. Sosioøkonomisk status handler om utdanning, yrke, lønn, jobb, økonomi, verv etc. Sosial status handler om hvor populær du er, hvor mange venner og bekjente du har, hvilke hobbyer du har (type friluftsliv og ski etc. gir høy status), nettverk osv. På kjønnsmarkedet betyr begge former for status minimalt for kvinners attraksjonsnivå. For menn betyr det mer, spesielt sosial status. Sosioøkonomisk status betyr ganske lite for menns attraksjonsnivå i Norge, betyr nok mer i fattige land uten NAV Anonymkode: fb465...ab0 Ja, det er to forskjellige ting, men det har ofte en sammenheng. Folk som har høy sosioøknomisk status er ofte flinke på det sosiale, nettverk o.l. også. Anonymkode: 187cf...fe1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #53 Skrevet 16. august 2019 Jeg med fagskole er også i min tidligere kjærestes øyne(spes.lege)- lavstatus. Det ble slutt. Jeg orket ikke å aldri føle meg «bra nok». Så jo- status betyr noe for menn. Anonymkode: aecdc...934 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #54 Skrevet 16. august 2019 Jeg er lavstatus, vært arbeidsledig en periode, sosialhjelp en liten stund, bor hjemme hos mor, har ikke sertfikat. Men, jeg har høyere utdannelse, har toppkarakterer, tidligere jobber har vært gode. Min integritet er høy, hjerte for andre mennesker og jeg har vakker ustråling, menn har alltid ville ha meg fordet. Spiller ingen rolle hvilke utdannelse og toppturer du har, det er om du har gode menneskelige kvaliteter som betyr noe, om du har skjønt verdien av det som er ekte her i verden, kan kunne gi uten og måtte få, har empati for andre men likvel sunne grenser. Anonymkode: 05a81...549 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #55 Skrevet 16. august 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg med fagskole er også i min tidligere kjærestes øyne(spes.lege)- lavstatus. Det ble slutt. Jeg orket ikke å aldri føle meg «bra nok». Så jo- status betyr noe for menn. Anonymkode: aecdc...934 Ikke alle, heldigvis. Anonymkode: 05a81...549 1
Gjest Familytree Skrevet 16. august 2019 #56 Skrevet 16. august 2019 Hvis du avviste det, hva får deg til å tro at det vil gi deg en ny sjanse? Se etter andre gutter. Eller fortell ham hva du føler at du venter på at det skal gjengjeldes. Og på lavstatus, passer ikke dette ordet ditt tema😅
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #57 Skrevet 16. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Utseendet er fint på plass, men er sosialt lavstatus. Folk her inne skriver at menn ikke bryr seg om kvinnens status så Kenge hun er pen, men man skal jo mer enn å bare være pen i et forhold. Jeg sliter med å komme over en fyr jeg har avvist fordi jeg tror jeg vil bli fort dumpet om han treffer ei like pen ei men med høyere status. Men jeg blir aldri tiltrukket av de mennene som er stille som meg heller Anonymkode: 155e6...5a4 Du vet at det der er tull. Jeg ser ofte menn med mindre pene damer og damer som er kjedelige og sure, som forsvinner i mengden, må ha folk oppå seg 24/7 og snakker kun om egen usikkerhet og babyer. For ikke å snakke om visse fra hjembyen min som har masse problemer, er uføre, eks narkomane osv får seg livspartner og barn. Så slapp av! Det finnes en for deg også, og uansett om han dumper deg for en annen, så la han gjøre det. Shit happens. Da finner du en ny igjen. Det er bare tull alt sammen og menn tar alt av kvinnfolk HVIS de er gode, jordnære og forholdsmateriale. Og tro meg de som ikke er det, de vil ikke ha en bra dame engang om hun ønsker et forhold med de, altså pen, tynn, smart, ung og snill og ambisiøs... da henger de fortsatt videre på datingappene sine og er utro som faen. Og er slem mot henne. Anonymkode: 21533...b2f 1
Teethgrinding Skrevet 16. august 2019 #58 Skrevet 16. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dumpet (...) fordi jeg var "bare" legesekretær. Siden han gikk høyskole, skulle damen være minst høyskoleutdannet... 🙄 Han ble to uker etter bruddet sammen med hun som han er gift med i dag, statsautorisert revisor osv. Blir kvalm av folk som dømmer mennesker ut fra utdanning og "status". Anonymkode: 83808...878 Det store problemet her er ikke at dere har forskjellig utdanning, men at dere har forskjellig klasse. Du er arbeider og jobber nå som arbeider, med en mann som er arbeidsledig? Jeg tør påstå moren til eksen din hadde rett i sin spådom. Til tross for at du nå har høyskoleutdanning er du av kultur arbeiderklasse. Det preger dine valg. Du sier du prioriterer kjærlighet, men hvorfor falt du for en mann som er arbeidsledig og ikke en milliardær? Går det bare fritt valg nedover i status? Du sier kjærligheten er fri. Hvorfor velger alle da ektefelle fra samme klassebakgrunn? (Dette vet vi forresten fra samfunnsforskning at er sant - i tilfelle du var interessert i å protestere). Vi er ikke så "frie" og velger nok dessverre mer forutsigbart enn vi tenker selv. Du var dømt til å finne deg en arbeiderklassemann fordi du er født arbeiderklasse (Jeg tipper) . Heldigvis er det i norsk kontekst nesten det samme som å være middelklasse, altså et ganske godt liv. Man har enkelte forskjeller, som å se på såpeopera eller faktisk opera, men det blir i det store og hele trivielt. Noe høyt og noe lavt i tilgang til ressurser, men vi er alle ganske like. Og det er utrolig bra. Dette er det jobbet politisk for lenge og med godt resultat. Likhet er en viktig sak. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er lavstatus ? Anonymkode: b13e7...3d9 Her er det mye forvirring. La meg oppklare: Sosioøkonomisk status handler i all hovedsak om penger, men også om kultur, kunnskap og makt. Klasse handler om hva du har av kunnskap og erfaring om kultur og dannelse, hvor mye ressurser du har som eiendom og penger, og sist men ikke minst hvem du kjenner. Nettverk og makt er statusgivende. (Lesetips Bordieu). Status Kan være relativt enkelt å forstå. Jo mer du tjener jo høyere status har du. Men så blir det litt mer sammensatt jo dypere vi går. I Norge har vi etterhvert en kompleks arbeidslivsstruktur med gode lønninger tvers over utdanninger gjennom tariffer og avtaler som er kjempet frem gjennom fagforeninger bl.a. (Det er viktig å huske på at en god del jobber i Norge har kunstig høyt lønnsnivå og derfor utypisk høy status sammenliknet med andre land). Det er en del av det politiske målet om å løfte opp de svake og lage et likere samfunn. Men er du lege har du høyere status enn en rørlegger, rett og slett fordi det er vesentlig vanskeligere å BLI lege enn å skru rør. Tilgjengelighet kan også diktere status. Jo mer knapp en gode er, jo mer status gir vi dem. Diamanter er bedre enn gull, fordi det er mindre av det. Når lønningene blir likere og det er gode tider i banken tilegner vi status flere aspekter. Hva er en god jobb? Kanskje har du mer ferie som lærer? Kanskje har du kortere arbeidsdager? Kanskje du har en mer hyggelig arbeidsmiljø? Kanskje du har større frihet til å gjøre som du vil? Alle disse elementene tillegges status. Noen hater jobben sin, som hvis du må løfte på syke gamle dagen lang eller holde ut med skrikende barn. Noen elsker det, men folk flest vil helst spise kaker, ha lange lunsjer, reise litt, jobbe med utdannelsen sin, bruke hodet og ha fine ferier. Journalister har høy status ikke fordi de tjener mye, men heller fordi de har en demokratisk viktig rolle og ofte har en spennende hverdag. Du kan tjene godt på et lager, som enkelte dro frem, men du slår ikke min deilige kontorstol og de lange deilige betalte lunsjene med en plukktralle. Altså er det flere elementer tilknyttet status til jobber med relativt lik lønn. Men går du vesentlig opp i lønn, som aksjemegler eller investorer med 2 til 100 millioner i lønn følger statusen lønning slavisk. Ser vi til andre land der rørleggere ikke har kunstig høy lønn som i Norge, ligger de naturlig lavere på rangstigen. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva legger du i "lavstatus" da? Jeg synes det er en merkelig måte å dele opp befolkningen på. Jeg jobber selv i en lederstilling i et internasjonalt konsern og virker kanskje "høystatus" på deg, men sannheten er at jeg har kun noen fag fra høyskole og aldri tatt noen grad. Jobben jeg har, fikk jeg pga min allsidige bakgrunn fra andre yrker og jeg har virkelig jobbet meg opp. Er jeg lavstatus da? Og kjæresten min er fisker...er det lavstatus siden det ikke krever utdannelse? Eller er det høystatus fordi de kan tjene ganske mye? Jeg er forvirret... Gi beng i hva noen snobbete tullinger klassifiserer folk som. De fleste av oss velger partner med hjertet og ikke ut fra et standarisert økonomi- og utdanningsformular. Anonymkode: 1f4cf...03f Du kan godt mene at det er snobbete å klassifisere status, men det er litt som å mene at skyene er onde. Det er ikke noe man mener, det er samfunnsvitenskap om et sosialt fenomen. Gråstein har ingen følelser. Status, hirerkiet i samfunnet, er ikke enkeltmenneskers påfunn. Det er summen av hvordan vi verdsetter verdier i samfunnet, som f.eks penger. At noen har funnet ut av det betyr ikke at de mener noe slemt med det. Det er følelsesløs fakta. Du har ingen formell utdannelse, men du tjener penger. Det betyr at du mangler kulturell bakgrunn og har lite sosial nettverksmakt. Hvis du treffer en kunstner med masse kulturell kapital vil vedkommende ikke anerkjenne deg med pengene dine og fiskerkjæresten. Sånn er vi forskjellige og kan prissette status ulikt. De virkelige vinnerne, for de som lurer på dét, har alle tre former for kapital. Kulturell, økonomisk og sosial. Du går på opera, kjører Bentley hjem til huset ved sjøen, og spiser vin og kjeks med statsministeren på bryggen din. Da har du vunnet på alle livets arenaer. Å være bare rik, eller å bare være operasanger, er lite dekkende status. Status handler i større og større grad om å mestre livets mange ulike sider. Helse er en av dem. Idag er det status å kunne løpe en maraton som om du het Ingrid Kristiansen. Det er blant annet fordi god form ikke kan kjøpes for penger. Dermed er tilgangen til godet svært redusert. Derav høyere status. Det finnes mange eksempler. Men penger alene er ikke nok. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det siste du skriver er jeg dypt uenig i, men uansett...... å omtale håndtverker og serviceyrker som lavstatus og "polakkarbeid", er en fryktelig gammeldags snobbete "ovenfra og ned"-holdning stort sett skapt av NHH og BI folk. Anonymkode: 7679b...5e9 Dette kan man fort være enig i, men jeg tror ikke det er så langt fra sannheten at folk flest tenker sånn om den typen yrker særlig fordi mange polakker jo de facto har valgt disse yrkene. Ikke minst er det sant at disse yrkene har lav status generelt sett. Man kan velge å "se ned" på dem eller ikke. Personlig forholder jeg meg følelsesløst til det, men erkjenner at det er sånn. Det er derfor vi vet at 1 krone er mindre verdt enn 2. 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #59 Skrevet 16. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du 90 år gammel? Det er jo språk som tatt rett ut av "døden på oslo s" Anonymkode: 4f1af...7e7 Den filmen er jo fra 1990, og vel neppe noe den gjennomsnittlige 90-åring har sett Anonymkode: 02847...89d 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #60 Skrevet 16. august 2019 4 timer siden, SM30 skrev: Helt enig, men det betyr ikke at det ikke eksisterer og jeg svarte kun på et spørsmål om hva som regnes som "lavstatus". Min forståelse av ordet er det jeg har lagt frem i tråden... Det er mer interessant å høre hva du tror TS mener er "lavstatus" enn å tilskrive meg holdninger jeg ikke har? Ts her. Lavstatus for meg er som med stauts, en helhet. Ikke en enkeltfaktor. Dette er kriteriene for lavatatus hos meg, jo flere du oppfyller jo verre er det. Men ikke i rekkefølge - dårlig utseende - slitte klær - ufør/arb.ledig - lav eller ingen utdannelse. - lavtlønnsjobb - født inn i fattig familie - dårlig sosialt nettverk - har diagnose Anonymkode: 155e6...5a4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå