AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #21 Skrevet 16. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i et veldig status-opphengt miljø som ung. Ikke så mye fokus på materielle greier, men om man har lest riktige bøker, sett riktige teaterstykker, om man har universitetsutdannelse og gud forby ikke bare en høyskoleutdannelse, om man bor i de riktige bydelene og da ikke rikmannsstrøk, men kule hipstersteder etc. Det er lite genuin kontakt mellom folk i sånne miljøer. Utrolig sosialt press. Om man passer inn i malen for vellykkethet er det vel fint å være i sånt miljø, men selv fikk jeg det bedre i annet miljø hvor jeg ikke ble sett ned på pga "bare" høyskoleutdannelse, liten bokhylle og 0 teaterkunnskap. Finn din flokk, TS. Anonymkode: 4759e...ff7 Dette må jo være mennesker uten sosiale antenner og for mye fritid. Hvem oppfører seg slik? Anonymkode: 93eba...62e 7
SM30 Skrevet 16. august 2019 #22 Skrevet 16. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva er lav status? Anonymkode: 93eba...62e Folk ser vel på det som typiske yrker med lønn under 500k eller hvor brains er helt unødvendig; Naver/arbeidsledig, frisør, barnehagetante, vernepleier, butikkansatt (med forbehold), lastebilsjåfør, lagermedarbeider, bussjåfør, taxisjåfør og mange andre ufaglærte yrker. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #23 Skrevet 16. august 2019 2 minutter siden, SM30 skrev: Folk ser vel på det som typiske yrker med lønn under 500k eller hvor brains er helt unødvendig; Naver/arbeidsledig, frisør, barnehagetante, vernepleier, butikkansatt (med forbehold), lastebilsjåfør, lagermedarbeider, bussjåfør, taxisjåfør og mange andre ufaglærte yrker. Men uten alle disse såkalte lavstatus yrkene så hadde jo ikke verden gått rundt. Synes jeg hører desperasjonen til ”høystatus“ mennesker om det ble slutt på frisører. Frisør er faktisk 4 års utdannelse. Anonymkode: 93eba...62e 10
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #24 Skrevet 16. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men uten alle disse såkalte lavstatus yrkene så hadde jo ikke verden gått rundt. Synes jeg hører desperasjonen til ”høystatus“ mennesker om det ble slutt på frisører. Frisør er faktisk 4 års utdannelse. Anonymkode: 93eba...62e Og lagermedarbeidere kan lett tjene 600-700 000 i året Anonymkode: 93eba...62e 6
Gjest O.G. Skrevet 16. august 2019 #25 Skrevet 16. august 2019 Tror TS bør holde seg unna disse snobbene.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #26 Skrevet 16. august 2019 17 minutter siden, SM30 skrev: Folk ser vel på det som typiske yrker med lønn under 500k eller hvor brains er helt unødvendig; Naver/arbeidsledig, frisør, barnehagetante, vernepleier, butikkansatt (med forbehold), lastebilsjåfør, lagermedarbeider, bussjåfør, taxisjåfør og mange andre ufaglærte yrker. De fleste av disse yrkene har i dag en fagutdannelse med fagbrev. Yrkessjåfører uten "brains", jo det skulle vært litt av at trafikkbilde. Våger du å la folk uten brain ta seg av barna dine i barnehagen ? Våger du å la barna dine bli kjørt til/fra skolen hver dag av folk med no brain. Listen er lang. Skjerp deg ! Anonymkode: 7679b...5e9 13
bullehurk Skrevet 16. august 2019 #27 Skrevet 16. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva legger du i "lavstatus" da? Jeg synes det er en merkelig måte å dele opp befolkningen på. Jeg jobber selv i en lederstilling i et internasjonalt konsern og virker kanskje "høystatus" på deg, men sannheten er at jeg har kun noen fag fra høyskole og aldri tatt noen grad. Jobben jeg har, fikk jeg pga min allsidige bakgrunn fra andre yrker og jeg har virkelig jobbet meg opp. Er jeg lavstatus da? Og kjæresten min er fisker...er det lavstatus siden det ikke krever utdannelse? Eller er det høystatus fordi de kan tjene ganske mye? Jeg er forvirret... Gi beng i hva noen snobbete tullinger klassifiserer folk som. De fleste av oss velger partner med hjertet og ikke ut fra et standarisert økonomi- og utdanningsformular. Anonymkode: 1f4cf...03f Helt rett ! 10/10 for denne. Du er en av de få som har virkelig skjønt det. 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #28 Skrevet 16. august 2019 Jeg er lavstatus. Jeg er ufør og introvert. Ikke så mye å ha for samfunnet eler en potensiell partner. Jeg blir fort valgt vekk av de aller fleste og er ikke så mye tess i forsamlinger eller partys. Jeg tilfredsstiller ikke de kravene en partner skal ha i dag. Jeg er også en belastning for samfunnet. Om jeg hadde vært opptatt av dette, hadde det vært grusomt. I virkeligheten stortrives jeg og har det som plommen i egget:-) Anonymkode: 5a46b...0e3 6
SM30 Skrevet 16. august 2019 #29 Skrevet 16. august 2019 Just now, AnonymBruker said: Og lagermedarbeidere kan lett tjene 600-700 000 i året Anonymkode: 93eba...62e Yes, derav "hvor brains er helt unødvendig". 13 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste av disse yrkene har i dag en fagutdannelse med fagbrev. Yrkessjåfører uten "brains", jo det skulle vært litt av at trafikkbilde. Våger du å la folk uten brain ta seg av barna dine i barnehagen ? Våger du å la barna dine bli kjørt til/fra skolen hver dag av folk med no brain. Listen er lang. Skjerp deg ! Anonymkode: 7679b...5e9 Fagbrev er jo lavstatus og "polakkarbeid" i manges øyne. Yrkessjåfører trenger førerkort - that's it. Og ja, sålenge barnehagetantene er flinke i jobben sin og snille med barna har jeg ikke noe problem med å la de ta seg av barna (jeg ikke har). Jeg skrev at folk som nevner lavstatus ofte tenker på disse yrkene, det har ikke noe med meg å gjøre... 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #30 Skrevet 16. august 2019 4 minutter siden, SM30 skrev: Yes, derav "hvor brains er helt unødvendig". Fagbrev er jo lavstatus og "polakkarbeid" i manges øyne. Yrkessjåfører trenger førerkort - that's it. Og ja, sålenge barnehagetantene er flinke i jobben sin og snille med barna har jeg ikke noe problem med å la de ta seg av barna (jeg ikke har). Jeg skrev at folk som nevner lavstatus ofte tenker på disse yrkene, det har ikke noe med meg å gjøre... Tro meg, du trenger å bruke hode maksimalt når du jobber på lager. Er mye å huske på. Anonymkode: 93eba...62e 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #31 Skrevet 16. august 2019 4 minutter siden, SM30 skrev: Yes, derav "hvor brains er helt unødvendig". Fagbrev er jo lavstatus og "polakkarbeid" i manges øyne. Yrkessjåfører trenger førerkort - that's it. Og ja, sålenge barnehagetantene er flinke i jobben sin og snille med barna har jeg ikke noe problem med å la de ta seg av barna (jeg ikke har). Jeg skrev at folk som nevner lavstatus ofte tenker på disse yrkene, det har ikke noe med meg å gjøre... Vet ikke hvor gammel du er, men det er mange, mange år siden det var slik. Yrkessjåfører må nå ha (har vårt en del år) yrkessjåførkompetansebevis (YSK), som må fornyes hvert 5. år. Mange ganger kreves det fagbrev (3 år) for å få jobb i tillegg. Barnehagetante (som du kaller det), er også en egen fagutdannelse på i dag. Barne/ungdomsarbeider eller barnehagelærer. Anonymkode: 7679b...5e9 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #32 Skrevet 16. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: du har ikke pippling Er du 90 år gammel? Det er jo språk som tatt rett ut av "døden på oslo s" Anonymkode: 4f1af...7e7 5
Gjest theTitanic Skrevet 16. august 2019 #33 Skrevet 16. august 2019 12 minutter siden, SM30 skrev: Yes, derav "hvor brains er helt unødvendig". Fagbrev er jo lavstatus og "polakkarbeid" i manges øyne. Yrkessjåfører trenger førerkort - that's it. Og ja, sålenge barnehagetantene er flinke i jobben sin og snille med barna har jeg ikke noe problem med å la de ta seg av barna (jeg ikke har). Jeg skrev at folk som nevner lavstatus ofte tenker på disse yrkene, det har ikke noe med meg å gjøre... Syntes det blir for dumt å se ned på serviceyrkene. Alle er ikke skapt for å sitte bak en pc hele dagen eller heve sin autoritet i en lederstilling. Noen liker å gjøre praktisk arbeid uten at det trenger å være så veldig avansert. Noen, tro det eller ei, liker å ta vare på og hjelpe andre mennesker. Noen liker at dagen består av praktiske gjøremål og føler at det har større nytte enn å lage rapporter. Ikke alle har LYST på høyere utdanning. Dere ser på disse menneskene som noen som er stuck på nederste trinn ( nest nederste, på nederste trinn er uføre som det jevnlig hakkes på her inne.) på rangstigen uten mulighet for å klatre. Hvilket er så feil for mange som gjør disse jobbene og trives med det de gjør. Synd de blir utsatt for så mye tidspress at det stadig blir mindre hyggelig å drive med. Holdningene her inne er bare trist og ingenting annet.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #34 Skrevet 16. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner følelsen. Jeg selv ble dumpet tidlig i tyveårene av kjæresten etter to år fordi jeg ikke ble godkjent av hans mor fordi jeg var "bare" legesekretær. Siden han gikk høyskole, skulle damen være minst høyskoleutdannet... 🙄 Han ble to uker etter bruddet sammen med hun som han er gift med i dag, statsautorisert revisor osv. Blir kvalm av folk som dømmer mennesker ut fra utdanning og "status". Ble selv høyskoleutdannet senere, og er sammen med en som ikke er i jobb i dag, det er ikke yrket som bestemmer kjærligheten. Da er det ikke kjærlighet, men statusjag. Din verdi som menneske er ikke mindre om du er ufør eller ikke har jobb. Anonymkode: 83808...878 DU skal nok være glad for at du ikke ble sammen med han uansett tenker jeg. En som følger foreldrenes ønsker for hvem h*n skal være sammen med er ikke en god partner på sikt uansett. Da er man ikke uavhengig nok til å ha et forhold. Anonymkode: 187cf...fe1 3
SM30 Skrevet 16. august 2019 #35 Skrevet 16. august 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Tro meg, du trenger å bruke hode maksimalt når du jobber på lager. Er mye å huske på. Anonymkode: 93eba...62e Nå er vel ikke akkurat "husk" det jeg forbinder med brains. Alle kan pugge og "huske" en prøve, det er når du skal forstå sammenhenger og løse mer komplekse problemer at brains kommer inn i bildet. En lagerjobb går mye på automatikk - derav stort sett automatisert gjennom roboter i dag. Så ja, man trenger et hode, men ikke noe utover det vanlige. (Jeg jobbet på lager i ungdomsårene og minnes fremdeles at det føltes som en vernet bedrift) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke hvor gammel du er, men det er mange, mange år siden det var slik. Yrkessjåfører må nå ha (har vårt en del år) yrkessjåførkompetansebevis (YSK), som må fornyes hvert 5. år. Mange ganger kreves det fagbrev (3 år) for å få jobb i tillegg. Barnehagetante (som du kaller det), er også en egen fagutdannelse på i dag. Barne/ungdomsarbeider eller barnehagelærer. Anonymkode: 7679b...5e9 Joda, folk flest har ikke lenger disse holdningene - men de består uansett som stereotypier. Ser ikke helt at min alder skal bety noe? Igjen, det å være "flink" eller ha fagbrev betyr ikke at yrket ikke regnes som lavstatus. Det er ingen tvil om at disse yrkene har noen av de enkleste kravene å oppnå for å få jobb.
SM30 Skrevet 16. august 2019 #36 Skrevet 16. august 2019 5 minutter siden, theTitanic said: Syntes det blir for dumt å se ned på serviceyrkene. Alle er ikke skapt for å sitte bak en pc hele dagen eller heve sin autoritet i en lederstilling. Noen liker å gjøre praktisk arbeid uten at det trenger å være så veldig avansert. Noen, tro det eller ei, liker å ta vare på og hjelpe andre mennesker. Noen liker at dagen består av praktiske gjøremål og føler at det har større nytte enn å lage rapporter. Ikke alle har LYST på høyere utdanning. Dere ser på disse menneskene som noen som er stuck på nederste trinn ( nest nederste, på nederste trinn er uføre som det jevnlig hakkes på her inne.) på rangstigen uten mulighet for å klatre. Hvilket er så feil for mange som gjør disse jobbene og trives med det de gjør. Synd de blir utsatt for så mye tidspress at det stadig blir mindre hyggelig å drive med. Holdningene her inne er bare trist og ingenting annet. Helt enig.
SM30 Skrevet 16. august 2019 #37 Skrevet 16. august 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Men uten alle disse såkalte lavstatus yrkene så hadde jo ikke verden gått rundt. Synes jeg hører desperasjonen til ”høystatus“ mennesker om det ble slutt på frisører. Frisør er faktisk 4 års utdannelse. Anonymkode: 93eba...62e Helt riktig, det gir likevel ikke yrkene noen høyere status, desverre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #38 Skrevet 16. august 2019 33 minutter siden, SM30 skrev: Yes, derav "hvor brains er helt unødvendig". Fagbrev er jo lavstatus og "polakkarbeid" i manges øyne. Yrkessjåfører trenger førerkort - that's it. Og ja, sålenge barnehagetantene er flinke i jobben sin og snille med barna har jeg ikke noe problem med å la de ta seg av barna (jeg ikke har). Jeg skrev at folk som nevner lavstatus ofte tenker på disse yrkene, det har ikke noe med meg å gjøre... Og selv har du vært trygd i 10 år...😂😂😂 Anonymkode: 79b0c...57b 2
Isambard Skrevet 16. august 2019 #39 Skrevet 16. august 2019 Jeg har litt vanskelig for å tro på folk som liksom ikke skjønner hva status er. Er noen virkelig helt fri for å tenke at noen har nådd lenger enn andre i livet? Så bra person er ikke jeg. Uansett så er det ikke viktig for meg hva en dame jobber med. Den ene tingen som er aller viktigst er at man er på bølgelengde og ikke synes det er veldig kjedelig å snakke sammen. 6
SM30 Skrevet 16. august 2019 #40 Skrevet 16. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Og selv har du vært trygd i 10 år...😂😂😂 Anonymkode: 79b0c...57b Og hva får deg til å tro det, AB? Skriv gjerne med din egen profil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå