AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #101 Skrevet 18. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Utseendet er jo det som verdsettes mest hos kvinner så man kan ikke ha lav status hvis man er pen. Er man derimot stygg eller mindre pen så synker verdien ganske kraftig og mange menn synes det er ok å latterliggjøre stygge kvinner. Bare fordi den ene mannen ikke likte deg så betyr ikke at du har lav status. Skjønner at du synes det er tungt, men ville ikke begynt å tenke slik om deg selv på grunn av det. Anonymkode: 1de04...dde Hvorfra fikk du at han ikke likte meg? Han skrev at han likte meg og prøvde å date lenge etter, men jeg satt bare med en følelse av at han lett ville dumpe meg dersom han fikk einsom var like pen, men høyere utdannet, større nettverk og mer underholdende. Jeg liker han enda, men jeg blir alltid slik når jeg liker noen....tenker de er for bra. han forrige jeg likte var fra familie på vestkanten i Oslo. Merkelig nok var han pådriver for kontakten vår, men han er snart ferdig som psykolog, har kompiser som er ferdig utdannet advokater. Faren er sjef i et eller annet stort firma og har kjempe hus, reiser på ferie flere gangee i året..... og så kommer jeg da..uten høyere utdannelse, lav inntekt, fra arbeiderklassefamilie på bondelandet hvor vi svært sjelden var på ferie (i Norge vel å merke) . Mamma hadde aldri råd til noe slik da hun var alenemor. Anonymkode: 155e6...5a4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #102 Skrevet 19. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfra fikk du at han ikke likte meg? Han skrev at han likte meg og prøvde å date lenge etter, men jeg satt bare med en følelse av at han lett ville dumpe meg dersom han fikk einsom var like pen, men høyere utdannet, større nettverk og mer underholdende. Jeg liker han enda, men jeg blir alltid slik når jeg liker noen....tenker de er for bra. han forrige jeg likte var fra familie på vestkanten i Oslo. Merkelig nok var han pådriver for kontakten vår, men han er snart ferdig som psykolog, har kompiser som er ferdig utdannet advokater. Faren er sjef i et eller annet stort firma og har kjempe hus, reiser på ferie flere gangee i året..... og så kommer jeg da..uten høyere utdannelse, lav inntekt, fra arbeiderklassefamilie på bondelandet hvor vi svært sjelden var på ferie (i Norge vel å merke) . Mamma hadde aldri råd til noe slik da hun var alenemor. Anonymkode: 155e6...5a4 Det som har noe å si, er hvordan han ser på deg, ikke kompiser og familie. Jeg har motsatt problem - jeg er middelklasse og dater stort sett folk med arbeiderbakgrunn. De har sine egne forventningene til hvordan et godt forhold skal være. Anonymkode: 0c0bf...539
Teethgrinding Skrevet 19. august 2019 #103 Skrevet 19. august 2019 Klasseforskjeller er et seriøst problem i et forhold, og blir til stadighet grovt underspilt av folk som kommer med honnørord og råd som i beste fall er naive. Jeg liker å se på klasse litt som et kart. Det sier noe om hvor du befinner deg til enhver tid. Hvilke steder du går, hvilken kinofilm du ser, hva du krysser av på valgseddelen, hvor du vil trille tur med barnevogna, osv. Klasse og kultur er identitet. Identitet kommer fra speilingsreflekser i møte med andre. Du ser og reflekterer deg opp mot andre. Din identitet er sterkt preget av dine omgivelser og oppvekst; din "klasse". De valgene du tar er avhengig av hva du har lært og hvilke verdier du har. Dine verdier og valg blir derfor også veldig forskjellige etter hvordan du har vokst opp. Det er helt åpenbart for alle med et hode at det har noe å si i et parforhold. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #104 Skrevet 23. august 2019 På 19.8.2019 den 17.41, DHG skrev: Klasseforskjeller er et seriøst problem i et forhold, og blir til stadighet grovt underspilt av folk som kommer med honnørord og råd som i beste fall er naive. Jeg liker å se på klasse litt som et kart. Det sier noe om hvor du befinner deg til enhver tid. Hvilke steder du går, hvilken kinofilm du ser, hva du krysser av på valgseddelen, hvor du vil trille tur med barnevogna, osv. Klasse og kultur er identitet. Identitet kommer fra speilingsreflekser i møte med andre. Du ser og reflekterer deg opp mot andre. Din identitet er sterkt preget av dine omgivelser og oppvekst; din "klasse". De valgene du tar er avhengig av hva du har lært og hvilke verdier du har. Dine verdier og valg blir derfor også veldig forskjellige etter hvordan du har vokst opp. Det er helt åpenbart for alle med et hode at det har noe å si i et parforhold. Mener du at jeg sikter på for høye klasser? Jeg kunne ikke tenkt meg et forhold med en mann fra Holmenkollen eller en vestkantsnobb. De er for feminine. Men jeg er veldig venninne med en fra vestkanten faktisk. Og han tar initiativ mer enn meg. Men jeg tror store klasseforskjeller kan være mer utfordrende enn kulturforskjeller. Man kan lære seg kultur, men er du mange klasser under så blir du fort sett ned på tror jeg. Jeg finner meg heller en fra ikke-vestlig land i samme klasse som meg enn en snobb fra Bærum. Anonymkode: 155e6...5a4 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. august 2019 #105 Skrevet 24. august 2019 (endret) Jeg har ikke noe høy utdannelse, men de to jeg var sammen med før jeg traff mannen var høyt utdannet og kom fra gode familier. Den ene familien gråt da vi gjorde det slutt fordi de nærmest hadde adoptert meg. Tenker mer at det går på selvbildet ditt og hva du utstråler. Få menn som ikke tiltrekkes av en kvinne med god selvtillit, godt selvbilde, en flott utstråling og som er positiv og glad. At man ikke er høyere utdannet betyr ikke at en ikke kan være smart. Jeg driver eget firma og er både regnskapsfører, kundekontakt, sekretær, manager og alt i ett. Er også på vei til å kjøpe meg inn i et annet etablert firma. Jeg er en av de som ikke var glad i skole, men som blir ekstremt god i det jeg interesserer meg for. Endret 24. august 2019 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #106 Skrevet 24. august 2019 1 time siden, WhisperingWind skrev: Jeg har ikke noe høy utdannelse, men de to jeg var sammen med før jeg traff mannen var høyt utdannet og kom fra gode familier. Den ene familien gråt da vi gjorde det slutt fordi de nærmest hadde adoptert meg. Tenker mer at det går på selvbildet ditt og hva du utstråler. Få menn som ikke tiltrekkes av en kvinne med god selvtillit, godt selvbilde, en flott utstråling og som er positiv og glad. At man ikke er høyere utdannet betyr ikke at en ikke kan være smart. Jeg driver eget firma og er både regnskapsfører, kundekontakt, sekretær, manager og alt i ett. Er også på vei til å kjøpe meg inn i et annet etablert firma. Jeg er en av de som ikke var glad i skole, men som blir ekstremt god i det jeg interesserer meg for. Kleint. Anonymkode: ee461...99d 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. august 2019 #107 Skrevet 24. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kleint. Anonymkode: ee461...99d Hva er kleint?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #108 Skrevet 24. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kleint. Anonymkode: ee461...99d Ekstremt kleint, faktisk. Anonymkode: 5a46b...0e3 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #109 Skrevet 24. august 2019 Jeg er vokst opp i en familie hvor alle er diplomater og bevisst har bygd opp et liv hvor jeg unngår «sånne kretser», untatt familie. Det er deilig og være akkurat som man selv vil. Når folk jeg jobber med eller i gamle dager datet, så datt de av stolen når de fant ut hvem min familie er. Så fort at enkelte forandret seg. Jeg trives best i min jobb i helsevesenet, håndverker mann, helt normale venner. Anonymkode: 2123c...edb 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #110 Skrevet 25. august 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Kleint. Anonymkode: ee461...99d Hva mener du? Anonymkode: 0c0bf...539
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #111 Skrevet 25. august 2019 On 8/16/2019 at 10:57 AM, AnonymBruker said: Som regel har man lister forran seg når man jobber på de fleste lager i dag. Enten det er på en skjærm på trucken eller et papirark på plukkvogna, el. Tro meg jeg har hatt lager jobb som sommerarbeid flere ganger og det er meget simpelt. Men hvis man må gå rundt på betonggulv å plukke eller sjaue hele dagen går det fort utover føttene med mindre du har værnesko med veldig gode såler. Jeg gikk ofte og haltet mot slutten av dagene pga smerter under føttene fra betonggulv gåingen hele dagen. Anonymkode: 4f1af...7e7 Selve plukkingen og scanningen av varerene er ikke komplisert, men når man legger til dårlig tid og plass begynner ting å bli litt mer utfordrene. I tillegg så handler det å drifte et lager om langt mer enn bare plukking. Lagerstyring, diverse beregninger, SAP, m.m krever at man har hodet på rett plass og avgjørelser må tas raskt. Logistikk er ikke et enkelt fag. Anonymkode: 54a97...f42 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #112 Skrevet 25. august 2019 På 19.8.2019 den 17.41, DHG skrev: Klasseforskjeller er et seriøst problem i et forhold, og blir til stadighet grovt underspilt av folk som kommer med honnørord og råd som i beste fall er naive. Jeg liker å se på klasse litt som et kart. Det sier noe om hvor du befinner deg til enhver tid. Hvilke steder du går, hvilken kinofilm du ser, hva du krysser av på valgseddelen, hvor du vil trille tur med barnevogna, osv. Klasse og kultur er identitet. Identitet kommer fra speilingsreflekser i møte med andre. Du ser og reflekterer deg opp mot andre. Din identitet er sterkt preget av dine omgivelser og oppvekst; din "klasse". De valgene du tar er avhengig av hva du har lært og hvilke verdier du har. Dine verdier og valg blir derfor også veldig forskjellige etter hvordan du har vokst opp. Det er helt åpenbart for alle med et hode at det har noe å si i et parforhold. Ja, det har noe å si, men klasser lever ikke uten kontakt med hverandre. Jeg er vel middelklasse, to foreldre med masterutdanning, og oppvokst med piano, "riktige" leker, flere typer bestikk og alt det der. Samtidig er begge mine bestefedre oppvokst på bygda. Av han ene har jeg nok arva en sans for enkle gleder, men også en viss samlemani av den typen folk fikk etter krigen hvor det var mangel på alt. Av han andre, en nøysomhet, jeg bruker ting til de er ødelagt, uavhengig av mote. Og jeg er videre vokst opp i sponsa tjenestebolig midt i arbeiderstrøk, dvs skolekameratene mine og vennene mine som ikke var barn av mine foreldres venner i andre bydeler, var alle arbeiderklasse. Jeg lærte å banne som dem. Herje som dem. Jeg mislikte at alt var veldig sobert hjemme, tom julepynten, jeg ville ha mer flashy ting lik det venner hadde. Jeg kan føle meg utilpass etter å henge for lenge med middelklassefolk, det blir for krampeaktig med alt snakket om riktige band og bøker, for lite fokus på å ha det gøy. Men ja, det første forholdet mitt tok nok slutt ihvertfall delvis pga klasseforskjeller. Eksen var utilpass med diskusjoner i familieselskap, for eksempel. Hadde aldri før tenkt på at vår familie egentlig holder samfunnsdebatt hver gang vi møtes, og at det vanlige er smalltalk og sladder. Anonymkode: 0c0bf...539 2
Teethgrinding Skrevet 25. august 2019 #113 Skrevet 25. august 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ja, det første forholdet mitt tok nok slutt ihvertfall delvis pga klasseforskjeller. Eksen var utilpass med diskusjoner i familieselskap, for eksempel. Hadde aldri før tenkt på at vår familie egentlig holder samfunnsdebatt hver gang vi møtes, og at det vanlige er smalltalk og sladder. Anonymkode: 0c0bf...539 Jeg kan skrive under på den siste der. Jeg har hatt samme opplevelser. Jeg avskyr trivialiteter og pjatt og dytter veldig på enhver samtale for å få inn høyere mening. Det er faktisk uvanlig i arbeiderklassemiljøer, og også blant mange i middelklassen med sterke kulturelle røtter i tidligere arbeiderklasse. (Vi kan gå inn på kulturell appropriasjon her). Det er trist, men jeg har konkludert foreløpig med at jeg, som øvre middelklasse, ikke burde date noen som ikke er som meg. Det blir for vanskelig mellom mine pene nykker og språk til det tanketomme.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #114 Skrevet 25. august 2019 7 minutter siden, DHG said: Jeg kan skrive under på den siste der. Jeg har hatt samme opplevelser. Jeg avskyr trivialiteter og pjatt og dytter veldig på enhver samtale for å få inn høyere mening. Det er faktisk uvanlig i arbeiderklassemiljøer, og også blant mange i middelklassen med sterke kulturelle røtter i tidligere arbeiderklasse. (Vi kan gå inn på kulturell appropriasjon her). Det er trist, men jeg har konkludert foreløpig med at jeg, som øvre middelklasse, ikke burde date noen som ikke er som meg. Det blir for vanskelig mellom mine pene nykker og språk til det tanketomme. Himler med øya, her, ass. Som arbeiderklassedame må jeg si at mine få møter med øvre middelklassefolk har vært preget av falskhet. De spiller en rolle som liksom høflig men gir totalt faen. Man snakker om samfunnsgreier, men på svært overfladisk vis, for man skal jo ikke støte noen. Og gud forby om man nevner noe personlig. Det er jo såå "declasse" med autentiske og genuine møter mellom mennesker... Bedre med referansesamtaler om alle dyre ting man har kjøpt, dyre reiser man har foretatt og overfladiske samfunnsanalyser. Anonymkode: 4759e...ff7 1
Teethgrinding Skrevet 25. august 2019 #115 Skrevet 25. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Himler med øya, her, ass. Som arbeiderklassedame må jeg si at mine få møter med øvre middelklassefolk har vært preget av falskhet. De spiller en rolle som liksom høflig men gir totalt faen. Man snakker om samfunnsgreier, men på svært overfladisk vis, for man skal jo ikke støte noen. Og gud forby om man nevner noe personlig. Det er jo såå "declasse" med autentiske og genuine møter mellom mennesker... Bedre med referansesamtaler om alle dyre ting man har kjøpt, dyre reiser man har foretatt og overfladiske samfunnsanalyser. Anonymkode: 4759e...ff7 Det er gøy at du beskriver det sånn, fordi her har du et godt eksempel på hvor ulikt noe blir oppfattet. Dette over er selveste praktekeksemplet på hvorfor det er konflikter mellom klasser, og særlig i parforhold der man skal avstemme verdier og holdninger på et dypt plan. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #116 Skrevet 25. august 2019 1 minutt siden, DHG said: Det er gøy at du beskriver det sånn, fordi her har du et godt eksempel på hvor ulikt noe blir oppfattet. Dette over er selveste praktekeksemplet på hvorfor det er konflikter mellom klasser, og særlig i parforhold der man skal avstemme verdier og holdninger på et dypt plan. Jeg er samboer med en øvre middelklassemann, selv. Elsker han, kan ikke fordra familien hans. Overfladiske, idiotiske overpriviligerte men fordomsfulle privilegieblinde fjols. Overbevist om egen fortreffelighet, men helt totalt clueless om hvor overbeskyttede de faktisk er. Så da har de samfunnsanalyser som stort sett går ut på å fremheve sånne som dem selv. De tåler ikke å bli utfordret på noe som helst vis, for det kunne jo krevd at de hadde måttet ta et kritisk blikk på seg selv. De behandler meg kjempenedlatende, typ blir overrasket over at jeg er minst like belest og kulturelt oppdatert, selvom jeg kommer fra Groruddalen og et lite pent møblert hjem ribbet for bøker. Også så selvhøytidlige, da! Null selvironi, humor eller varme. Kjæresten brøt delvis med dette, ved å flytte til østkanten hvor vi møttes. Falske, kalde og arrogante folk - hva er bra med det? Bedre med litt rufsete folk med varme og humor! Dypere diskusjoner har jeg med de som liker å gå dypt inn i ting, og det avhenger IKKE av klassebakgrunn! Anonymkode: 4759e...ff7 3
Teethgrinding Skrevet 25. august 2019 #117 Skrevet 25. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er samboer med en øvre middelklassemann, selv. Elsker han, kan ikke fordra familien hans. Overfladiske, idiotiske overpriviligerte men fordomsfulle privilegieblinde fjols. Overbevist om egen fortreffelighet, men helt totalt clueless om hvor overbeskyttede de faktisk er. Så da har de samfunnsanalyser som stort sett går ut på å fremheve sånne som dem selv. De tåler ikke å bli utfordret på noe som helst vis, for det kunne jo krevd at de hadde måttet ta et kritisk blikk på seg selv. De behandler meg kjempenedlatende, typ blir overrasket over at jeg er minst like belest og kulturelt oppdatert, selvom jeg kommer fra Groruddalen og et lite pent møblert hjem ribbet for bøker. Også så selvhøytidlige, da! Null selvironi, humor eller varme. Kjæresten brøt delvis med dette, ved å flytte til østkanten hvor vi møttes. Falske, kalde og arrogante folk - hva er bra med det? Bedre med litt rufsete folk med varme og humor! Dypere diskusjoner har jeg med de som liker å gå dypt inn i ting, og det avhenger IKKE av klassebakgrunn! Anonymkode: 4759e...ff7 Jeg tror dette også havner godt innenfor i båsen der man oppfatter noe ulikt. Jeg tror ikke din svigerfamilie ville beskrevet seg selv på samme måte. En klassiker i denne forstand: I sosialantropologi snakker man mye om personlig fortolkning og bias. To forskere reiste en gang til samme øde øy, ganske nærme hverandre i tid - men ikke samtidig. Den ene beskrev en hyggelig lokal stamme som lev det gode liv i et perfekt rettferdig samfunn. Den andre beskrev en morderisk kult. Samme gjeng. Jeg antar du skjønner poenget.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #118 Skrevet 25. august 2019 48 minutter siden, DHG said: Jeg tror dette også havner godt innenfor i båsen der man oppfatter noe ulikt. Jeg tror ikke din svigerfamilie ville beskrevet seg selv på samme måte. En klassiker i denne forstand: I sosialantropologi snakker man mye om personlig fortolkning og bias. To forskere reiste en gang til samme øde øy, ganske nærme hverandre i tid - men ikke samtidig. Den ene beskrev en hyggelig lokal stamme som lev det gode liv i et perfekt rettferdig samfunn. Den andre beskrev en morderisk kult. Samme gjeng. Jeg antar du skjønner poenget. Jeg kjenner til det du viser til i sosislanttopologien, men tror likevel det er noe i min observasjon av svigerfamilien. Det finnes massevis av forskning som viser at jo mer velstående man er, jo mindre empatisk er man. Jeg er på mobil, men kan linke senere når jeg bruker laptopen. Jeg er uansett uenig i at såkalte lavstatusmennesker ikke er interessert i dype samfunnsdebatter og andre tunge samtaler. Jeg er selv et eksempel på det. Anonymkode: 4759e...ff7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #119 Skrevet 25. august 2019 Dette behovet for å sette andre mennesker i bås anser jeg som latskap. Stereotyper er latskap. Anonymkode: 3c7a4...49f 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #120 Skrevet 25. august 2019 Fine damer er høystatus, uansett hvem de er, hva de gjør og hvor de kommer fra. Faktisk også uansett om de vil eller ikke. Anonymkode: f3701...ef2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå