Gå til innhold

Begrepet Islamofobi


Stina234

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Sam3 skrev:

Når politikere reagere mot terror fra folk som hater muslimer er det haterfult å beskrive tiltaket som et forsøk å tvinge folk til å like noen. Poenget er å ikke dreppe folk. Om det er alt for mye for dere er dere klart en del av problemet. 

Skal islam være unndratt kritikk, ja eller nei?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 hours ago, HalldirV2 said:

Nei.

Men for sportens skyld, gjør en komparativ analyse av Jesus og Muhammed, hva de predikerte og hvordan de agerte. Jeg vil oppriktig se deg forsvare synspunktet ditt.

Jeg forholder meg til det grunnleggende, ikke perifere profeter og desslike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg forholder meg til det grunnleggende, ikke perifere profeter og desslike.

Perifere, faktisk. Snodig å omtale de to mest sentrale skikkelsene som kristendommen og islam er sentrert rundt for perifere. Det er mer enn snodig, det er beint ut komisk. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Thyra said:

Det kan være et langt gap mellom å like noe og å ha fobi mot noe. Man trenger ikke å like alt, og konstruktiv kritikk er lov. En fobi er en irrasjonell frykt. 

Når dere kun kritisere pa grunnen av noen son bakgrunn og nekter å se folk som individer som likeverdig individer da er det hat og fobi. Ja irrasjonelle også. 
 

Når terrorister skyter folk og du retter ikke din kritikk til de som drepper andre - da er dere heller ikke konstruktive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, HalldirV2 said:

Skal islam være unndratt kritikk, ja eller nei?

«Unndra» hva? Det der er konspirasjonsteori. 
 

Vise din omfattende kritikk mot terrorister som skyter og drepper uskyldige folk. Har ikke lest det.
 

Dere istedet sprer fremmedfrykt og konspirasjonsteorier. Det er faktisk støtte til terroristene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sam3 skrev:

«Unndra» hva? Det der er konspirasjonsteori. 
 

Vise din omfattende kritikk mot terrorister som skyter og drepper uskyldige folk. Har ikke lest det.
 

Dere istedet sprer fremmedfrykt og konspirasjonsteorier. Det er faktisk støtte til terroristene. 

Skal islam være unndratt kritikk. Ja eller nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sam3 skrev:

«Unndra» hva? Det der er konspirasjonsteori. 
 

Vise din omfattende kritikk mot terrorister som skyter og drepper uskyldige folk. Har ikke lest det.
 

Dere istedet sprer fremmedfrykt og konspirasjonsteorier. Det er faktisk støtte til terroristene. 

Det er et enkelt spørsmål, skal islam være unndratt kritikk? Ja, eller nei? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei enkelt spørsmålet er hvem kritiserer du og på hvilken grunn? Terrorister drepper folk. Hvor er din kritikk av terroristene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 17.06, Stina234 skrev:

Hørte det ble brukt av politikere i dag der noen foreslå en handlingsplan mot dette.

Hva betyr egentlig ordet? Jeg så på wikepedia men det som står der er egentlig bare forvirrende.  Man har da religionsfrihet i Norge der alle kan mene det man vil om religioner.  Skal politikerne ha det slik at alle skal tvinges til å like Islam?

De fleste ateister hater kristendommen så til de grader, bruker alle midler for å bekjempe den. Men er det noe tiltak mot dette? Selvfølgelig ikke. De får bare hate så mye de vil, så lenge de ikke bruker vold. Jeg trenger ikke forsvare min tro ovenfor slike, og de må gjerne hetse og hate. Det er Gud de går imot ikke meg. Jeg liker ikke islam, og vil begrense denne religionen og ideologien mest mulig i vårt land innenfor det rammeverket som demokratiet tillater. At jeg sier min mening om islam betyr ikke at jeg hater hver enkelt muslim. Det er religionen jeg ikke liker, basert på min erfaring og verdens erfaring av den. Dette er "hat"? Det er virkelig da man er ute å kjøre. Man vil forby religionskritikk  ovenfor en spesiell religion. Det holder bare ikke innenfor et demokrati. Tåler ikke islam dette her? Da får de bare forsvinne fra det demokratiet de selv har søkt tilflukt i. Det er min oppriktige mening.

Grensen går ved oppfordring til vold. Rasisme er bare ikke et argument når vi diskuterer islam. Dette er en religion som alle verdens mennesker i en viss grad tilhører. Uansett rase, det er en totalt avsporing å komme med dette og det viser en uvitenhet hva islam er for noe for de som kommer drassende med dette.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva araknofobi er..? Det er en fobi mot edderkopper. Agorafobi er fobi mot store plasser (om jeg husker riktig),

og homofobi er fobi mot homofile, men ikke nødvendigvis at en er redd, mer at man kanskke misliker sterkt homofile, uten noen saklig grunn. 

Jeg tenker at islamofobi har samme betydningen, og ikke "kritikk av religionen"... Man må ikke elske islam eller muslimer, men heller være litt saklig. 

F. Eks. Jeg synes homofili er unaturlig, men at jeg skal dømme og la være å ta til meg nøytral kunnskap om dette, nekte å ansette noen som er homofile, det blir for drøyt. Jeg har flere venner som også er homofile, men vi har det bra sammen, så ser virkelig ikke grunn til å være homofobisk. 

Så når noen uttrykker islamofobi mot meg som person fordi jeg bruker hijab, vil nekte å ansette meg eller ekspedere meg fordi de synes religionen min er fæl, da blir det islamofobisk.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke kan forby religion, må man fortsette å være religionskritiske. Det er viktig! 

Kanskje man bør gå kristendommen ekstra i sømmene her til lands, siden alle terrorangrepene begått på norsk jord er utført av kristne? Jeg lurer på hva de egentlig lærer på gudstjenesten?? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vera skrev:

Så lenge man ikke kan forby religion, må man fortsette å være religionskritiske. Det er viktig! 

Kanskje man bør gå kristendommen ekstra i sømmene her til lands, siden alle terrorangrepene begått på norsk jord er utført av kristne? Jeg lurer på hva de egentlig lærer på gudstjenesten?? 

 

Verken Breivik, Berthahaisen ellers Gule er vel kristne?

Kristendommen må selvsagt uansett kritiseres, men her snakker vi om en religion som stadig færre i norden bekjenner seg til i noen grad. Antallet som bekjenner seg til islam i Nordrn øker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Verken Breivik, Berthahaisen ellers Gule er vel kristne?

Kristendommen må selvsagt uansett kritiseres, men her snakker vi om en religion som stadig færre i norden bekjenner seg til i noen grad. Antallet som bekjenner seg til islam i Nordrn øker.

Såvidt meg bekjent var de alle kristne ja. Spesielt Breivik. 

Det er sant at stadig færre søker seg til kirken, men, samtidig har vi KrF i regjering 🤪

Jeg er 100% for at vi setter et kritisk søkelys mot islam - ikke fordømmende. Jeg savner en saklig debatt, hvor også troende muslimer selv deltar. Jeg savner også at muslimer selv i større grad fordømmer terrorangrep rundt i verden. Jeg personlig har ingenting til overs for islam. Jeg har heller ingenting til overs for kristendom. Ingen er verre til å dømme, enn troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Vera skrev:

Såvidt meg bekjent var de alle kristne ja. Spesielt Breivik. 

Det finnes ikke noe i ABB sin argumentasjon som tilsier at han var kristen, dette er en forbannet løgn og ikke noe annet. Det er ikke noe i ABB sitt manifest som er logisk overhodet. Kristen var han iallefall ikke, og han sa aldri noe slikt heller. Han var riv ruskende gal, noe de to første psykiaterne fastslo også. Alt ved han virker sinnssykt, også hans navnebytte :) Han som angrep moskeen forleden og drepte sin egen søster sa "vi treffes i Vallhall" som er norønn mytologi. Noen idioter sier han er "kristen" også. Det er fake news tvers igjennom. Om dine foreldre har døpt deg gjør det ikke til en kristen på noen måte. Men det trenger jeg ikke forklare, det forstår  enhver idiot.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vera skrev:

Såvidt meg bekjent var de alle kristne ja. Spesielt Breivik. 

Det er sant at stadig færre søker seg til kirken, men, samtidig har vi KrF i regjering 🤪

Jeg er 100% for at vi setter et kritisk søkelys mot islam - ikke fordømmende. Jeg savner en saklig debatt, hvor også troende muslimer selv deltar. Jeg savner også at muslimer selv i større grad fordømmer terrorangrep rundt i verden. Jeg personlig har ingenting til overs for islam. Jeg har heller ingenting til overs for kristendom. Ingen er verre til å dømme, enn troende.

Breivik var da ikke kristen? Og om han var, var det i kristendommens navn han utførte angrepet? Alt tyder på at det var politisk motivert, men jeg har riktignok ikke lest manifestet.

Ellers er det ikke den jevne muslims ansvar å fordømme angrep begått i islams navn. En har kun ansvar for det en selv gjør.

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Breivik var da ikke kristen? Og om han var, var det i kristendommens navn han utførte angrepet? Alt tyder på at det var politisk motivert, men jeg har riktignok ikke lest manifestet.

Det var nok politisk motivert utifra at han faktisk var sinnssyk som de to første psykiaterne fastslo. Så ble det på politisk hold i Norge fastslått at dette var uholdbart å fastslå, det rokket ved hele systemet som faktisk ville medført i ytterste konsekvens at han hadde unnsleppe straff.  Det kunne ikke Norge leve med, og det forstår jeg faktisk. Men at mannen faktisk er det er jeg ikke i tvil om. Man har bare utsatt problemet til sikringen er over og så har man et meget alvorlig problem videre. Som kommer til å skape mange overskrifter videre. Men den tid den sorg. Systemet kommer til å møte seg selv i døren ovenfor slike ekstreme tilfeller av galskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev:

Det var nok politisk motivert utifra at han faktisk var sinnssyk som de to første psykiaterne fastslo. Så ble det på politisk hold i Norge fastslått at dette var uholdbart å fastslå, det rokket ved hele systemet som faktisk ville medført i ytterste konsekvens at han hadde unnsleppe straff.  Det kunne ikke Norge leve med, og det forstår jeg faktisk. Men at mannen faktisk er det er jeg ikke i tvil om. Man har bare utsatt problemet til sikringen er over og så har man et meget alvorlig problem videre. Som kommer til å skape mange overskrifter videre. Men den tid den sorg. Systemet kommer til å møte seg selv i døren ovenfor slike ekstreme tilfeller av galskap.

Man driver nok ikke terrorvirksomhet uten at man er sinnsyk, nei. Og jeg skjønner, som du, at Norge måtte gå imot prinsippene sine her. 

Det er dessverre kun to år til minstetiden av dommen er sonet, og da kan Breivik i teorien søke om løslatelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Breivik var da ikke kristen? Og om han var, var det i kristendommens navn han utførte angrepet? Alt tyder på at det var politisk motivert, men jeg har riktignok ikke lest manifestet.

Ellers er det ikke den jevne muslims ansvar å fordømme angrep begått i islams navn. En har kun ansvar for det en selv gjør.

Jeg tror man må tenke lenger enn hva egen nese rekker om man skal klare å stoppe utviklingen i ekstremist miljøene vi ser i dag. Det nytter å feks fordømme - selv om man ikke har utført angrepet selv, fordi det gir dominoeffekt. 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi gikk i rosetog etter 21 juli, om vi kun har ansvar for oss selv? Vi har også ansvar for samfunnet vi lever i. Vi har ansvaret fot fellesskapet og hvordan vi vil at felleskapet skal være. Vi har sett hvor galt det kan gå når folk havner utenfor fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera skrev:

Jeg tror man må tenke lenger enn hva egen nese rekker om man skal klare å stoppe utviklingen i ekstremist miljøene vi ser i dag. Det nytter å feks fordømme - selv om man ikke har utført angrepet selv, fordi det gir dominoeffekt. 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi gikk i rosetog etter 21 juli, om vi kun har ansvar for oss selv? Vi har også ansvar for samfunnet vi lever i. Vi har ansvaret fot fellesskapet og hvordan vi vil at felleskapet skal være. Vi har sett hvor galt det kan gå når folk havner utenfor fellesskapet.

Rosetoget var vel mer en marlering for ofrene enn en fordømmelse av angrepet.

Uskyldige har ingen skyld, og skal følgelig ikke være ansvarlig for noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Det finnes ikke noe i ABB sin argumentasjon som tilsier at han var kristen, dette er en forbannet løgn og ikke noe annet. Det er ikke noe i ABB sitt manifest som er logisk overhodet. Kristen var han iallefall ikke, og han sa aldri noe slikt heller. Han var riv ruskende gal, noe de to første psykiaterne fastslo også. Alt ved han virker sinnssykt, også hans navnebytte :) Han som angrep moskeen forleden og drepte sin egen søster sa "vi treffes i Vallhall" som er norønn mytologi. Noen idioter sier han er "kristen" også. Det er fake news tvers igjennom. Om dine foreldre har døpt deg gjør det ikke til en kristen på noen måte. Men det trenger jeg ikke forklare, det forstår  enhver idiot.

Si meg, kaller du meg en idiot gjennom et dårlig forsøk av kamuflering..? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...