Gå til innhold

Begrepet Islamofobi


Stina234

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Vera skrev:

Si meg, kaller du meg en idiot gjennom et dårlig forsøk av kamuflering..? :fnise:

Nei, mer for din totale evne til virkelighetsoppfatning. Der du lager din egen, og tror at det er noe du kan overføre til andre og håpe at de godtar den. Det er ikke bare idioti, det er noe mer en akkurat det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Rosetoget var vel mer en marlering for ofrene enn en fordømmelse av angrepet.

Uskyldige har ingen skyld, og skal følgelig ikke være ansvarlig for noe.

Uskyldige har ingen skyld nei, men samtidig er vi alle verdensborgere med ansvar..jeg ser feks at du litt lenger oppe i tråden har fordømt Breiviks handlinger..hvorfor det? Du har jo ingen skyld eller ansvar i hans handlinger?

Rosetoget var mer enn en markering for ofrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Man driver nok ikke terrorvirksomhet uten at man er sinnsyk, nei. Og jeg skjønner, som du, at Norge måtte gå imot prinsippene sine her. 

Det er dessverre kun to år til minstetiden av dommen er sonet, og da kan Breivik i teorien søke om løslatelse. 

 Fy pokker for et sirkus dette vil medføre når den tiden er inne, men enda mer alvorlig hvordan systemet da vil bli utfordret. Da må man med helt spesifikke intervaller faktisk dokumentere at han er forsøkt rehabilitert til å tilbakeføres til samfunnet med helt spesifikke regler angående dette som ikke virker tenkt over. Om ikke vil han lett kunne utfordre systemet og menneskerettdomstolen om han kan ta systemet på dette. Noe som det virker som ingen har tenkt over. Noen år igjen til dette skjer, men det kommer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera skrev:

Uskyldige har ingen skyld nei, men samtidig er vi alle verdensborgere med ansvar..jeg ser feks at du litt lenger oppe i tråden har fordømt Breiviks handlinger..hvorfor det? Du har jo ingen skyld eller ansvar i hans handlinger?

Rosetoget var mer enn en markering for ofrene..

At jeg er imot terrorisme er en selvfølge. Trenger ikke noen egen fordømmelse av det, det skal uansett være underforstått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Nei, mer for din totale evne til virkelighetsoppfatning. Der du lager din egen, og tror at det er noe du kan overføre til andre og håpe at de godtar den. Det er ikke bare idioti, det er noe mer en akkurat det.

Jeg har tidligere i grunnen respektert deg, om enn oppfattet deg som litt naiv..men her mistet du meg 😊 Jeg skrev «såvidt meg bekjent..» og hvis du søker på det som kalles det store nett, så strides det veldig om Breivik er kristen eller ei..selv har han de siste årene hevdet at han tror på guden Tor..men som de fleste er enige om snur Brevik etter vinden, så rett etter angrepet hevdet han at han var kristen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

 Fy pokker for et sirkus dette vil medføre når den tiden er inne, men enda mer alvorlig hvordan systemet da vil bli utfordret. Da må man med helt spesifikke intervaller faktisk dokumentere at han er forsøkt rehabilitert til å tilbakeføres til samfunnet med helt spesifikke regler angående dette som ikke virker tenkt over. Om ikke vil han lett kunne utfordre systemet og menneskerettdomstolen om han kan ta systemet på dette. Noe som det virker som ingen har tenkt over. Noen år igjen til dette skjer, men det kommer.  

Ja, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Vera skrev:

Jeg har tidligere i grunnen respektert deg, om enn oppfattet deg som litt naiv..men her mistet du meg 😊 Jeg skrev «såvidt meg bekjent..» og hvis du søker på det som kalles det store nett, så strides det veldig om Breivik er kristen eller ei..selv har han de siste årene hevdet at han tror på guden Tor..men som de fleste er enige om snur Brevik etter vinden, så rett etter angrepet hevdet han at han var kristen 😉

Elsk din neste som deg selv, er det noe av det ABB har gjort og sagt at han faktisk er en kristen? Mannen er komplett gal, og det har jeg alltid sagt. Alt ved hans handlinger og væremåte tilsier akkurat dette. Han er ikke kristen, han er ond. Og han kommer til å være akkurat det til han dør. Han angrer ikke en dritt, og legger ikke skjul på det en gang. Det er en totalt avsporing å snakke om tro i dette tilfellet i det hele tatt. Mannen sier og gjør akkurat det som passer seg for å tilfredstille hans ekstreme ego og væremåte. Og det er ikke noe som tilsier at dette vil endre seg noengang. Rettsvesenet får dette midt i fanget hver gang hans sak skal tas opp etter at maks straffen er sonet. Og det er da systemet får et veldig stort problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev:

Elsk din neste som deg selv, er det noe av det ABB har gjort og sagt at han faktisk er en kristen? Mannen er komplett gal, og det har jeg alltid sagt. Alt ved hans handlinger og væremåte tilsier akkurat dette. Han er ikke kristen, han er ond. Og han kommer til å være akkurat det til han dør. Han angrer ikke en dritt, og legger ikke skjul på det en gang. Det er en totalt avsporing å snakke om tro i dette tilfellet i det hele tatt. Mannen sier og gjør akkurat det som passer seg for å tilfredstille hans ekstreme ego og væremåte. Og det er ikke noe som tilsier at dette vil endre seg noengang. Rettsvesenet får dette midt i fanget hver gang hans sak skal tas opp etter at maks straffen er sonet. Og det er da systemet får et veldig stort problem.

Jeg skjønner ikke hva du skriver..annet enn personlige meninger om Brevik og tolkninger av kristendom. 

Man kan være ond selv om man er religiøs, du vet det?

Tråden omhandler religion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fuglemor said:

Vet du hva araknofobi er..? Det er en fobi mot edderkopper. Agorafobi er fobi mot store plasser (om jeg husker riktig),

og homofobi er fobi mot homofile, men ikke nødvendigvis at en er redd, mer at man kanskke misliker sterkt homofile, uten noen saklig grunn. 

Jeg tenker at islamofobi har samme betydningen, og ikke "kritikk av religionen"... Man må ikke elske islam eller muslimer, men heller være litt saklig. 

F. Eks. Jeg synes homofili er unaturlig, men at jeg skal dømme og la være å ta til meg nøytral kunnskap om dette, nekte å ansette noen som er homofile, det blir for drøyt. Jeg har flere venner som også er homofile, men vi har det bra sammen, så ser virkelig ikke grunn til å være homofobisk. 

Så når noen uttrykker islamofobi mot meg som person fordi jeg bruker hijab, vil nekte å ansette meg eller ekspedere meg fordi de synes religionen min er fæl, da blir det islamofobisk.. 

Tja, jeg ville heller ikke ansatt deg dersom jeg var arbeidsgiver og du mente å bruke hijab på jobb. Det er per i dag det mest kjente symbolet på gufne patriarkalske idéer, og som mann synes jeg det er trist at kvinner enten blir påtvunget slike plagg eller selv velger å støtte idéen bak direkte eller indirekte. Om du bruker plagget av egen fri vilje viser du støtte for det så mange kvinner i verden kjemper eller har kjempa mot, og det finnes nok av andre måter å utøve religion på som overhodet ikke er støtende. Hva hver enkelt gjør innenfor husets fire vegger spiller ingen trille, men jeg hadde ikke ønska å sende signaler som tilsa at bedriften støtter disse idéene. Det blir som å vise fingeren til alt vi har jobba for i hundre år her i landet. Jeg kunne ansatt en hvilken som helst muslim som ikke er en reklameplakat for politisk islam og tilhørende idéer. Religion i seg selv er ikke et problem mtp. ansettelse, i motsetning til brautende støtte av det jeg mener er en uønska politisk ideologi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera skrev:

Jeg skjønner ikke hva du skriver..annet enn personlige meninger om Brevik og tolkninger av kristendom. 

Man kan være ond selv om man er religiøs, du vet det?

Ikke i henhold til kristendommen, dine gjerninger, ord og handlinger avslører deg så ekstremt raskt. Dette forstår alle som kjenner kristendommen. Om du sier at du er kristen? Betyr ikke en dritt, dine gjerninger avslører deg. ABB har aldri sagt at han er det heller, det er du og dine likesinnede som på en avskyelig måte prøver å klistre han til det. Av hvilken grunn forstår jeg, men det skal jeg ikke gå videre inn på. Det sier alt om deg som debattant. Så avslutter jeg akkurat dette med deg. Du har blokkert all debatt med meg angående dette med din falskhet og løgn på dette området.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spam og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Edit: Tråden er også ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fobi? Virkelig? 

Fobier varierer i alvorlighetsgrad mellom individer. Noen mennesker kan ganske enkelt unngå fryktobjektet og lider av relativt mild angst i forhold til det de er redde for. Andre lider av alvorlige panikkanfall med påfølgende svært ubehagelige og funksjonsnedsettende symptomer. De fleste forstår at de lider av en irrasjonell frykt, men de blir maktesløse overfor den overveldende panikkreaksjonen som kommer.

om noen har angst for islam så bør de jo oppsøke hjelp, må jo være plagsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎12‎.‎08‎.‎2019 den 21.04, commeilfaut skrev:

Selv liker jeg det ikke, det får kritikk av islam til å fremstå som sykdom.

MEN det finnes reellt muslimhat, islamhat, og det skal vi ikke godta. Vi ser jo hva slags dritt dette fører til.

Samtidig som det finnes gode grunner for å kritisere islam, og den debatten må også være lov.

Islam er en lovreligion som forbyr sine egne medlemmer å kritisere Koranen. Islam er en veldig smart robust religion som når som helst kan ta over for den eksisterende samfunnformen i et land. Det muslimske kollektivet er meget ensrettet og effektivt  . Om SV skulle få med seg andre partier på å innføre en slik islamofobi lov kan man bruke lovverket til å stoppe religionskritikk ,som faktisk er imot ytringsfriheten .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
11 minutter siden, AlkoMann skrev:

Om SV skulle få med seg andre partier på å innføre en slik islamofobi lov

Det er vel snakk om handlingsplan, ikke en lov, akkurat slik man har mot antisemittisme. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, commeilfaut skrev:

Det er vel snakk om handlingsplan, ikke en lov, akkurat slik man har mot antisemittisme. 

 

I England og Sverige ser vi at folk blir dømt for en lov som heter " hat mot folkegruppe" fordi man har ytret seg kritisk mot Islam . Det som er litt spesielt er at Islam ikke er en folkegruppe. Jeg regner med at vi vil få lignende lover i Norge. I begge de to nevnte landene er dette innført for å ikke skape kaos i samfunnet . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, commeilfaut skrev:

Det er vel snakk om handlingsplan, ikke en lov, akkurat slik man har mot antisemittisme. 

 

Problematikken rundt antisemittisme er egentlig ganske kompleks mtp at jøder både er en religiøs gruppe og et folkeslag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Ikke i henhold til kristendommen, dine gjerninger, ord og handlinger avslører deg så ekstremt raskt. Dette forstår alle som kjenner kristendommen. Om du sier at du er kristen? Betyr ikke en dritt, dine gjerninger avslører deg. ABB har aldri sagt at han er det heller, det er du og dine likesinnede som på en avskyelig måte prøver å klistre han til det. Av hvilken grunn forstår jeg, men det skal jeg ikke gå videre inn på. Det sier alt om deg som debattant. Så avslutter jeg akkurat dette med deg. Du har blokkert all debatt med meg angående dette med din falskhet og løgn på dette området.

Jeg vil si du er like ekstrem i dine uttalelser som enhver annen ekstremist. Lykke til med det 👍🏻

Endret av Vera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AlkoMann skrev:

I England og Sverige ser vi at folk blir dømt for en lov som heter " hat mot folkegruppe" fordi man har ytret seg kritisk mot Islam . Det som er litt spesielt er at Islam ikke er en folkegruppe.

Har du linker som dokumenterer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
6 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Om du sier at du er kristen? Betyr ikke en dritt, dine gjerninger avslører deg

I kristendommen er man frelst ved tro, ikke ved gjerninger. Bare sånn til opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...