Gå til innhold

Begrepet Islamofobi


Stina234

Anbefalte innlegg

At du har ikke samme tro betyr ikke at du skal fordømme andre eller fornærmer. Det er egentlig ikke en sivilisert måte å stille spørsmål om andres religion eller tror. Særlig når du ikke engang klarer å skille mellom religion og individuelle handlinger og kulturer i noen land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dagens VG går Awais Aslam, som presenterer seg som bystyrekandidat for Oslo Arbeiderparti, ut mot Siv Jensen for hennes påståtte bruk og forsvar av begrepet snikislamisering. Aslam hevder begrepet ikke har noen rot i virkeligheten, men er egnet for å spre frykt, sinne og fordommer blant folket. At begrepet snikislamisering har bidratt til den økte islamofobien er ingen overraskelse, mener Aslam. Ifølge Aslam har altså ikke begrepet snikislamisering noen rot i virkeligheten, men det har altså begrepet islamofobi. Tja, hvilket begrep er egentlig mest beskrivende av de to?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Klossmajor skrev:

I dagens VG går Awais Aslam, som presenterer seg som bystyrekandidat for Oslo Arbeiderparti, ut mot Siv Jensen for hennes påståtte bruk og forsvar av begrepet snikislamisering. Aslam hevder begrepet ikke har noen rot i virkeligheten, men er egnet for å spre frykt, sinne og fordommer blant folket. At begrepet snikislamisering har bidratt til den økte islamofobien er ingen overraskelse, mener Aslam. Ifølge Aslam har altså ikke begrepet snikislamisering noen rot i virkeligheten, men det har altså begrepet islamofobi. Tja, hvilket begrep er egentlig mest beskrivende av de to?

Jeg reagerte på det samme. Personlig mener jeg begge begrepene er tåplige. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/16/2019 at 5:33 PM, Duftavsommerregn said:

Ikke i henhold til kristendommen, dine gjerninger, ord og handlinger avslører deg så ekstremt raskt. Dette forstår alle som kjenner kristendommen. Om du sier at du er kristen? Betyr ikke en dritt, dine gjerninger avslører deg. ABB har aldri sagt at han er det heller, det er du og dine likesinnede som på en avskyelig måte prøver å klistre han til det. Av hvilken grunn forstår jeg, men det skal jeg ikke gå videre inn på. Det sier alt om deg som debattant. Så avslutter jeg akkurat dette med deg. Du har blokkert all debatt med meg angående dette med din falskhet og løgn på dette området.

Støtter deg i denne. Tror ikke han har det bra med seg selv og må lære seg å være litt snillere mot seg selv. Jeg skal be for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2019 at 7:51 PM, Sam3 said:

At du har ikke samme tro betyr ikke at du skal fordømme andre eller fornærmer. Det er egentlig ikke en sivilisert måte å stille spørsmål om andres religion eller tror. Særlig når du ikke engang klarer å skille mellom religion og individuelle handlinger og kulturer i noen land. 

Jeg skal be for deg. Det hjelper ikke å være slem mot seg selv ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Klossmajor skrev:

I dagens VG går Awais Aslam, som presenterer seg som bystyrekandidat for Oslo Arbeiderparti, ut mot Siv Jensen for hennes påståtte bruk og forsvar av begrepet snikislamisering. Aslam hevder begrepet ikke har noen rot i virkeligheten, men er egnet for å spre frykt, sinne og fordommer blant folket. At begrepet snikislamisering har bidratt til den økte islamofobien er ingen overraskelse, mener Aslam. Ifølge Aslam har altså ikke begrepet snikislamisering noen rot i virkeligheten, men det har altså begrepet islamofobi. Tja, hvilket begrep er egentlig mest beskrivende av de to?

Ingen av dem er beskrivende. Islamiseringen foregår åpenlyst, den kommer ikke snikende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.8.2019 den 17.06, Stina234 skrev:

Hørte det ble brukt av politikere i dag der noen foreslå en handlingsplan mot dette.

Hva betyr egentlig ordet? Jeg så på wikepedia men det som står der er egentlig bare forvirrende.  Man har da religionsfrihet i Norge der alle kan mene det man vil om religioner.  Skal politikerne ha det slik at alle skal tvinges til å like Islam?

Islamofobi er en hersketeknikk som går ut på å stemple all kritikk av islam som «frykt» for islam, hatefullt og rasistisk. Ser aldri kritikk av kristendom, hinduisme, buddhisme etc bli stemplet tilsvarende som frykt, hat og rasisme.

Det er bare en positiv særbehandling av muslimer, som vanlig - og det er jo i seg selv ganske diskriminerende og rasistisk overfor alle oss som ikke er muslimer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FemaleFuryFancies
På 12.8.2019 den 17.06, Stina234 skrev:

Hørte det ble brukt av politikere i dag der noen foreslå en handlingsplan mot dette.

Hva betyr egentlig ordet? Jeg så på wikepedia men det som står der er egentlig bare forvirrende.  Man har da religionsfrihet i Norge der alle kan mene det man vil om religioner.  Skal politikerne ha det slik at alle skal tvinges til å like Islam?

Her, denne tør gjøre Dem litt klokere: http://www.information.dk/130261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lothlorien- skrev:

Islamofobi er en hersketeknikk som går ut på å stemple all kritikk av islam som «frykt» for islam, hatefullt og rasistisk. Ser aldri kritikk av kristendom, hinduisme, buddhisme etc bli stemplet tilsvarende som frykt, hat og rasisme.

Det er bare en positiv særbehandling av muslimer, som vanlig - og det er jo i seg selv ganske diskriminerende og rasistisk overfor alle oss som ikke er muslimer.

Tror du er ikke på noe riktig her.  Ser også ut fra linken som FemaleFuryFancies la ut en lignende forklaring. https://www.information.dk/130261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 0.13, Kapt.Chat skrev:

Jeg vil nok være en av de som blir kategorisert som islamofob. Men jeg misliker ikke muslimer og synes at flesteparten er hyggelige og ordentlige folk, men jeg stiller meg noen spørsmål til islam som religion eller ideologi. Det siste vil kanskje definere meg som Islamofob, men visst så er så er jeg også kristenfob, hindufob og generelt religionfob. 

Jeg mener at politikk og religion ikke på noen måte hører sammen og er en farlig cocktail. Jeg liker heller ikke når religion legger så store føringer for folk, hva de skal mene, måten de skal kle seg på, hva som kan spises med mer. Det strider mot min natur at tekster med null vitenskaplig innhold eller bevis skal være bestemmende for våre liv og skal vies så mye oppmerksomhet.

De jeg synes mest synd på er de muslimene som jeg innledningsvis nevner, de som har et avslappet forhold til religionen og ikke lar religionen være identitetsmarkøren for seg selv som person. Denne gruppen vil jeg tro er i flertall, men de blir ikke hørt eller sett på grunn av at de ikke er talsmenn for religionen. Jeg tror også at det for denne gruppen kan være veldig belastende og ta til motmæle mot Imamer, rettlærde og fanatiske tilhengere, kostnaden blir rett og slett for stor.

Kan det tenkes at mange av de hadde ønsket mer hjelp i fra staten Norge til å stå imot religionens innvirkning på samfunnet. At det skal være staten Norge som står opp mot virkningene av Islam slik at de selv kan bli fri fra religionens svøpe en dag.

Om du kritiserer religionen Islam er du en såkalt Islamofob . Det er ulovlig for muslimer å stille kritiske spørsmål om koranen.  Vil jeg leve i et slik Norge ? Nei ! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...