Gå til innhold

Begrepet Islamofobi


Stina234

Anbefalte innlegg

Jeg vil nok være en av de som blir kategorisert som islamofob. Men jeg misliker ikke muslimer og synes at flesteparten er hyggelige og ordentlige folk, men jeg stiller meg noen spørsmål til islam som religion eller ideologi. Det siste vil kanskje definere meg som Islamofob, men visst så er så er jeg også kristenfob, hindufob og generelt religionfob. 

Jeg mener at politikk og religion ikke på noen måte hører sammen og er en farlig cocktail. Jeg liker heller ikke når religion legger så store føringer for folk, hva de skal mene, måten de skal kle seg på, hva som kan spises med mer. Det strider mot min natur at tekster med null vitenskaplig innhold eller bevis skal være bestemmende for våre liv og skal vies så mye oppmerksomhet.

De jeg synes mest synd på er de muslimene som jeg innledningsvis nevner, de som har et avslappet forhold til religionen og ikke lar religionen være identitetsmarkøren for seg selv som person. Denne gruppen vil jeg tro er i flertall, men de blir ikke hørt eller sett på grunn av at de ikke er talsmenn for religionen. Jeg tror også at det for denne gruppen kan være veldig belastende og ta til motmæle mot Imamer, rettlærde og fanatiske tilhengere, kostnaden blir rett og slett for stor.

Kan det tenkes at mange av de hadde ønsket mer hjelp i fra staten Norge til å stå imot religionens innvirkning på samfunnet. At det skal være staten Norge som står opp mot virkningene av Islam slik at de selv kan bli fri fra religionens svøpe en dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Kapt.Chat skrev:

Jeg vil nok være en av de som blir kategorisert som islamofob. Men jeg misliker ikke muslimer og synes at flesteparten er hyggelige og ordentlige folk, men jeg stiller meg noen spørsmål til islam som religion eller ideologi. Det siste vil kanskje definere meg som Islamofob, men visst så er så er jeg også kristenfob, hindufob og generelt religionfob. 

Jeg mener at politikk og religion ikke på noen måte hører sammen og er en farlig cocktail. Jeg liker heller ikke når religion legger så store føringer for folk, hva de skal mene, måten de skal kle seg på, hva som kan spises med mer. Det strider mot min natur at tekster med null vitenskaplig innhold eller bevis skal være bestemmende for våre liv og skal vies så mye oppmerksomhet.

De jeg synes mest synd på er de muslimene som jeg innledningsvis nevner, de som har et avslappet forhold til religionen og ikke lar religionen være identitetsmarkøren for seg selv som person. Denne gruppen vil jeg tro er i flertall, men de blir ikke hørt eller sett på grunn av at de ikke er talsmenn for religionen. Jeg tror også at det for denne gruppen kan være veldig belastende og ta til motmæle mot Imamer, rettlærde og fanatiske tilhengere, kostnaden blir rett og slett for stor.

Kan det tenkes at mange av de hadde ønsket mer hjelp i fra staten Norge til å stå imot religionens innvirkning på samfunnet. At det skal være staten Norge som står opp mot virkningene av Islam slik at de selv kan bli fri fra religionens svøpe en dag.

Fantastisk bra skrevet 👏🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto

Er det bare meg, eller har Norge også begynt å bli såkalt "social justice warrior" og "PC" som det kalles,slik de er i
USA og Sverige nå? For dere som ikke kjenner til disse begrepene, google det og sjekk noen videoer på youtube.
Spesielt såkalte "SJW cringe compilations" etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inverto skrev:

Er det bare meg, eller har Norge også begynt å bli såkalt "social justice warrior" og "PC" som det kalles,slik de er i
USA og Sverige nå? For dere som ikke kjenner til disse begrepene, google det og sjekk noen videoer på youtube.
Spesielt såkalte "SJW cringe compilations" etc

Hipstere. Problemet starter når flere slike blir hyret

Men de er generelt forbundet til det du snakket om.

 

 

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spam, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, CAPS LOCK skrev:

Har du linker som dokumenterer dette?

Tony Robinson er dømt til 11 måneders fengsel for å ha filmet de tiltalte utenfor rettsalen i en grooming sak. Det viktigste motivet for å bure han inne er at han er en oppvigler akkurat som Jesus . Det viktigste for myndighetene er å holde ro og orden .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.8.2019 den 19.46, T-Rex skrev:

Islam og kristendom er to religioner som er rimelig kliss like. Jeg bare nevner det.

Og jødedommen, for den del.

Er Jesus prat om nestekjærlighet det samme som islam, det må du nesten forklare? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 17.29, Vera skrev:

Jeg skjønner ikke hva du skriver..annet enn personlige meninger om Brevik og tolkninger av kristendom. 

Man kan være ond selv om man er religiøs, du vet det?

Tråden omhandler religion. 

Jeg har aldri hørt Breivik uttale at han utførte disse handlingene i Jesus navn, og hvis han hadde, så hadde han hatt et forklaringsproblem, Jesus sa nemlig, Elsk din fiende som deg selv, IKKE massakrer din fiende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/16/2019 at 4:38 PM, Husholdning1 said:

Verken Breivik, Berthahaisen ellers Gule er vel kristne?

Kristendommen må selvsagt uansett kritiseres, men her snakker vi om en religion som stadig færre i norden bekjenner seg til i noen grad. Antallet som bekjenner seg til islam i Nordrn øker.

For noe tull. 
 

Det er sikkert døpt og konfirmert. De er kristner. At kristendom i praksis mangler innhold og mening kan faktisk være en del av problemet.
 

Vi lever i er samfunn der all forguder penger og det materiale men få har et overordnet mål i livet, få lever etter prinsipper. Det skaper et samfunn med tømme sjeler. Er du ikke absolutt på toppen har du ikke noe i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sam3 skrev:

For noe tull. 
 

Det er sikkert døpt og konfirmert. De er kristner. At kristendom i praksis mangler innhold og mening kan faktisk være en del av problemet.
 

Vi lever i er samfunn der all forguder penger og det materiale men få har et overordnet mål i livet, få lever etter prinsipper. Det skaper et samfunn med tømme sjeler. Er du ikke absolutt på toppen har du ikke noe i det hele tatt. 

At man er døpt og konfirmert gjør en ikke kristen. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2019 at 1:25 AM, HalldirV2 said:

Nå bygger du mange stråmenn her, og underbygger egentlig bare poenget mitt. Du sauser sammen handlinger som dette med helt legitim og nødvendig kritikk av en religion/ideologi som forfekter kvinneundertrykkelse, drap på homofile, beskatning av vantro osv. Det du bør gjøre, er å gå inn for å reformere religionen din, blir kvitt all den møkka den fortsatt inneholder. Gå heller i bresjen for å modernisere islam fremfor og peke finger på en "vantro" som ikke liker en ideologi som ønsker livet av han. 

 

Eneste stråmann her er deres tåpelige konpirasjonsteorier om muslimer. Det er or for ord fra terroristenes manifester, det er løgn of de må du slutte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sam3 skrev:

For noe tull. 
 

Det er sikkert døpt og konfirmert. De er kristner. At kristendom i praksis mangler innhold og mening kan faktisk være en del av problemet.
 

Vi lever i er samfunn der all forguder penger og det materiale men få har et overordnet mål i livet, få lever etter prinsipper. Det skaper et samfunn med tømme sjeler. Er du ikke absolutt på toppen har du ikke noe i det hele tatt. 

Nei. Man er ikke kristen fordi man er døpt eller konfirmert. Man er kristen dersom man er troende/praktiserende. 

Forresten, siden du ikke vil svare meg på om islam skal være unndratt kritikk, kan du i det minste svare meg på om du anser deg selv som en moderat eller konservativ muslim? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Atomlynet skrev:

Islamofobi er vår tids antisemitisme. 

Er antisemittisme et misvisende begrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 hours ago, Atomlynet said:

Islamofobi er vår tids antisemitisme. 

Vil du utdype?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Atomlynet skrev:

Islamofobi er vår tids antisemitisme. 

De kan ikke sammenlignes. Antisemittisme retter seg mot jøder som en folkegruppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 1.25, HalldirV2 skrev:

Nå bygger du mange stråmenn her, og underbygger egentlig bare poenget mitt. Du sauser sammen handlinger som dette med helt legitim og nødvendig kritikk av en religion/ideologi som forfekter kvinneundertrykkelse, drap på homofile, beskatning av vantro osv. Det du bør gjøre, er å gå inn for å reformere religionen din, blir kvitt all den møkka den fortsatt inneholder. Gå heller i bresjen for å modernisere islam fremfor og peke finger på en "vantro" som ikke liker en ideologi som ønsker livet av han. 

 

Helt enig med Halldir. Vi kan ikke slutte å kritisere disse punktene i Islam før følgerne av den troen tar et standpunkt og endrer innholdet på voldsbruken mot oss "vantro". 

Følg med på hvor mange som rekker opp hendene sine for steining. Dette er i Norge. Vi har vel i underkant av 200.000 muslimer i Norge og jeg nekter å tro at fleste av disse er imot sharias straffer. Videoen over er en fin indikasjon på hvor flertallet av norske muslimers ståsted er. Jo, lenge det står hatefulle ord om oss andre, har vi all rett til å kritisere Islam og kreve reform.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HalldirV2 skrev:

De kan ikke sammenlignes. Antisemittisme retter seg mot jøder som en folkegruppe. 

Jødedom er religion det også. 

1 time siden, Madame Butterfly skrev:

Vil du utdype?

Det er sånn det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...