Gå til innhold

Begrepet Islamofobi


Stina234

Anbefalte innlegg

Hørte det ble brukt av politikere i dag der noen foreslå en handlingsplan mot dette.

Hva betyr egentlig ordet? Jeg så på wikepedia men det som står der er egentlig bare forvirrende.  Man har da religionsfrihet i Norge der alle kan mene det man vil om religioner.  Skal politikerne ha det slik at alle skal tvinges til å like Islam?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, alle skal tvinges til å like islam. Men vi slipper å konvertere da, det er da noe.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å like en religion som anser meg som en kafir hore som skal brenne i helvete fordi jeg ikke tror på ALLAH :) 

Endret av aiba
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge planen ikke er å straffe alle som misliker og er kritiske til islam, går det bra. Det verste blir at folk tvinges til å ikke ytre meningen sin offentlig. Og da beveger vi oss i farlig retning.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misvisende uttrykk. Muslimfobi blir noe annet, men det er hverken et problem eller irrasjonelt å hverken være skeptisk til eller til og med hate en religion i seg selv om man først har satt seg inn i den. Ikke at man trenger egne ord tilknytta hver enkelt religion eller organisasjon heller, eksisterende begreper og lovverk vil være dekkende om noen er ufine mot enkeltpersoner eller grupper.

Islam er ingen hyggelig lesning for utenforstående, og fortjener all mulig kritikk. En hendelse som i går forandrer ikke på det. Det var et irrasjonelt angrepsforsøk av en forvirra person, som alle oppegående mennesker selvfølgelig fordømmer. Angrep på personer er aldri greit, men kritikk kan være legitimt. Jeg er en sterk kritiker av å bruke eksempelvis hijab, uten at det ligger noe personlig i det. Det kan jeg godt kritisere enkeltpersoner for, men det blir jo med saklig kritikk der jeg argumenterer for mitt syn. Alle skal kunne kritiseres for valg man tar, så lenge det gjøres på en sivilisert måte. Utover det går kritikken utelukkende på religionen som sådan.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Stina234 said:

Hørte det ble brukt av politikere i dag der noen foreslå en handlingsplan mot dette.

Hva betyr egentlig ordet? Jeg så på wikepedia men det som står der er egentlig bare forvirrende.  Man har da religionsfrihet i Norge der alle kan mene det man vil om religioner.  Skal politikerne ha det slik at alle skal tvinges til å like Islam?

Vi har akkurat opplevd et forsøk til massemord over norsk muslimer fra noen som klart hatet ikke kun muslimer men til og med sin egen adoptert søster fordi hun va ikke "ren" nøk. Norge drar tilbake til 1930 årene av folk som har kun hat å tilbyr, selv om de lever verdens mest priviligert liv.

Og så publisere du dette. I dette øyeblikket. Fordi du som har bare hat å tilbyr bli øffrer. "Stakkars meg. Hva om mitt menneskerett til å hate og hate. Hvem bryr seg om noen dør."

Tenk på det. Og skam deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kritikk av islam og dens følgere virker å være en nærliggende definisjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
3 timer siden, Stina234 skrev:

Hva betyr egentlig ordet?

Selv liker jeg det ikke, det får kritikk av islam til å fremstå som sykdom.

MEN det finnes reellt muslimhat, islamhat, og det skal vi ikke godta. Vi ser jo hva slags dritt dette fører til.

Samtidig som det finnes gode grunner for å kritisere islam, og den debatten må også være lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Sam3 skrev:

Vi har akkurat opplevd et forsøk til massemord over norsk muslimer fra noen som klart hatet ikke kun muslimer men til og med sin egen adoptert søster fordi hun va ikke "ren" nøk. Norge drar tilbake til 1930 årene av folk som har kun hat å tilbyr, selv om de lever verdens mest priviligert liv.

Og så publisere du dette. I dette øyeblikket. Fordi du som har bare hat å tilbyr bli øffrer. "Stakkars meg. Hva om mitt menneskerett til å hate og hate. Hvem bryr seg om noen dør."

Tenk på det. Og skam deg. 

Ja det som skjedde er grusomt, det er vi nok alle enige om.  Alle slike hendelser om det er i en Moske eller en kirke eller uansett hvor det måtte skje er noe man selvfølgelig må ta avtand fra.

Men at jeg skulle skamme meg for tråden?  Nei aldeles ikke.  Tvert imot skal det være rom for å diskutere og folk kan ha synspunkter.  Selv om du ikke er enig i det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stina234 said:

Ja det som skjedde er grusomt, det er vi nok alle enige om.  Alle slike hendelser om det er i en Moske eller en kirke eller uansett hvor det måtte skje er noe man selvfølgelig må ta avtand fra.

Men at jeg skulle skamme meg for tråden?  Nei aldeles ikke.  Tvert imot skal det være rom for å diskutere og folk kan ha synspunkter.  Selv om du ikke er enig i det.

Når noen har drept en person og forsøkt å dreppe en hel moske fullt av muslimer er det direkte uspiselige at du gjenreiser paranoide konspirasjonsteorier om muslimer. Det er det du gjør ved å nevne islamofobi og så spørre " Skal politikerne ha det slik at alle skal tvinges til å like Islam?"

Et terrorsforsøk i gårn og din paranoide propaganda - som til slut skaper vold - er tilbake med en gang? 

Det er et fritt land og du er fritt til å senke så lavt. Med det er feig å låte som du vet ikke hva du gjør. Feig.

Skam deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo faktisk blitt sånn i Norge at vi skal tvinges, vi skal i alle fall tvinges til å gi uttrykk for at vi liker islam.  Ingen trenger å skamme seg over å påpeke dette. Det er jo faktisk sånn det er.  Og det er også fakta at ingen ble drept i moskeen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Muskath said:

Men det er jo faktisk blitt sånn i Norge at vi skal tvinges, vi skal i alle fall tvinges til å gi uttrykk for at vi liker islam.  Ingen trenger å skamme seg over å påpeke dette. Det er jo faktisk sånn det er.  Og det er også fakta at ingen ble drept i moskeen.

Mer paranoid konspirasjonsteori. Du burde skamme deg ja.

Det var et massemordsforsøk kun stoppet folk som han prøvde å skytte. 

Du sinker ganske lavt når din agenda er å forsvare konspirasjonsteori og førskt massemord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sam3 skrev:

Når noen har drept en person og forsøkt å dreppe en hel moske fullt av muslimer er det direkte uspiselige at du gjenreiser paranoide konspirasjonsteorier om muslimer. Det er det du gjør ved å nevne islamofobi og så spørre " Skal politikerne ha det slik at alle skal tvinges til å like Islam?"

Et terrorsforsøk i gårn og din paranoide propaganda - som til slut skaper vold - er tilbake med en gang? 

Det er et fritt land og du er fritt til å senke så lavt. Med det er feig å låte som du vet ikke hva du gjør. Feig.

Skam deg. 

Nå må du gi deg. Islam skal og må kritiseres som all annen religion og ideologi. Hadde vi ikke hatt opplysningstiden med alt det medførte av religionskritikk, i sær mot kristendommen, hadde vi aldri hatt så progressive og tolerante samfunn som vi har i dag. "Islamofobi" som uttrykk er bare en tåpelig hersketeknikk brukt for å kneble all kritikk, uberettiget som berettiget. 

Islam er en bedriten ideologi jeg absolutt ikke har respekt for, men jeg respekterer derimot muslimer som medmennesker på lik linje med alle andre mennesker. Du må tåle at religionen/ideologien din blir kritisert, men du skal ikke tåle at du blir diskriminert eller utsatt for hets på bakgrunn av at du bekjenner deg til islam. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En engelsk avis skrev om dette for rundt et år siden, i UK brukes begrepet ganske omfattende. Selvsagt er det de som er ganske agressive i mot alle sider av Islam. Problemet er at i England så brukes islamofobi begrepet til å slå ned på eller minimalisere relgions kritikk og hvordan man etterlever Islam.

Noen betente temaer er : muslimer kan bare gifte seg med en muslim, om ikke så må den andre part konvertere, en sunni muslim kan heller ikke gifte seg med shia. Arveoppgjør, er også et problem, jenter arver vanligvis ikke sine foreldre. I England har man shaira domstoler som kan dømme i familie og arve saker, disse er veldig konservative, men få tør å kritisere ordningen. Aviser og BBC tør ikke å snakke om dette. I tillegg så har man jo også dødsstraff for blasfemi, homofili osv.

England går jo av hengslene om en person i LGBT miljøet blir tilsnakket med feil pronomen, eller det minste som kan virke negativt. Derimot ser man en annen vei når det gjelder Islam.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykter at vi utover vil se økt selvsensur i norske medier rundt alt som har med Islam. En viktig  debatt er jo hvordan Islam vil endre å påvirke samfunnet. Islam står jo for det motsatte av feminisme, individuell frihet og yttringsfrihet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/amanda-19-fikk-ikke-ga-pa-bussen---for-lettkledd/71437347

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE9172527/tysk-shariapoliti-frikendt-i-retten/

Kan man snakke om dette uten at noen blir krenket?

Dagbladet skrev om dette for en uke siden, vil de tørre å skrive det samme om et år? 

Tør også venstresiden i Norge å stå opp for yttringsfriheten?

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HalldirV2 said:

 Islam skal og må kritiseres som all annen religion og ideologi. Hadde vi ikke hatt opplysningstiden med alt det medførte av religionskritikk, i sær mot kristendommen, hadde vi aldri hatt så progressive og tolerante samfunn som vi har i dag. "Islamofobi" som uttrykk er bare en tåpelig hersketeknikk brukt for å kneble all kritikk,

Tiltak mot Islamofobi er foreslått...fordi Norge har et påvist problem med terrorHANDLINGER av folk som hater muslimer og tror på deres paranoid konsipirasjonsteori. 
 

Ingen bor «kritiseres» ved massemord. Det er ikke bare uønskelige. Det et grov kriminelle handlinger og deres støttende ideologier som du forsvarer. 
 

Det som er tåpelig ditt forsøk å blåse nytt liv i konspirasjonsteorier som er grobunn til unge terrorister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Sam3 skrev:

Tiltak mot Islamofobi er foreslått...fordi Norge har et påvist problem med terrorHANDLINGER av folk som hater muslimer og tror på deres paranoid konsipirasjonsteori. 
 

Ingen bor «kritiseres» ved massemord. Det er ikke bare uønskelige. Det et grov kriminelle handlinger og deres støttende ideologier som du forsvarer. 
 

Det som er tåpelig ditt forsøk å blåse nytt liv i konspirasjonsteorier som er grobunn til unge terrorister. 

At det finnes voldelighet mot religiøse gjør ikke religion bedre enn det er.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sam3 skrev:

Tiltak mot Islamofobi er foreslått...fordi Norge har et påvist problem med terrorHANDLINGER av folk som hater muslimer og tror på deres paranoid konsipirasjonsteori. 
 

Ingen bor «kritiseres» ved massemord. Det er ikke bare uønskelige. Det et grov kriminelle handlinger og deres støttende ideologier som du forsvarer. 
 

Det som er tåpelig ditt forsøk å blåse nytt liv i konspirasjonsteorier som er grobunn til unge terrorister. 

Nå bygger du mange stråmenn her, og underbygger egentlig bare poenget mitt. Du sauser sammen handlinger som dette med helt legitim og nødvendig kritikk av en religion/ideologi som forfekter kvinneundertrykkelse, drap på homofile, beskatning av vantro osv. Det du bør gjøre, er å gå inn for å reformere religionen din, blir kvitt all den møkka den fortsatt inneholder. Gå heller i bresjen for å modernisere islam fremfor og peke finger på en "vantro" som ikke liker en ideologi som ønsker livet av han. 

 

Endret av HalldirV2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kendall

Vi tørr ikke snakke offentlig om religion. Nordmenn diskuterer ofte religiøs ekstremisme i nyhetene. Men det er ikke noe vi snakker offentlig om 🤦🏼‍♀️ hvorfor det? Ingen skal tvinges til å like et religion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religionskritikk er fortsatt viktig, og islam trenger kritikk. 

Selve begrepet islamofobi liker jeg ikke. En fobi er en ubegrunnet frykt. At folk frykter for islam er i grunn vel begrunnet, uten at man har rett til å hate muslimer av den grunn. 

Selvfølgelig nitrist at man under et døgn etter en aksjon klarer å slå politisk mynt på det, og nærmest glemmer at det faktisk var et offer i denne saken. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...