Gå til innhold

Datteren min på 15 er gravid. Dele rom med søster på 10?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun har ikke avkreftet han han på stua er faren.

Anonymkode: dce8f...6cc

Hæ? Nei stebroren på stua er selvsagt ikke babyens far!

ts

Anonymkode: 3e977...f8d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må støtte de , ja, helt enig i det. Men å hindre dem i å ta et livsvalg som er totalomveltning er ikke dårlig omsorg . Snarere tvert imot. Man vil ikke at barn får barn. 

Det var jo du som skrev at mormor var en del av omsorgspersonene dine. Stemte ikke dette da?

jeg har selv vært ung mor, og det var UTROLIG hardt! Jeg unner ikke en 15 åring å måtte stå i det store ansvaret det er å bli foreldre. Støtte og kjærlighet? Ja, selvfølgelig. Men du bagatelliserer tyngden i ansvaret. Det kan være andre unge mødre leser her, og da må de vite at det ofte ikke går så bra som det bør. Veien blir mye lenger og utrolig mer tungvint når egne behov må settes totalt til side- i en fase for egenfokus er normalen. Det betyr ikke at disse foreldrene elsker barna mindre, men at de mangler den ballasten som er nødvendig for et godt nok foreldreskap.

man er også avhengig av mye hjelp fra familie for at det skal gå bra. Men besteforeldre må få lov til å være besteforeldre. Å få et barn med baby er som å ha to barn. Det er MYE jobb for hele familien, ikke bare mor. 

Selv om du har vært et barn av en ung mor, vet du egentlig svært lite om hva det vil si. Moren din vil heller ikke fortelle deg det, av redsel for at du ikke vil føle deg ønsket. Men det er det, ta det fra en som har gått den veien.

Anonymkode: 996ad...aa2

Du kan ikke hindre en gravid kvinne i å bære fram barnet sitt, uansett alder. Du kan og bør selvsagt informere om realitetene og hva det vil si å få et barn, hvilke økonomiske konsekvenser det vil ha, at abort kan være det riktige valget, og så videre. Det ville jeg også gjort om mitt barn ble gravid såpass ung. Men valget må fremdeles være den gravide jentas. Som mor hadde jeg håpet valget ble abort, sikkert også rådet til dette, men om tenåringen ikke klarte å ta abort ville jeg heller ikke lagt masse press på henne. Ulike personer har ulike følelser knyttet til et foster og for noen kan det være direkte traumatisk med abort.

Jeg bagatelliserer ingenting, og nekter ikke for at det er knalltøft å få barn såpass ung. Men din erfaring med å være ung mor er heller ikke representativ for alle, og du kan ikke dra slutninger om at alle tenåringsmødre vil få det grusomt i fremtiden. Mennesker er tilpasningsdyktige og klarer som regel å komme seg gjennom ting om de har ressurser og nettverk. Mange steder i verden er det ikke uvanlig å bære fram barn såpass ung, igjen, dette er selvsagt ikke ideelt eller bra eller noe man bør strebe etter - men det går an, om uhellet først har skjedd.

Besteforeldre skal som regel få lov til å slippe stort ansvar for barnebarn. Men når datteren din på 15 er gravid, så er situasjonen annerledes. For å sette det på spissen så er det faktisk DU som ikke har klart å beskytte den mindreårige datteren din fra et slikt feilgrep, det er du som enten ikke har lært henne nok om prevensjon, å sette grenser seksuelt, eller latt henne overnatte med kjærester før hun er mentalt klar for det. 15-åringen er ditt ansvar, konsekvensene av hennes feilbedømming er også ditt ansvar, og å presse henne til abort for at du skal slippe å måtte forholde deg til babyen, er ikke OK. 

Anonymkode: d864b...13e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er en frustrerende situasjon for deg, men det er ikke riktig fokus nå. Ditt barn er gravid, og hun ønsker ikke abort - hennes kropp, hennes valg. Hun er 15 år, og er ikke voksen nok til å ta rasjonelle valg. Du sier at hun ikke har kontakt med barnets far, og ikke kan regne med støtte derfra. Datteren din er i en meget sårbar situasjon, og det siste hun trenger er å føle seg som en belastning. Hun trenger all den støtten hun kan få. Den beste løsningen er om dere finner en større bolig, innen samme skolekrets som dine andre barn tilhører. Regner med at 15-åringen vil få noe støtte fra Nav. Kanskje hun kan bidra noe hvis det blir økt leie. Alternativet må du og partneren din sette dere ned å snakke om den beste romfordelingen. 15-åringen og babyen må ha eget rom. Ikke holdbart for noen av de andre barna eller 15-åringen og babyen å dele rom. I tillegg til dette vil jeg råde deg til å ta kontakt med barnets fars foreldre. De ønsker sikkert også å vite om dette, og mulig bygge en relasjon. 

Anonymkode: fbd98...cd2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at barnets far slipper unna så lett. Han er skoleelev, derfor trenger han ikke bidra med noe som helst. Imens barnets mor sine foreldre må indirekte lide økonomisk fordi datteren får barn. For barnemoren vil vel ikke få utbetalt så mye at det dekker et større hus? Burde ikke barnebidrag da bli betalt av barnefars foreldre, da de er ansvarlige for hans utgifter?

Sjekk om det er mulig for jenta å få bostøtte, slik at dere kan leie noe større. Jeg aner ikke om det går an, men det beste hadde vel vært større bolig, og tett oppfølging for barnemor. 

Anonymkode: 069d1...e92

Like urettferdig som at jentene kan ta abort og ikke guttene så de er stuck allerede og noen andre bestemmer demmes skjebne. Gutten kan ikke velge en gang, det er ikke å slippe billig unna. 

Alle som har jenter vet at en er i denne posisjonen. Samme som jeg som har gutt ikke kan hindre at han gjør 10 jenter gravide på en gang. 

Vi foreldre får ansvarsoppgavene fordelt etter kjønn. Slik er det bare. Selvfølgelig er det mindre stress at han gjør andre jenter gravide mtp på oppgaver i hverdagen, men det er jo ingen ønsket situasjon og stressende. Ha barnebarn en ikke ha kontakt med eller hva som helst som som kan gå galt. 

Anonymkode: 04778...692

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg jobber i BV. For noen år siden fortalte hun om 3 unge jenter som var gravide, 15-16 år gamle. Samtlige fikk tilbud fra BV om hjelp og støtte så de kunne ta ferdig videregående, men alle 3 ville ikke ha hjelp av andre enn mor og mormor. Det viste seg at i alle tre tilfellene så hadde de to generasjonene før også fått barn tidlig og klarte seg på sosialhjelp. Uansett hva den ansatte i BV sa, så ville disse tenåringene også gjøre som sine mødre og mormødre hadde gjort. Absolutt ingen ting annet enn å ta vare på ungen.
Er det ikke ofte sånn at det vi vokser opp med tar vi med oss videre.
Bare info: Bekjent jobber i et annet fylke enn jeg bor i.

Endret av Belima
La til mer informasjon.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Belima skrev:

En bekjent av meg jobber i BV. For noen år siden fortalte hun om 3 unge jenter som var gravide, 15-16 år gamle. Samtlige fikk tilbud fra BV om hjelp og støtte så de kunne ta ferdig videregående, men alle 3 ville ikke ha hjelp av andre enn mor og mormor. Det viste seg at i alle tre tilfellene så hadde de to generasjonene før også fått barn tidlig og klarte seg på sosialhjelp. Uansett hva den ansatte i BV sa, så ville disse tenåringene også gjøre som sine mødre og mormødre hadde gjort. Absolutt ingen ting annet enn å ta vare på ungen.
Er det ikke ofte sånn at det vi vokser opp med tar vi med oss videre.

Dette høres stigmatiserende ut, men jeg er redd det er sant. Både dårlige og gode valg går i stor grad i arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.8.2019 den 10.00, AnonymBruker skrev:

oj, her var det mange svar. Ja altså vi er 6 barn og to voksne totalt i huset og 3 soverom. Vi kan i to (tre) gutter på et rom (ene pleier å sove i stua), de to jentene på ett og oss to voksne og minste på ett soverom. Dette er det vi har å jobbe med. Vi bor billig og landlig så vi har ikke noen mulighet til å skaffe oss noe større og billigere lengre ut. 

15 åringen vil ikke ta abort, selv om jo det hadde vært det beste for alle. Hun har heller ikke kontakt med barnets far, så det er ikke noe hjelp å vente derfra. Alternativene våre er ikke så mange føler jeg. men 10 åringen på rom med en baby er jo ikke en optimal løsning. 

TS

 

Anonymkode: 3e977...f8d

Siden hun ikke har barnefar og hans familie som kan hjelpe henne i tillegg, så hadde jeg gjort alt i min makt som forelder for å hjelpe datteren min. Hun vil ikke ta abort og ingen kan selvsagt tvinge henne. Nå er situasjonen sånn som den er og man må gjøre det beste ut av det. Er det mulighet for at hun/dere kan leie en liten hybel i nærheten av der dere bor? Eller som en foreslår, en brakke? Det er jo ikke det store, men det blir iallefall en løsning. Eller så må dere foreldre nesten flytte ut i stuen, mens hun og babyen får soverommet. Er hun også inneforstått med at hun må ta seg av babyen 24/7 (bortsett fra når hun går på skolen og gjør lekser)? Det er ikke noe hun kan overlate til mor og far. Det blir lite fritid med venner.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen konkrete råd til TS:

1) Ta kontakt med barnefar sine foreldre og snakk med de. Ut i fra hva jeg har lest så vet ikke TS en gang om barnefarens foreldre er informert om 15-åringens graviditet. 

2) Ta kontakt med barnevernet og uttrykk din bekymring for 15-åringen og bosituasjonen hjemme, og be om et møte for å avklare hvilke tiltak som kan være aktuelle via barnevernet. 

3) Dersom 15-åringen i løpet av disse samtalene skulle ombestemme seg så blir det nok en smal sak å få innvilget senabort. 

 

Anonymkode: b0949...b51

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at barnets far slipper unna så lett. Han er skoleelev, derfor trenger han ikke bidra med noe som helst. Imens barnets mor sine foreldre må indirekte lide økonomisk fordi datteren får barn. For barnemoren vil vel ikke få utbetalt så mye at det dekker et større hus? Burde ikke barnebidrag da bli betalt av barnefars foreldre, da de er ansvarlige for hans utgifter?

Sjekk om det er mulig for jenta å få bostøtte, slik at dere kan leie noe større. Jeg aner ikke om det går an, men det beste hadde vel vært større bolig, og tett oppfølging for barnemor. 

Anonymkode: 069d1...e92

Tror ikke hun kan få bostøtte når hun er så ung og bor hjemme, men hun kan få forskuttert farsbidrag og dobbel barnetrygd. Vet ikke om hun har krav på det som tidligere ble kalt morstrygd og i dag heter overgangsstønad før hun begynner på videregående og er atten. Er mor eller hennes far hjemme, kan de kanskje ha krav på hjelpestønad i denne situasjonen. Det kan være de har krav på det selv om begge jobber. 

1 time siden, Kritt skrev:

Dette høres stigmatiserende ut, men jeg er redd det er sant. Både dårlige og gode valg går i stor grad i arv.

Dessverre ofte ja, men ikke alltid. Har sett flere eksempler på at det går bra, men vet bare om en som var femten år, de andre var 17-18 når de ble gravide. Må legge til at foreldrene til disse unge jentene ikke levde på sosialen. De var i jobb. Den ene var hjemmeværende med mange barn. Vet vi som svarer her om ts jobber eller om de voksne er trygdet? Å være trygdet betyr heller ikke at man ikke har ressurser. 

Den gravide må i alle fall oppfordres til å ta en utdannelse. Jeg regner med at hun er lei av å bo hjemme innen par år, at hun ser behov for å finne og mestre andre arenaer. Jeg håper i alle fall det. Hvor gammel er det yngste barnet i familien som sover med foreldrene? De har en håpløs liten plass til alle, men jeg har spurt før, ikke fått svar, så spør igjen, hvem bor der fast og hvor er de andre foreldrene? 

Endret av Jytte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke hindre en gravid kvinne i å bære fram barnet sitt, uansett alder. Du kan og bør selvsagt informere om realitetene og hva det vil si å få et barn, hvilke økonomiske konsekvenser det vil ha, at abort kan være det riktige valget, og så videre. Det ville jeg også gjort om mitt barn ble gravid såpass ung. Men valget må fremdeles være den gravide jentas. Som mor hadde jeg håpet valget ble abort, sikkert også rådet til dette, men om tenåringen ikke klarte å ta abort ville jeg heller ikke lagt masse press på henne. Ulike personer har ulike følelser knyttet til et foster og for noen kan det være direkte traumatisk med abort.

Jeg bagatelliserer ingenting, og nekter ikke for at det er knalltøft å få barn såpass ung. Men din erfaring med å være ung mor er heller ikke representativ for alle, og du kan ikke dra slutninger om at alle tenåringsmødre vil få det grusomt i fremtiden. Mennesker er tilpasningsdyktige og klarer som regel å komme seg gjennom ting om de har ressurser og nettverk. Mange steder i verden er det ikke uvanlig å bære fram barn såpass ung, igjen, dette er selvsagt ikke ideelt eller bra eller noe man bør strebe etter - men det går an, om uhellet først har skjedd.

Besteforeldre skal som regel få lov til å slippe stort ansvar for barnebarn. Men når datteren din på 15 er gravid, så er situasjonen annerledes. For å sette det på spissen så er det faktisk DU som ikke har klart å beskytte den mindreårige datteren din fra et slikt feilgrep, det er du som enten ikke har lært henne nok om prevensjon, å sette grenser seksuelt, eller latt henne overnatte med kjærester før hun er mentalt klar for det. 15-åringen er ditt ansvar, konsekvensene av hennes feilbedømming er også ditt ansvar, og å presse henne til abort for at du skal slippe å måtte forholde deg til babyen, er ikke OK. 

Anonymkode: d864b...13e

Det er jo ikke mine slutninger. Det er masse forskning på at unge mødre står i høyrisiko for å få barn med vansker. 

Du gjentar også «å presse», men det er jo akkurat det jeg sier at jeg IKKE vil gjøre. Jeg vil heller motivere, vise og informere. 

Selvfølgelig er min erfaring representativ. Jeg er ikke et «spesielt» unntak, men har som mange andre unge mødre erfart å måtte sitte hjemme når alle er ute og har ungdomstid. Jeg har også erfart å ha unødvendig dårlig råd- ja, å måtte oppdra et barn uten erfaring.For deg som ikke har opplevd det, er det lett å være en «forståelsesfull» og «lyttende» foreldre. Men du aner ikke hva det innebærer. 

Det høres fint ut på papiret. Men har du virkelig sett en 15-åring? Det har jeg, jeg har en. Med mange venner. Felles for dem er en halvoksen litt barnslig oppførsel, fokus på seg selv, det andre kjønn og teite lærere. En 15-åring er IKKE klar for å bli foreldre, uansett hvor «omsorgsfull» foreldrene deres måtte være. 

Ikke ofte jeg skriver dette, men her snakker du uten å ha erfaring. 

Anonymkode: 996ad...aa2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Her i Norge er det IKKE normalen å få barn som 15 åring. Hva som er vanlig i andre land, kan ikke sammenliknes. 

Anonymkode: 996ad...aa2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jenta vil få en helt annen fremtid nå som hun er gravid. Jeg tipper at NAV og BV vil kaste både hjelp og penger etter henne for at hun skal klare dette og ikke havne i sosialfella. Det viktigste mor kan gjøre nå er å spille på lag med datteren sin (hvis hun ikke fremdeles tenker at hun må ut av huset). Dere må bruke noe av inntekten datteren din får inn til å øke str på bolig, dvs flytte. 

* foreldrestipend og forsørgerstipend på ca 150.000,- til sammen det første året. Fordelt over 1 år er det 12.500,- i mnd.

* dobbel barnetrygd på ca 2.000,- i mnd,

* bidrag fra staten frem til barnefar kan betale selv = ca 1.600 i mnd

* engangsstønad på sånn 83.000,-. Fordelt over 1 år blir det gjennomsnittlig 6.916,-.

23.000,- i mnd. Av disse kan dere klare å spare 5.000,- i mnd sånn at dere kan strekke det en stund (hun vil jo alltid få inntekt, men ikke like mye som det første året). 23.000,- - 5.000 = 18.000,-. 

Av de 18.000,- som er igjen så tar dere 12.000,- i mnd. Så bruker dere halvparten på leie, og halvparten på å ruste opp babyens garderobe (finn.no/div facebooksider/hjelp oss å hjelpe osv) bleier, babygrøt og annet som må til. Du får helt kurante simovogner til 300,- på finn.no. Hvis ikke skal hun jammen få en av meg. 

Hvis dere tar 12.000,- i mnd så sitter hun allikevel igjen med 6.000,-. Faktisk kunne dere nesten tatt enda en tusing og spart til dårligere tider. 6.000,- * 12 = 72.000,-. Bare der er dere sikret leie til året etter i ny leilighet. Vipps så er din datter 18, din stesønn 18 og begge flytter ut. Så kan dere gå tilbake til å leie en rimelig leilighet

Lykke til!

Anonymkode: 61a5d...47c

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at barnets far slipper unna så lett. Han er skoleelev, derfor trenger han ikke bidra med noe som helst. Imens barnets mor sine foreldre må indirekte lide økonomisk fordi datteren får barn. For barnemoren vil vel ikke få utbetalt så mye at det dekker et større hus? Burde ikke barnebidrag da bli betalt av barnefars foreldre, da de er ansvarlige for.

Anonymkode: 069d1...e92

BF slipper ikke lett unna. Han har ingenting han skulle ha sagt ang valg om barn eller ikke. Han blir bidragsbetaler fra dag 1 i arbeidslivet.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og mor her er 32. Så hun fikk da den nå 15 år gamle dattera da hun var 17 selv. Og vi vet ikke om mor har jobbet/jobber ( dette vil hun ikke svare på). Så ja, sosial arv. 

Anonymkode: 9625f...770

Har inntrykk av at mor går på Nav. Hadde hun vært i jobb og bidratt i samfunnet så hadde hun nok svart på det for lenge siden.

Hun vet nok at hennes situasjon går i arv, og at hennes barn også vil bli trygdemottakere. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere MÅ heller ikke bo akkurat i denne leiligheten selv om du fremholder det.

Anonymkode: acd5e...fcc

Siden de bor så mange i en liten bolig og ikke kan flytte fra den, er det nok snakk om store økonomiske problemer. De har kanskje mye gjeld og inkasso og får dermed ikke leie noe annet. Kanskje de er svartelista på leiemarkedet og ikke får noe annet. Mulig de mangler referanser. Det kan være så mye, men siden de ikke kan flytte derfra så tipper jeg grunnen er noe av det jeg har nevnt. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ditt barn er gravid, og hun ønsker ikke abort - hennes kropp, hennes valg. Hun er 15 år, og er ikke voksen nok til å ta rasjonelle valg. 

Anonymkode: fbd98...cd2

Du skriver at hun ikke er voksen nok til å ta rasjonelle valg, men at det er hennes kropp og hennes valg. Det er her snakk om å sette et barn til verden, valg tatt av en urasjonell 15 åring. Et levende barn som skal fødes inn i denne dysfunksjonelle familien. Dette stakkars barnet vil bære arven videre og bli like dysfunksjonell som resten av flokken. 

Anonymkode: 1be3f...85f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Du skriver at hun ikke er voksen nok til å ta rasjonelle valg, men at det er hennes kropp og hennes valg. Det er her snakk om å sette et barn til verden, valg tatt av en urasjonell 15 åring. Et levende barn som skal fødes inn i denne dysfunksjonelle familien. Dette stakkars barnet vil bære arven videre og bli like dysfunksjonell som resten av flokken. 

Anonymkode: 1be3f...85f

Du har rett.. intet annet å gjøre enn å legge 15-åringen i tvangssele, og abortere barnet mot hennes vilje. 

Anonymkode: fbd98...cd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær så kjølig. Det er datteren deres det også. Hun er ikke et utskudd som skal skyves ut av hjemmet. Hun er ei jente som har gjort det som så og si alle tenåringer gjør fra 12-13års alderen, hun har hatt SEX. Eneste forskjellen er at hun ble gravid og at hun ikke anser abort som prevensjonsmetode. Ikke snakk stygt om jentungen deres. 

Anonymkode: e46c9...271

Enig! 

Anonymkode: 04778...692

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte folk her inne er så frekke at det ikke er mulig.. Ta abort mot noens vilje? Grotesk. En 15 åring er ung, men ikke et lite barn. Det meste har med personlighet å gjøre, mange 40 åringer er også dårlige mødre, men det er ikke dermed sagt at man skal gå gjennom en test for å se om en må ta abort eller ikke. Ingen er perfekt, ro ned.

Anonymkode: a28ab...b9e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne jenta vil få en helt annen fremtid nå som hun er gravid. Jeg tipper at NAV og BV vil kaste både hjelp og penger etter henne for at hun skal klare dette og ikke havne i sosialfella. Det viktigste mor kan gjøre nå er å spille på lag med datteren sin (hvis hun ikke fremdeles tenker at hun må ut av huset). Dere må bruke noe av inntekten datteren din får inn til å øke str på bolig, dvs flytte. 

* foreldrestipend og forsørgerstipend på ca 150.000,- til sammen det første året. Fordelt over 1 år er det 12.500,- i mnd.

* dobbel barnetrygd på ca 2.000,- i mnd,

* bidrag fra staten frem til barnefar kan betale selv = ca 1.600 i mnd

* engangsstønad på sånn 83.000,-. Fordelt over 1 år blir det gjennomsnittlig 6.916,-.

23.000,- i mnd. Av disse kan dere klare å spare 5.000,- i mnd sånn at dere kan strekke det en stund (hun vil jo alltid få inntekt, men ikke like mye som det første året). 23.000,- - 5.000 = 18.000,-. 

Av de 18.000,- som er igjen så tar dere 12.000,- i mnd. Så bruker dere halvparten på leie, og halvparten på å ruste opp babyens garderobe (finn.no/div facebooksider/hjelp oss å hjelpe osv) bleier, babygrøt og annet som må til. Du får helt kurante simovogner til 300,- på finn.no. Hvis ikke skal hun jammen få en av meg. 

Hvis dere tar 12.000,- i mnd så sitter hun allikevel igjen med 6.000,-. Faktisk kunne dere nesten tatt enda en tusing og spart til dårligere tider. 6.000,- * 12 = 72.000,-. Bare der er dere sikret leie til året etter i ny leilighet. Vipps så er din datter 18, din stesønn 18 og begge flytter ut. Så kan dere gå tilbake til å leie en rimelig leilighet

Lykke til!

Anonymkode: 61a5d...47c

Hun får ikke de summene fra Lånekassen. Såpass mye er forbeholdt studenter, ikke elever.

Anonymkode: 941c7...917

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne hatt kilder på den siste biten der. Eller referat

Anonymkode: 16cb8...2c8

Det er en kjent sak. Har du jobbet i systemet ser du dette. 

Anonymkode: acc38...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tatt rett beslutning om å be om et møte med NAV. Det er nok mulig at BV vil bli involvert, og IKKE fordi du har feilet som mor. Din 15-åring er ikke den eneste på den alderen som er blitt gravid! Mye uvitenhet og fordømmelse i tråden her, men du ser ut til å holde hodet kaldt å svarer saklig og mer voksent enn de aller fleste her. Grunnen til av BV kan bli involvert er datteren din sin alder, og de vil kunne bistå henne i denne situasjonen. De vil være til hjelp og trolig oppfølging, og regner med at hun kan trenge det mtp alderen.

Det er helt forståelig at du ønsker at hun skal bo for seg selv som situasjonen er. Det blir veldig mye med syv barn og plassmangel, og jeg tror heller ikke at det er noe BV ville syntes var ok. Du kan stille opp det du klarer uansett om hun bor for seg selv,  Hun har valgt å bære frem barnet, og hun må ta det ansvaret først som sist  Blir hun boende hjemme blir det nok for belastende for alle. 

Skjønner at situasjonen er veldig vanskelig, og at du er bekymret  Men det er mange før henne som har klart dette, så prøv og vær så god støtte du kan, og tenk at dette faktisk kan gå fint! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du har tatt rett beslutning om å be om et møte med NAV. Det er nok mulig at BV vil bli involvert, og IKKE fordi du har feilet som mor. Din 15-åring er ikke den eneste på den alderen som er blitt gravid! Mye uvitenhet og fordømmelse i tråden her, men du ser ut til å holde hodet kaldt å svarer saklig og mer voksent enn de aller fleste her. Grunnen til av BV kan bli involvert er datteren din sin alder, og de vil kunne bistå henne i denne situasjonen. De vil være til hjelp og trolig oppfølging, og regner med at hun kan trenge det mtp alderen.

Det er helt forståelig at du ønsker at hun skal bo for seg selv som situasjonen er. Det blir veldig mye med syv barn og plassmangel, og jeg tror heller ikke at det er noe BV ville syntes var ok. Du kan stille opp det du klarer uansett om hun bor for seg selv,  Hun har valgt å bære frem barnet, og hun må ta det ansvaret først som sist  Blir hun boende hjemme blir det nok for belastende for alle. 

Skjønner at situasjonen er veldig vanskelig, og at du er bekymret  Men det er mange før henne som har klart dette, så prøv og vær så god støtte du kan, og tenk at dette faktisk kan gå fint! 

Endelig et rolig og fornuftig svar!!

Anonymkode: 657d6...763

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...