Gå til innhold

Datteren min på 15 er gravid. Dele rom med søster på 10?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At folk sporer av og begynner å påpeke hva huseier mener... altså. Huseier kan ikke nekte noen å ta inn sin familie i husstanden. 

Ja, de bor veldig trangt. Ja, de virker som en belastet familie. Men alle disse tingene er uansett ikke så viktig sånn akkurat nå for ts sin datter er nå engang gravid og sånn er det bare. Det hjelper ikke å kjefte på ts eller si at hun har feilet som mor og menneske eller at hun bor trangt og bla bla bla alt dere spyr ut. 

Ts: nei. Datteren din og baby kan ikke dele rom med tiåringen. Datteren din kan flytte hjemmefra om det er umulig for dere å bistå henne uansett. Selv flyttet jeg hjemmefra et par dager før jeg ble 16. Riktignok hadde jeg ingen baby, men jeg tror det vil være hensiktsmessig for datteren din å ikke bo hos deg og dere. 

Men argumentet om at det er så mye mer traumatisk for henne å ta abort i uke 13-14 enn før er helt elendig. Det kan bli mye mer traumatisk å føde også.

Anonymkode: 4b897...512

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal de ha råd til det?

Anonymkode: 23681...76e

Det vet jeg ikke. Du mener penger til campingvogn eller minihus? Har ikke lest hele tråden og hvis ts er svært negativ er kanskje mødrehjem det beste for datteren og barnet. 

Aner ikke hvilken inntekt foreldrene har og hva de evt. jobber med eller om de går på trygd, om de har en buffer og hvor i bildet de to, tre andre foreldrene er. 

Tror datteren vil få en viss inntekt, barnetrygd og bidrag og en engangssum. Vet ikke om 15-åringer får overgangsstønad. Hvis foreldrene leier, en eller begge er trygdet og de har fremdeles forsørgeransvar for datteren, er det vel mors (ts) sitt ansvar å ta kontakt med nav. Mulig ts eller faren kan få omsorgslønn. Det jeg har lest av tråden, er det et lite nyansert bilde der det er umulig å svare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunnen ganske ironisk at hvis datteren velger å flytte hjemmefra så har hun i teorien krav på bidrag fra bf til barnet, og bidrag til seg selv fra sine foreldre 😅😅

Men bidrag fra ts er neppe tema her. 

Anonymkode: 1be3f...85f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Apis skrev:

Du får bare puppe deg opp og gjøre det klinkende klart for  guttens foreldre at de snart blir besteforeldre og bare har å innfinne seg med realitetene at de snart ikke bare har en guttunge å ta ansvar for, men også har ansvar for et barnebarn sammen med jentas foreldre, 

Så riktig enkelt er det vel ikke? Det virker som om guttens foreldre ikke vil godta dette de heller. Og ts kjenner ikke dem? 

Man kan ikke prakke på fremmede en unge når man har en guttevalp som er femten år selv i hus. 

Ts, du må nesten råde din datter til å bo på mødrehjem til hun blir atten år selv om hun må flytte hjemmefra. Det er faktisk bedre kanskje, enn å få en fosterfamilie der mor i huset vil anse babyen som mest sin egen og skvise din datter ut. Hvis du ikke takler dette selv. Nå har jeg vanskelig for å tro på tråden. Fortvilet og kaller sin datter for å alltid å ha vært et problem... Tror ikke på det. Fortvilelsen er ikke der. Da hadde du kontaktet nav for lenge siden. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Min mor var 15, og det gikk helt fint. Den første tiden bodde jeg, mamma og pappa hos min farmor og farfar, for de hadde ikke flere hjemmeboende barn. Så etter et års tid flyttet vi til der mormor og morfar bodde, og da hadde de fått seg et hus med en utleiedel, og da leide vi den for en symbolsk sum. Mamma var på skolen, jobbet etterpå, og jeg var i barnehage. Var enten med på jobb etterpå (hun jobbet som vaskehjelp for bedrifter), eller så var jeg hos mormor og morfar. Barnevernet var aldri involvert. 

Anonymkode: e6ca3...7a8

Bv i dag er ikke det samme som før i tida så du kan ikke sammenligne ditt tilfelle med Ts sitt.

Anonymkode: 97984...86a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bv i dag er ikke det samme som før i tida så du kan ikke sammenligne ditt tilfelle med Ts sitt.

Anonymkode: 97984...86a

Enig, før var det utenkelig å kontakte BV, mens idag vet jeg om flere tilfeller der BV hadde blitt koblet inn om det var idag. 

Anonymkode: 1be3f...85f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.8.2019 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke hindre en gravid kvinne i å bære fram barnet sitt, uansett alder.

Anonymkode: d864b...13e

Kvinne? Dette er et barn, ikke en kvinne. 

Anonymkode: 19247...262

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere skulle ha ordnet opp i bosituasjonen for lenge lenge siden, 8 personer på 3 soverom alt for mye. Dette var kansje greit i 1919 men i Norge i 2019 er det helt uholdbart. Boligen er allerede overbefolket og mangler kapasitet til å huse dere alle på en normal og trygg måte.

Hva skal dere gjøre når de andre barna blir eldre og trenger egne rom og eget privatliv?.

Nå blir dere snart 9 personer som skal bo under samme tak, 15 åringen som er gravid  ha et eget rom der hun kan få litt privatliv for seg selv og ungen. Hun kan ikke dele rom med søsken og samtidig ha en unge som hun skal ta seg av selv, dette er heller ikke bra for de andre barna som sannsynligvis går på skole og trenger nattesøvn.

Jeg håper for 15 åringen og den kommende ungen sin del at barnevernet kommer inn i bildet for å bistå for sånn som situasjonen fremstår her så virker dere foreldre til å være tafatte og resurssvake fordi dere ikke har ordnet opp i dette for lenge siden.

Anonymkode: 8ca6c...319

Ja, stakkars barn som må vokse opp slik. Her trengs bv. Ts, du har ikke tatt ansvar for velferden og verdiskapningen med barna. Tragisk.

Anonymkode: 13375...df0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Jeg regner med barnevernet er kontaktet for lengst, de kan bidra med både bosted og oppfølging av mor og barn. Nav er vel også inni i bildet, det er jo de som skal utbetale alle stønadene. 

 

Jordmor, lege, barnevern og Nav burde ha et møte sammen med 15 åringen for å finne den løsningen som er best for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 13.25, Lama_Drama skrev:

Jeg regner med barnevernet er kontaktet for lengst, de kan bidra med både bosted og oppfølging av mor og barn. Nav er vel også inni i bildet, det er jo de som skal utbetale alle stønadene. 

 

Jordmor, lege, barnevern og Nav burde ha et møte sammen med 15 åringen for å finne den løsningen som er best for alle.

Enig. Vi får tro på at Ts har jobbet iherdig denne uken for å komme nærmere løsninger. 

Anonymkode: 1be3f...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.8.2019 den 17.46, AnonymBruker skrev:

At folk sporer av og begynner å påpeke hva huseier mener... altså. Huseier kan ikke nekte noen å ta inn sin familie i husstanden. 

Anonymkode: 4b897...512

Så du mener at leieboere kan fylle en bolig med dobbelt så mange den er beregnet på, uten at huseier kan si noe på det?

Det blir jo ekstra slitasje på boligen, å hvis strøm f.eks er inkludert så blir forbruket mye høyere enn om boligen ikke var overbefolket. 

Anonymkode: 1be3f...85f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at leieboere kan fylle en bolig med dobbelt så mange den er beregnet på, uten at huseier kan si noe på det?

Det blir jo ekstra slitasje på boligen, å hvis strøm f.eks er inkludert så blir forbruket mye høyere enn om boligen ikke var overbefolket. 

Anonymkode: 1be3f...85f

Heppjepp. Bare å lese husleieloven. I synkende og stigende rekkefølge kan slekta flytte inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 0.23, SnartMammaLykke skrev:

Beklager, men en 15 åring skal IKKE bli mor når hun er et barn selv! 

 

Historisk er det normalt å få barn når man er 15. Er vi så innmari siviliserte, utviklede, pinglete og velutdannede at vi ikke makter det folk klarte i steinalderen, uten vaskemaskin, strøm , innlagt vann osv. Nei, så svake er vi ikke, og denne unge kvinnen er voksen nok og sterk nok til å bli en god mor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, I Grosny skrev:

Historisk er det normalt å få barn når man er 15. Er vi så innmari siviliserte, utviklede, pinglete og velutdannede at vi ikke makter det folk klarte i steinalderen, uten vaskemaskin, strøm , innlagt vann osv. Nei, så svake er vi ikke, og denne unge kvinnen er voksen nok og sterk nok til å bli en god mor.

I steinalderen var gjennomsnittlig levealder for damer 35 år. Barnedødligheten var høy. 25 % av barna døde før de var 1 år. Ikke spesielt godt sammenlikninggrunnlag.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belima skrev:

I steinalderen var gjennomsnittlig levealder for damer 35 år. Barnedødligheten var høy. 25 % av barna døde før de var 1 år. Ikke spesielt godt sammenlikninggrunnlag.

Kanskje ikke det beste eksemplet nei, men vi skal ikke mer enn rundt ca 100 til 150 år tilbake i tid, så var det normalt at kvinner fikk sitt første barn mellom 16 og 20 års alder. De fødte også gjerne mange barn. 

For 30 til 40 år siden var førstegangs fødene i begynnelsen av 20 årene bare.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 14.07, Apis skrev:

En annen ting, han skal ikke være mye eldre en datteren din før de har gjort er kriminelt for hans del 

Det stemmer ikke. Loven sier at om de er jevnbyrdige fysisk og psykisk så er det ikke straffbart om de er under 16.  

Anonymkode: 298b4...8dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts jeg vil bare fortelle deg at du ikke har gitt datteren din dårlig oppdragelse kun fordi hun har sex. 

Damer, hvor har dere hodet deres? Tror dere de prektige barna deres bare sitter hjemme hos hverandre å spiller Ludo når de er 15? 

Det er kjent at de mest prektige foreldrene noen ganger har de mest utprøvende barna... så kanskje dere skal se dere litt om? 

Jeg var 16 da jeg hadde sex for første gang, og da var jeg den siste av vennene mine, og de andre syntes jeg var treg ;) 

Men, så var jeg heldig at det ikke ble barn av det før jeg ble 25... for da hadde jo moren min vært verdens dårligste mor i følge 80% her inne. 

Det kommer til å ordne seg for dere TS, lykke til med alt :) 

 

 

Anonymkode: f0bad...b2c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Loven sier at om de er jevnbyrdige fysisk og psykisk så er det ikke straffbart om de er under 16.  

Anonymkode: 298b4...8dc

Det er riktig, det jeg snakker om er vis han er 16 eller eldre, så lenge hun er under den seksuelle lavalder så blir det mer og mer kriminelt for hans del jo eldre han blir i forhold til denne jenta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tussi84 skrev:

Kanskje ikke det beste eksemplet nei, men vi skal ikke mer enn rundt ca 100 til 150 år tilbake i tid, så var det normalt at kvinner fikk sitt første barn mellom 16 og 20 års alder. De fødte også gjerne mange barn. 

For 30 til 40 år siden var førstegangs fødene i begynnelsen av 20 årene bare.

 

Da var barnedødeligheten fortsatt en del høyere enn nå. Og gjennomsnitts levealder en del lavere for voksne og. Og det var en annen tid. Man giftet seg tidligere og for en tryggere økonomi så lønte det seg for kvinner å gifte seg. Og de giftet seg tidlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, I Grosny skrev:

Historisk er det normalt å få barn når man er 15. Er vi så innmari siviliserte, utviklede, pinglete og velutdannede at vi ikke makter det folk klarte i steinalderen, uten vaskemaskin, strøm , innlagt vann osv. Nei, så svake er vi ikke, og denne unge kvinnen er voksen nok og sterk nok til å bli en god mor.

For å svare på spørsmålet ditt: ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...