Gå til innhold

Datteren min på 15 er gravid. Dele rom med søster på 10?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også kontakte amathea

Anonymkode: 04778...692

De kan ikke hjelpe TS med noe som helst. 

Anonymkode: e74b9...f9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine hadde samme regler her. Vi gikk hjem i storefri når hans foreldre var på jobb første gang vi hadde sex. Vi hadde bestemt oss og ingen kunne stoppe oss. Vi hadde sex mange steder fordi vi ikke kunne ha det hjemme da foreldrene våre brydde seg om hva som foregikk. Aner ikke hvor mange samtaler som ble gjort, men det var spennende, det var nytt og det var godt. Og de kunne ikke låse oss inne. 

Anonymkode: 04778...692

Var samme hos meg også (jeg som skrev den kommentaren du kommenterte på). Fikk mange runder med kjeft og konsekvenser som å miste telefonen min om natta da jeg skulle sove (jeg snek meg ut om natta). Takker foreldrene mine at de var harde mot meg på den måten. Har spart meg for veldig mye. Mamma sørget også for at jeg fikk prevensjon  😊

Anonymkode: 16cb8...2c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også kontakte amathea

Anonymkode: 04778...692

Vi har snakket med de. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oppsummert har jeg fått med meg at KG ikke var stedet å be om råd og blir helt sjokkert over hva voksne mennesker får seg til å si på Internett. 

Vi får ta kontakt med NAV og se hva de sier. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Det er ikke stedet å be om råd når du ikke er åpen nei. Hva skal du med råd? Det virker som du har bestemt deg for at 15 åringen skal ut og bo alene med barnet og at hun er ellers "ubrukelig" og at du vil gjøre null niks i hjemmet for at dere skal få det bedre.  

Anonymkode: e7ac4...afb

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har jo allerede bestemt deg for at «denne jenta kommer fra en naverfamilie», så hvorfor skal jeg gidde å svare på spørsmålene dine som du kun spør for å hetse og mobbe. 

Alle barna bor her 100% bortsett fra to. Faren til 15 åringen har vi ingen kontakt med. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Vi spør spørsmål anngående deg og din manns jobbsituasjon på grunn at vi lurer på om dere kan øke deres stilling, eller har mulighet til å ta dere en ekstrajobb.  For hvis dere kan det, så kan dere flytte til ett hus med flere rom. Du har ikke svart på det. Og ja, vi spør om dere går på Nav. Da kan vi gi andre svar.

Anonymkode: 9625f...770

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Jeg har ikke bestemt meg for noe som helst, jeg diskuterer bare.

Snakket jeg om meg og mine ressurser.

Men hvordan hjalp det henne å få barn da, da?

Jeg svarer på det siste. Det skjedde mye trist i familien, sykdommer og dødsfall. Og da var min store søster til stor hjelp for min mor. Og flyttet til hjemplassen for å være der. Hadde min mor tatt abort så hadde hun ikke hatt den trøst og hjelp hun fikk gjennom sin første datter. Da jeg ikke kunne være der på samme måten.

Anonymkode: 55913...156

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke hjelpe TS med noe som helst. 

Anonymkode: e74b9...f9b

Selv om de ikke fysisk kan løse situasjonen så er all hjelp god. Fysisk og psykisk. De kan også snakke med barnet så mest barnet jeg tenker på. 

Anonymkode: 04778...692

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har snakket med de. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Vær forsiktig med barnevernet fordi de kan ta barnet fordi datteren din er så ung...det har skjedd med andre.

Anonymkode: 55913...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre som har gjort alt du snakker om kan likevel oppleve at barnet kommer gravid hjem. Det trengs bare en gang til. 

Anonymkode: 04778...692

Det kan skje ja, men det skjer de færreste. Oftest skjer det de som har foreldre som ikke bryr seg eller ikke gidder å lære de om at prevensjon er så viktig.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle unge som liker festing, alkohol , bytte kjærester eller å ligge rundt.

Anonymkode: 55913...156

Men å plutselig bli ei voksen dame, sove veldig lite, og stresse rundt alt som 14/15 åring liker de altså? Tviler på det er så veldig sunt for de, men ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kvelertak skrev:

Det kan skje ja, men det skjer de færreste. Oftest skjer det de som har foreldre som ikke bryr seg eller ikke gidder å lære de om at prevensjon er så viktig.

Men å plutselig bli ei voksen dame, sove veldig lite, og stresse rundt alt som 14/15 åring liker de altså? Tviler på det er så veldig sunt for de, men ok. 

De unge mødrene er da ikke overlatt helt til seg selv. De fleste har støtte fra familie. Og barnet er bare baby en kort stund. Selvfølgelig får de ansvar tidlig, men det trenger slett ikke å bare være negativt. Mange vokser på det og blir tidligere modne og mer ansvarsfulle. Det er jo positivt, istedet for å surre rundt med rus, mannfolk og festing. Noen jenter har faktisk også blitt reddet ut av rus pga sin graviditet. Fordi de fikk ansvar og mening med livet.

Anonymkode: 55913...156

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt ville jeg tenkt at det hadde bært en forferdelig dårlig ide for en 15-årig mor å flytte for seg selv, men i dette tilfellet tror jeg faktisk det kan være til der beste for både 15-åringen og resten av barna. 

Å ha 6 barn boende i en leilighet med 3 soverom vitner om noe kaotiske hjemmeforhold, og 15-åringen og babyen vil nok ha det best på egen hånd, under oppsyn og med tett kontakt med barnevernet. Mødrehjem er nok ikke en dum ide til å begynne med, fram til 15-åringen får vist at hun takler morsrollen. 

Blir hun boende blir boforholdene ytterligere forringet for de andre barna. I tillegg er det nok ikke en optimal bosituasjon for 15-åringen. 

Det her blir nesten litt som å velge mellom pest eller kolera... 

Anonymkode: b0949...b51

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De unge mødrene er da ikke overlatt helt til seg selv. De fleste har støtte fra familie. Og barnet er bare baby en kort stund. Selvfølgelig får de ansvar tidlig, men det trenger slett ikke å bare være negativt. Mange vokser på det og blir tidligere modne og mer ansvarsfulle. Det er jo positivt, istedet for å surre rundt med rus, mannfolk og festing. Noen jenter har faktisk også blitt reddet ut av rus pga sin graviditet. Fordi de fikk ansvar og mening med livet.

Anonymkode: 55913...156

Å mange blir fratatt barna. Det ER for tidlig for de aller fleste i den alderen å bli foreldre. Det er en grunn til de fleste ikke får barn før de har blitt 18-20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Normalt ville jeg tenkt at det hadde bært en forferdelig dårlig ide for en 15-årig mor å flytte for seg selv, men i dette tilfellet tror jeg faktisk det kan være til der beste for både 15-åringen og resten av barna. 

Å ha 6 barn boende i en leilighet med 3 soverom vitner om noe kaotiske hjemmeforhold, og 15-åringen og babyen vil nok ha det best på egen hånd, under oppsyn og med tett kontakt med barnevernet. Mødrehjem er nok ikke en dum ide til å begynne med, fram til 15-åringen får vist at hun takler morsrollen. 

Blir hun boende blir boforholdene ytterligere forringet for de andre barna. I tillegg er det nok ikke en optimal bosituasjon for 15-åringen. 

Det her blir nesten litt som å velge mellom pest eller kolera... 

Anonymkode: b0949...b51

En varmeisolert litt større campingvogn hadde vært et godt alternativ.

Anonymkode: dce8f...6cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En varmeisolert litt større campingvogn hadde vært et godt alternativ.

Anonymkode: dce8f...6cc

Tviler på at barnevernet er enig i det. 

Jeg lurer fortsatt på hva jenta sier selv jeg?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som foreslår at TS skal kaste ut datteren, glemmer at foreldre har forsørginsplikt til barn som går på VGS (frem til 19år). Så det blir dyrere for TS enn å finne en løsning som gjør at datteren og barnebarnet kan bli boende hjemme.

Jeg ville undersøkt med øvrige slektninger (tanter, besteforeldre, nære familievenner) om noen av barna kan bo der en periode. Tenker at det er viktig at den gravide bor med sin mor slik at hun får god støtte og oppfølging gjennom svangerskapet og barseltiden, og dette blir for krevende og for stor byrde å legge over på andre. De andre barna vil etterhvert kanskje kjenne på et ønske om å bo et annet sted nå som huset blir enda fullere. 

En annen løsning kan være at TS flytter med sine biologiske barn og bor et billigere sted frem til barna er blitt såpass store at de uansett flytter hjemmefra. Da kan TS flytte tilbake til sin mann. Eventuelt motsatt dersom det er pga. TSs jobb at de ikke kan flytte. 

 

Anonymkode: ef75a...895

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Meadow skrev:

Tviler på at barnevernet er enig i det. 

Jeg lurer fortsatt på hva jenta sier selv jeg?

 

Hun vet ikke hva hun vil og skifter mening hele tiden. Akkurat nå tror hun hun skal greie det helt alene. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun vet ikke hva hun vil og skifter mening hele tiden. Akkurat nå tror hun hun skal greie det helt alene. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Det er din oppgave som forelder å rådgi og veilede dine barn. Du må sette deg ned med henne og forklare i detalj hvilken påvirkning et barn vil ha på hele hennes liv. Du må antagelig forklare dette for henne flere ganger før hun vil få forstå alvoret og de langsiktige konsekvensene. Husk at hjernen hennes ikke er ferdig utvokst, så hun kan ikke forstå konsekvenser på samme måte som vi voksne. Hver gang hun spør om å få lov til å gå ut med venner, ta en lang dusj, kjøpe noe ekstra godt i butikken, så må du forklare henne at slike ting kan hun ikke lenger gjøre hvis hun bærer frem barnet. Legg frem for henne to forskjellige livsløp, et med barn nå og et med abort nå. 

Anonymkode: ef75a...895

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått god hjelp jeg. Jeg visste ikke at hun kunne få overgangsstønad når hun er under 18 år. Det var gode nyheter! 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

I alle dager. Skulle ikke barnet trenge like mye utstyr selv om moren er under 18?!?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, kan mødre hjem være ett alternativ? Søsteren min ble gravid i samme alder. Hun kunne ikke bo hjemme pga forholdene der og endte opp med og leie en hybel med tilsyn, som det het. Det var via barnevernet. De hun leide av hjalp til med litt avlastning og veiledning. Kan det være en mulighet for dere? Her må en bare kaste stoltheten og få inn hjelp. Datteren din kommer til å trenge endel støtte og veiledning fremover for å klare å mestre foreldre rollen best mulig. Mange som mener dere bare må lage plass, men det tror jeg ikke det er liv laga. Situasjonen virker tilspisset nok som den er. Dette sier jeg ikke for å være frekk på noen som helst måte, men det virker som dere har nok med dere selv.  Beste er om datteren kan flytte, så kan dere støtte  henne så godt dere kan, men viktig at hun tidlig blir så selvstendig som mulig i mammarollen og ikke at dere må ta over. Passe barnet mye, da dere allikevel er hjemme osv. Som jeg tror er fort gjort hvis hun bor hjemme. Hun aner jo ikke virkelig ikke hva hun går til her, så det er bare å begynne å realitetsorientere mens en undersøker muligheter. Noen nevnte familieråd med den andre familien. Tror det kan være en god ide, og setter igang refleksjoner hos de vordende foreldrene.

Anonymkode: b3a57...a10

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for krenkende innhold, brukerangrep, spekulasjoner og avsporinger, samt svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...