Gå til innhold

Datteren min på 15 er gravid. Dele rom med søster på 10?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke akkurat den romfordelingen som var problemet, men fordeling av alle de andre. 

Tror nok ts har full kontroll på hva de kan «melke» fra Nav. 

Anonymkode: 1be3f...85f

Herregud. Stønader man har rett på skal ikke ses på som melking.

Mottar barnebidrag, hadde klart meg uten, da melker jeg far. I hvertfall siden bidraget er høyt pga høy inntekt. Barnets penger, men igjen jeg som styrer de. 

Jeg mottar barnetrygd. Jeg trenger den ikke, egentlig. 

Barnet mottar hjelpestønad. Må ikke ha den for å overleve. 

Mottar grunnstønad, må ikke ha den heller. 

Får tilbake ca. 3000 i året hos pasientreiser, er ikke avhengig av disse heller. 

Benytter meg av opplæringspenger, og kunne de fleste gangene avspasert de dagene. 

Bruker utvidet omosrgsdager når jeg også kunne avspasert de timene. 

Jeg har mottatt overgangsstønad når jeg allerede hadde 23.000 i foreldrepenger. Klarte meg fint uten. 

Også fått 64% av bhg dekket av nav og enda mer av kommunen pga spess timer til barnet. Så da kostet bhg 300 kr i mnd. Hadde klart å betalt hele selv. 

 

Heng meg gjerne, men har ingen dårlig samvittighet. Alt jeg har mottatt har jeg hatt rett på og det har gjort hverdagen vår enklere. På grunn av pengene har jeg hatt mulighet til å jobbe reusert for å ta bedre vare på barnet og følge opp. 

 

 

 

 

Anonymkode: 04778...692

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er aktivitetsplikt for å motta overgangsstønad, så da må hun enten gå på skole eller jobbe. Barnetrygd og barnebidrag får hun, selvsagt. Dette løser seg nok, men jeg tror du som blivende mormor må begynne å se løsninger i stedet for masse problemer. Det kommer en baby om seks måneder, enten du liker det eller ikke. 

Anonymkode: a5ebb...ea7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere (mor og gravid tenåring) skal be om et møte hos barnevernet for å diskutere muligheter. Tenåringen bør få voksen oppfølging. Jeg er i tvil om den oppfølgingen skal være i det hjemmet den gravide nå bor i. Det er andre barn som skal ha oppfølging i det hjemmet. Det virker som det er nok å ta tak i slik det er. Er det virkelig kapasitet til å veilede en ung mor samtidig som andre barn skal følges opp? Fysisk plass er det heller ikke.

Jeg tenker at et senter for foreldre og barn over lang tid er det beste for denne jenta. Evt en slags fosterfamilie for henne og barnet hvis det lar seg gjøre. Det bør legges opp til tett voksenkontakt med god veiledning over lang tid. 

Det er ikke å "kaste ut" en 15-åring. Det er å handle ut fra situasjonen slik den faktisk er. Her er det en stor familie som allerede bor for trangt. Hvis det ikke er mulighet til annen, større bolig, må 15-åringen ut for å lære seg å bli mamma til en baby. Av hensyn til seg selv og av hensyn til yngre søsken. Så kan mor og andre komme på besøk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Hva gjør vi? Min datter på 15 insisterer på å føde sitt barn. Hun deler nå rom med halvsøster på 10. Vi har ingen flere rom, bortsett fra gutterommet som er fult. 

Anonymkode: 3e977...f8d

Er det mulig? Så ansvarsløst. Nei, en 15 årig jente, barnet hennes, og søsteren på 10 år, kan ikke bo på samme rom. At du i det hele tatt kan lure på om det er greit?? 

Anonymkode: 13375...df0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS - har du snakket med gutten og hans foreldre enda? De bør jo som jeg også tidligere har sagt også involveres, i tillegg til at jenta selv må komme opp med hvordan dette skal løses. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, regine skrev:

Men TS - har du snakket med gutten og hans foreldre enda? De bør jo som jeg også tidligere har sagt også involveres, i tillegg til at jenta selv må komme opp med hvordan dette skal løses. 

Vi er flere som har etterspurt om datteren har noen plan for fremtiden, annet enn at hun ikke vil ta abort. Tipper at det ikke finnes noen plan siden ts ikke svarer på det.

Enig i at gutten og hans foreldre bør involveres. Kanskje de er litt mer løsningsorientert enn ts og datter. 

Anonymkode: 1be3f...85f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er flere som har etterspurt om datteren har noen plan for fremtiden, annet enn at hun ikke vil ta abort. Tipper at det ikke finnes noen plan siden ts ikke svarer på det.

Enig i at gutten og hans foreldre bør involveres. Kanskje de er litt mer løsningsorientert enn ts og datter. 

Anonymkode: 1be3f...85f

Hun har ingen konkret plan, men jeg skal bare slappe av for «det ordner seg»🙄

Gutten og foreldrene ønsker ikke kontakt. De håper vel fremdeles dette «problemet» skal forsvinne, men vi får ta det opp med dem igjen snart om hun fremdeles ikke tar til vettet. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ingen konkret plan, men jeg skal bare slappe av for «det ordner seg»🙄

Gutten og foreldrene ønsker ikke kontakt. De håper vel fremdeles dette «problemet» skal forsvinne, men vi får ta det opp med dem igjen snart om hun fremdeles ikke tar til vettet. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Men er det ingen som krever at hun skal si hvordan det skal ordne seg?

Selvsagt må det tas opp igjen med guttens foreldre. Han er vel like ansvarsløs som jenta, men hvorfor ikke de skal måtte på banen i like stor grad som jentas foreldre går over min forstand. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som fikk barn i alderen 15-17 år. Og det ordnet seg. Det er utrolig hvor mye kapasitet tenåringer har, og de har en enorm evne til å snu om på planer raskt når det er nødvendig. 

Normalt sett ville jeg anbefalt en så ung vordende mor til å bli boende hjemme, men så lite støttende som du er, TS, og så kaotisk som hjemmet deres høres ut, vil det beste for henne være å flytte ut med hjelp og støtte fra barnevern, helsesøster og NAV. Og jeg tror faktisk at det er bedre om helsesøster er med jenta på time hos NAV, da du, TS, virker mest interessert i hva DU kan få ut av dette økonomisk.

Anonymkode: 941c7...917

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ingen konkret plan, men jeg skal bare slappe av for «det ordner seg»🙄

 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Å det er ingen som tenker på barnet hun bærer? At det er et ekte levende barn som vil være der for resten av hennes liv? Et barn som fortjener en god oppvekst og ikke fødes inn i dette kaoset som er hjemme hos dere?

Hennes holdning viser bare hvor umoden hun er å at hun slettes ikke er egnet til å ta seg av et barn enda. Håper virkelig for barnets del at BV kobles inn og får et mer egnet hjem med voksne foreldre. 

Anonymkode: 1be3f...85f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 9.00, AnonymBruker skrev:

oj, her var det mange svar. Ja altså vi er 6 barn og to voksne totalt i huset og 3 soverom. Vi kan i to (tre) gutter på et rom (ene pleier å sove i stua), de to jentene på ett og oss to voksne og minste på ett soverom. Dette er det vi har å jobbe med. Vi bor billig og landlig så vi har ikke noen mulighet til å skaffe oss noe større og billigere lengre ut. 

15 åringen vil ikke ta abort, selv om jo det hadde vært det beste for alle. Hun har heller ikke kontakt med barnets far, så det er ikke noe hjelp å vente derfra. Alternativene våre er ikke så mange føler jeg. men 10 åringen på rom med en baby er jo ikke en optimal løsning. 

TS

 

Anonymkode: 3e977...f8d

Dere skulle ha ordnet opp i bosituasjonen for lenge lenge siden, 8 personer på 3 soverom alt for mye. Dette var kansje greit i 1919 men i Norge i 2019 er det helt uholdbart. Boligen er allerede overbefolket og mangler kapasitet til å huse dere alle på en normal og trygg måte.

Hva skal dere gjøre når de andre barna blir eldre og trenger egne rom og eget privatliv?.

Nå blir dere snart 9 personer som skal bo under samme tak, 15 åringen som er gravid  ha et eget rom der hun kan få litt privatliv for seg selv og ungen. Hun kan ikke dele rom med søsken og samtidig ha en unge som hun skal ta seg av selv, dette er heller ikke bra for de andre barna som sannsynligvis går på skole og trenger nattesøvn.

Jeg håper for 15 åringen og den kommende ungen sin del at barnevernet kommer inn i bildet for å bistå for sånn som situasjonen fremstår her så virker dere foreldre til å være tafatte og resurssvake fordi dere ikke har ordnet opp i dette for lenge siden.

Anonymkode: 8ca6c...319

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere skulle ha ordnet opp i bosituasjonen for lenge lenge siden, 8 personer på 3 soverom alt for mye. Dette var kansje greit i 1919 men i Norge i 2019 er det helt uholdbart. Boligen er allerede overbefolket og mangler kapasitet til å huse dere alle på en normal og trygg måte.

Hva skal dere gjøre når de andre barna blir eldre og trenger egne rom og eget privatliv?.

Nå blir dere snart 9 personer som skal bo under samme tak, 15 åringen som er gravid  ha et eget rom der hun kan få litt privatliv for seg selv og ungen. Hun kan ikke dele rom med søsken og samtidig ha en unge som hun skal ta seg av selv, dette er heller ikke bra for de andre barna som sannsynligvis går på skole og trenger nattesøvn.

Jeg håper for 15 åringen og den kommende ungen sin del at barnevernet kommer inn i bildet for å bistå for sånn som situasjonen fremstår her så virker dere foreldre til å være tafatte og resurssvake fordi dere ikke har ordnet opp i dette for lenge siden.

Anonymkode: 8ca6c...319

En annen ting, hva sier huseier om at boligen som er beregnet til 4-6 personer, er overbefolket? 

Anonymkode: 1be3f...85f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ingen konkret plan, men jeg skal bare slappe av for «det ordner seg»🙄

Gutten og foreldrene ønsker ikke kontakt. De håper vel fremdeles dette «problemet» skal forsvinne, men vi får ta det opp med dem igjen snart om hun fremdeles ikke tar til vettet. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Du får bare puppe deg opp og gjøre det klinkende klart for  guttens foreldre at de snart blir besteforeldre og bare har å innfinne seg med realitetene at de snart ikke bare har en guttunge å ta ansvar for, men også har ansvar for et barnebarn sammen med jentas foreldre, 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting, han skal ikke være mye eldre en datteren din før de har gjort er kriminelt for hans del 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen her er vell å adoptere vekk 60% av barneflokken til noen som har plass og økonomi til å ta vare på dem. 

På 9.8.2019 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Akkurat det kan skje den beste🙄

Anonymkode: 0228d...280

beste? Jeg kjenner til ingen som fikk barn under 20 år som kommer fra gode hjem. Det er nok snakk om en liten promille av unge mødre som kommer fra gode hjem og hvor den påstanden funker på.

Anonymkode: 669e8...653

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med faren til 15-åringen? Hvor er han oppi alt dette?

Anonymkode: e74b9...f9b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ingen konkret plan, men jeg skal bare slappe av for «det ordner seg»🙄

Gutten og foreldrene ønsker ikke kontakt. De håper vel fremdeles dette «problemet» skal forsvinne, men vi får ta det opp med dem igjen snart om hun fremdeles ikke tar til vettet. 

Ts

Anonymkode: 3e977...f8d

Foreldrene til far ønsket heller ikke kontakt. Ba oss nesten om å ryke å reise.

Da jeg var 8 mnd og det ikke var så mye å gjøre så snudde de helt om og oppførte seg som det var en konge som skulle fødes. 

Varte ikke lenge da... De har minimal kontakt med barnet, selv når barnet er hos far... Mye sammen med de andre barnebarna da, men min er jo en bastard.

Enkelte er bare skadet i hodet. 

Anonymkode: 04778...692

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 23.00, Jytte skrev:

Så mange barn fra før og lite rom i huset dere leier? La datteren overta en krok i stua og sett opp en hylle eller noe til skillevegg til henne og babyen, det er en løsning, og ha en gjesteseng på deres rom og la tenåringen og babyen sove der og hvile når de har behov for det på dagtid. Har litt dårlig sans for humor, og vet ikke om HI er seriøs, men vet at femtenåringer kan bli gravide med jevngamle og da tar foreldrene selvfølgelig ansvaret i tre år, for både mor og barn. 

Seks barn, i hvilken aldersgruppe er de alle i? Dere kan kjøpe en campingvogn og la de eldste sove der eller dere selv kan gjøre det, i hagen? 

Forresten, kjøp to campingvogner. 

 

Hvordan skal de ha råd til det?

Anonymkode: 23681...76e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Synes du det er rimelig at en 15 åring prakker på resten av familien en unge, for ikke å snakke om ansvaret foreldrene ufrivillig blir sittende med?

Akkurat disse foreldrene har jo vist at de ikke klarer å ta ansvar for den flokken de allerede har, og her er det ungene som regjerer og ikke foreldrene. 

Anonymkode: 1be3f...85f

Akkurat disse foreldrene har prakket på jenta en drøss men halv og stesøsken og latt henne bo under trange forhold - så hun kan nesten gjøre hva hun vil uten å stå i gjeld til moren.. 

Anonymkode: 79778...ddc

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Det er mange måter å «tvinge» noen på. Det går fint an å motivere noen ved å realitetsorientere dem, uten å tvinge igjennom noe på en negativ måte. 

Og du sier det fint: mamma OG mormor tok vare på deg. Det kan godt hende at mormor hadde andre ønsker for sitt liv enn å oppdra barnebarn. Men det vil du aldri få vite, for de skåner deg for alle bekymringene og stresset de har hatt. 

 

Anonymkode: 996ad...aa2

Mormor hadde nok ikke planlagt henne- men hun valgte å bidra.

å se et barn- og da sitt eget kjøtt og blod vokse opp- og få være ressurs for dette barnet er for de fleste mennesker en glede og blir hele meningen med livet... 

Anonymkode: 79778...ddc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...