Wald86 Skrevet 18. november 2023 #38301 Skrevet 18. november 2023 (endret) . Endret 22. november 2023 av Wald86 4 5
*blueberry* Skrevet 18. november 2023 #38302 Skrevet 18. november 2023 dårligbrukernavn skrev (2 minutter siden): Jeg har skrevet en del om det med journal da blant annet. Hæ? Mener du at jeg har kritisert hypotetiske utfall av noe? Isåfall hva? (Jeg kan ikke se at jeg har kritisert noe som helst, hverken Sofie, hypotetiske utfall eller annet? Hvis du mener jeg har det: Kan du si hva du tolker som kritikk?) Du skrev f. eks.: "Jeg er nokså sikker på at SE får ekstra oppfølging på samme måte som andre med slik historikk" som jeg fortsatt lurer på. Hvordan er du "nokså sikker" på det, og hva slags oppfølging tenker du på? Hvilken historikk og hvilken oppfølging mener du "på samme måte som andre med slik historikk" får? (Jeg har isåfall ikke fått det med meg hvis hun har gått ut og sagt at hun får dette.) Det eneste jeg vet kan utløse noe jeg tenker på som oppfølging ifht rus er hvis legen vet (vanligvis fastlege, vet ikke om man i det hele tatt melder slik type bekymring til private?) eller har god grunn til å tro at du er ruset der og da, har vært det ila de siste dagene (slik at det vil slå ut på en eventuell urinprøve), det er mistenkt ifbm bilkjøring eller lignende og derfor ber deg avgi urinprøve. Om den da slår ut vil dette kunne utløse oppfølging, ja. Det andre alternativet er hvis politi, barnevern eller annet helsepersonell har dokumentert/vet om rusbruk i svangerskapet og derfor har bedt legen følge opp med urinprøver. Hvis det er det du/andre her i tråden mener vil jeg si det er ganske frekt å uttale seg "nokså sikker" på at hun får dette med mindre hun har gått ut og sagt det (pga det er alvorlige spekulasjoner å tro at hun har ruset seg som gravid). Alternativt: Vet du at de har lov å gi oppfølging for rus basert på uttalelser i media? Syns bare det høres rart ut hvis de skulle kunne gjøre det, men det kan jo være jeg har gått glipp av noe. Evt er det siste jeg kan komme på at du mener du er nokså sikker på at hun selv har bedt om noen form for oppfølging? Isåfall lurer jeg på hva som gjør at du er nokså sikker (har hun sagt det liksom?) og hva du mener med oppfølging? Håper det ble tydeligere denne gang. I et svangerskap inkluderer ordinær oppfølging både helsekort, blodprøver og jevnlige urinprøver. Hvis hennes egne uttalelser stemmer har legen hennes historikk på både beroligende medikamenter og behandling for psykisk helse, og dette vil dermed føres opp på helsekortet som følger henne resten av svangerskapet. De gjør vurderinger om evt ekstra oppfølging basert på informasjonen i helsekortet, og evt funn i løpet av svangerskapet enten det er via samtaler, blodprøver, urinprøver eller på ultralyder. 5
Gjest Finlay Skrevet 18. november 2023 #38303 Skrevet 18. november 2023 Wald86 skrev (4 minutter siden): Hun ble voldtatt, og tok abort. Det er forferdelig. Hun burde anmelde overgriperen. Ingen burde slippe unna med sånt. Når en tenåring blir voldtatt bør det naturligvis anmeldes, med foreldre som den drivende kraften. Ikke mange har den styrken alene, i så ung alder.
Wald86 Skrevet 18. november 2023 #38304 Skrevet 18. november 2023 (endret) . Endret 20. november 2023 av Wald86 2
dårligbrukernavn Skrevet 18. november 2023 #38305 Skrevet 18. november 2023 (endret) *blueberry* skrev (8 minutter siden): I et svangerskap inkluderer ordinær oppfølging både helsekort, blodprøver og jevnlige urinprøver. Hvis hennes egne uttalelser stemmer har legen hennes historikk på både beroligende medikamenter og behandling for psykisk helse, og dette vil dermed føres opp på helsekortet som følger henne resten av svangerskapet. De gjør vurderinger om evt ekstra oppfølging basert på informasjonen i helsekortet, og evt funn i løpet av svangerskapet enten det er via samtaler, blodprøver, urinprøver eller på ultralyder. Selvfølgelig vanlig svangerskapsoppfølging, men når dere skriver f. eks. "andre med slik historikk" er det vel ikke vanlig svangerskapsoppfølging dere mener? Hun har jo ikke gjennomgått en graviditet før (altså bært frem barnet)? Jeg har skrevet om uttalelsene jeg har fått med meg i innlegget jeg skrev, men ikke fått med meg at hun har nevnt noe om at hun skal ha fått påvist noe ila svangerskap/hos noen lege som skulle gi noe oppfølging ifbm det som har med rus å gjøre. Hvor har hun uttalt det? Endret 18. november 2023 av dårligbrukernavn 2
J.. Skrevet 18. november 2023 #38306 Skrevet 18. november 2023 dårligbrukernavn skrev (2 minutter siden): Jeg har skrevet om uttalelsene jeg har fått med meg i innlegget jeg skrev, men ikke fått med meg at hun har nevnt noe om at hun skal ha fått påvist noe ila svangerskap/hos noen lege som skulle gi noe oppfølging ifbm det som har med rus å gjøre. Hvor har hun uttalt det? Ingen plass. Det er noe fler brukere legger frem som fakta,uten kildehenvisning fra den gravide selv..
*blueberry* Skrevet 18. november 2023 #38307 Skrevet 18. november 2023 dårligbrukernavn skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig vanlig svangerskapsoppfølging, men når dere skriver f. eks. "andre med slik historikk" er det vel ikke vanlig svangerskapsoppfølging dere mener? Hun har jo ikke gjennomgått en graviditet før (altså bært frem barnet)? Jeg har skrevet om uttalelsene jeg har fått med meg i innlegget jeg skrev, men ikke fått med meg at hun har nevnt noe om at hun skal ha fått påvist noe ila svangerskap/hos noen lege som skulle gi noe oppfølging ifbm det som har med rus å gjøre. Hvor har hun uttalt det? Du har altså misforstått meg. Hennes historikk (som hun sier fastlegen vet om, utsagn for lenge siden før graviditet) vil stå på helsekortet og vil derfor få oppfølging deretter. Dvs at hennes medikamentbruk og psykiske historikk som legen vet om vil være synlig for jordmor, sykehus og evt annen oppfølging. Jeg regner med hun blir behandlet på samme måte som andre som har tilsvarende info på helsekortet. 2
Wald86 Skrevet 18. november 2023 #38308 Skrevet 18. november 2023 (endret) . Endret 19. november 2023 av Wald86 2
dårligbrukernavn Skrevet 18. november 2023 #38309 Skrevet 18. november 2023 J.. skrev (4 minutter siden): Ingen plass. Det er noe fler brukere legger frem som fakta,uten kildehenvisning fra den gravide selv.. Ai, det er jo isåfall ikke bra at de skriver det da, men selvfølgelig veldig bra at det ikke er tilfellet! *blueberry* skrev (4 minutter siden): Du har altså misforstått meg. Hennes historikk (som hun sier fastlegen vet om, utsagn for lenge siden før graviditet) vil stå på helsekortet og vil derfor få oppfølging deretter. Dvs at hennes medikamentbruk og psykiske historikk som legen vet om vil være synlig for jordmor, sykehus og evt annen oppfølging. Jeg regner med hun blir behandlet på samme måte som andre som har tilsvarende info på helsekortet. Hm, okei... Jeg mente ikke at jeg skrev det pga deg, som jeg skrev i innlegget valgte jeg å gjøre det nettopp fordi det er blitt skrevet side opp og side ned om det, som er trist hvis det ikke er tilfellet syns jeg. Men, bra at det ikke gjaldt deg da. 🙂
J.. Skrevet 18. november 2023 #38310 Skrevet 18. november 2023 dårligbrukernavn skrev (6 minutter siden): Ai, det er jo isåfall ikke bra at de skriver det da, men selvfølgelig veldig bra at det ikke er tilfellet! Jepp.
Aintnofun Skrevet 18. november 2023 #38311 Skrevet 18. november 2023 Frisk Frosk skrev (15 timer siden): Jeg er enig med deg. Dette er et paradoks i dette, eller hva man skal kalle det - det viser i uansett hvordan influencerne opererer svært bevisst for å snike seg unna alt som er ubehagelig, spørsmål om deres forretningsdrift. Det har vært diskutert mange ganger før, egentlig, det at de selger seg selv som et produkt. De skaper de merkeligste narrativer. Hos SSI har hun i årevis brettet ut eget påståtte rusmisbruk, psykisk sykdom, selvskading i form av kosmetiske operasjoner/injeksjoner/implantater. Og det gjøres helt iskaldt kalkulerende ut fra vurderinger om hva som vil skape mest inntjening til dem selv. Med andre ord, det er en bevisst bedriftsstrategi. Dokumentert rusmisbruk på egne bedriftskanaler over tid, så Lindmo hvor hun bedyrer seg rusfri etter... var det fem ukers behandling?, og svært få uker etter det rett på fyllefester, kokainstriper, kokainposebilder, godt blandet med fyll i offentlig svømmebasseng, ødeleggelse av egen kontrakt med Nrk, ulovlig reklame fra Nrks studio. Etter måneder med ekstrem arroganse i valg av bedriftsstrategi, så gikk det ikke helt som planlagt, hun hadde fått et varig dårlig rykte som måtte virke tydelig negativt på bedriftens inntjening. Nytt image måtte skapes, og det måtte være helt annerledes. Da ble det, planlagt eller ei, beleilig graviditet - som nå melkes for å tjene mest mulig penger på det ufødte barnet. Nylig Lolita-bilder, nå gravid, sexy, madonna... Det er såpass kort tid siden hun selv dokumenterte mye rus på egen bedriftskanal, at både media og helsevesenet bør følge henne tett mtp. graviditeten. Kanskje gjøres det, eller kanskje ikke. Media møter problemer med VVP fordi i det øyeblikket media ev. tar opp det nylige rusmisbruket og den åpenbart feilslåtte avrusingen/rehabiliteringen mtp. graviditeten - og SSI/SE vil, om media spør, hevde at dette er privat, at rus og psykiatri og selvskading er privat og sykdom som media ikke skal skrive om. På ene siden har hun valgt å tjene millioner på å selge egen psykiske sykdom, selvskading og rusmisbruk... men i det øyeblikket dette bedriftsinnholdet vil virke negativt for hennes bedrift, da hevder hun det er privatliv som ikke skal skrives om. Siden VVP har en standard som ligge milevis over SSI når det kommer til respekt og omtanke for andre, så vil media ikke kunne skrive om det. Og helsevesenet... Nå har riktignok SSI valgt å være ganske så offentlig om sitt rusmisbruk, så man kan jo håpe at lege/jordmor som skal følge henne har fulgt litt mer nøye med siste året enn hva jeg tror de fleste travle leger/jordmor gjør. Det er heller ingen automatikk at ny lege og jordmor får all nødvendig og relevant informasjon via sine systemer, da dette må flere steder fremdeles overføres, oversendelse av eldre papirjournal, at all avgjørende informasjon når riktig helsepersonell. Det skal liksom skje, men faktum er at systemet ikke fungerer optimalt foreløpig. Dermed er det også en helt reell risiko for at helsepersonell som burde fulgt henne opp tett mtp. dokumentert rusbruk og feilet avrusing/rehab., de vil kanskje ikke vite at de må gjøre dette, hvis SSI selv ikke er åpen om det. SSI er langt fra alene med å snu kappa etter vinden, tjene penger på egen psykiske sykdom o.l., for så å hevde seg å være et offer i neste øyeblikk om media forsøker å få relevante svar rundt bedriftsinnholdet. De sniker seg unna reklamemerking, tjener millioner på å påvirke andre på måter som er skadelig for disse - og så kaller de seg offer om media forsøker å grave i deres bedriftsvirksomhet, for da hevder de å bare være stakkars privatpersoner som blir hatet av alle. Før politikerne beslutter å behandle influencere på lik linje med andre millionbedrifter (og ikke uskyldige jentunger som blogger fra jenterommet hos foreldrene), og vi også får på plass et lovverk som ansvarliggjør de som selger farlig bedriftsinnhold, så tror jeg ikke vi får bukt med dette. Det verste er de uskyldige barna til slike influencere, de av dem som foreldrene gjør til et salgsprodukt i egen bedrift. Det er bare å håpe at helsepersonell følger såpass med at de vet hvor kort tid det er siden SSI dokumenterte eget rusmisbruk på egen bedriftskanal, slik at de kan få fulgt opp med tester og behandling. For barnet, selvfølgelig, men like mye for SSI selv. Jeg mener media bør ta tak i dette problemet med influencerne. De trenger ikke ta det som en enkeltsak rettet kun mot SSI, de kan like gjerne gjøre det til en fellessak, hvor en rekke influencere nevnes med eksempel på hva de har gjort. CBE er jo velkjent for å bruke akkurat samme bedriftsstrategi, og det er flere dere andre sikkert vet om også. Med en slik fellesvinkling, så kunne det med å SSIs nylige rusmisbrukt også blitt satt spørsmålstegn ved, når hun nå er gravid. På samme måte som CBE gikk ut i media og gjorde seg selv, mannen og barna til offer for å skjule mannens, LKEs, stalking, trakassering og hærverk av en uskyldig kvinnes bil. Det har vært og er mange andre influencere som holder på på lignende måte. Det er ikke akseptabelt! Hvorfor bruker du forkortelsen SSI forresten? Bare lurer. 3
Sinccis Skrevet 18. november 2023 #38312 Skrevet 18. november 2023 Aintnofun skrev (2 minutter siden): Hvorfor bruker du forkortelsen SSI forresten? Bare lurer. Forkortelse for Sofie Steen Isachsen 4
J.. Skrevet 18. november 2023 #38313 Skrevet 18. november 2023 Sinccis skrev (4 minutter siden): Forkortelse for Sofie Steen Isachsen SE sin fortkortelse er jo SE. 1
Aintnofun Skrevet 18. november 2023 #38314 Skrevet 18. november 2023 Sinccis skrev (5 minutter siden): Forkortelse for Sofie Steen Isachsen Ok. Glemte at hun het Steen, så ble bare så forvirra 😅
*blueberry* Skrevet 18. november 2023 #38315 Skrevet 18. november 2023 (endret) J.. skrev (44 minutter siden): SE sin fortkortelse er jo SE. Tror de skiller på bedriften og privatpersonen. SSI er privatpersonen og SE er bedriften. Endret 18. november 2023 av *blueberry* 7 3
J.. Skrevet 18. november 2023 #38316 Skrevet 18. november 2023 *blueberry* skrev (5 minutter siden): Tror de skiller på bedriften og privatpersonen. SSI er privatpersonen og SE er bedriften. Ja for all del,men tråden kalles jo "Sophie Elise",ergo SE.
*blueberry* Skrevet 18. november 2023 #38317 Skrevet 18. november 2023 J.. skrev (1 minutt siden): Ja for all del,men tråden kalles jo "Sophie Elise",ergo SE. Ja, og det er fordi det er bedriften som skal kritiseres. Derfor er jeg litt imot denne forhåndsdømmingen om hvordan privatpersonen SSI blir som mor. Vi får vente å se, kanskje hun overrasker. 2
K_mb Skrevet 18. november 2023 #38318 Skrevet 18. november 2023 *blueberry* skrev (15 minutter siden): Ja, og det er fordi det er bedriften som skal kritiseres. Derfor er jeg litt imot denne forhåndsdømmingen om hvordan privatpersonen SSI blir som mor. Vi får vente å se, kanskje hun overrasker. Angående rusavhengigheten og hennes selvpåståtte diagnoser så håper og tror jeg hun blir fulgt opp under graviditeten og etter fødsel. Men jeg må si jeg er skeptisk til hvordan hun allerede nå melker graviditeten og kommende barn. Jeg håper barnet slipper å bli brettet ut i all offentlighet etter fødsel, men jeg har mine tvil. Se på Camilla og Julie Lorentzen som var fast bestemt på å ikke eksponere barnet, men barnet blir brukt til å lage innhold hver eneste dag, og som skrevet før, det er ikke kun å vise ansikt som er eksponering og pengekilde. Barn blir brukt som en pengekilde hver gang det blir lagt ut noe som omhandler de. Synes kvinneguiden er bemerkelsesverdig stille angående dette paret, da andre influencere kritiseres for nøyaktig den samme eksponering som de bedriver. 4 9
J.. Skrevet 18. november 2023 #38319 Skrevet 18. november 2023 K_mb skrev (2 minutter siden): Se på Camilla og Julie Lorentzen som var fast bestemt på å ikke eksponere barnet, men barnet blir brukt til å lage innhold hver eneste dag, og som skrevet før, det er ikke kun å vise ansikt som er eksponering og pengekilde. Barn blir brukt som en pengekilde hver gang det blir lagt ut noe som omhandler de. Synes kvinneguiden er bemerkelsesverdig stille angående dette paret, da andre influencere kritiseres for nøyaktig den samme eksponering som de bedriver. Altså.. disse to har jo fler ting de burde ta tak i,før de fikk barn også. Feks at de "må" snakke engelsk seg i mellom 24/7 selv om begge har norsk som morsmål,pga Julies "traumer fra fortiden"..? Enig i at de burde hatt en egen tråd,for de er helt ekstreme,på alle plan. 5
*blueberry* Skrevet 18. november 2023 #38320 Skrevet 18. november 2023 K_mb skrev (1 minutt siden): Angående rusavhengigheten og hennes selvpåståtte diagnoser så håper og tror jeg hun blir fulgt opp under graviditeten og etter fødsel. Men jeg må si jeg er skeptisk til hvordan hun allerede nå melker graviditeten og kommende barn. Jeg håper barnet slipper å bli brettet ut i all offentlighet etter fødsel, men jeg har mine tvil. Se på Camilla og Julie Lorentzen som var fast bestemt på å ikke eksponere barnet, men barnet blir brukt til å lage innhold hver eneste dag, og som skrevet før, det er ikke kun å vise ansikt som er eksponering og pengekilde. Barn blir brukt som en pengekilde hver gang det blir lagt ut noe som omhandler de. Synes kvinneguiden er bemerkelsesverdig stille angående dette paret, da andre influencere kritiseres for nøyaktig den samme eksponering som de bedriver. Jeg er enig ang Camilla og Julie, skikkelig skuffet over de på den måten. Har ikke vært inne i den tråden på en stund, men vet Jodel er mer engasjerte i dette paret. Akkurat når det gjelder barnet har nok Sofie mer negativ erfaring med media og sitt publikum og er kanskje derfor mer sannsynlig til å skjerme han/ henne. Graviditeten melkes, men det gjør jo alle andre gravide influencere (små eller store) også, både norske og utenlandske. Det er ikke nødvendigvis slik at det bli slik etter fødsel. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå