Gjest Hesten88 Skrevet 11. februar 2021 #21881 Skrevet 11. februar 2021 Uatskillelig skrev (12 minutter siden): Hvor har jeg mobbet, rettferdiggjort mobbing eller invitert til mobbing? Jeg tar sterk avstand til mobbing, og jeg er opptatt av å diskutere sak og ikke person. Jeg har ingenting imot SE som menneske, men jeg mener at en del av det hun gjør er kritikkverdig. Det er ikke mobbing å poengtere at hun fremmer et svært usunt kroppsfokus og bruker seksualisert reklame rettet mot mindreårige. Nå ja, du fyrer jo opp i at man skal kunne skrive/si/mene hva som helst basert på at dette mennesket er en person som er offentlig og tjener godt. Det er da absolutt en katalysator for folket her inne som ønsker denne personen alt annet enn vel.
Khadira Skrevet 11. februar 2021 #21882 Skrevet 11. februar 2021 Hesten88 skrev (46 minutter siden): Hudfletting og mobbing er aldri okay eller mulig å rettferdiggjøre uansett hvilken form det kommer i. Skal dere hundse henne for å være en ung og innimellom usikker voksen-person? Dere kjenner henne personlig og påberoper dere retten til å vite bedre hva en person med et annet utgangspunkt og med andre erfaringer i livet som fører til det ene eller det andre egentlig føler eller har av begrunnelser på sin egen reise, enn et menneske dere aldri har møtt en gang? Det er jo egentlig ganske stusselig...samtidig kan man fint dra paraleller til heksebålene som foregikk i dette ganske land fra 1500-1800-tallet.... Når slutter folk å se på en person som et medmenneske? Hvor går grensene? Og når ble det ulovlig å være seg selv eller å utlevere seg selv? Ser dere ikke selv hva dere holder på med? Lik henne eller la være, men dere blir jo ikke mer fornuftige eller mer verdt enn henne som mennesker av å kaste et annet menneske under bussen...? Først og fremst, kan du vise konkrete eksempler på "hudfletting og mobbing" som har foregått i tråden her? Du er ikke den første som sier at det er vært mobbing her (snakker nå fra og med jeg har vært med i debatten her, av naturlige årsaker kan ikke jeg svare for hva som eventuelt har vært skrevet her tidligere) - men dersom du hadde kunnet fremvise konkrete beviser på det, ja - da hadde du faktisk vært den første til det. Jeg har aldri møtt Sophie Elise, men jeg har fulgt henne på sosiale medier siden hun var 17 år gammel. Vi er omtrent like gamle. Selvfølgelig lever vi totalt forskjellige liv, og jeg vet like lite om hvordan det er å være kjendis, som hun vet hvordan det er å jobbe 07-15 hver dag. Vi har ulike erfaringer. Likevel synes jeg det er ganske drøyt at du sammenligner dette med "heksebålene som foregikk i dette ganske land fra 1500-1800-tallet". For ikke å snakke om, så er det en ganske dårlig sammenlignelse. De som ble brent på bål var uskyldige, Sophie Elise er ikke en uskyldig part her. Det er for lett å si at foreldrene må passe på hva ungene eksponeres for. Selvfølgelig har foreldre rett til, og ansvar for, å passe på barna sine. Hvor lett tror du det er å passe på samtlige instagramkontoer som følges? Eller hvilke serier ungene ser på? For det som tidligere var bloggere, det er influencere som når ut til hver eneste kanal. Som en person treffende sa tidligere i tråden her; Sophie Elise har praktisk talt klippekort på programmer hos TV2. Hun har også, igjen noe som har blitt påpekt her opptil flere ganger, blitt kåret til en av de mektigste kvinnene i Norge. Skal hun med den enorme påvirkningskraften hun har, ikke måtte svare for måten hun holder på? Virkelig? 39
Frøyamor Skrevet 11. februar 2021 #21883 Skrevet 11. februar 2021 Hesten88 skrev (50 minutter siden): Jeg sitter litt på sidelinja her og er ikke engasjert i hverken bloggere eller i «kjendiser», men jeg er engasjert i mennesker og helheten i samfunnet... Hvorfor er det så mange som bryr seg om hva en annen person sier eller gjør eller viser, offentlig eller ei? Jeg spør helt ærlig av ren nysgjerrighet. Alternerer det deres liv personlig om E.S gjør eller sier det ene eller det andre? Om E.S er ettertraktet for menn, vakker, byr på seg selv eller ikke?? Mange drar frem påvirkning og tenåringers sårbarheter som argumenter for å mobbe et annet menneske....det fremstår noe merkelig spør du meg...og ikke minst dobbeltmoralsk. VI som foreldre er ansvarlige for våre barn og unge. Ikke en eller annen «influencer». Trenger dere å skylde på en offentlig person for at dere selv ikke har stor nok influens eller deltakelse i deres egne barns liv? For å ikke selv være tilgjengelige nok for samtale om de viktige tingene i livet med deres egne barn? Eller hva er greia? Ok; E.S fremstiller tidvis et glansbilde av seg selv og har tatt en del valg i fht egen kropp og samtidig delt en del meninger som kan fremstå som i noe konflikt og ambivalent med hverandre...men hva så?😂🙈🤗 Hudfletting og mobbing er aldri okay eller mulig å rettferdiggjøre uansett hvilken form det kommer i. Skal dere hundse henne for å være en ung og innimellom usikker voksen-person? Dere kjenner henne personlig og påberoper dere retten til å vite bedre hva en person med et annet utgangspunkt og med andre erfaringer i livet som fører til det ene eller det andre egentlig føler eller har av begrunnelser på sin egen reise, enn et menneske dere aldri har møtt en gang? Det er jo egentlig ganske stusselig...samtidig kan man fint dra paraleller til heksebålene som foregikk i dette ganske land fra 1500-1800-tallet.... Når slutter folk å se på en person som et medmenneske? Hvor går grensene? Og når ble det ulovlig å være seg selv eller å utlevere seg selv? Ser dere ikke selv hva dere holder på med? Lik henne eller la være, men dere blir jo ikke mer fornuftige eller mer verdt enn henne som mennesker av å kaste et annet menneske under bussen...?👌🏻 AMEN 🙏🏼 Skjønner ikke greia med voksne mennesker som genuint bryr seg om disse blogg folka. Jeg tror det er for deres egne liv er så utrolig kjedlige de bare må henge seg opp i andres (u)virkelige liv. Trist at samfunnet er komt dit hen. 3
Khadira Skrevet 11. februar 2021 #21884 Skrevet 11. februar 2021 Frøyamor skrev (Akkurat nå): AMEN 🙏🏼 Skjønner ikke greia med voksne mennesker som genuint bryr seg om disse blogg folka. Men jaggu sitter du og svarer i denne tråden selv. 26
Gjest Hesten88 Skrevet 11. februar 2021 #21885 Skrevet 11. februar 2021 Lin11 skrev (4 minutter siden): Jeg skal bruke min menneskerett til å la dine ytringer passere, og heller rapportere. Det må du bare gjør. Det er jo ikke jeg som begynner med personangrep her. Det er det du som gjør.
Citha Skrevet 11. februar 2021 #21886 Skrevet 11. februar 2021 1 minutt siden, Hesten88 said: Nå ja, du fyrer jo opp i at man skal kunne skrive/si/mene hva som helst basert på at dette mennesket er en person som er offentlig og tjener godt. Det er da absolutt en katalysator for folket her inne som ønsker denne personen alt annet enn vel. Hvem i alle dager er det du snakker om her? Og kan du vise til denne mobbingen du mener foregår her inne? 20
Gjest Lin11 Skrevet 11. februar 2021 #21887 Skrevet 11. februar 2021 Hesten88 skrev (Akkurat nå): Det må du bare gjør. Det er jo ikke jeg som begynner med personangrep her. Det er det du som gjør. Selvinnsikten er på plass skjønner jeg 😂
Gjest Hesten88 Skrevet 11. februar 2021 #21888 Skrevet 11. februar 2021 Lin11 skrev (Akkurat nå): Selvinnsikten er på plass skjønner jeg 😂 Og personangrepet fortsetter.
Jaymie Skrevet 11. februar 2021 #21889 Skrevet 11. februar 2021 Hesten88 skrev (2 minutter siden): Nå ja, du fyrer jo opp i at man skal kunne skrive/si/mene hva som helst basert på at dette mennesket er en person som er offentlig og tjener godt. Det er da absolutt en katalysator for folket her inne som ønsker denne personen alt annet enn vel. Man må kunne kritisere hvordan en bedrift markedsfører seg selv om det bare er én ansatt uten at det er mobbing. Sophie Elise er et image som representerer ASet. Sofie Steen Isachsen kjenner jeg ikke og er heller ikke temaet. Markedsføring direkte mot unge mennesker og spesielt mindreårige har særegne regler i norsk lovverk og bedriften jobber ofte over og på kanten av disse grensene. Alt som diskuteres her er temaer Sophie Elise AS selv har bragt på banen. 19
Gjest Lin11 Skrevet 11. februar 2021 #21890 Skrevet 11. februar 2021 Karpe skrev (1 time siden): Reagerte (på flere hehe) men spesielt en setning fra screenshotsene noen la ut her av storyen hennes. "dette vet jeg fordi jeg brukte over ti år av livet mitt å være deprimert, inn og ut av akutt-psykiatrisk avdeling..." Tenkte er det noe galt med hukommelsen min her, så fant frem med et enkelt søk (som hun selv også bør gjøre iblant, hvertfall når kilden er henne selv 🤪) Ble innlagt eller ikke eller? Eller innlagt etter 2018..? Konfronterte henne tidligere den gangen hun svarte i et kommentarfelt eller spørsmålrunde at målet hennes i livet var å bli tvangsinnlagt. Hun nektet jo selvfølgelig for å ha uttalt dette den gangen. Jeg påpekte til henne at det ikke skal være et mål i livet å bli tvangsinnlagt og at hun ikke bør se dette opp mot (igjen) "en kul greie". Målet til oss alle i livet er å holde oss friske både psykisk og fysisk- men dog like viktig at hjelpeapparatet er der for de som trenger det.. ikke nødvendigvis for den bloggeren som bare har den hensikt at det er "goals" og "kult" å bli innlagt, fordi dette gjør selvet mer spennende og banebrytende. Men igjen, dette nektet hun for å noen gang ha skrevet. https://sophieelise.blogg.no/de-modigste-av-oss-alle.html "Alvorlig psykisk syk har jeg vært, og på det verste måtte jeg selv trygle om å ikke bli tvangsinnlagt og det slapp jeg heldigvis, selv om jeg flere ganger har tenkt at jeg bare burde gjort det. Jeg var alt for redd for karrieren min til å tørre å være hun som var tvangsinnlagt. Gjett hva? Ingen vil gi sponsa samarbeid til noen som er psykisk syk, uansett hvor proff man er. Det har ødelagt så forbanna mye for min egen psyke at jeg har tenkt på hva alle andre vil si".. Så dette med akutt innleggelsene var bare løgn? Hvorfor er jeg ikke overrasket.
Zebrina Skrevet 11. februar 2021 #21891 Skrevet 11. februar 2021 Hesten88 skrev (1 minutt siden): Ja, våre barn blir utsatt for mye i fht internett, men det er der vi må være hands-on og realitetsorientere dem. Jeg skjønner hva du sier, og kan se bekymringen, jeg har døtre selv. Men jeg snakker masse med dem og bruker mye tid sammen med dem. Vi snakker om det meste og de vet at det ikke er dagligdags eller normalt å operere seg. Den tryggheten har de. Så passer jeg faktisk også på at de ikke sitter og har tilgang på å bli utsatt for å skulle bekymre seg for å være sexy i alt for ung alder. Tror at du og mange andre her inne misforstår hva jeg ønsker å få frem, og det er litt skremmende å lese egentlig. Jeg støtter ikke at man spiller på sex eller at alt skal være sexy ( selvom jeg selv er det ) , men jeg forstår ikke hvorfor dere lar ungene deres sitte å motta all denne informasjonen fra en influencer, for å så hudflette influenceren? Det er jo intet annet enn total ansvarsfraskrivelse? Hvor er dere da? Hvor delaktige er dere selv i barnas liv eller innflytelse? Og hva hjelper det deres barn eller unge å mobbe et annet menneske som dere er uenige i fht livsvalg eller livsførsel?? Det er mange hull i dette enorme fokuset på E.S spør du meg.... og hun i seg selv er definitivt ikke det største problemet. Jeg hudfletter ikke S E altså, så det er ikke noe poeng å dra alle under den samme kammen her. Du er heller ikke den eneste som snakker med ungdommen din; det er relativt vanlig for foreldre å gjøre. Ting er ikke så svart/hvitt at man også «lar» ungdommen sitte å motta all den informasjonen - greia er man vet ikke på forhånd hvilken informasjon som treffer hvem, og når. Leste noe greier fra SE her tidligere i dag, at hun hadde lest en bok som endte opp med å gi hun spiseforstyrrelser i mange år etterpå. Hun opererte seg også fordi hun så på damene i baywatch og ønsket å bli som pamela Andersson - altså, dama har jo blitt farget av inntrykk selv - akkurat som vi alle blir, noe ubevisst til tider, men man vet aldri helt hva som treffer og ikke. Så man kan være så perfekt (og sexy) som foreldre som man bare ønsker - men det betyr ikke at ungdommen ikke går igjennom perioder der de blir usikre i seg selv. Og det ville de gjort helt uavhengig av Sophie Elise, helt sikkert, og jeg heier absolutt på frigjorte kvinner som er trygge i sin egen seksualitet - men hennes fanklubb har jo såvidt fått hår under arma 🥴 12
Gjest Lin11 Skrevet 11. februar 2021 #21892 Skrevet 11. februar 2021 Zebrina skrev (Akkurat nå): Jeg hudfletter ikke S E altså, så det er ikke noe poeng å dra alle under den samme kammen her. Du er heller ikke den eneste som snakker med ungdommen din; det er relativt vanlig for foreldre å gjøre. Ting er ikke så svart/hvitt at man også «lar» ungdommen sitte å motta all den informasjonen - greia er man vet ikke på forhånd hvilken informasjon som treffer hvem, og når. Leste noe greier fra SE her tidligere i dag, at hun hadde lest en bok som endte opp med å gi hun spiseforstyrrelser i mange år etterpå. Hun opererte seg også fordi hun så på damene i baywatch og ønsket å bli som pamela Andersson - altså, dama har jo blitt farget av inntrykk selv - akkurat som vi alle blir, noe ubevisst til tider, men man vet aldri helt hva som treffer og ikke. Så man kan være så perfekt (og sexy) som foreldre som man bare ønsker - men det betyr ikke at ungdommen ikke går igjennom perioder der de blir usikre i seg selv. Og det ville de gjort helt uavhengig av Sophie Elise, helt sikkert, og jeg heier absolutt på frigjorte kvinner som er trygge i sin egen seksualitet - men hennes fanklubb har jo såvidt fått hår under arma 🥴 Så hun har hatt spiseforstyrrelsene også? Hva mangler på lista over diagnoser nå egentlig?
Khadira Skrevet 11. februar 2021 #21893 Skrevet 11. februar 2021 Venter på bevis for at det har forekommet mobbing i tråden her, jeg. 18
J.. Skrevet 11. februar 2021 #21894 Skrevet 11. februar 2021 Zebrina skrev (5 minutter siden): Jeg hudfletter ikke S E altså, så det er ikke noe poeng å dra alle under den samme kammen her. Du er heller ikke den eneste som snakker med ungdommen din; det er relativt vanlig for foreldre å gjøre. Ting er ikke så svart/hvitt at man også «lar» ungdommen sitte å motta all den informasjonen - greia er man vet ikke på forhånd hvilken informasjon som treffer hvem, og når. Leste noe greier fra SE her tidligere i dag, at hun hadde lest en bok som endte opp med å gi hun spiseforstyrrelser i mange år etterpå. Hun opererte seg også fordi hun så på damene i baywatch og ønsket å bli som pamela Andersson - altså, dama har jo blitt farget av inntrykk selv - akkurat som vi alle blir, noe ubevisst til tider, men man vet aldri helt hva som treffer og ikke. Så man kan være så perfekt (og sexy) som foreldre som man bare ønsker - men det betyr ikke at ungdommen ikke går igjennom perioder der de blir usikre i seg selv. Og det ville de gjort helt uavhengig av Sophie Elise, helt sikkert, og jeg heier absolutt på frigjorte kvinner som er trygge i sin egen seksualitet - men hennes fanklubb har jo såvidt fått hår under arma 🥴 Boka hun sikter til,ble gitt ut når SE var 19 år og allerede godt i gang med operasjoner.. Så den blir tynn gitt. 10
Pjusken81 Skrevet 11. februar 2021 #21895 Skrevet 11. februar 2021 https://www.dagbladet.no/meninger/lever-av-a-vaere-forbilde/73398668 8
Zebrina Skrevet 11. februar 2021 #21896 Skrevet 11. februar 2021 J.. skrev (6 minutter siden): Boka hun sikter til,ble gitt ut når SE var 19 år og allerede godt i gang med operasjoner.. Så den blir tynn gitt. Faktisk. Jeg satt igjen med et ganske annet inntrykk - ettersom dette var noe hun hadde slitt med i mange år. Men offerrollen lenge leve. 9
J.. Skrevet 11. februar 2021 #21897 Skrevet 11. februar 2021 Zebrina skrev (1 minutt siden): Faktisk. Jeg satt igjen med et ganske annet inntrykk - ettersom dette var noe hun hadde slitt med i mange år. Men offerrollen lenge leve. Jepp. 3
Gjest Lin11 Skrevet 11. februar 2021 #21898 Skrevet 11. februar 2021 Med all den nye/gamle informasjonen som har kommet frem i tråden nå. Hvordan kan denne bedriften bare fortsette i samme modus? Dette er ille. Bedriften selger falske historier for å nå ut til unge og lettpåvirkelige folk. Psykisk sykdom, overgrep og diagnoser i fleng. Nå er det sex og kropp for å selge varer, og bedriften sitter med all kontroll i sitt ekkokammer. Bekymringsfull utvikling.
J.. Skrevet 11. februar 2021 #21899 Skrevet 11. februar 2021 Lin11 skrev (1 minutt siden): Med all den nye/gamle informasjonen som har kommet frem i tråden nå. Hvordan kan denne bedriften bare fortsette i samme modus? Dette er ille. Bedriften selger falske historier for å nå ut til unge og lettpåvirkelige folk. Psykisk sykdom, overgrep og diagnoser i fleng. Nå er det sex og kropp for å selge varer, og bedriften sitter med all kontroll i sitt ekkokammer. Bekymringsfull utvikling. Fordi ingen (media) gidder å skrive om det. 8
Khadira Skrevet 11. februar 2021 #21900 Skrevet 11. februar 2021 Lin11 skrev (Akkurat nå): Med all den nye/gamle informasjonen som har kommet frem i tråden nå. Hvordan kan denne bedriften bare fortsette i samme modus? Dette er ille. Bedriften selger falske historier for å nå ut til unge og lettpåvirkelige folk. Psykisk sykdom, overgrep og diagnoser i fleng. Nå er det sex og kropp for å selge varer, og bedriften sitter med all kontroll i sitt ekkokammer. Bekymringsfull utvikling. Det som jeg tror er problematisk i mange av de sakene som har omhandlet influensere i sosiale medier, er at de har muligheten til å la kommunikasjonen kun være enveis. F.eks ved at de gjør profilene sine på Instagram private, skrur av kommentarfelt og kan vinkle ting akkurat slik de vil. Det er en begrensning av ytringsfriheten som jeg synes er især problematisk når det dreier seg om enmannsforetak (om man skal kategorisere Sophie Elise som det) som har enorm påvirkning. I mitt stille sinn tenker jeg at det er vel lovgivning mot å reklamere for barn. Nå har ikke jeg tall på hvor mange av Sophie Elise sinere følgere som er mindreårige, men jeg synes de må beskyttes mot skadelig påvirkning. Usikker på hvordan det skal la seg gjennomføre i praksis, men noe må gjøres. Den saken er klar. (Tenker jeg, da.) Så håper vel på en eller annen måte at hun - beklager, jeg må ikke trampe på noen tær her nå, vil ikke bli kategorisert som mobber - firmaet, må innse at de bør endre virksomheten sin. 17
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå