Gå til innhold

Bør sexkjøp legaliseres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det straffes ved annonsering av sexsalg (det er ikke lovlig), men ikke å ta betalt for sex. 

- Det er forbudt gjennom offentlig kunngjøring å tilby, formidle eller etterspørre prostitusjon. Dette kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

Anonymkode: 7a2b3...117

Og den prostituerte straffes ved at hun mister boligen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det betyr at menn slutter å begripe seg på mindreårige, så er det samme for meg. 

Anonymkode: 28c7e...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Roci skrev:

Hvis man skal tro på alle forkjemperne for legalisering av sexkjøp her inne, så bestemmer jo alle prostituerte selv hvem de vil selge kroppen sin til,  og kan velge blant de "beste" kundene. Hvilket vil si at legalisering av sexkjøp ikke er noen som helst garanti for å unngå ufrivillig sølibat, f.eks. hvis den prostituerte ikke synes at kunden er bra nok. 

Lovene mot prostitusjon rundt omkring i dag gjør det jo nettopp vanskeligere å velge blant kunder og å beskytte seg mot overgrep fra kunder. Det gjør det ofte umulig å for eksempel opprette kooperativer der flere prostituerte jobber sammen under samme tak og med beskyttelse og hjelp hvis de skulle trenge det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roci skrev:

Det du skriver underbygger også min påstand om at "prostitusjonsforkjemperne" her inne som mener at alle prostituerte i Norge  kun tar seg betalt for sex fra kunder de uansett kunne tenke seg å hatt sex med, (uten betaling)tar feil. Det er jo ikke slik det er.

Hva er poenget med slike idiotiske stråmannargumenter?

Når det er sagt, forbud mot kjøp eller salg av sex gjør det vanskeligere for prostituerte å sile ut kunder. Det gjør at de må utsette seg for større risiko enn hvis de hadde hatt et lovverk som lot dem sile kunder og velge i større grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de som argumenterer for forbud mot prostitusjon i det hele tatt har snakket med prostituerte om hva de synes om dette.

Jeg har en ganske nær venninne som er tidligere prostituert, og hun er krystallklar. Hun kjenner også mange som driver med prostitusjon i dag, eller som gjorde det tidligere. De er stort sett også krystallklare. Lovverket gjør det bare vanskeligere og farligere å være prostituert. Dette har jeg snakket med venninnen min og flere av hennes venninner om personlig.

Hva med dere andre? Dere gir antakelig faen i hva de prostituerte selv mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jabx skrev:

Jeg lurer på om de som argumenterer for forbud mot prostitusjon i det hele tatt har snakket med prostituerte om hva de synes om dette.

Jeg har en ganske nær venninne som er tidligere prostituert, og hun er krystallklar. Hun kjenner også mange som driver med prostitusjon i dag, eller som gjorde det tidligere. De er stort sett også krystallklare. Lovverket gjør det bare vanskeligere og farligere å være prostituert. Dette har jeg snakket med venninnen min og flere av hennes venninner om personlig.

Hva med dere andre? Dere gir antakelig faen i hva de prostituerte selv mener.

Har sett en dokumentar om de som jobber i det yrke, mange forteller at de overbeviser seg selv om at de er okay med yrke. Etter noen år begynner de å endre mening og føler egentlig at det ikke var så greit likevel, og mange får psykiske problemer i etterkant. Så jeg vet ikke. Høres ut som du bare hører det du vil høre.

Anonymkode: 28c7e...cae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, jabx skrev:

Hvis forbud hadde vært av hensyn til den prostituerte så hadde det ikke vært noe forbud, for forbud gjør bare hverdagen verre for de prostituerte.

Om noen vokser opp til å ville bli stripper eller prostituert er da helt uinteressant. Det er da neppe noen som vokser opp til å ville sitte i kassa på Rema, men mange jobber da der likevel.

Tror du bør være forsiktig med hvilke sammenligninger du foretar deg å nevne. Å jobbe på Rema og å selge kroppen sin er to vidt forskjellige livsstiler som er absurd å sette i samme setning. Å si at prostitusjon, bordell og seksuelle virksomheter er krenkende og diskriminerende i forhold til likestillingsloven er faktisk helt riktig, og jeg anbefaler deg å ta en nærmere kikk på dette for å oppdatere deg litt på hva som er uskikkelig "jobb" og hva som er "kjedelig jobb". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sett en dokumentar om de som jobber i det yrke, mange forteller at de overbeviser seg selv om at de er okay med yrke. Etter noen år begynner de å endre mening og føler egentlig at det ikke var så greit likevel, og mange får psykiske problemer i etterkant. Så jeg vet ikke. Høres ut som du bare hører det du vil høre.

Anonymkode: 28c7e...cae

Nå snakker jeg om de som nå engang ender opp som prostituerte, og hvordan de opplever dette. Det vil alltid finnes prostituerte, så spørsmålet blir hvordan de har det. Men dere gir jo en lang faen i det så dere får moralisere over dette.

Bare så det er sagt, venninnen min beskriver ingen dans på roser som prostituert. Men det var verre enn det hadde vært uten sexkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, UKJENTbruker skrev:

Tror du bør være forsiktig med hvilke sammenligninger du foretar deg å nevne. Å jobbe på Rema og å selge kroppen sin er to vidt forskjellige livsstiler som er absurd å sette i samme setning. Å si at prostitusjon, bordell og seksuelle virksomheter er krenkende og diskriminerende i forhold til likestillingsloven er faktisk helt riktig, og jeg anbefaler deg å ta en nærmere kikk på dette for å oppdatere deg litt på hva som er uskikkelig "jobb" og hva som er "kjedelig jobb". 

Jeg sammenligner ikke jobb på Rema med prostitusjon. Jeg påpeker at det ikke er noe argument at "ingen vokser opp til å ville bli...".

Likestillingsloven?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Jeg sammenligner ikke jobb på Rema med prostitusjon. Jeg påpeker at det ikke er noe argument at "ingen vokser opp til å ville bli...".

Likestillingsloven?!

Synes argumentet vektlegger mye fornuftig, som at prostitusjon aldri er et alternativ før alle andre alternativ er avkrysset. Da tror jeg jobb på Rema virker mer "trygt" enn jobb som prostituert. Politikerne har et ansvar for å skape stabilitet i arbeidslivet og forhindre at flere ender opp med å måtte foreta seg en blowjob for å skaffe penger. Synes også å høre at noen snakket om bachelor i prostitusjon, noe som i hvert fall virker helt banalt. Det er INGEN som ønsker på noen måte å bli prostituert. Og det er heller INGEN som velger det fremfor noe annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jabx skrev:

Nå snakker jeg om de som nå engang ender opp som prostituerte, og hvordan de opplever dette. Det vil alltid finnes prostituerte, så spørsmålet blir hvordan de har det. Men dere gir jo en lang faen i det så dere får moralisere over dette.

Bare så det er sagt, venninnen min beskriver ingen dans på roser som prostituert. Men det var verre enn det hadde vært uten sexkjøpsloven.

Så hvordan skal man beskytte de mot seriemordere eller folk med dårlige baktanker da? De vet jo ikke hva slags kunder de kan potsensiellt få. Det er et farlig yrke for disse kvinnene.

Anonymkode: 28c7e...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jabx said:

Så hva er det "sosiale ansvaret" i en lovgivning som bare gjør det vanskelig for de prostituerte.

Er det beviselig det eneste den gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jabx skrev:

Lovene mot prostitusjon rundt omkring i dag gjør det jo nettopp vanskeligere å velge blant kunder og å beskytte seg mot overgrep fra kunder. Det gjør det ofte umulig å for eksempel opprette kooperativer der flere prostituerte jobber sammen under samme tak og med beskyttelse og hjelp hvis de skulle trenge det.

Jeg har ikke sagt at jeg er imot legalisering av sexkjøp. Jeg sier bare at

1) Det er ikke den store, enhetlige løsningen på ufrivillig sølibat

2) I motsetning til hva enkelte her inne ser ut til å tro, så er det ikke slik at alle prodtituerte i Norge kan "velge og vrake" blant kunder, eller bare selger sex til kunder de er tiltrukket av.

Ellers er jeg helt enig i at helsen og sikkerheten til prostituerte må ivaretas, og det er åpenbart at dagens sexkjøpslov ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, jabx skrev:

Hva er poenget med slike idiotiske stråmannargumenter?

Når det er sagt, forbud mot kjøp eller salg av sex gjør det vanskeligere for prostituerte å sile ut kunder. Det gjør at de må utsette seg for større risiko enn hvis de hadde hatt et lovverk som lot dem sile kunder og velge i større grad.

Stråmannsargumenter? Jeg gjengir jo vitterlig bare en relativt vanlig argumentasjon som jeg har sett gjentatte ganger i tråder om prostitusjon her inne, og min mening om den typen argumenter.

Jeg har heller  ikke sagt en eneste gang i denne tråden at jeg er i mot at nåværende sexkjøpslov oppheves. Jeg synes bare at det er temmelig naivt å innbille seg at majoriteten av prostituerte selger kroppen sin for noe annet enn pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 5.8.2019 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Ja, men regulert slik at det er 100% frivillig. Det bør også opprettes studie/fagskole. Det er mange i samfunnet som ikke kan etablere forhold, eller seksuelle relasjoner.

Anonymkode: f5328...228

Studie for å bli prostituert..   nå har jeg lest det også. Jammen trengs en utdannelse for alt i disse helsprø dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, UKJENTbruker skrev:

Synes argumentet vektlegger mye fornuftig, som at prostitusjon aldri er et alternativ før alle andre alternativ er avkrysset. Da tror jeg jobb på Rema virker mer "trygt" enn jobb som prostituert. Politikerne har et ansvar for å skape stabilitet i arbeidslivet og forhindre at flere ender opp med å måtte foreta seg en blowjob for å skaffe penger. Synes også å høre at noen snakket om bachelor i prostitusjon, noe som i hvert fall virker helt banalt. Det er INGEN som ønsker på noen måte å bli prostituert. Og det er heller INGEN som velger det fremfor noe annet. 

Jeg vil anbefale deg å ikke uttale deg på vegne av andre. Har du snakke med prostituerte selv? Har du lest forskningsprosjekter om prostituerte?

Og stabilitet i arbeidslivet sier du? Og du mener at det er "stabilitet" at man risikerer å miste hjemmet sitt hvis politiet får snusen i at man driver med prostitusjon? Fantastisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvordan skal man beskytte de mot seriemordere eller folk med dårlige baktanker da? De vet jo ikke hva slags kunder de kan potsensiellt få. Det er et farlig yrke for disse kvinnene.

Anonymkode: 28c7e...cae

Hvordan skal man beskytte hvem som helst mot seriemordere eller folk med dårlige baktanker?

Det er farligere for disse kvinnene med lover som hindrer dem fra å beskytte seg selv, for eksempel ved å leie bolig hos noen som gir dem beskyttelse mot eventuelle kunder med dårlige baktanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MuffinStud skrev:

Er det beviselig det eneste den gjør?

Hva annet gjør den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jabx skrev:

Nei, det stemmer. Kunden på XXL vet ikke i hvor stor grad XXL har misbrukt den ansatte.

Den ansatte på bakrommet blir neppe voldtatt på bakrommet og tvunget til å ha sex med et titalls kunder daglig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Roci skrev:

Jeg har ikke sagt at jeg er imot legalisering av sexkjøp. Jeg sier bare at

1) Det er ikke den store, enhetlige løsningen på ufrivillig sølibat

2) I motsetning til hva enkelte her inne ser ut til å tro, så er det ikke slik at alle prodtituerte i Norge kan "velge og vrake" blant kunder, eller bare selger sex til kunder de er tiltrukket av.

Ellers er jeg helt enig i at helsen og sikkerheten til prostituerte må ivaretas, og det er åpenbart at dagens sexkjøpslov ikke gjør det.

Da er vi egentlig enige på mange måter.

Prostituerte hindres jo faktisk i å "screene" kunder med sexkjøpsloven og lovverket i mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...