Gå til innhold

Bør sexkjøp legaliseres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, jabx skrev:

I Norge straffes salg hardt selv om det i teorien er lovlig

Det straffes ved annonsering av sexsalg (det er ikke lovlig), men ikke å ta betalt for sex. 

- Det er forbudt gjennom offentlig kunngjøring å tilby, formidle eller etterspørre prostitusjon. Dette kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

Anonymkode: 7a2b3...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker said:

For å beskytte offeret.

I tilfelle den som kjøper sex skulle være voldelig. Den som selger sex skal da ikke bli straffet.

Ellers hadde ingen som solgte sex sagt i fra om mishandling til politiet. 

Anonymkode: 7a2b3...117

For noe tull. Hvorfor da skal ikke alle kriminelle handlinger blitt ikke lov for å "beskytte offeret" i tilfellen at de krangler og en av dem blir voldelige? 

Anonymkode: a0d7c...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 10.01, AnonymBruker skrev:

Hva synes du? Bør dette bli lovlig? Mange menn lider i sølibat, har du empati med dem?

Anonymkode: 7cf9e...fe6

Hvis man skal tro på alle forkjemperne for legalisering av sexkjøp her inne, så bestemmer jo alle prostituerte selv hvem de vil selge kroppen sin til,  og kan velge blant de "beste" kundene. Hvilket vil si at legalisering av sexkjøp ikke er noen som helst garanti for å unngå ufrivillig sølibat, f.eks. hvis den prostituerte ikke synes at kunden er bra nok. 

Endret av Roci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Hvorfor da skal ikke alle kriminelle handlinger blitt ikke lov for å "beskytte offeret" i tilfellen at de krangler og en av dem blir voldelige? 

 

Kanskje du burde lese litt...

"When you make it illegal to sell sex, as most countries do, you create an entire class of people who cannot go to the police if they are the victims of crime. A sex worker who is robbed or beaten or attacked can’t report the crime, because there’s a very real possibility of being arrested if they do.

Anonymkode: 7a2b3...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg. 

Men mange drar ikke på jobb fordi de liker det men fordi de trenger pengene.

og det med at menn ligger like mye rundt er feil. En gruppe menn ligger mye rundt. De fleste menn må være i forhold for å få regelmessig sex. 

Jeg testet ut dette og lagde meg en tinder profil med jentenavn. Fikk mange matcher uten bilde og «kjente» flere av guttene som tok kontakt. Sex for jenter er så lett at de ikke evner å forstå hvorfor mange menn har fordommer mot billige jenter. Selv om jenter er desidert verst på å dømme andre jenter. 

Gutter knuller som regel en jente som er billig for da får de seg noe å får en annen utstråling og «selvtillit» som gjør at flere jenter er interessert. 

Kanskje den største forskjellen på kjønnene. 

Anonymkode: 86335...086

Det er mange jobber som er kjedelige, ensformige eller slitsomme. Men du kan ikke sammenligne det å ha en vanlig "drittjobb" fordi man trenger pengene og å selge kroppen sin fordi man trenger pengene. Det er veldig få som (ihvertfall i utgangspunktet) har et så kynisk forhold til sex at det å stille kroppens åpninger til disposisjon for andres lyster, uten å få egen nytelse av det, gang på gang, dag etter dag, år etter år, føles likt som å utføre en hvilken som helst annen jobb. 

Nei, dw fleste prostituerte har ikke et par faste kunder de selv har valgt, og de tjener ikke flusst med penger. Og dw nyter ikke sex med kunden. 

Sex er et behov de fleste har. Men all sex er ikke av det gode. Sex skal være nytelse. Det gjør noe med deg om du flere ganger daglig skal ha ulystbetont sex, med mennesker du kanskje ikke engang liker. 

Og jo, menn ligger også rundt. Det er også en gruppe kvinner som ligger rundt, ikke kvinner generelt. At det generelt er lettere for kvinner å få tilfeldig sex, betyr ikke at flere kvinner gjør det. Det betyr at det er flere menn enn kvinner som er ute etter tilfeldig sex. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2019 den 11.30, Aragorn ll Elessar skrev:

Nei det er ingen menneskerett å ha sex.

Det er ingen menneskerett å skrive på KG. Så la oss forby det...

Anonymkode: 85a16...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Roci skrev:

Hvis man skal tro på alle forkjemperne for legalisering av sexkjøp her inne, så bestemmer jo alle prostituerte selv hvem de vil selge kroppen sin til,  og kan velge blant de "beste" kundene. Hvilket vil si at legalisering av sexkjøp ikke er noen som helst garanti for å unngå ufrivillig sølibat, f.eks. hvis den prostituerte ikke synes at kunden er bra nok. 

Det finnes nok ikke mange yrker hvor man kan velge kundene sine gitt. Men å kunne velge å bortvise en kunde av en eller annen grunn det kan mange. Det er en vesentlig forskjell mellom de to.

Anonymkode: 85a16...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble ferdige med den diskusjonen for mange år siden.

Anonymkode: f8cf6...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for å trygge situasjonen til sexarbeiderne. Det er lite gunstig å marginalisere dem på en slik måte som nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes nok ikke mange yrker hvor man kan velge kundene sine gitt. Men å kunne velge å bortvise en kunde av en eller annen grunn det kan mange. Det er en vesentlig forskjell mellom de to.

Anonymkode: 85a16...ebc

Jeg er enig med deg, jeg viser bare til hva mange av "prostitusjonsforkjemperne" her inne ser ut til å tro/mene. Jeg skjønner at (noen) mennesker som kjøper sex kan ha behov for å innbille seg at den prostituerte liker dem/er prostituert fordi hun elsker sex, men i realiteten ville nok ikke en prostituert valgt å ha sex med disse menneskene uten betaling.

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Roci skrev:

Jeg er enig med deg, jeg viser bare til hva mange av "prostitusjonsforkjemperne" her inne ser ut til å tro/mene. Jeg skjønner at (noen) mennesker som kjøper sex kan ha behov for å innbille seg at den prostituerte liker dem/er prostituert fordi hun elsker sex, men i realiteten ville nok ikke en prostituert valgt å ha sex med disse menneskene uten betaling.

Det er da sannt for så og si alle yrker... Tror du kiropraktoren ville ha drevet å knadd og knekt på en haug med mennesker hver dag hvis h*n ikke hadde fått betalt for det?

Og det du forvirrer med her er at det er mange prostituerte som nekter å ta imot f.eks. ikke vestlige innvandrere, folk under en hviss alder (under 30 år f.eks), folk med dårlig hygiene, osv. Dette er som jeg skrev tideligere ikke det samme som å velge sine kunder, men heller å forebeholde seg retten til å bortvise uønskede kunder. Kundene er fremdeles de som velger den prostituerte, ikke omvendt.

Anonymkode: 85a16...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da sannt for så og si alle yrker... Tror du kiropraktoren ville ha drevet å knadd og knekt på en haug med mennesker hver dag hvis h*n ikke hadde fått betalt for det?

Og det du forvirrer med her er at det er mange prostituerte som nekter å ta imot f.eks. ikke vestlige innvandrere, folk under en hviss alder (under 30 år f.eks), folk med dårlig hygiene, osv. Dette er som jeg skrev tideligere ikke det samme som å velge sine kunder, men heller å forebeholde seg retten til å bortvise uønskede kunder. Kundene er fremdeles de som velger den prostituerte, ikke omvendt.

Anonymkode: 85a16...ebc

Som jeg forsøker å si, så er ikke dette mine meninger. Når det er sagt, så synes jo ikke jeg personlig at man kan sammenlikne en kiropraktor med en prostituert. Prostitusjon kan - etter min mening - ikke sammenliknes med noen som helst andre yrker. Folk har jo faktisk sex frivillig hele tiden, uten å verken betale eller ta betalt, for sin egen ( og forhåpentligvis partnerens) nytelses skyld. Jeg tror ikke at det er like vanlig å drive å kna på folk fordi man får så stort utbytte av det.....Men det var en digresjon.

Ellers forklarer du jo dette på en mye bedre måte enn meg, det at prostituerte kan velge å bortvise kunder. Men igjen - jeg viser til at en del "prostitusjonsforkjempere" her inne synes å tro/mene at den prostituerte selv velger sine kunder, noe du ganske riktig påpeker at de i prinsippet ikke gjør. Poenget mitt er uansett at legalisering av sexkjøp ikke  vil være løsningen på uønsket sølibat, noe som ser ut til å være TS' hovedgrunn for å ønske legalisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Roci skrev:

Poenget mitt er uansett at legalisering av sexkjøp ikke  vil være løsningen på uønsket sølibat, noe som ser ut til å være TS' hovedgrunn for å ønske legalisering.

Jo det vil det jo være (så lenge man har råd til å betale for det). Det er langt fra alle prostituerte som har slike krav, og har man dårlig hygiene så er det vel bare å vaske seg før man går til en prostituert så er det problemet løst.

Det jeg har sett av annonser med krav så har det gått på at de ikke vil ha kunder med dårlig hygiene, som er ruset, under en hviss alder, mørkhudede, krever andre tjenester enn de tillbyr, pruter på priser, ol. Jeg har aldri sett noe slike krav når det gjelder kroppstype, utseende, eller personelighet som at man er skjenert, ol. Så det er ingen hindring for at ufrivillig sølibate skal få kjøpe tjenesten. I noen land er det til og med prostituerte som har spesialisert seg på nettopp den kundegruppen. Enten det er pga fysiske handicap, sosiale problemer som asberger, eller fysisk utseende som er problemet.

Anonymkode: 85a16...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo det vil det jo være (så lenge man har råd til å betale for det). Det er langt fra alle prostituerte som har slike krav, og har man dårlig hygiene så er det vel bare å vaske seg før man går til en prostituert så er det problemet løst.

Det jeg har sett av annonser med krav så har det gått på at de ikke vil ha kunder med dårlig hygiene, som er ruset, under en hviss alder, mørkhudede, krever andre tjenester enn de tillbyr, pruter på priser, ol. Jeg har aldri sett noe slike krav når det gjelder kroppstype, utseende, eller personelighet som at man er skjenert, ol. Så det er ingen hindring for at ufrivillig sølibate skal få kjøpe tjenesten. I noen land er det til og med prostituerte som har spesialisert seg på nettopp den kundegruppen. Enten det er pga fysiske handicap, sosiale problemer som asberger, eller fysisk utseende som er problemet.

Anonymkode: 85a16...ebc

Det vil nok fortsatt være noen som ikke får tilgang på disse "tjenestene"' pga økonomi eller geografisk plassering, så noen vil falle utenfor uansett. Jeg er heller ikke sikker på om at alle i ufrivillig sølibat ville være komfortable med å kjøpe sex. Legalisering ville nok løse problemet for noen, men slett ikke alle. 

Det du skriver underbygger også min påstand om at "prostitusjonsforkjemperne" her inne som mener at alle prostituerte i Norge  kun tar seg betalt for sex fra kunder de uansett kunne tenke seg å hatt sex med, (uten betaling)tar feil. Det er jo ikke slik det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Roci skrev:

Det du skriver underbygger også min påstand om at "prostitusjonsforkjemperne" her inne som mener at alle prostituerte i Norge  kun tar seg betalt for sex fra kunder de uansett kunne tenke seg å hatt sex med, (uten betaling)tar feil. Det er jo ikke slik det er.

Hvem er det som påstår det? Som jeg har skrevet tidligere: Det gjelder jo for alle yrker. Hadde du ikke fått betalt for det å ville du ikke gjort jobben (ihvertfall ikke så ofte som en fulltids jobb innebærer).

Anonymkode: 85a16...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2019 at 10:01 AM, AnonymBruker said:

Hva synes du? Bør dette bli lovlig? Mange menn lider i sølibat, har du empati med dem?

Anonymkode: 7cf9e...fe6

De mennene som savner sex, kan jo selge kroppen sin til andre menn som savner sex. Da får de også betalt for det!

Anonymkode: f8cf6...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, UKJENTbruker skrev:

Kommentarene på forumet gjør meg ikke annet enn provosert. For meg virker det som at de fleste forsøker å tegne et nyansert bilde av et diskriminerende, katastrofal og absurd idé. Det ligger et forbud i prostitusjon og seksuelle virksomheter i dag av hensyn til kvinnen, for at samfunnet ikke skal bevege seg mot til å bli et liberalisert kjøttstykket. Og det setter jeg svært stor pris på. (Bare fordi man har ytringsfrihet betyr det ikke at man kan si det man vil). Det er grenser for hvilke virksomheter staten skal tillate, noe jeg er ivrig tilhenger av, rett og slett fordi bransjen ikke er av frivillig interesse foruten tilfeller der alle andre alternativ er strøket. Ingen vokser opp til å ville bli stripper, prostitutert eller selge sex til kåte menn. Tanken slår når det ikke finnes noe annen inntektskilde og ofte også av rasjonalitet, og det er et problem som heller bør stå som første prioritet for staten fremfor om det skal bli lov å selge kroppen sin.

Hvis forbud hadde vært av hensyn til den prostituerte så hadde det ikke vært noe forbud, for forbud gjør bare hverdagen verre for de prostituerte.

Om noen vokser opp til å ville bli stripper eller prostituert er da helt uinteressant. Det er da neppe noen som vokser opp til å ville sitte i kassa på Rema, men mange jobber da der likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, MuffinStud skrev:

Nei. Prøv igjen.

Så hva er det "sosiale ansvaret" i en lovgivning som bare gjør det vanskelig for de prostituerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Thyra skrev:

Kunden kan uansett ikke vite om graden av utnyttelse. 

Nei, det stemmer. Kunden på XXL vet ikke i hvor stor grad XXL har misbrukt den ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å beskytte offeret.

I tilfelle den som kjøper sex skulle være voldelig. Den som selger sex skal da ikke bli straffet.

Ellers hadde ingen som solgte sex sagt i fra om mishandling til politiet. 

Anonymkode: 7a2b3...117

Men dagens lovgivning beskytter ikke offeret. Tvert imot opplever prostituerte at de ikke tør å oppsøke politiet hvis det skjer noe, for da ender de for eksempel bare opp med at de blir kastet ut av hjemmet sitt og utleier straffet for hallikvirksomhet.

Sexkjøpsloven er en ondskapsfull, menneskefiendtlig lov som kun er der for å markere noe, og ikke for å hjelpe noen. Det handler om å fyre opp under et hat mot prostituerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...