Gå til innhold

Bør sexkjøp legaliseres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, jabx skrev:

Hvor ligger det etiske i å gjøre det vanskeligere og farligere for de som driver med prostitusjon?

Hvor ligger det etiske i å hindre noen fra å ha sex på egne premisser?

Det er mange yrker som ikke er ideelle. Flere yrker er kun for spesielt interesserte og egnede. Flere yrker er livsfarlige eller helseskadelige.

Å tillate prostitusjon sier at vi tar prostituertes situasjon på alvor, og at vi lar folk ha sex på egne premisser.

Jeg henviser til siste setning i innlegget ditt : "Å tillate prostitusjon sier at vi tar prostituertes situasjon på alvor, og at vi lar folk ha sex på egne premisser". Vi stopper der.

Jeg vet ikke om du og jeg er enig i at samfunnet forøvrig utvikles etter hvilke handlingsplaner man har og hvilke ambisjoner man har for å gjennomføre disse, men det er avgjørende at staten kun finansierer og støtter det som er av akseptabel forstand. Eksempelvis støtter staten nå Human Right Service, som er en omstridt innvandringsfiendtlig organisasjon som ikke hører hjemme i flerkulturelle Norge. Dette er noe vi per dags dato ikke tar avstand fra, noe som er beklagelig og direkte absurd tatt i betraktning hvilken idioti organisasjonen er bygd av. Derfor vil det å tillate prostitusjon aldri være veien til et samfunn uten prostitusjon - nettopp fordi å tillate bærer med seg en antakelse om at man støtter, betror og tillater at slike verdier får fortsette. Det skal aldri være et alternativ å selge kroppen sin for å fjerne økonomiske byrder - hver dag må vi kjempe for at de som blir tvunget blir hørt, at de settes inn i et trygt arbeidsliv og at de kan fø sine unger uten psykiske og fysiske belastning slik det er i dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, SA00 skrev:

Derfor vil det å tillate prostitusjon aldri være veien til et samfunn uten prostitusjon - nettopp fordi å tillate bærer med seg en antakelse om at man støtter, betror og tillater at slike verdier får fortsette.

Jeg liker ikke prostitusjon, men jeg vil heller ha prostitusjon i samfunnet enn å leve i en formynderstat. Du skjønner vel selv at i et fritt samfunn med frie markedskrefter vil prostitusjon aldri forhindres?

Hvordan skal du gjøre det da? Den eneste du kan forhindre i å selge sex er deg selv, ingen andre mennesker rår du over. Ikke sant det er trist å erkjenne hvor maktesløs du egentlig er? Og denne kapitalressursen kvinner har og som kvinner tjener penger på, - kan aldri forhindres eller stoppes.

Når kvinner først har lært seg at de kan få fordeler av sex, så vil de aldri gi fra seg den fordelen, hvorfor skulle de det?

Er du en sånn straffelysten formynder som vil ha sterk motstand mot prostitusjon i stedet for å løse det virkelige problemet, - som er ulike fordeling av velstand her på jorda? Stemmer det? At du fokuserer på prostitusjon i stedet for fordelingen av kapital? 

Hvorfor gjør du det? Er det enklere å vise avsky mot horekunder enn å tenke på fattige kvinners rettigheter og tilgang på inntekt? Er det derfor du vil nekte fattige kvinner å komme ut av uføret sitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Thyra skrev:

De fleste av dem gjør det i mangel på bedre alternativer. Hvis alle hadde bedre alternativer ville det vel vært en tragedie for horekundene... 

Ja det er nok rimelig vanskelig å finne et selvstendig arbeid uten noe utdannelse eller kompetanse krav, uten behov for investeringer i utstyr og lokaler, og med meget fleksible arbeidstider som betaler over 2000 kr netto i timen....

7 timer siden, Thyra skrev:

Selvsagt er det et problem at hun er rusavhengig og derfor ser seg nødt til å selge kroppen sin. Det er også et problem at enkelte menn utnytter hennes situasjon for å få sex. Hadde hun ikke vært rusavhengig, så hadde hun antagelig ikke hatt behov for å selge kroppen sin. På samme måte som at hadde det ikke funnes fattigdom, ville mange av de prostituerte ikke hatt behov for å selge kroppen sin. 

Selvsagt er det bedre å gjøre noe med de sosiale problemene som fører mange ut i prostitusjon enn å forby kjøp av sex. Men dersom man fikk bukt med de sosiale problemene som er skyld i det meste av prostitusjonen, ville jo det vært fryktelig leit for de "stakkars" horekundene.... 

Så blir det bedre for henne at hun ikke kan selge sex, og da fortsetter å leve i fattigdom, eller må finansiere rusavhengigheten med svindel og innbrudd, narkotikasalg eller andre ulovlige lukrative inntektskilder?

Og by the way dette du kommer med her kalles for "en stråmann" og et "vikarierende argument"

7 timer siden, Thyra skrev:

Dette er ikke sammenlignbart. Personlig skulle jeg nok ha taklet å skjære i lik eller på annen måte jobbe med død0e mennesker. Har man dette som yrke, er det kun et yrke. At jeg blir "tvunget" til å skjære i lik i arbeidstiden fordi jeg trenger pengene, gjør ikje at jeg får problem på fritiden fordi jeg pga jobben ikke får noen glede av å skhære i lik lenger. For dette er ikke noe man gjør på fritiden

Og hva med å drepe mennesker? Kunne du ha gjort det som arbeid? Slik som flere soldater gjør, f.eks skarpskyttere.

Og for å komme tilbake til et av dine ofte brukte "argumenter", skal NAV tvinge folk som ikke er i arbeid til å drepe mennesker? For skarpskytter i forsvaret er jo et lovlig arbeid tross alt...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Null respekt eller empati for "stakkars menn som ikke får tømt seg"(😂🤣) men om alle menn fritt kunne kjøpe seg sex, hadde kanskje resten av oss kvinner sluppet unna trakassering, voldtekter og sexpress, i så fall så verdt det...!!

Anonymkode: de744...0db

Da hadde dere nok "sluppet unna" det meste av privilegier dere i dag nyter som følge av deres totale makt over sex også... Hvis menn hadde kunne fått det enkelt å billig på andre måter enn å måtte smiske for kvinner.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener alle som er for salg av sex selv skal ha praksis som prostituert minst 1 år slik at de forstår hva de er for.

Så hvis de trives som prostituerte bør de også fortsette med det minst 2 år da det er viktig å ha prostituerte som trives og ikke bare er prostituert fordi de trenger narkotika eller tvinges.

Anonymkode: 88d5e...ebc

Jada, og alle som vil ha et fungerende kloakksystem skal jobbe som kloakkarbeider i minst 2 år....

Anonymkode: 85a16...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jabx skrev:

Riktig, men voksne bør få gjøre med andres kropp det de får tillatelse til. For eksempel, hvis en mann gir kjæresten sin lov til å ta tissen hans i munnen så må hun få lov til å gjøre det med kroppen hans. For det har han latt henne gjøre.

Eller mener du at en person ikke skal få bestemme hva andre får gjøre med kroppen deres heller?

Fy faen for en kjip person du er. Du mener helt oppriktig at det er greit å seksuelt utnytte trafficking ofre som må gi alle pengene til bakmenn?

Menn...fy faen blir så kvalm noen ganger... og trist over kvinnesynet dere har. Er vi kvinner virkelig så verdiløse i deres øyne?

Anonymkode: e7e47...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er nok rimelig vanskelig å finne et selvstendig arbeid uten noe utdannelse eller kompetanse krav, uten behov for investeringer i utstyr og lokaler, og med meget fleksible arbeidstider som betaler over 2000 kr netto i timen....

Så blir det bedre for henne at hun ikke kan selge sex, og da fortsetter å leve i fattigdom, eller må finansiere rusavhengigheten med svindel og innbrudd, narkotikasalg eller andre ulovlige lukrative inntektskilder?

Og by the way dette du kommer med her kalles for "en stråmann" og et "vikarierende argument"

Og hva med å drepe mennesker? Kunne du ha gjort det som arbeid? Slik som flere soldater gjør, f.eks skarpskyttere.

Og for å komme tilbake til et av dine ofte brukte "argumenter", skal NAV tvinge folk som ikke er i arbeid til å drepe mennesker? For skarpskytter i forsvaret er jo et lovlig arbeid tross alt...

Da hadde dere nok "sluppet unna" det meste av privilegier dere i dag nyter som følge av deres totale makt over sex også... Hvis menn hadde kunne fått det enkelt å billig på andre måter enn å måtte smiske for kvinner.

Jada, og alle som vil ha et fungerende kloakksystem skal jobbe som kloakkarbeider i minst 2 år....

Anonymkode: 85a16...ebc

Dere får det jo enkelt og billig. Og kvinner har ikke makt på noen områder.

Anonymkode: e7e47...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er nok rimelig vanskelig å finne et selvstendig arbeid uten noe utdannelse eller kompetanse krav, uten behov for investeringer i utstyr og lokaler, og med meget fleksible arbeidstider som betaler over 2000 kr netto i timen....

Så blir det bedre for henne at hun ikke kan selge sex, og da fortsetter å leve i fattigdom, eller må finansiere rusavhengigheten med svindel og innbrudd, narkotikasalg eller andre ulovlige lukrative inntektskilder?

Og by the way dette du kommer med her kalles for "en stråmann" og et "vikarierende argument"

Og hva med å drepe mennesker? Kunne du ha gjort det som arbeid? Slik som flere soldater gjør, f.eks skarpskyttere.

Og for å komme tilbake til et av dine ofte brukte "argumenter", skal NAV tvinge folk som ikke er i arbeid til å drepe mennesker? For skarpskytter i forsvaret er jo et lovlig arbeid tross alt...

Da hadde dere nok "sluppet unna" det meste av privilegier dere i dag nyter som følge av deres totale makt over sex også... Hvis menn hadde kunne fått det enkelt å billig på andre måter enn å måtte smiske for kvinner.

Jada, og alle som vil ha et fungerende kloakksystem skal jobbe som kloakkarbeider i minst 2 år....

Anonymkode: 85a16...ebc

Alle prostituerte tjener ikje mye penger. 

Jeg har ikke nektet noen å selge sex. 

Nei, jeg kunne ikke drept noen for penger. Av alle samnenligninger du har kommet med, er denne av de bedre. Dwr finnes mange khedelige, ensformige og kjipe jobber. Men vanlige jobber kan ikke sammenlignes med å måtte selge kroppen sin. Både det å måtte drepe i tjeneste og det å stille kroposåoningene til disposisjon for penger til livets opphold vil kunne være svært ødeleggende for psyken. Og i en ideell verden trengte ingen å ga slije yrker. 

At menn må opoføre seg noenlunde for at noen skal ha lyst til å ha sex med dem, betyr ikke at kvinner har total makt over sex. Menn som kun ser kvinner som noe de bruker til sex og ikke respekterer henne eller setter pris på henne som person, er det virkelig ikke synd på om de må leve uten sex. Heldigvis er det også mange menn som ser på kvinner som individer, venner, livsledsagere og med egenverdi. Ikke kun sexobjekter. Og alle menn ser ikke på den eneste grunnen til å være hyggelig mot en kvinne at de ønsker å få sex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, jabx said:

Den listen der er bare søppel. Ta f.eks. punkt 1. Forbud her gjør at prostituerte for eksempel ikke kan slå seg sammen med andre, eller ansette noen for å beskytte dem.

Listen er faktisk helt jævlig og ondskapsfull og menneskefiendtlig, da den argumenterer for å frata prostituerte enhver mulighet til å organisere og beskytte seg.

Hvis du mener at hensyn som hvorvidt det beviselig øker trafficking er "bare søppel" og at din karakteristikk er en rimelig oppsummering på det å ivareta slike hensyn, så har du plassert deg rimelig langt nede på menneskeligfiendtlighets skalaen. Og stiller jo sterk tvil om motivasjonen din for å kjempe for legalisering er så altruistisk som du prøver å fremstille den.

Prøv igjen. Les lista. Og i det minste anerkjenn at legalisering kan innebære betydelig samfunnsmessig kostnad og menneskeskjebner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, jabx skrev:

Forstår du hvordan noen kan ha et så distansert kropp til liv og helse at de klarer å jobbe med å skjære opp og undersøke lik hver dag da?

Hva med begravelsesagenter som kan måtte "spa opp" rester etter en som har blåst hodet av seg?

At du ikke liker noe betyr ikke at ingen andre vil kunne takle det (eller til og med like det eller finne det interessant).

Egoismen din bør du legge bort, rett og slett.

Jeg synes ikke det er sammenliknbart - vi snakker om distanse til egen kropp kontra distanse til andres kropp. Det fines ingen argumenter som kan få meg til å mene at det å selge kroppen sin for at andre skal få gjøre intime ting med den, kan sammenliknes med vanlige yrker. Men det er jo bare min mening, andre får mene hva de vil.

Hvis det er egoisme å ikke like noe/forstå noe - den vinklingen på egoisme var forresten ny for meg - så er jeg vel egoist, da. Jeg tar ikke det så tungt.  Jeg for min del synes jo det er egoistisk å utnytte andres kropp(såpninger) for din egen nytelses skyld er egoistisk,  selv om det skjer mot betaling - men som sagt, vi har ulike meninger og det må være greit. 

Selv om jeg selvsagt ikke får gjort noe for å forhindre kjøp av sex, så behøver jeg ikke å synes at det er greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Roci skrev:

Jeg synes ikke det er sammenliknbart - vi snakker om distanse til egen kropp kontra distanse til andres kropp. Det fines ingen argumenter som kan få meg til å mene at det å selge kroppen sin for at andre skal få gjøre intime ting med den, kan sammenliknes med vanlige yrker. Men det er jo bare min mening, andre får mene hva de vil.

Hvis det er egoisme å ikke like noe/forstå noe - den vinklingen på egoisme var forresten ny for meg - så er jeg vel egoist, da. Jeg tar ikke det så tungt.  Jeg for min del synes jo det er egoistisk å utnytte andres kropp(såpninger) for din egen nytelses skyld er egoistisk,  selv om det skjer mot betaling - men som sagt, vi har ulike meninger og det må være greit. 

Selv om jeg selvsagt ikke får gjort noe for å forhindre kjøp av sex, så behøver jeg ikke å synes at det er greit. 

For meg så virker du mer som en formynder enn som en egoist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, om det kunne bli underlagt et system der menneskesmugling, halliker etc kunne bli eliminert.  Men det er nok ikke mulig i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stina234 skrev:

Kanskje, om det kunne bli underlagt et system der menneskesmugling, halliker etc kunne bli eliminert.  Men det er nok ikke mulig i praksis.

Problemet med menneskesmugling er vel først fremst på grunn av landegrenser og visumlover eller hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, waco skrev:

For meg så virker du mer som en formynder enn som en egoist.

Fordi jeg har såpass bestemte meninger om  dette? Skulle jeg faktisk vært en formynder, måtte jeg nesten hatt en slags makt eller myndighet til å bestemme og utøve myndighet - og det har jeg jo ikke. 

Det er fortsatt bare meninger, og jeg har forsøkt å underbygge hvorfor jeg mener som jeg gjør, men jeg ser jo at det ikke går helt inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, waco skrev:

Problemet med menneskesmugling er vel først fremst på grunn av landegrenser og visumlover eller hva tenker du?

Det jeg tenker på er jenter som blir lurt av bakmenn til lukrative jobber i utlandet og havner i klørne på slike.  Eller historiene om unge jenter som blir dopet ned og transportert ut av landet de kommer fra.  Desverre er dette noe som er ganske omfattende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, waco skrev:

Jeg liker ikke prostitusjon, men jeg vil heller ha prostitusjon i samfunnet enn å leve i en formynderstat. Du skjønner vel selv at i et fritt samfunn med frie markedskrefter vil prostitusjon aldri forhindres?

Hvordan skal du gjøre det da? Den eneste du kan forhindre i å selge sex er deg selv, ingen andre mennesker rår du over. Ikke sant det er trist å erkjenne hvor maktesløs du egentlig er? Og denne kapitalressursen kvinner har og som kvinner tjener penger på, - kan aldri forhindres eller stoppes.

Når kvinner først har lært seg at de kan få fordeler av sex, så vil de aldri gi fra seg den fordelen, hvorfor skulle de det?

 Er du en sånn straffelysten formynder som vil ha sterk motstand mot prostitusjon i stedet for å løse det virkelige problemet, - som er ulike fordeling av velstand her på jorda? Stemmer det? At du fokuserer på prostitusjon i stedet for fordelingen av kapital? 

Hvorfor gjør du det? Er det enklere å vise avsky mot horekunder enn å tenke på fattige kvinners rettigheter og tilgang på inntekt? Er det derfor du vil nekte fattige kvinner å komme ut av uføret sitt?

Det er leit å se at du betrakter prostituert virksomhet som en form for fordel for dem det går utover. Virkeligheten er nemlig ikke tilnærmet den du uttrykker i ditt innlegg, dessverre. Salg av sex er aldri et idéelt "yrke" fordi kundene ikke alltid er utvalgt av selgeren selv. (Og bare for å understreke det før det kommer en tåpelig kommentar vedrørende dette: Ingen yrker kan man velge sine kunder, men å måtte ha sex med en forringet partner kan ikke sammenlignes med å kutte hår til en uønsket kunde, ). Jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg på vegne av alle som er involvert i denne bransjen, men de færreste opplever at det dessverre er fordelaktig å selge kroppen sin. De har bare ingen andre måter å tjene disse pengene på. 

Når jeg protesterer mot å forby sexkjøpsloven, så er det ikke fordi jeg ønsker å involvere meg i friheten til mennesker og hva de ønsker å gjøre. Tvert om. Jeg tror at denne loven bidrar til å svekke disse virksomhetene og forhindre at slike verdier gror i lys av aktive sexkjøpere og sexselgere. Friheten til mennesker må bli satt i fokus, og med dette omgrepet følger også rettigheter, krav på et trygt liv og en idéell bosituasjon med. Derfor mener jeg at fokuset skal bli lagt på å gi flere alternativer til de som faller i hullet fremfor å la denne industrien gro i takt med håpløsheten i samfunnet som kommer som følge av disse sporene.

Fordeling av velstand kommer også med. Det er de som ikke har en inntekt eller en trygg bolig som oppsøker denne industrien og som lar seg følge disse sporene i ren frustrasjon. Når det fortsatt eksisterer slike forbrytelser, så må det bli satt lys på det. Hva kan vi gjøre for å fordele disse ressursene bedre? Hvordan kan vi hjelpe de menneskene som ikke har noe annet alternativ? Jeg er mer opptatt av disse spørsmålene enn å tillate industrien som henholdsvis bygger på de verdiene vi ikke står for i landet.

Som jeg aldri håper vi noen gang vil stå for heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...