Gå til innhold

XXL ute i storm. Andre tidligere ansatte her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest LaptopPute
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke man skal boikotte XXL. Tenk på de som jobber der og kanskje mister jobben sin på grunn av det? 

Det er bedre å engasjere seg og sende eposter til ledelsen samt stille dem kritiske spørsmål på sosiale medier. Det er mye mer effektivt. Hører man et rykte om dårlige forhold? Still dem et spørsmål om det på SoMe. I full offentlighet. Hvis de lyver da og blir tatt på det senere så blir det nok en stygg sak for dem. 

Og husk skjermdump av spørsmål og eventuelt svarene. Og skriv at man skjermdumper. Da blir det ikke så lett for dem å slette. 

 

 

Anonymkode: e46ae...f46

Men den argumentasjonen så kan man likesågreit tillate barnearbeid, for hvis man ikke har det hva i ALL VERDEN skal de gjøre da? 

 

I tillegg, ansatte har her blitt truet med å få sparken hvis de fagorganiserer seg. Det er dypt ulovlig. Med en slik fryktkultur tror du noen føler seg trygge nok til å gjøre noe så offentlig? 

Endret av LaptopPute
staving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.8.2019 den 22.50, AnonymBruker skrev:

Slik foregår det hos G Sport!

Dette er vel ikke ett fnugg bedre enn hos for eksempel XXL

Anonymkode: 81efc...f07

Det er jo litt forskjell da. Det som skjer hos g-sport er rett og slett pga vi som forbrukere. Har sett folk bli helt fra seg når de får beskjed om at skoene i hylla er de siste som er, for da må de jo kjøpe de som har en flekk på seg e.l.  Kan jo da tro hvordan det blir om det er ting som faktisk er brukt noen ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, jabx said:

Dette er ikke bra, men det handler i det minste ikke om systematisk mishandling av ansatte som XXL driver med.

Og taper de ikke mye penger på å destruere varer på den måten?

De tror kanskje de ville tapt mer penger på at folk kunne kjøpe noe, returnere det, og så kjøpe det igjen på billigsalg. Jeg kan garantere at noen ville gjort det.

Anonymkode: f36f6...a93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LaptopPute skrev:

Tenker uansett at det er noe dere heller bør dele på DM, siden når det først er en drittbedrift så er det veldig lett for dem å bryte alle etiske grenser og komme til de ulike varehusene for å gjøre det enda verre. 

Ja, det er opp til hver enkel. 

Anonymkode: 13beb...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LaptopPute skrev:

Men den argumentasjonen så kan man likesågreit tillate barnearbeid, for hvis man ikke har det hva i ALL VERDEN skal de gjøre da? 

 

 

Latterlig sammenligning. Barnearbeid er ulovlig og uønsket i store deler av verden. Av en god grunn. 

Anonymkode: e46ae...f46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LaptopPute skrev:

 

I tillegg, ansatte har her blitt truet med å få sparken hvis de fagorganiserer seg. Det er dypt ulovlig. Med en slik fryktkultur tror du noen føler seg trygge nok til å gjøre noe så offentlig? 

I hvilken lov står det at det er ulovlig å si opp folk som organiserer seg? 

 

Dessuten mener jeg ikke at de ansatte skal ta dette opp offentlig. Det må vi som kunder gjøre. 

Anonymkode: e46ae...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, LaptopPute skrev:

Men den argumentasjonen så kan man likesågreit tillate barnearbeid, for hvis man ikke har det hva i ALL VERDEN skal de gjøre da? 

 

I tillegg, ansatte har her blitt truet med å få sparken hvis de fagorganiserer seg. Det er dypt ulovlig. Med en slik fryktkultur tror du noen føler seg trygge nok til å gjøre noe så offentlig? 

Det dem truet med var at hvis vi ansatte fikk høyere lønn, ved at bedriften ble organisert, så måtte de ta bort ansattrabatten og si opp folk fordi de ikke hadde råd til å ha så mange ansatte på jobb. Og at hvis de ansatte skulle få stillingen sin på papiret så måtte de ta i fra andre sine stillinger og blabla. Jeg har vært organisert hele tiden, men kan godt forstå at unge ikke setter seg inn i realiteten rundt dette med organisering osv, og at de ikke giddet å ta opp kampen når de holdt på med studie og ikke så en fremtid der.

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anki skrev:

Det er jo litt forskjell da. Det som skjer hos g-sport er rett og slett pga vi som forbrukere. Har sett folk bli helt fra seg når de får beskjed om at skoene i hylla er de siste som er, for da må de jo kjøpe de som har en flekk på seg e.l.  Kan jo da tro hvordan det blir om det er ting som faktisk er brukt noen ganger!

Ja, det er jo vi forbrukere som velger å bruke ordningen.

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilken lov står det at det er ulovlig å si opp folk som organiserer seg? 

 

Dessuten mener jeg ikke at de ansatte skal ta dette opp offentlig. Det må vi som kunder gjøre. 

Anonymkode: e46ae...f46

Det gjelder full organisasjonsfrihet i Norge, sikret gjennom menneskerettighetene.

det betyr at du kan si opp en som er organisert men ikke på grund av at den ansatte er organisert.

litt kjapp enkel googling vil faktisk gi deg rettsavgjørelser som sier det ikke er lov å diskriminere folk som er organisert. 

Firmaer er faktisk dømt for dette tidligere .

arbeidsmiljøloven § 13-1 verner mot diskriminering som følge av fagforeningsmedlemskap i alle fasene av et ansettelsesforhold.

 

edit: noen ekstra paragrafer om du vil lese litt

Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 11

arbeidsmiljøloven § 13-4 sier at det ikke er lov å spørre om organisering i forbindelse med ansetting.

Arbeidsgiver kan ikke kreve at arbeidstaker er medlem av en bestemt fagforening eller forblir uorganisert. Problemstillingen har vært tema i Høyesterett ved flere anledninger. Det kan for eksempel vises til Rt. 2001 side 248 som blant annet gjaldt tilbud om ansettelse på betingelse av at arbeidstakerne ikke organiserte seg.

Endret av Slarti
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2019 den 13.49, jabx skrev:

Hva? En bedrift som mishandler sine ansatte? Har du hørt på maken...

Det finnes faktisk mange bedrifter i Norge, som pisker og mishandler sine ansatte. Jeg er en av dem som ble utsatt. 

Men jeg skal bli sterk av det, jeg skal ikke godta sjefer som ikke sitte i den stolen!

 

Anonymkode: d25fc...071

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Slarti skrev:

Det gjelder full organisasjonsfrihet i Norge, sikret gjennom menneskerettighetene.

det betyr at du kan si opp en som er organisert men ikke på grund av at den ansatte er organisert.

litt kjapp enkel googling vil faktisk gi deg rettsavgjørelser som sier det ikke er lov å diskriminere folk som er organisert. 

Firmaer er faktisk dømt for dette tidligere .

arbeidsmiljøloven § 13-1 verner mot diskriminering som følge av fagforeningsmedlemskap i alle fasene av et ansettelsesforhold.

Men dypt ulovlig er det ikke. En oppsigelse basert på at vedkommende organiserer seg vil bli kjent ugyldig. Selskapet vil ikke bli bøtelagt og ingen må i fengsel. Vesentlig forskjell der. 

Anonymkode: e46ae...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2019 den 16.52, Guile skrev:

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ansatte finner seg i sånt piss. Hvis sjefen min hadde bedt meg ta armhevinger hadde jeg bare ledd av han. De måtte gjerne prøvd å si meg opp på det grunnlaget, det hadde blitt bråk det.. 

Det er jo bare å drite i å følge sånne idiotiske "ordre". 

hvis ansatte sier i fra, så er det som blir ansett som bråkete, vanskelige, håpløse, og får det på sin kappe, og mister potensiell referanse. Dessuten er ansatte avhengig av inntekt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men dypt ulovlig er det ikke. En oppsigelse basert på at vedkommende organiserer seg vil bli kjent ugyldig. Selskapet vil ikke bli bøtelagt og ingen må i fengsel. Vesentlig forskjell der. 

Anonymkode: e46ae...f46

Firmaer har så sent som i år blitt dømt til å betale millionerstatning pga diskriminering av organiserte.

bare søke litt om sund laksepakkeri.

man snakker store pengesummer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dypt ulovlig er det ikke. En oppsigelse basert på at vedkommende organiserer seg vil bli kjent ugyldig. Selskapet vil ikke bli bøtelagt og ingen må i fengsel. Vesentlig forskjell der. 

Anonymkode: e46ae...f46

Nei, men om en vil si opp en person pga. organisering osv. så finnes det flere måter å skvise ut den ansatte slik at en har grunner f. Eks pga. advarsler som kan bli gitt ut osv, eller at miljøet blir så dårlig at personen velger å si opp selv. Hos XXL kan de la være å gi f.eks vakter om de har problem med noen. 

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2019 den 18.33, jabx skrev:

Nettopp, dette er kapitalisme. Rovdrift på og mishandling av ansatte. Hvis man ikke finner seg i å bli mishandlet, så må man finne seg en annen jobb. Og da er det bare de svakeste og mest desperate som må bli igjen og må finne seg i å bli mishandlet.

Kapitalister spytter på svake og fattige, og misbruker dem på det groveste.

Det du beskriver er ikke kapitalisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobbet der under studiene for 10 år siden. Det vil si: i 3 mnd, før jeg sluttet og begynte et annet sted. Ufattelig useriøs avdelingsleder der jeg jobbet, som hengte ut alt og alle på møter (dvs både ansatte og konkurrenter). 

Var med på samling på «leirstedet», hvor vi testet produkter og hadde kurs. Alle gikk på tærne og var nervøse for hva ledelsen hadde funnet på av «teambuilding». Virket som greia var å drite de ansatte mest mulig ut.

Dere som sier det er frivillig å jobbe der: Javisst er det frivillig. Men som nyinnflyttet ung voksen i en større by hvor man ikke har nettverk, så tar man den deltidsjobben man får. Jeg er sjeleglad for at jeg fikk noe annet raskt, og dermed kunne slutte raskt. Ingen av de jeg var på «team» med jobbet der 6 mnd senere. Ikke avdelingslederen heller for den saks skyld.

Anonymkode: 7b8f4...16a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

¨

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alternativet er at butikker som behandler de ansatte ordentlig går konk og de ansatte der minster jobben. Det er allerede en haug med sportsbutikker som er nedlagt pga. XXL.

Anonymkode: f36f6...a93

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og når de har blitt nedlagt har XXL-butikken feiret med kake.

Anonymkode: f36f6...a93

Men denne typen adferd er ikke *XXL alene om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle er ikke like, men det viktigste er at en ikke skal være redd for å si i fra hvis noe er feil på sin arbeidsplass. Er mann redd og tier, så er det ting som skurrer. 

Hvis personen sier at dette er dens erfaring så bør vi stole på det. På samme måte som vi bør stole på de som sier det motsatte. 

 

Anonymkode: 13beb...486

Selvsagt er det noe som skurrer når ansatte ikke tør å si ifra av frykt for å miste jobben eller bli mobbet eller hva det måtte være.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Latterlig sammenligning. Barnearbeid er ulovlig og uønsket i store deler av verden. Av en god grunn. 

Anonymkode: e46ae...f46

Det er også ulovlig og uønsket å mobbe ansatte, true dem til taushet, behandle dem som dritt, osv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...