Gå til innhold

XXL ute i storm. Andre tidligere ansatte her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke overrasket. Jobbet der selv i 4 år for snart 10 år siden.. Jeg vet godt hvordan de ble ydmyket på selgerkurs, hvordan de presset, fremfor publikum. Alle kursene jeg ble sendt på var ikke slik, det var for å teste varene, men frykten for hvordan kurset ville bli var alltid der da vi dro på grunn av hva andre ansatte opplevde i andre avdelinger, eller som ble gjenfortalt av deltagere på kurser vi var på. 

Jeg hørte minimalt positive ting på kursene, ingen fremsnakk, men klagekor. Klaging på ledelse og hvordan kulturen var på demmes varehus. Jeg kom gang på gang tilbake med dårlig følelse, om at vi ikke var alene på vårt varehus. 

Fagforingen var godt informert om hvordan XXL styrte, men de kunne ikke hjelpe når ansatte ble frarådet og truet om å organisere seg. 

Lønnen var latterlig. Med fagbrev som selger var timelønnen samme som ungdommene hadde etter skoletid. Ingen tillegg, ingen overtid. Måneder med over 150 timer ga heller ikke avspasering fordi ingen kunne steppe inn. Varetellinger ut på nattestid ga kanskje en 100 lapp ekstra.

Timelister som ble satt opp hver 14 dag hvor ingen ansatte utenom selgerleder og noen andre få ansatte med fast stilling sto oppsatt på røde dager, ergo ingen lønn på helligdager.

Jeg jobbet alle disse årene med 10% på papiret med timer på 50-170 timer pr. Måned, og jeg var ikke alene. Flere jobbet 50-100% med 10%-20% på papiret år etter år. Til og med NK kunne ha så lav stilling på papiret selv om den jobbet over 100%. Av så mange ansatte, var bare en liten del ansatt med sine timer på papiret. 

Hvis vi ga beskjed ble vi truet om å si opp i stede og at det var plenti andre som ville ha stillingen.

Ringe inn syk kunne en bare glemme, da måtte en bytte bort vakten eller gi den fra seg. Taushetsplikt var det ingenting som heter og sjefen hadde rekruttert sin egen gjeng med soldater for å ha ting som den ville på sitt gulv. 

Det er så mye jeg kunne skrevet om hva som var feil. Mye har nok endret seg, men at disse tingene som kommer frem nå er ikke overraskende. 

Arbeidsmiljøet, bedriftskulturen, lederstilene.... Ledelsen presser jo varehussjefer og selgerleder til å være dårlige personer. 

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Optimo

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ansatte finner seg i sånt piss. Hvis sjefen min hadde bedt meg ta armhevinger hadde jeg bare ledd av han. De måtte gjerne prøvd å si meg opp på det grunnlaget, det hadde blitt bråk det.. 

Det er jo bare å drite i å følge sånne idiotiske "ordre". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guile skrev:

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ansatte finner seg i sånt piss. Hvis sjefen min hadde bedt meg ta armhevinger hadde jeg bare ledd av han. De måtte gjerne prøvd å si meg opp på det grunnlaget, det hadde blitt bråk det.. 

Det er jo bare å drite i å følge sånne idiotiske "ordre". 

Det er mye unge folk som jobber der. Ikke alle er like tøffe, og alle dager er ikke fæle. Så det går mye opp og ned. Jeg hadde ikke funnet meg i det samme i dag som for 10 år siden.

Det tok meg lang tid før jeg hadde fått nok og dette var første jobben etter læretiden. 

Det var som å komme til himmelen med 100% fast stilling, tillegg, overtid og faglønn med en sjef som bygger deg opp å støtter enn å bryter deg ned. 

Jeg hadde en fin tid sammen med flere av kollegane mine, og jeg lærte meg å bli en god selger. For mange i XXL er denne jobben bare en mellomlanding og de som jobbet etter skoletid fikk nok ikkje kjenne på de samme tingene som oss på dagtid.

De utnytter de svakeste på det fulleste og jeg følte ikke den gang at jeg kunne velge å vrake i jobber, og jeg tenkte at det kunne bli bedre. Lønnen fikk vi beskjed om at alle kunne forhandle seg opp, og etter å ha prøvd 2 ganger så valgte jeg å slutte. 

De betalte ikke ekstra til hvem som helst fikk jeg beskjed om, og iom at de ikke var avhengig av meg så ble lønnen som den var. 

Nå er jeg butikksjef i en annen kjede og ble dette etter 3 år på "gulvet" i butikken. 

Mulig XXL har en strategi for å tyne ut den beste av sine ansatte, men hos meg slukte det alt luften til slutt. 

Så eneste jeg kan ta med videre der i fra er hvilken sjef jeg aldri skal være, hvilket forhold jeg og andre aldri skal jobbe i og hvilken kontrakt mine ansatte skal ha. 

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL svar den første jobben jeg hadde. Vi begynte i August, og jobbet 12-timers dager hver dag i 2-3 uker for å klargjøre varehuset. Kom tidlig på morgenen, og gikk sent på kveld. 

Da butikken åpnet ble jeg nærmest presset til å skulke skolen (var VGS-elev) for å jobbe - noe jeg da gjorde. Fikk ingen opplæring, spesielt i datasystemene. Dette førte til at jeg trengte litt hjelp, til spydige kommentarer fra avdelingsleder. «Kan du ikke dette enda? Herregud...»  også viste hun (rasende raskt) de tyve tastetrykkene på dataen.

Etter hvert fikk alle ekstrahjelpene lite vakter, til tross for forespørsel fra oss. Ble satt opp to dager i mnd o.l. Da vi tok kontakt med daglig leder sa hun at det var nedskjæringer og lite vakter, og at det dessverre ikke var noe. Samtidig ble de andre ansatte satt opp mer, og de ansatte nye. Jeg var venninne med ei som jobbet mer (var ferdig med VGS), og etter hun hadde byttet en vakt til meg en gang, fikk hun beskjed fra daglig leder om at hun ikke fikk lov å bytte med oss ekstravakter (gi oss vakter). 

Antageligvis hadde de ansatt masse unge de kunne lønne lavt mens de bygde butikken, for deretter å skvise de ut. 

Etter hvert, når flere ikke sluttet, bestemte de ting som at man ikke fikk handle med personalrabatt hvis man ikke hadde jobbet siste 14.dager e.l.

ellers var det mye som ikke stemte der... mye dårlig ledelse, baksnakking, straff o.l.

husker en artikkel i avisen noen år senere, hvor de hadde gitt noen norske tenåringer på arbeidsuke penger for arbeidet, men ikke de utenlandske.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Nuttery skrev:

XXL svar den første jobben jeg hadde. Vi begynte i August, og jobbet 12-timers dager hver dag i 2-3 uker for å klargjøre varehuset. Kom tidlig på morgenen, og gikk sent på kveld. 

Da butikken åpnet ble jeg nærmest presset til å skulke skolen (var VGS-elev) for å jobbe - noe jeg da gjorde. Fikk ingen opplæring, spesielt i datasystemene. Dette førte til at jeg trengte litt hjelp, til spydige kommentarer fra avdelingsleder. «Kan du ikke dette enda? Herregud...»  også viste hun (rasende raskt) de tyve tastetrykkene på dataen.

Etter hvert fikk alle ekstrahjelpene lite vakter, til tross for forespørsel fra oss. Ble satt opp to dager i mnd o.l. Da vi tok kontakt med daglig leder sa hun at det var nedskjæringer og lite vakter, og at det dessverre ikke var noe. Samtidig ble de andre ansatte satt opp mer, og de ansatte nye. Jeg var venninne med ei som jobbet mer (var ferdig med VGS), og etter hun hadde byttet en vakt til meg en gang, fikk hun beskjed fra daglig leder om at hun ikke fikk lov å bytte med oss ekstravakter (gi oss vakter). 

Antageligvis hadde de ansatt masse unge de kunne lønne lavt mens de bygde butikken, for deretter å skvise de ut. 

Etter hvert, når flere ikke sluttet, bestemte de ting som at man ikke fikk handle med personalrabatt hvis man ikke hadde jobbet siste 14.dager e.l.

ellers var det mye som ikke stemte der... mye dårlig ledelse, baksnakking, straff o.l.

husker en artikkel i avisen noen år senere, hvor de hadde gitt noen norske tenåringer på arbeidsuke penger for arbeidet, men ikke de utenlandske.

Flere ansatte opplevde at de ble skviset ut, de kunne gå fra fulle uker til nesten ingenting, så det var om å gjøre å gi resultater siden man trengte vaktene og pengene. Men iom at så mange hadde ekstrahjelp på kontrakten sin, og ikke faste vakter, så kunne de sette opp hvem som helst, alt etter dagsformen, siden en ikke hadde krav på særlig med timer.

Derfor var det også vanskelig å bruke sykedager for en var redd en skulle straffes på neste liste. Jeg skjønner at man skal gå på jobb når man kan og er satt opp, men å være redd for å bruke en sykemelding skal ikke være nødvendig. 

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere ansatte opplevde at de ble skviset ut, de kunne gå fra fulle uker til nesten ingenting, så det var om å gjøre å gi resultater siden man trengte vaktene og pengene. Men iom at så mange hadde ekstrahjelp på kontrakten sin, og ikke faste vakter, så kunne de sette opp hvem som helst, alt etter dagsformen, siden en ikke hadde krav på særlig med timer.

Derfor var det også vanskelig å bruke sykedager for en var redd en skulle straffes på neste liste. Jeg skjønner at man skal gå på jobb når man kan og er satt opp, men å være redd for å bruke en sykemelding skal ikke være nødvendig. 

Anonymkode: 13beb...486

Sånn var det hos oss også - gikk fra 12-15 vakter til 7-8 neste mnd, 4 mnd etter der, 2 også 0.

De skyldte på at butikken gikk dårlig og at de hadde lite penger til lønn. Samtidig ansatte de nye som jobbet mye.

Nei, glad jeg ikke jobber der lenger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nuttery skrev:

Sånn var det hos oss også - gikk fra 12-15 vakter til 7-8 neste mnd, 4 mnd etter der, 2 også 0.

De skyldte på at butikken gikk dårlig og at de hadde lite penger til lønn. Samtidig ansatte de nye som jobbet mye.

Nei, glad jeg ikke jobber der lenger.

Det skjønner jeg.

Det jeg har tenkt litt på er hvordan en kan holde på slik med lave stillinger på papiret og høye lønninger ifht kontrakt uten spørsmål og handling. 

Jeg hadde en ansatt i fjor som hadde jobbet såpass at jeg ble bedt om å sette opp stillingen eller redusere timene fremover. Så vi måtte endre kontrakten da vi ønsket og hadde mulighet til å beholde timene til den ansatte.

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

For en forferdelig kjede. Jeg boikotter dem nå og for alltid. Fuckers.

Det er veldig viktig og modig av dere som har jobbet der at dere deler erfaringene deres. Tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg gjør riktig i å boikotte XXL etter det som har kommet frem i media i det siste...

Anonymkode: 56868...6bf

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke handlet mye der, heldigvis, men aldri om jeg handler der igjen. Fy faen, altså! For en møkkakjede! 

Endret av Salka
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, HarryDotter skrev:

Hvorfor eksisterer XXL enda? Etter alt folk har fått vite nå, burde jo folk sky dem som pesten!

Det vil alltid være ett marked for dem. Det skal nok en del til før noen overgår kjeden, uavhengig hva som foregår der. 

Leverandører burde trekke seg i det minste, men alt handler om penger.

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er frivillig å jobbe hos XXL.

Anonymkode: d43c5...ff2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ansatt der. Ble til slutt sykmeldt :) 

Anonymkode: ea151...08f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er frivillig å jobbe hos XXL.

Anonymkode: d43c5...ff2

Tåpelig kommentar! 

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig kommentar! 

Anonymkode: 13beb...486

Hva er tåpelig med å si fakta? Ingen har tvunget noen til å være ansatt hos XXL. Det er helt frivillig. Liker du ikke å jobbe hos XXL så kan du slutte når du vil. Det er dette som er det fine med kapitalisme, ingen er tvungen til noe som helst, alle kan gjøre som de selv vil.

Anonymkode: d43c5...ff2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva er tåpelig med å si fakta? Ingen har tvunget noen til å være ansatt hos XXL. Det er helt frivillig. Liker du ikke å jobbe hos XXL så kan du slutte når du vil. Det er dette som er det fine med kapitalisme, ingen er tvungen til noe som helst, alle kan gjøre som de selv vil.

Anonymkode: d43c5...ff2

Du er sikkert den samme personen som hadde sagt at vi ikke skal støtte folk på NAV fordi de er for late til å finne seg en jobb, når du har så lite forståelse for at det ikke er sånn for folk flest at man kan velge og vrake med jobber å velge mellom. 

Anonymkode: ea151...08f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er tåpelig med å si fakta? Ingen har tvunget noen til å være ansatt hos XXL. Det er helt frivillig. Liker du ikke å jobbe hos XXL så kan du slutte når du vil. Det er dette som er det fine med kapitalisme, ingen er tvungen til noe som helst, alle kan gjøre som de selv vil.

Anonymkode: d43c5...ff2

Selv om det i utgangspunktet er fakta så er den tåpelig. 

Anonymkode: 13beb...486

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi hadde praksisplass på XXL på Majorstua i tre måneder. Hun fikk ingen opplæring og ble satt til å rydde i prøverommene i 7,5 timer hver dag. De kjørte på med å ta til seg flere på praksis som kunne gjøre «drittjobbene» for de, uten at noen fikk fast jobb. 

Har ikke handlet noe det etter at jeg fikk høre hvordan de behandlet henne.

Anonymkode: 26755...2c9

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...