Gå til innhold

Hvordan klarer folk å slite økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet og gått inn i fast stilling. Jeg er i et av landets mest lavtlønnede yrke, men kontoen vokser måned for måned likevel. Gjennomsnittsmannen og kvinnen tjener nok det dobbelte av meg, men likevel sliter folk med at pengene tar slutt før lønningsdag. Hvordan er det mulig?

Nå har jeg ikke barn, men likevel.

Hvor går pengene til vanlige folk?

Jeg føler ikke jeg mangler noen ting som helst. Jeg bruker mine penger på snus, fest, restauranter og større måltider hjemme, sosiale aktiviteter, i tillegg til ganske stiv husleie og strøm (selv om jeg deler den med samboer). Ellers er mindre utgifter type streamingtjenester, offentlig transport, og en sjelden gang noe klesshopping. Hva er det andre betaler for som jeg ikke gjør?

Anonymkode: dc4f5...82d

Før du kan dømme andre bør du vise frem budsjettet ditt, så kan folk begynne å svare deg. 

Anonymkode: 0349e...c62

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

16000 kroner er ikke lite på 4 stk.

Har du hus, må du ha forsikringer. Så m du ha bil. Gjerne 2. Og barnehage kanskje? Strøm. Studielån har man gjerne. Kommunale avgifter. Vedlikehold av hus. Oppussing. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NBA skrev:

Noe juks er det når du mener du kaster bort penger på alskens tull, og 16000 i mnd er masse for fire pax.

Nei. 4000 i snitt per person krever ikke rare innsatsen å leve godt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X mann ble psykisk syk og falt uten for samfunet.  Vi var gift da han begynte å forandre seg og begynte på psykisk vold på meg å ungene. Han har nok alltid hatt noen problemer meg jeg for ung til å se den. Jeg rømte med barn og måtte betale alt for to unger trenger i dagens samfunn. Og hadde en del gjeld etter ekteskapet måtte ta opp lån pga møtte ha dep og møbler og klær osv. Jeg har aldri helt kommet meg opp av det gjelds hullet . Men hjelper nå som unger blir større . En har flyttet så jeg kunne skaffe meg billigere og mindre sted å bo.  Jeg valgte ikke å ha dårlig råd .  Jobber 100 i en tung fysisk jobb  og den ekstra belastningen jeg hatt meg X mann og økonomien har gjort meg sliten.

Anonymkode: 93b82...cfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to stk i tidlig 20 åra, samboer har lett etter jobb i 1 år, endelig fått ustabil deltids arbeid. Jeg ble plutselig syk under utdanning. Dermed har vi under 200 000 i året...

Jeg har studert der jeg har vært i fulltid praksis, og likevel tjent 50k mer enn det der på et år ved siden av. Om man har så lite penger, så må man bare ta seg noe arbeid som betaler regningene....

Anonymkode: 7114d...e1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du hus, må du ha forsikringer. Så m du ha bil. Gjerne 2. Og barnehage kanskje? Strøm. Studielån har man gjerne. Kommunale avgifter. Vedlikehold av hus. Oppussing. 

Anonymkode: 78539...471

16000 kroner dekker dette. 2 barnehageplasser koster endel, men må er det ikke så lange perioder de fleste har 2 eller flere barn i barnehagen samtidig da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har jo veldig lave lønninger, og er ikke i stand til å finne arbeid / ta utdanning som øker lønnen. Som nyutdannet nå tjener jeg mer enn hva min mor gjorde/gjør, og jeg har ikke barn å fø på (hun hadde tre). Av og til har man gjort et par dumme valg i livet, rett og slett fordi man ikke helt visste bedre. Jeg vet om flere kvinner som gikk i kvinnefellen ved å ikke formelt kjøpe seg inn i boligen til mannen, og/eller som tok av seg hjemmet/barna i årevis fordi mannen hadde en eller annen bigshot-stilling som krevde at kvinnen måtte ta alt arbeidet hjemme. Og så blir man skilt da, og må ta opp boliglån samtidig som andre i samme aldersgruppe nærmest allerede har nedbetalt sine lån (og hvor boligene i mellomtiden har økt mye i verdi). Noen gjør slike feil, og det får konsekvenser for dem for resten av livene sine. 

Mange har høye boutgfter, og det er ikke nødvendigvis fordi de har så ekstreme boliglån heller. Som singel så er alle utgifter så mye mer tyngende. Om man bor sammen med en annen er gjerne ikke de fellesutgiftene på 5000 så ille (2500 per pers), men for en person er det en god del (og i mange områder finnes det knapt boliger med lavere fellesutgifter). Det er dyrere med bil (om man har råd til det i det hele tatt), dyrere med mat (mister stordriftsfordelen), dyrere med strøm (ingen å dele kostnaden med) - stort sett dyrere med det meste. Samboende mennesker som får lønn har virkelig ikke noe å klage over; det er kjempedyrt å være singel! 

Anonymkode: 160e6...295

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Nei. 4000 i snitt per person krever ikke rare innsatsen å leve godt med.

Ehm, jo. Mat, transport, forsikringer, barnehage/SFO, klær, fritidsaktiviteter +++

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NBA skrev:

Ehm, jo. Mat, transport, forsikringer, barnehage/SFO, klær, fritidsaktiviteter +++

Dette er ikke et problem å få 16k å holde til. Da snakker vi særdeles elendige disponeringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Dette er ikke et problem å få 16k å holde til. Da snakker vi særdeles elendige disponeringer. 

Budsjetter, please.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NBA skrev:

Budsjetter, please.

Jeg har flere ganger postet budsjetter for vesentlig mindre inntekter i økonomitrådene på KG. Jeg orker virkelig ikke skrive et til nå fordi noen ikke tror på det åpenbare. Men du er velkommen til å lete gjennom trådene jeg har skrevet i om temaet selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mye billigere? Jeg bodde et steinkast unna Oslo-grensa i en liten 2-roms og betalte 8000 i lån.

Anonymkode: 7114d...e1f

Men å leie her koster rundt 8000 det også. 

Å kjøpe bolig er mye bedre, men forutsetter en høyere inntekt enn 25000 å få. Man skal jo ha penger til å spare EK også. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Husholdning1 skrev:

16000 kroner dekker dette. 2 barnehageplasser koster endel, men må er det ikke så lange perioder de fleste har 2 eller flere barn i barnehagen samtidig da.

Oi du må være veldig flink med penger. Evt veldig handy eller noe. Jeg hadde ikke fikset det. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi du må være veldig flink med penger. Evt veldig handy eller noe. Jeg hadde ikke fikset det. 

Anonymkode: 78539...471

Man trenger ikke være så veldig flink med penger utover å tenke seg om en ekstra gang før man kjøper ting man tror man trenger og å handle billigst mulig.

Det er selvsagt en fordel å bære handy, men det er jo noe man blir ved øving, ikke noe man er født som.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg har flere ganger postet budsjetter for vesentlig mindre inntekter i økonomitrådene på KG. Jeg orker virkelig ikke skrive et til nå fordi noen ikke tror på det åpenbare. Men du er velkommen til å lete gjennom trådene jeg har skrevet i om temaet selv.

Sagt av alle noensinne som ikke gadd å backe opp det de sa 🙂 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Man trenger ikke være så veldig flink med penger utover å tenke seg om en ekstra gang før man kjøper ting man tror man trenger og å handle billigst mulig.

Det er selvsagt en fordel å bære handy, men det er jo noe man blir ved øving, ikke noe man er født som.

Men det gjør vi jo alt hjemme hos oss, tenker oss om. Men vi klarer oss godt med lønna vår.  

Anonymkode: 78539...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, NBA skrev:

Sagt av alle noensinne som ikke gadd å backe opp det de sa 🙂 

Om noen ikke tror på dette er det jo ikke mitt tap. Så hvorfor skal jeg orke å bruke masse tid på å backe opp det folk egentlig bør vite fra før av, om jeg ikke lider noe tap av at de avfeier det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Om noen ikke tror på dette er det jo ikke mitt tap. Så hvorfor skal jeg orke å bruke masse tid på å backe opp det folk egentlig bør vite fra før av, om jeg ikke lider noe tap av at de avfeier det?

Fordi du ønsker å virke suksessfull og intelligent, vel...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NBA skrev:

Fordi du ønsker å virke suksessfull og intelligent, vel...

Har ikke noe ønske om å virke som noen av delene, dessverre ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NBA skrev:

Fordi du ønsker å virke suksessfull og intelligent, vel...

Lurer på om det er kun for å provosere. 

Eller så er han/hun veldig standhaftig og flink med penger. Jeg hadde ikke klart det. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...