Gå til innhold

Hvordan klarer folk å slite økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pengene mine går til huslån, billån, studielån. Strøm. Kommunale avgifter. Oppussing. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet og gått inn i fast stilling. Jeg er i et av landets mest lavtlønnede yrke, men kontoen vokser måned for måned likevel. Gjennomsnittsmannen og kvinnen tjener nok det dobbelte av meg, men likevel sliter folk med at pengene tar slutt før lønningsdag. Hvordan er det mulig?

Nå har jeg ikke barn, men likevel.

Hvor går pengene til vanlige folk?

Jeg føler ikke jeg mangler noen ting som helst. Jeg bruker mine penger på snus, fest, restauranter og større måltider hjemme, sosiale aktiviteter, i tillegg til ganske stiv husleie og strøm (selv om jeg deler den med samboer). Ellers er mindre utgifter type streamingtjenester, offentlig transport, og en sjelden gang noe klesshopping. Hva er det andre betaler for som jeg ikke gjør?

Anonymkode: dc4f5...82d

Hva har du utbetalt i måneden?

Hvor mye faste utgifter har du i måneden?

Hvor mye bruker du på mat og transport i måneden?

Hvor i landet bor du og hvordan?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Veldig mange er elendige til å disponere penger.

Hvordan disponerer du dine penger? Hvilket budsjett lever du etter? 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan disponerer du dine penger? Hvilket budsjett lever du etter? 

Anonymkode: 78539...471

Langt mindre ut enn inn. Men jeg/vi sløser fortsatt som fy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Langt mindre ut enn inn. Men jeg/vi sløser fortsatt som fy!

Åja. Hvor mye har dere inn og hvor mye har dere ut da? 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åja. Hvor mye har dere inn og hvor mye har dere ut da? 

Anonymkode: 78539...471

Mer enn nok på begge poster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal fortelle i korte trekk det som gjelder meg. Giftet meg, kjøpte hus, fikk barn, jobbet deltid, ble skilt, kjøpte ut eksen og lånet ble høyere av den grunn. Eksen var ikke villig til å betale bidrag i flere år, gjorde alt for å unngå det. Jeg fikk meg fulltidsjobb, ble syk etter noen år, sykmeldt og sagt opp fra jobben da helsen min aldri vil bli bra igjen. På disse årene klarte jeg å spare en liten buffer som nav krevde at jeg brukte opp før jeg fikk økonomisk hjelp. For syk for dagpenger og for frisk for AAP. Da er sosialen hjelpen de kan tilby meg.

Jeg unner faktisk personer som deg å oppleve dette helvete og det snarest mulig. Jeg ønsker ikke å være hverken syk, arbeidsledig og okonomisk ruinert.

Anonymkode: 61481...a23

Så forferdelig du må være som ønsker dette for andre bare fordi det kom opp et spørsmål om hvordan man setter seg i en slik situasjon.

Men sånn for det første så har du ikke da jobbet i 30 år.

For det andre så er det å jobbe deltid et valg man gjør frivillig, økonomer kaller det kvinnefella.

For det tredje så søker man om bidragsforskudd dersom far ikke betaler.

For det fjerde, jobben har ikke lov å si opp folk som er sykmeldte, her var det du som godtok dette.

For det femte så skal det i prinsippet være slik at hvis du er for syk for AAP så har du over 50 prosent arbeidsevne og kan jobbe noe.

For det sjette så kunne du har solgt boligen når lånet ble for høyt og kjøpt noe mindre/annet strøk til en rimeligere sum.

Anonymkode: 7ae6a...f52

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Mer enn nok på begge poster.

Javel. Er du ikke interessert i å svare er det greit det. 

Er stor forskjell på 400 000 inn og 1milion inn feks. Og forskjell på utgifter man har. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Langt mindre ut enn inn. Men jeg/vi sløser fortsatt som fy!

Hva sløser dere på da? Om du vil svare på det? :)

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Javel. Er du ikke interessert i å svare er det greit det. 

Er stor forskjell på 400 000 inn og 1milion inn feks. Og forskjell på utgifter man har. 

Anonymkode: 78539...471

Det er det. Begge deler er imidlertid mye penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig på hva folk gjør med helsa si i Norge siden den alltid blir så skranten at man ikke kan jobbe i verdens beste land. De klarer da å jobbe i u-land på tross av dårlig helse. Vondt i vilja tror jeg vi heller sier.

Anonymkode: 7114d...e1f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Det er det. Begge deler er imidlertid mye penger.

Kommer an på hvem man sammenligner med det. 400 000 er vel ikke akkurat den beste lønna man kan ha i Norge. Kommer også an på hvor mange personer man skal forsørge også. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sløser dere på da? Om du vil svare på det? :)

Anonymkode: 78539...471

Bensinstasjon, kantinemat, take-away, brus, snacks. Handler også mye dyrere enn nødvendig da tiden er viktigere for oss.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvem man sammenligner med det. 400 000 er vel ikke akkurat den beste lønna man kan ha i Norge. Kommer også an på hvor mange personer man skal forsørge også. 

Anonymkode: 78539...471

At det ikke er den beste lønnen man kan ha gjør det imidlertid ikke til å bli verdt mindre enn det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dårlig råd da jeg var gift. Det har vært fordi inntektene samlet sett var for lave for hvordan vi ønsket å leve. Og det var ikke noe hurramegrundt-levesett som var idealet. Den totale inntekten var for lav.

I dag har jeg det greit. Jeg er alene med utgiftene og sparer litt. Brorparten av sparingen er nok nedbetaling av lån. Jeg har det fint, men har valgt vekk bil, utenlandsreiser og stadig fornyelse av garderoben. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Bensinstadjon, kantinemat, take-away, brus, snacks. Handler også mye dyrere enn nødvendig da tiden er viktigere for oss.

Hvor ofte da? 

Fremdeles nysgjerrig på hvor mye dere har inn. Og hvor mange dere er? 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

At det ikke er den beste lønnen man kan ha gjør det imidlertid ikke til å bli verdt mindre enn det er.

Hmm nei det var jeg vel ikke påstått. 

Men det er ikke mye penger da. Er vel under gjennomsnittet

Anonymkode: 78539...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte da? 

Fremdeles nysgjerrig på hvor mye dere har inn. Og hvor mange dere er? 

Anonymkode: 78539...471

Noe av det blir det daglig.

Vi har mer enn nok inn. Helt ordinære lønninger. Og vi er akkurat så mange vi skal være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm nei det var jeg vel ikke påstått. 

Men det er ikke mye penger da. Er vel under gjennomsnittet

Anonymkode: 78539...471

At det er under gjennomsnittet gjør det heller ikke til mindre enn det er. 400k brutto gir minst 300 tusenlapper å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tok flere av dere HI så ille opp? Hn snakker jo om folk med lønn. Uansett, så spør hn jo bare hva andre bruker penger på. Oppfattet ikke HI som nedlatende. Det går vel an å svare på et spørsmål?

Det er sjelden jeg ikke har penger, men de gangene jeg er nærmest blakk, så har jeg sløst bort på middager ute og hotellopphold på spontane turer. Masse greier. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...