Gå til innhold

Hvordan klarer folk å slite økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så forferdelig du må være som ønsker dette for andre bare fordi det kom opp et spørsmål om hvordan man setter seg i en slik situasjon.

Men sånn for det første så har du ikke da jobbet i 30 år.

For det andre så er det å jobbe deltid et valg man gjør frivillig, økonomer kaller det kvinnefella.

For det tredje så søker man om bidragsforskudd dersom far ikke betaler.

For det fjerde, jobben har ikke lov å si opp folk som er sykmeldte, her var det du som godtok dette.

For det femte så skal det i prinsippet være slik at hvis du er for syk for AAP så har du over 50 prosent arbeidsevne og kan jobbe noe.

For det sjette så kunne du har solgt boligen når lånet ble for høyt og kjøpt noe mindre/annet strøk til en rimeligere sum.

Anonymkode: 7ae6a...f52

Du vet ikke hva du snakker om. Alt du nevner her er hva du oppfatter.

Arbeidsgiver har lov å si opp etter 1 år sykmelding og jeg har fått en livsvarig sykdom og klarte ikke å bli frisk innen dette året. Derfor ble jeg lovlig sagt opp.

Jeg har klart meg økonomisk helt til jeg ble sagt opp. 

Helt ærlig så har jeg ikke ork til å diskutere med sånne som deg. Du får bli tørr bak ørene så kan vi snakkes om noen år når du har mer erfaring.

Anonymkode: 61481...a23

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det meste av lønnen går til regninger. Vi eier hus og det er dyrt! Over 20 000 hver måned bare i boliglån. I tillegg kommer strøm, vann/renovasjon og eiendomsskatt knyttet til det å eie bolig. Mat og klær til en familie på 5. SFO 3000 bare der. Barnehage: 5500! Fritidsaktiviteter fra høsten av... Vi tjener godt, men pga alle disse faste utgiftene har vi ikke så veldig mye til overs. 

Anonymkode: 1ece3...ddb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi er mye psykologi. 

Anonymkode: 1f9ff...d7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

At det er under gjennomsnittet gjør det heller ikke til mindre enn det er. 400k brutto gir minst 300 tusenlapper å bruke.

25000 er ikke så mye å drifte en familie på 4 feks. 

Det gikk greit da jeg tjente det og var alene. Sløste litt og kosa meg. Men var ikke akkurat noe rikmannsliv. Og jeg leide billig leilighet. Menmen. Du er så hemmelighetsfull så blir litt vanskelig å forstå helt hva du mener. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Noe av det blir det daglig.

Vi har mer enn nok inn. Helt ordinære lønninger. Og vi er akkurat så mange vi skal være.

Idiotisk svar som ikke gir mening

Anonymkode: 61481...a23

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

25000 er ikke så mye å drifte en familie på 4 feks. 

Det gikk greit da jeg tjente det og var alene. Sløste litt og kosa meg. Men var ikke akkurat noe rikmannsliv. Og jeg leide billig leilighet. Menmen. Du er så hemmelighetsfull så blir litt vanskelig å forstå helt hva du mener. 

Anonymkode: 78539...471

25000 netto i mnd er helt ok for 4 stk, om de ikke bor for dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hva du snakker om. Alt du nevner her er hva du oppfatter.

Arbeidsgiver har lov å si opp etter 1 år sykmelding og jeg har fått en livsvarig sykdom og klarte ikke å bli frisk innen dette året. Derfor ble jeg lovlig sagt opp.

Jeg har klart meg økonomisk helt til jeg ble sagt opp. 

Helt ærlig så har jeg ikke ork til å diskutere med sånne som deg. Du får bli tørr bak ørene så kan vi snakkes om noen år når du har mer erfaring.

Anonymkode: 61481...a23

Haha, kul måte å bare avskrive det hele på fordi du ikke kommer noen vei med "argumentene" dine.

Anonymkode: 7ae6a...f52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Idiotisk svar som ikke gir mening

Anonymkode: 61481...a23

Vår gode privatøkonomi er vel nokså irrelevant for andres elendige privatøkonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

25000 netto i mnd er helt ok for 4 stk, om de ikke bor for dyrt.

Det tror jeg blir vanskelig. Da bolig ofte er dyrt. Og 4 stk så får man ikke spart så mye til en til boliglån heller. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg blir vanskelig. Da bolig ofte er dyrt. Og 4 stk så får man ikke spart så mye til en til boliglån heller. 

Anonymkode: 78539...471

Bolig er ikke like dyrt på landet som i byene. Så hvis man ikke må bo og jobbe i byen finnes det alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har lov å si opp etter 1 år sykmelding og jeg har fått en livsvarig sykdom og klarte ikke å bli frisk innen dette året. Derfor ble jeg lovlig sagt opp.

 

Så hvorfor hadde du ikke uføreforsikring? 🙄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Bolig er ikke like dyrt på landet som i byene. Så hvis man ikke må bo og jobbe i byen finnes det alternativer.

Joo men bolig på landet er gjerne ikke mye billigere. Jeg bor på landet selv og betaler 9000 i boliglån. Så da blir det ikke så mye igjen om man kun hadde 25000 og var 4 stk. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg blir vanskelig. Da bolig ofte er dyrt. Og 4 stk så får man ikke spart så mye til en til boliglån heller. 

Anonymkode: 78539...471

Det er bare å gi opp. Vedkommende har mest sannsynlig arvet et hus i distriktene hvor det ikke er eiendomsskatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joo men bolig på landet er gjerne ikke mye billigere. Jeg bor på landet selv og betaler 9000 i boliglån. Så da blir det ikke så mye igjen om man kun hadde 25000 og var 4 stk. 

Anonymkode: 78539...471

16000 kroner er ikke lite på 4 stk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt utdannelse og jobbet under studiene. Tok gode valg, kom meg inn på boligmarkedet i studietiden. Har søkt på hundrevis av stillinger men får ikke jobb, har defor jobber deltid som vikar i noen år. Ble skillt, er nå alenemamma. Alene med huslån, studielån barn, og på en lønn lavere enn gjennomsnittet.  Ble syk og fikk veldig lav sykepengesats, siden arbeidstiden har vært så varierende. Har vel hatt ca 30000-4000 til overs hver mnd som skulle dekke all mat, klær, aktiviteter osv. Nå er jeg ikke sykemeldt lenger, og søker jobber som F, men får ingenting. Siden jeg er vandt med null sikkerhet når det gjelder økonomi passer jeg på å sette unna når jeg kan, så nå har jeg 20 000 på konto. Dette rekker nesten til regninger osv i 1 mnd, etter det vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dagpengegrunnlaget mitt er så lavt, tror jeg vil få utbetalt under 10 000 i mnd, så vet ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke får jobb snart. Har faste utgifter med hus, studielån, strøm SFO osv på nesten 20 000 PR. Har utviklet sterk angst pga konstant vanskelig og stressa situasjon rundt økonomi i mange år. 

Anonymkode: a3510...8e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joo men bolig på landet er gjerne ikke mye billigere. Jeg bor på landet selv og betaler 9000 i boliglån. Så da blir det ikke så mye igjen om man kun hadde 25000 og var 4 stk. 

Anonymkode: 78539...471

Ikke mye billigere? Jeg bodde et steinkast unna Oslo-grensa i en liten 2-roms og betalte 8000 i lån.

Anonymkode: 7114d...e1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, NBA skrev:

Det er bare å gi opp. Vedkommende har mest sannsynlig arvet et hus i distriktene hvor det ikke er eiendomsskatt.

Vedkommende har verken arvet hus eller bor et sted uten eiendomsskatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt utdannelse og jobbet under studiene. Tok gode valg, kom meg inn på boligmarkedet i studietiden. Har søkt på hundrevis av stillinger men får ikke jobb, har defor jobber deltid som vikar i noen år. Ble skillt, er nå alenemamma. Alene med huslån, studielån barn, og på en lønn lavere enn gjennomsnittet.  Ble syk og fikk veldig lav sykepengesats, siden arbeidstiden har vært så varierende. Har vel hatt ca 30000-4000 til overs hver mnd som skulle dekke all mat, klær, aktiviteter osv. Nå er jeg ikke sykemeldt lenger, og søker jobber som F, men får ingenting. Siden jeg er vandt med null sikkerhet når det gjelder økonomi passer jeg på å sette unna når jeg kan, så nå har jeg 20 000 på konto. Dette rekker nesten til regninger osv i 1 mnd, etter det vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dagpengegrunnlaget mitt er så lavt, tror jeg vil få utbetalt under 10 000 i mnd, så vet ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke får jobb snart. Har faste utgifter med hus, studielån, strøm SFO osv på nesten 20 000 PR. Har utviklet sterk angst pga konstant vanskelig og stressa situasjon rundt økonomi i mange år. 

Anonymkode: a3510...8e5

Hvorfor har du noe så dyrt som egen bolig når du ikke har stabil personlig økonomi...?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stk i tidlig 20 åra, samboer har lett etter jobb i 1 år, endelig fått ustabil deltids arbeid. Jeg ble plutselig syk under utdanning. Dermed har vi under 200 000 i året... Jeg er på aap og venter på ett mirakel eller uføre, samboer tar alle vakter han kan få. Vi gjør aldri noe ekstra, koser oss med en IG annen tur i skogen vak huset, kanskje litt potetgull en helg av og til. Ingen mulighet til å flytte hjem, hund fra da jeg var frisk som må forsikres, fores og årlig helsesjekk, vi har 2 strømmetjenester istedenfor TV da dette er billigere, vi har begge ibs plager + gluten og laktose intoleranser som fører til høyere matutgiftene enn normalt, studielån begge to, egenandeler hos lege i starten av året.

vi lever ikke flott, kjøper sjeldent noe nytt, Finn.no er flittig brukt når vi trenger noe, ønsker oss ting til jul og bursdager. Det er en kamp hver måned, men vi kommer oss gjennom(enn så lenge).. Vi har ikke valgt å være her vi er, men vi gjør det beste ut av det!

Jeg forstår veldig godt at det kan være vanskelig å skjønne hvor hardt det er å stå i og hvordan man ender opp med dårlig økonomi. Man vet ikke hvor stritt nav systemet er før man har stått i det. Men jeg har en oppfordring uansett, ett råd.

istedenfor å tenke at vi som sliter er dårlige mennesker som ikke klarer å ta vare på seg selv, eller at vi har «lagt opp til det selv», spør oss heller når du møter oss, spør om hvordan det går og hva historien vår er. Mange vil nok overraske deg og det er lettere å lære om ting hvis man er nysgjerrig og uten fordommer! 

Empati får deg/dere langt her i livet. Og det viktigste er ikke å ha masse penger, men å klare seg godt nok til å ha det bra❤️

Anonymkode: ab5d6...3cb

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Vedkommende har verken arvet hus eller bor et sted uten eiendomsskatt.

Noe juks er det når du mener du kaster bort penger på alskens tull, og 16000 i mnd er masse for fire pax.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...