Gå til innhold

Hvordan klarer folk å slite økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet og gått inn i fast stilling. Jeg er i et av landets mest lavtlønnede yrke, men kontoen vokser måned for måned likevel. Gjennomsnittsmannen og kvinnen tjener nok det dobbelte av meg, men likevel sliter folk med at pengene tar slutt før lønningsdag. Hvordan er det mulig?

Nå har jeg ikke barn, men likevel.

Hvor går pengene til vanlige folk?

Jeg føler ikke jeg mangler noen ting som helst. Jeg bruker mine penger på snus, fest, restauranter og større måltider hjemme, sosiale aktiviteter, i tillegg til ganske stiv husleie og strøm (selv om jeg deler den med samboer). Ellers er mindre utgifter type streamingtjenester, offentlig transport, og en sjelden gang noe klesshopping. Hva er det andre betaler for som jeg ikke gjør?

Anonymkode: dc4f5...82d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er singel, nyutdannet, egen leilighet, egen bil. Fant ut i skattepapirene at årslønna mi er ~600 000kr. 

Hva går penger til, en del kos. Kjøper det jeg vil. Men og mye til regninger, står for alt av lån og utgifter alene. Går nok rundt 18000kr til regningskontoen hver mnd, så ja da har en stor slump forsvunnet. Har akkurat betalt ned et lån så det er 8000kr mindre til avgifter i mnd, så kanskje jeg nå kan klare å få spart noen penger 😅

Ikke enkelt å klare seg alene om alle utgifter.

Anonymkode: b9961...ec2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Fordi folk liker å gjøre det du ramser opp mye oftere enn deg.

De jeg kjenner som hele tiden klager over å ha dårlig råd er de med litt over middels inntekt. De kjøper ALT de ønsker seg, og de ønsker seg mye fordi de er i øvre middelklasse og sammenligner seg med de rike. Nye iPhones to ganger i året, nytt interiør hele tiden, hele tiden nyeste mote, å gå ut å spise må skje på dyrere restauranter osv. Det koster også å oppgradere til ny Tesla hvert år, selv om Tesla gir deg en "god deal". Dyre vaner gir lite cash til overs.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, loveli skrev:

Fordi folk liker å gjøre det du ramser opp mye oftere enn deg.

De jeg kjenner som hele tiden klager over å ha dårlig råd er de med litt over middels inntekt. De kjøper ALT de ønsker seg, og de ønsker seg mye fordi de er i øvre middelklasse og sammenligner seg med de rike. Nye iPhones to ganger i året, nytt interiør hele tiden, hele tiden nyeste mote, å gå ut å spise må skje på dyrere restauranter osv. Det koster også å oppgradere til ny Tesla hvert år, selv om Tesla gir deg en "god deal". Dyre vaner gir lite cash til overs.

Ja du har de som har dårlig råd som lever slik beskrevet der, og så har du de som meg som panter flasker rett før lønning. Jeg overlever jo, men ferieturer, båtliv, kino, restaurant besøk må jo velges vekk så klart. 

Anonymkode: 7f300...8a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet og gått inn i fast stilling. Jeg er i et av landets mest lavtlønnede yrke, men kontoen vokser måned for måned likevel. Gjennomsnittsmannen og kvinnen tjener nok det dobbelte av meg, men likevel sliter folk med at pengene tar slutt før lønningsdag. Hvordan er det mulig?

Nå har jeg ikke barn, men likevel.

Hvor går pengene til vanlige folk?

Jeg føler ikke jeg mangler noen ting som helst. Jeg bruker mine penger på snus, fest, restauranter og større måltider hjemme, sosiale aktiviteter, i tillegg til ganske stiv husleie og strøm (selv om jeg deler den med samboer). Ellers er mindre utgifter type streamingtjenester, offentlig transport, og en sjelden gang noe klesshopping. Hva er det andre betaler for som jeg ikke gjør?

Anonymkode: dc4f5...82d

Hvor mye betaler du i husleie og strøm da?

Anonymkode: 7ae6a...f52

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kanskje ikke blitt syk, mistet jobben din og havnet på sosialen? Jeg har klart meg økonomisk i alle år, pga sykdom og nav sliter jeg nå økonomisk.

Det er helt jævlig å bli behandlet på denne måten etter å ha jobbet i 30 år.

Anonymkode: 61481...a23

Men det er akkurat dette jeg ikke skjønner, hvis du har jobbet i 30 år så har du hatt masser med tid til å opparbeide deg en god økonomi, nedbetale lån, spare, investere osv osv. Det er bare de som ikke eier nåla i veggen som har krav på sosialstønad, alle andre muligheter skal benyttes først. Jeg fatter det bare ikke, kan noen forklare?

Og attpåtil skylde på nav for ens egen situasjon sånn i enden av det hele. Ubegripelig.

Anonymkode: 7ae6a...f52

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn som koster en god del penger. Jeg hadde spist mye billigere, bodd mye billigere og generelt levd billigere uten. 

Anonymkode: 8216b...c31

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er akkurat dette jeg ikke skjønner, hvis du har jobbet i 30 år så har du hatt masser med tid til å opparbeide deg en god økonomi, nedbetale lån, spare, investere osv osv. Det er bare de som ikke eier nåla i veggen som har krav på sosialstønad, alle andre muligheter skal benyttes først. Jeg fatter det bare ikke, kan noen forklare?

Og attpåtil skylde på nav for ens egen situasjon sånn i enden av det hele. Ubegripelig.

Anonymkode: 7ae6a...f52

Hva slags tankegang er dette? Hvilken utdannelse har du, sa du??

Anonymkode: 1bf26...19c

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags tankegang er dette? Hvilken utdannelse har du, sa du??

Anonymkode: 1bf26...19c

Det er irrelevant, klarer du ikke å holde deg til saken? Du besvarte ikke spørsmålet, gikk heller rett inn med hersketeknikk.

Anonymkode: 7ae6a...f52

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fattig, fordi jeg ble syk. Har 204 000 i året før skatt, så er jeg alene med 2 tenåringer. Må derfor bo i større bolig, enn om jeg var alene. 

 

Anonymkode: 5daae...fbf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er akkurat dette jeg ikke skjønner, hvis du har jobbet i 30 år så har du hatt masser med tid til å opparbeide deg en god økonomi, nedbetale lån, spare, investere osv osv. Det er bare de som ikke eier nåla i veggen som har krav på sosialstønad, alle andre muligheter skal benyttes først. Jeg fatter det bare ikke, kan noen forklare?

Og attpåtil skylde på nav for ens egen situasjon sånn i enden av det hele. Ubegripelig.

Anonymkode: 7ae6a...f52

Enig! Man må ta høyde for uforutsette ting og legge av penger. Når man har jobbet i 30 år så burde man være ganske gjeldfri i tillegg.. uting å skylde på NAV, de har da ingen skyld i situasjonen. 

Anonymkode: a80d5...d6b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er akkurat dette jeg ikke skjønner, hvis du har jobbet i 30 år så har du hatt masser med tid til å opparbeide deg en god økonomi, nedbetale lån, spare, investere osv osv. Det er bare de som ikke eier nåla i veggen som har krav på sosialstønad, alle andre muligheter skal benyttes først. Jeg fatter det bare ikke, kan noen forklare?

Og attpåtil skylde på nav for ens egen situasjon sånn i enden av det hele. Ubegripelig.

Anonymkode: 7ae6a...f52

Jeg skal fortelle i korte trekk det som gjelder meg. Giftet meg, kjøpte hus, fikk barn, jobbet deltid, ble skilt, kjøpte ut eksen og lånet ble høyere av den grunn. Eksen var ikke villig til å betale bidrag i flere år, gjorde alt for å unngå det. Jeg fikk meg fulltidsjobb, ble syk etter noen år, sykmeldt og sagt opp fra jobben da helsen min aldri vil bli bra igjen. På disse årene klarte jeg å spare en liten buffer som nav krevde at jeg brukte opp før jeg fikk økonomisk hjelp. For syk for dagpenger og for frisk for AAP. Da er sosialen hjelpen de kan tilby meg.

Jeg unner faktisk personer som deg å oppleve dette helvete og det snarest mulig. Jeg ønsker ikke å være hverken syk, arbeidsledig og okonomisk ruinert.

Anonymkode: 61481...a23

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er nyutdannet og gått inn i fast stilling. Jeg er i et av landets mest lavtlønnede yrke, men kontoen vokser måned for måned likevel. Gjennomsnittsmannen og kvinnen tjener nok det dobbelte av meg, men likevel sliter folk med at pengene tar slutt før lønningsdag. Hvordan er det mulig?

Nå har jeg ikke barn, men likevel.

Hvor går pengene til vanlige folk?

Jeg føler ikke jeg mangler noen ting som helst. Jeg bruker mine penger på snus, fest, restauranter og større måltider hjemme, sosiale aktiviteter, i tillegg til ganske stiv husleie og strøm (selv om jeg deler den med samboer). Ellers er mindre utgifter type streamingtjenester, offentlig transport, og en sjelden gang noe klesshopping. Hva er det andre betaler for som jeg ikke gjør?

Anonymkode: dc4f5...82d

Utgifter utgår inntekter dessverre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er nyutdannet og gått inn i fast stilling.

Anonymkode: dc4f5...82d

 

Ring meg når du har blitt eldre og når du har fått svar på dumme spørsmål. 

Anonymkode: 1d3d9...092

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høye faste utgifter har du TS? 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...