Gå til innhold

Hvordan klarer folk å slite økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg har heller ikke skrevet at du har skrevet at menn er mer handy enn kvinner.

Det er jeg klar over ja. Og jeg synes det er helt greit, så lenge det jeg skriver faktisk stemmer.

Jeg er ikke handy og alt jeg foretar meg av slike ting blir stort sett katastrofe. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke handy og alt jeg foretar meg av slike ting blir stort sett katastrofe. 

Anonymkode: 78539...471

Da må det øvelse og rådføring til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Da må det øvelse og rådføring til.

Hvis jeg bodde alene hvem skulle jeg fått gratis øvelse og rådføring fra? Faren min, moren min og broren min er dessverre like håpløse som meg. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i hvilken tråd har du lagt ut budsjett egentlig? :) Jeg skulle gjerne fått noen tips, da jeg ønsker å spare mye penger. Så hvordan gjør man de prioriteringene for å leve så billig? Syns det er litt rart at du ikke vil fortelle det? 

Anonymkode: 78539...471

Hei du kan se mitt, husholdning på 3, eier egen bolig, redusert barnehagebetaling p.g.a. lav inntekt (1 student og 1 som jobber):

Kostnader              Sum per år       Sum per mnd

Kom. avgifter         12 648             1 054

Strøm                      14 400             1 200

Mat & husholdning 84 000           7 000

Internett                 6 228               519

Molbil                     7 200                600

Netflix                   1 428                  119

Katteforsikring    1 774                   148

Kattemat+dyrlege 5 050                421

Forsikringer ufør+liv 9 600          800

Kollektiv                18 060             1 505

Vedlikehold          12 000             1 000

LO                          2 160                180

Husforsikring     3 636                 303

Bilforsikring       4 536                378

Barnehage       15 840               1320

Restaurant, kino etc. 12 000    1000

Klær og utstyr 6000                    500 

Sum kostnader 216 560           18 047

avdrag                  76 667            6 389

renter                   54 970            4 581

Totale kostnade3 348 197     29 016

Anonymkode: 1e35c...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg bodde alene hvem skulle jeg fått gratis øvelse og rådføring fra? Faren min, moren min og broren min er dessverre like håpløse som meg. 

Anonymkode: 78539...471

Om det gjelder f.2ks oppussing så er det mye god hjelp å få hos byggevarekjedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En løsning kan være å selge huset og kjøpe leilighet for de pengene som er igjen. NAV vil ikke kreve at du selger den. Og den økonomiske bufferen er bakt inn i boligen og trygg..

Anonymkode: 1e35c...8c3

For min del blir det å selge huset og kjøpe leilighet her jeg bor dyrere. Utgiftene kan faktisk doble seg da en leilighet er svindyrt her + fellesutgifter.

Økonomisk buffer som jeg har i huset får jeg ikke brukt om jeg plutselig trenger å kjøpe nytt kjøleskap. Tviler på at Elkjøp vil ha en viss eierandel i huset mitt tilsvarende prisen på kjøleskapet.

Nav har forsikret meg at huset ikke vil bli krevd solgt. Men selv med sosialhjelp og bostøtte så går det ikke rundt.

Anonymkode: 61481...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk 😊 men dette er jo 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei du kan se mitt, husholdning på 3, eier egen bolig, redusert barnehagebetaling p.g.a. lav inntekt (1 student og 1 som jobber):

Kostnader              Sum per år       Sum per mnd

Kom. avgifter         12 648             1 054

Strøm                      14 400             1 200

Mat & husholdning 84 000           7 000

Internett                 6 228               519

Molbil                     7 200                600

Netflix                   1 428                  119

Katteforsikring    1 774                   148

Kattemat+dyrlege 5 050                421

Forsikringer ufør+liv 9 600          800

Kollektiv                18 060             1 505

Vedlikehold          12 000             1 000

LO                          2 160                180

Husforsikring     3 636                 303

Bilforsikring       4 536                378

Barnehage       15 840               1320

Restaurant, kino etc. 12 000    1000

Klær og utstyr 6000                    500 

Sum kostnader 216 560           18 047

avdrag                  76 667            6 389

renter                   54 970            4 581

Totale kostnade3 348 197     29 016

Anonymkode: 1e35c...8c3

Takk 😊 Skal kikke litt på det og se om vi kan gjøre noen endringer. Muligens forsikringer som er dyrere. Ellers bruker vi ikke 7000 på mat i mnd. Men Internett koster mer. 

En del mer enn eksempelet til husholdning 1 da 

Anonymkode: 78539...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet og gått inn i fast stilling. Jeg er i et av landets mest lavtlønnede yrke, men kontoen vokser måned for måned likevel. Gjennomsnittsmannen og kvinnen tjener nok det dobbelte av meg, men likevel sliter folk med at pengene tar slutt før lønningsdag. Hvordan er det mulig?

Nå har jeg ikke barn, men likevel.

Hvor går pengene til vanlige folk?

Jeg føler ikke jeg mangler noen ting som helst. Jeg bruker mine penger på snus, fest, restauranter og større måltider hjemme, sosiale aktiviteter, i tillegg til ganske stiv husleie og strøm (selv om jeg deler den med samboer). Ellers er mindre utgifter type streamingtjenester, offentlig transport, og en sjelden gang noe klesshopping. Hva er det andre betaler for som jeg ikke gjør?

Anonymkode: dc4f5...82d

Her er svaret. Du deler utgifter. Mange bor alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg har ikke på noe tidspunkt skrevet at det er irrelevant hva jeg tjener eller betaler i husleie. Jeg har jo skrevet at jeg har meget lav lønn, og at jeg også betaler endel i husleie. Husleien er ikke dyr om jeg sammenligner meg med de som betaler ned på boliglån og andre utgifter som kommer med det å eie bolig, men det var ikke boligeiere jeg rettet innlegget mitt mot.

Det er selvsagt lettere for meg økonomisk at jeg har en samboer, men det letter kun på husleien. Da jeg bodde alene hadde jeg dobbelt så lave matutgifter, og jeg sultet ikke. Men jeg bruker nok mer arbeid på måltider nå som vi er to, og handler nok inn mer tilbehør og ordentlige middager.

Lett for meg som har folk som hjelper? Hva i alle dager vet du om det? Jeg tar ikke imot en eneste krone fra andre mennesker. Hadde jeg gjort det hadde jeg jo ikke giddet lage dette innlegget engang. Eventuelt ville jeg jo skrevet det i HI om jeg fikk midler fra annet hold, ellers har jo HI ingen mål og mening.

Jeg tenkte vel på nyutdannede som leier bolig. Tenkte vel ikke så mye over hvor økonomisk beleilig det er for meg som har samboer. Men jeg hører jo også om de som er samboere som sliter med økonomien før lønning hver eneste måned.

Anonymkode: dc4f5...82d

Ja, det er lettere med samboer hvis han /hun også bidrar. Samtidig kan et samboerskap føre til at man går oftere ut på byen og koser seg. Det er vanlig faktisk. Middager man lager trenger ikke bli dyrere, men menn spiser 30 prosent mer enn oss damer i snitt. Maten hans skal ikke du betale for. 

Det ordner seg, ta en prat med han. 30 prosent av et matbudsjett er en del penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke har jobb så slipper du å betale studielånet. Kontakt lånekassen. Du kan også få avdragsfrihet på boliglåner mens du er arbeidsledig. Og jeg ville sjekket om det er noen ordninger for SFO for arbeidsledige...

Anonymkode: 1e35c...8c3

Du kan bare utsette tilbakebetaling til Lånekassen i 36 mnd.

For å avdragsfrihet på boliglånet må du ha under 60% gjeldsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si man er svært så privilegert om man ikke forstår at noen sliter økonomisk. Da ser man ikke lenger enn til sin egen nesetipp. Helt utrolig at det fortsatt finnes slike uopplyste folk.

To voksne med hver sinn fulltidsinntekt, ja det er i normale tilstander ikke noe problem. Slenge på noen unger og ting blir helt annerledes. Sleng på et huslån + evig vedlikehold av huset og sikkert oppussing. + to biler med forsikringer. Og alle skal ha klær, mat, fritidsinteresser osv. Da ser situasjonen helt annerledes ut. Man sliter kanskje ikke, men man må prioritere strengt. 

Hvis det da skjer noe. Eks en blir syk og må over på aap, eller en mister jobben og får dagpenger. Da blir det selvfølgelig store problemer. Dette sier seg selv. 

Slutt å se på verden etter din situasjon. Det er ikke sånn for alle. Og det bør alle som er over ungdomstiden klare. 

Anonymkode: fb2ef...e4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet ble mye lettere med samboer. Deler på alle utgifter nesten. Så det er en vesentlig forskjell enslig vs samboer. 

Anonymkode: 78539...471

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også god råd -før jeg fikk barn 😂

Når du får barn selv så kommer du til å forstå hvorfor mange har dårlig råd. Barnehage for 2 barn koster en liten formue, for ikke å nevne at man «må» ha større bolig. Noe så enkelt som å dra på butikken blir omtrent klin umulig uten bil, og bilen må jo være stor nok til å få plass til vogna... Også har du potensielt månedsvis i ulønnet perm for hvert barn, siden barnehageplass er umulig å oppdrive midt på året mange steder (og det er dessuten mildt sagt ikke optimalt å sende en på 11 måneder i barnehage) Klær og sko rekker de omtrent ikke å bruke før de er for små, og et enkelt par vintersko koster gjerne en tusenlapp. Med mindre du har tenkt til å drasse med deg både parkdress og regntøy fram og tilbake hver dag så behøver du dobbelt opp av alt. Veldig kjipt å måtte sitte inne en hel helg fordi gummistøvlene ble igjen i barnehagen...

 

Anonymkode: 76fb2...99e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS! Prøv å tenk deg situasjonen der du fikk barn, samboerskapet ryker, og du er alenemor  i år etter år. 

Kun din lønn skal dekke 2 personer husholdning med alle de utgiftene det koster å bo og leve. 

Da har du min situasjon, det var bare så vidt det gikk rundt pr mnd i mange år for meg.

Anonymkode: 1b1aa...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, og skal du reise noe sted så blir restplassen til 4000,- kjapt byttet ut med en familieferie til 50 000,- i skoleferien, for det er bare da dere har mulighet til å dra. 

Å spise ute koster også ca. dobbelt så mye, så dette kan du også gjøre bare halvparten så ofte. Også innser du kanskje at du har feilet totalt ved å ikke ta podene med i svømmehallen (siden det koster omtrent 500 kr. hver gang) og ryker på et årskort til 9 000-15 000,- 

Anonymkode: 76fb2...99e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del blir det å selge huset og kjøpe leilighet her jeg bor dyrere. Utgiftene kan faktisk doble seg da en leilighet er svindyrt her + fellesutgifter.

Økonomisk buffer som jeg har i huset får jeg ikke brukt om jeg plutselig trenger å kjøpe nytt kjøleskap. Tviler på at Elkjøp vil ha en viss eierandel i huset mitt tilsvarende prisen på kjøleskapet.

Nav har forsikret meg at huset ikke vil bli krevd solgt. Men selv med sosialhjelp og bostøtte så går det ikke rundt.

Anonymkode: 61481...a23

Sikker på det? Sist jeg sjekket får du leiligheter billigere enn hus. Vet at nye leiligheter kan koste like mye som eneboliger men du trenger ikke kjøpe nytt og dyrt. Hvilken kommune bor du i? Hvor mye egenkapital har du? Kan jo sjekke finn for deg og så ser vi. :)

Anonymkode: 1e35c...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Jytte skrev:

Maten hans skal ikke du betale for. 

Åh herre...

Anonymkode: 7114d...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NBA skrev:

Du kan bare utsette tilbakebetaling til Lånekassen i 36 mnd.

For å avdragsfrihet på boliglånet må du ha under 60% gjeldsgrad.

Lånekassen har betalingsforsikring så du slipper å betale om du blir ufør eller arbeidsledig en periode. 

Anonymkode: 1e35c...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

for ikke å nevne at man «må» ha større bolig. Noe så enkelt som å dra på butikken blir omtrent klin umulig uten bil, og bilen må jo være stor nok til å få plass til vogna...

Joda, man må ha større bolig, men man trenger ikke et gigantisk hus som koster masse å vedlikeholde. Man kan kjøpe seg en litt større leilighet, et rekkehus eller en tomannsbolig. Det er langt bedre å bo litt trangt og ha romslig økonomi enn å ha masse boltreplass, men trang økonomi.

Om man gjør litt research på både biler og vogner ser man fort at man ikke trenger gigantiske biler. Ta for eksempel en Ford Focus eller Skoda Octavia stasjonsvogn, de har større bagasjerom enn langt større biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på det? Sist jeg sjekket får du leiligheter billigere enn hus. Vet at nye leiligheter kan koste like mye som eneboliger men du trenger ikke kjøpe nytt og dyrt. Hvilken kommune bor du i? Hvor mye egenkapital har du? Kan jo sjekke finn for deg og så ser vi. :)

Anonymkode: 1e35c...8c3

Det er ikke bare å selge og flytte hvis man ikke har fast inntekt i form av varig uføretrygd eller lønn med mindre huset er helt nedbetalt. Må man ha nytt boliglån, selv om dette er betydelig lavere enn det man hadde, er det ingen, eller i hvert fall svært få, banker som er villig til å innvilge det mens man er på AAP eller, enda verre, sosialhjelp. Alternativet da er å leie og det kan ofte være dyrere både for den det gjelder og det offentlige hvis det er snakk om et nøkternt hus som er delvis nedbetalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...