Gå til innhold

Hvordan klarer folk å slite økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, NBA skrev:

 

Joda, man må ha større bolig, men man trenger ikke et gigantisk hus som koster masse å vedlikeholde. Man kan kjøpe seg en litt større leilighet, et rekkehus eller en tomannsbolig. Det er langt bedre å bo litt trangt og ha romslig økonomi enn å ha masse boltreplass, men trang økonomi.

Om man gjør litt research på både biler og vogner ser man fort at man ikke trenger gigantiske biler. Ta for eksempel en Ford Focus eller Skoda Octavia stasjonsvogn, de har større bagasjerom enn langt større biler.

For mange står ikke valget mellom et gigantisk hus eller en liten leilighet/rekkehus. Mange av oss bor i områder hvor man «bor seg i hel» selv i et bittelite rekkehus uten nok soverom. 🙄 Og det er ikke «bare å flytte» heller, da det er like dyrt uansett hvor man bor innen rimelig nærhet til jobb, med mindre man skal si opp to faste jobber og sjanse på at begge får jobb et sted hvor boligene er billigere. Har man barn så er muligheten for å pendle langt til jobb også redusert, da man er avhengig av å hente og levere i barnehage.

7 timer siden, Knirke skrev:

Det er ikke obligatorisk å få barn.

Nei, det er det ikke ;) 

7 timer siden, Knirke skrev:

Tror du misforsto settingen. Mitt poeng var at vedkommende skrev når du får barn, ikke hvis. Hun skriver altså som om det å få barn er noe uunngåelig.

Hvis TS ønsker å fortsette med sitt forbruk slik det er i dag, så skaffer hun seg selvfølgelig ikke barn.

Barna er alt skaffet de 😂 Og jeg angrer selvsagt ikke et sekund! Mitt svar var til TS, som ikke forstår hvordan folk kan ha dårlig råd. De fleste får jo barn en eller annen gang, og de er også en enkel forklaring på hvordan det er «mulig» å ha det trangt ;) 

Anonymkode: 76fb2...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal fortelle i korte trekk det som gjelder meg. Giftet meg, kjøpte hus, fikk barn, jobbet deltid, ble skilt, kjøpte ut eksen og lånet ble høyere av den grunn. Eksen var ikke villig til å betale bidrag i flere år, gjorde alt for å unngå det. Jeg fikk meg fulltidsjobb, ble syk etter noen år, sykmeldt og sagt opp fra jobben da helsen min aldri vil bli bra igjen. På disse årene klarte jeg å spare en liten buffer som nav krevde at jeg brukte opp før jeg fikk økonomisk hjelp. For syk for dagpenger og for frisk for AAP. Da er sosialen hjelpen de kan tilby meg.

Jeg unner faktisk personer som deg å oppleve dette helvete og det snarest mulig. Jeg ønsker ikke å være hverken syk, arbeidsledig og okonomisk ruinert.

Anonymkode: 61481...a23

Iom at du giftet deg, fikk barn osv, burde du tatt høyde for at negative ting kunne skje etterhvert. De fleste, inkl deg, gjør ikke dette, og syter og klager da bomben smeller.

Når man ser rundt seg hvor ofte og brutalt slikt intreffer, burde ingen gå rundt og tro de er fredet. De har selv satt seg i en situasjon der mye negativt kan skje og treffe hardt.

Anonymkode: 15812...b75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si jeg lurer på hvor mye ts faktisk tjener. Tipper det er langt mer enn han tror selv. Mange tror de har lite lønn, mens de egentlig har ganske mye. 

Nå har jeg barn da, og mann. Men jeg har 270 000 i året og han 420 000. Jeg er ufør og jobber litt ved siden, mens han er statsansatt. Med utgifter til bolig, strøm, mat, barnehage/sfo, bil osv er det jammen ikke mye igjen i måneden. Vi har ikke dårlig råd, men vi har langt fra bra råd heller. Sparekontoen er alltid i null, for så fort den går i pluss, så ryker det noe stort som kjøleskap, vaskemaskin eller noe på en av bilene. Og ja vi må ha to biler, fordi vi bor på landet uten bussforbindelse. Valget var å flytte økde eller ikke ha råd til bolig i det hele tatt. Har ei venninne hvor begge har rundt 600 000 i året, og den forskjellen fra oss til dem er ENORM i forhold til hva vi har råd til. 

Anonymkode: ea182...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, ser spørsmål om dette med uføreforsikringer osv. Er ts i det hele tatt klar over hvor mye de koster å ha? Har man et lavtlønnet yrke er det faktisk ikke sikkert man har råd til en sånn forsikring engang. Eller hva med alle oss som ble syke før vi kunne tegne en sånn forsikring? Jeg gikk rett fra videregående til arbeidsliv, men var allerede kronisk syk. Ergo, ingen uføreforskring på meg, da jeg allerede var syk. Det er veldig lett å sitte og si det er jo bare det er jo bare når man ikke står i en sånn situasjon selv. Og selvfølgelig tar de fleste høyde for at negative ting kan skje, men det betyr ikke at man klarer å unngå det eller begrense skadene av den grunn. 

Anonymkode: ea182...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

angrer selvsagt ikke et sekund! Mitt svar var til TS, som ikke forstår hvordan folk kan ha dårlig råd. De fleste får jo barn en eller annen gang, og de er også en enkel forklaring på hvordan det er «mulig» å ha det trangt ;) 

Anonymkode: 76fb2...99e

Jeg forstår at barn koster utrolig mye, men igjen: innlegget mitt var ikke myntet på barnefamilier. Jeg selv har ikke barn, og kommer ikke til å få barn.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må jo si jeg lurer på hvor mye ts faktisk tjener. Tipper det er langt mer enn han tror selv. Mange tror de har lite lønn, mens de egentlig har ganske mye. 

Anonymkode: ea182...b05

Jeg får utbetalt 20 000 i måneden. Dette er ikke mye om en ser på andre yrker som krever utdanning.

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting, ser spørsmål om dette med uføreforsikringer osv. Er ts i det hele tatt klar over hvor mye de koster å ha? Har man et lavtlønnet yrke er det faktisk ikke sikkert man har råd til en sånn forsikring engang.

Anonymkode: ea182...b05

Nei, det vet jeg faktisk ikke. Og noe av grunnen til at jeg laget HI. Er uføreforsikring noe jeg bør ha? Er det noe "alle" betaler på? I så fall, takk for tips, så skal jeg se nærmere på det.

Anonymkode: dc4f5...82d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Iom at du giftet deg, fikk barn osv, burde du tatt høyde for at negative ting kunne skje etterhvert. De fleste, inkl deg, gjør ikke dette, og syter og klager da bomben smeller.

Når man ser rundt seg hvor ofte og brutalt slikt intreffer, burde ingen gå rundt og tro de er fredet. De har selv satt seg i en situasjon der mye negativt kan skje og treffe hardt.

Anonymkode: 15812...b75

Men det er jo nettopp for å sikre seg i tilfelle noe skulle skje oss at vi betaler skatt i Norge.  Vi nordmenn skal ikke være nødt til å ha det som amerikanerne, som må kjøpe seg forsikringer eller spare, for å vite at de klarer seg dersom noe uventet skulle skje.  Vi skal ha et velferdssystem som tar vare på de som av forskjellige grunner ikke klarer seg alene. 

Min mann har jobbet og betalt skatt i nær 40 år.  For ett år siden ble han fysisk skadet i en ulykke.  Nylig ble han uføretrygdet fordi han ikke lenger var i stand til å utøve yrket sitt.  Skulle han liksom føle at han burde ha spart eller sikret seg privat i tilfelle sånt kunne skje?  Ikke belastet samfunnet? 

Det er tragisk at snyltere og bløffmakere utnytter de gode velferdsordningene vi har.  Men vi må ikke komme dit at vi innbiller oss at enhver uføretrygdet person er en samfunnssnylter.  Da er vi på ville veier!

       

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting, ser spørsmål om dette med uføreforsikringer osv. Er ts i det hele tatt klar over hvor mye de koster å ha? Har man et lavtlønnet yrke er det faktisk ikke sikkert man har råd til en sånn forsikring engang. Eller hva med alle oss som ble syke før vi kunne tegne en sånn forsikring? Jeg gikk rett fra videregående til arbeidsliv, men var allerede kronisk syk. Ergo, ingen uføreforskring på meg, da jeg allerede var syk. Det er veldig lett å sitte og si det er jo bare det er jo bare når man ikke står i en sånn situasjon selv. Og selvfølgelig tar de fleste høyde for at negative ting kan skje, men det betyr ikke at man klarer å unngå det eller begrense skadene av den grunn. 

Anonymkode: ea182...b05

Det finnes ulike typer uføreforsikringer, i de fleste prisklasser. Jeg har to, en som gir med 100 000 i året frem til pensjonsalder som jeg blir ufør og en som utbetaler en prosentvis engangssum av 1 mill ved uførhet. 100% ufør = 1 mill, 50% 500 000 osv. Den første er dyr og slett ikke for alle, men den andre koster meg ca 100 kr mnd, og er absolutt noe folk som har jobbet i årevis har råd til. Jeg kjøpte den forsikringen den gang jeg var student og ganske blakk, og kommer til å beholde den så lenge jeg kan. Det handler om sikring av egen fremtid dersom noe skulle skje. Jeg er for øvrig kronisk syk men fikk forsikring likevel, bare med reservasjon mot den ene sykdommen.

Men jeg er ikke enig i at de fleste tar høyde for at negative ting kan skje, tvert imot viser stadig flere tråder på KG at folk ikke tar høyde for at noe som helst skal gå utenom fastlagt plan. Bare se på samlivsforumet hvor mange som ikke jobber/jobber deltid, lar mannen eie hus og hytte, sparer nada og har null planer for hvordan de skal fø seg (og ungene) og få et sted å bo når skilsmissen er et faktum.

Anonymkode: 70785...52f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir så mange livsvarig syke i Norge, og ikke i Sverige som har lavere standard enn oss? Hva gjør dere?

Anonymkode: 7114d...e1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilbake når du har boliglån, vedlikehold av bolig, forsikringer,  kommunale avgifter, strøm, tv, internett (de tre siste er jo i husleia i mange tilfeller), med barn, enda mer forsikringer, mange nye innkjøp, oppussing av hus/flytte til større hus, sfo regninger, barnehage regninger, fritidsaktiviteter, klær til barn, matbudsjettet for en familie som ikke lenger består av to voksne.

Da kan vi snakke om at du klarer deg så bra på lav lønn. Og ikke forstå at andre kanskje kan slite...

Anonymkode: c92aa...206

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ulike typer uføreforsikringer, i de fleste prisklasser. Jeg har to, en som gir med 100 000 i året frem til pensjonsalder som jeg blir ufør og en som utbetaler en prosentvis engangssum av 1 mill ved uførhet. 100% ufør = 1 mill, 50% 500 000 osv. Den første er dyr og slett ikke for alle, men den andre koster meg ca 100 kr mnd, og er absolutt noe folk som har jobbet i årevis har råd til. Jeg kjøpte den forsikringen den gang jeg var student og ganske blakk, og kommer til å beholde den så lenge jeg kan. Det handler om sikring av egen fremtid dersom noe skulle skje. Jeg er for øvrig kronisk syk men fikk forsikring likevel, bare med reservasjon mot den ene sykdommen.

Men jeg er ikke enig i at de fleste tar høyde for at negative ting kan skje, tvert imot viser stadig flere tråder på KG at folk ikke tar høyde for at noe som helst skal gå utenom fastlagt plan. Bare se på samlivsforumet hvor mange som ikke jobber/jobber deltid, lar mannen eie hus og hytte, sparer nada og har null planer for hvordan de skal fø seg (og ungene) og få et sted å bo når skilsmissen er et faktum.

Anonymkode: 70785...52f

Ja, så du er dekket så lenge du ikke blir ufør av en kronisk sykdom. Noe som da er ganske sannsynlig ettersom de velger å ha den som et unntak.. I hvertfall mer sannsynlig enn å plutselig få noe annet. 

Jeg har også en kronisk sykdom. Fikk det lenge før jeg var ferdig med grunnskolen. Får aldri uføre forsikring...

Anonymkode: c92aa...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Zienna skrev:

Men det er jo nettopp for å sikre seg i tilfelle noe skulle skje oss at vi betaler skatt i Norge.  Vi nordmenn skal ikke være nødt til å ha det som amerikanerne, som må kjøpe seg forsikringer eller spare, for å vite at de klarer seg dersom noe uventet skulle skje.  Vi skal ha et velferdssystem som tar vare på de som av forskjellige grunner ikke klarer seg alene. 

Min mann har jobbet og betalt skatt i nær 40 år.  For ett år siden ble han fysisk skadet i en ulykke.  Nylig ble han uføretrygdet fordi han ikke lenger var i stand til å utøve yrket sitt.  Skulle han liksom føle at han burde ha spart eller sikret seg privat i tilfelle sånt kunne skje?  Ikke belastet samfunnet? 

Det er tragisk at snyltere og bløffmakere utnytter de gode velferdsordningene vi har.  Men vi må ikke komme dit at vi innbiller oss at enhver uføretrygdet person er en samfunnssnylter.  Da er vi på ville veier!

       

Om du ser nøye etter, vil du se at det jeg skrev har null relevans til det du skriver.

Anonymkode: 15812...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ser nøye etter, vil du se at det jeg skrev har null relevans til det du skriver.

Anonymkode: 15812...b75

Har sett nøy etter, og dette er dine ord: 
"Iom at du giftet deg, fikk barn osv, burde du tatt høyde for at negative ting kunne skje etterhvert. De fleste, inkl deg, gjør ikke dette, og syter og klager da bomben smeller.Når man ser rundt seg hvor ofte og brutalt slikt intreffer, burde ingen gå rundt og tro de er fredet. De har selv satt seg i en situasjon der mye negativt kan skje og treffe hardt"

Du sier klart og tydelig at når folk får økonomiske problemer har de seg selv å takke fordi de ikke tok høyde for det på forhånd.  Null relevans??.... 

Anonymkode: 15812...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Zienna skrev:

Har sett nøy etter, og dette er dine ord: 
"Iom at du giftet deg, fikk barn osv, burde du tatt høyde for at negative ting kunne skje etterhvert. De fleste, inkl deg, gjør ikke dette, og syter og klager da bomben smeller.Når man ser rundt seg hvor ofte og brutalt slikt intreffer, burde ingen gå rundt og tro de er fredet. De har selv satt seg i en situasjon der mye negativt kan skje og treffe hardt"

Du sier klart og tydelig at når folk får økonomiske problemer har de seg selv å takke fordi de ikke tok høyde for det på forhånd.  Null relevans??.... 

Anonymkode: 15812...b75

Ja. Du gnager om trygdesystemet. Som du ser er det andre ting enn det og sykdom jeg skriver om.

Anonymkode: 15812...b75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Arabella skrev:

Når man plutselig blir alene med fem barn, som jeg var engang, erfarer man snart den brutale sannhet at "det er dyrt å være fattig".

Mener ikke å være slem altså, men fem barn er mye. Halvparten blir alene så jeg ville tatt høyde for det økonomisk før jeg fikk fem barn... 

Anonymkode: 11b1e...721

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slite økonomisk i perioder, gjør vel de fleste, tidligere hadde vi 2 barn i barnehage og 1 på Sfo, 7000 kr/mnd, når 2 veg avgifter skulle betales i mars + alt annet så blir det knallhard prioritering

Anonymkode: fad30...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener ikke å være slem altså, men fem barn er mye. Halvparten blir alene så jeg ville tatt høyde for det økonomisk før jeg fikk fem barn... 

Anonymkode: 11b1e...721

Når man har en mann som er umettelig og maser om at jeg hadde plikt til å oppfylle hans ekteskapelige rettigheter og så godt som aldri gjorde noe for å hindre graviditet ="spiser ikke karameller med papiret på", og jeg ikke tålte p-preparater, blir det barn av det. Hans lyster gikk foran min helse. Sånn var det.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.7.2019 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet og gått inn i fast stilling. Jeg er i et av landets mest lavtlønnede yrke, men kontoen vokser måned for måned likevel. Gjennomsnittsmannen og kvinnen tjener nok det dobbelte av meg, men likevel sliter folk med at pengene tar slutt før lønningsdag. Hvordan er det mulig?

Nå har jeg ikke barn, men likevel.

Hvor går pengene til vanlige folk?

Jeg føler ikke jeg mangler noen ting som helst. Jeg bruker mine penger på snus, fest, restauranter og større måltider hjemme, sosiale aktiviteter, i tillegg til ganske stiv husleie og strøm (selv om jeg deler den med samboer). Ellers er mindre utgifter type streamingtjenester, offentlig transport, og en sjelden gang noe klesshopping. Hva er det andre betaler for som jeg ikke gjør?

Anonymkode: dc4f5...82d

Kommer vel litt an på hvordan utgangspunkt du hadde før du gikk inn i arbeidslivet også. Har du sluppet å ta opp lån for å få deg utdannelse og bil, f.eks? Hadde du penger på bok?

Og selvsagt, når du ikke har unger så har du mange tusen mindre i utgifter per mnd enn de som har det.

Anonymkode: 03cd4...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Enig! Man må ta høyde for uforutsette ting og legge av penger. Når man har jobbet i 30 år så burde man være ganske gjeldfri i tillegg.. uting å skylde på NAV, de har da ingen skyld i situasjonen. 

Anonymkode: a80d5...d6b

Hva skal man spare av når det ikke er noe å spare av? 

Vet dere f.eks hvor mye barn faktisk koster? Har man 3 stykker i/under skolealder snakker man opp mot 10 000 bare i barnehage og sfo. Pluss klær og utstyr, pluss aktiviteter. Så kommer de faste utgiftene i tillegg. Husleie og lån (minst en av dem, for mange begge), strøm, forsikringer, husholdning osv. Til deg nyutdannede, vent til det virkelige voksenlivet kommet før du uttaler deg så nedlatende om andres situasjon :) Du er knapt blitt voksen. 

På 13.7.2019 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Jeg er nyutdannet og gått inn i fast stilling. Jeg er i et av landets mest lavtlønnede yrke, men kontoen vokser måned for måned likevel. Gjennomsnittsmannen og kvinnen tjener nok det dobbelte av meg, men likevel sliter folk med at pengene tar slutt før lønningsdag. Hvordan er det mulig?

Nå har jeg ikke barn, men likevel.

Hvor går pengene til vanlige folk?

Jeg føler ikke jeg mangler noen ting som helst. Jeg bruker mine penger på snus, fest, restauranter og større måltider hjemme, sosiale aktiviteter, i tillegg til ganske stiv husleie og strøm (selv om jeg deler den med samboer). Ellers er mindre utgifter type streamingtjenester, offentlig transport, og en sjelden gang noe klesshopping. Hva er det andre betaler for som jeg ikke gjør?

Anonymkode: dc4f5...82d

 

Anonymkode: 0854c...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man spare av når det ikke er noe å spare av? 

Vet dere f.eks hvor mye barn faktisk koster? Har man 3 stykker i/under skolealder snakker man opp mot 10 000 bare i barnehage og sfo. Pluss klær og utstyr, pluss aktiviteter. Så kommer de faste utgiftene i tillegg. Husleie og lån (minst en av dem, for mange begge), strøm, forsikringer, husholdning osv. Til deg nyutdannede, vent til det virkelige voksenlivet kommet før du uttaler deg så nedlatende om andres situasjon :) Du er knapt blitt voksen. 

 

Anonymkode: 0854c...b17

Og du er neppe orientert. Har man lav lønn og dette ser ut til å vedvare, setter man selvfølgelig ikke 3 barn til verden, og tror dette løser seg på magisk vis.

Slik du fremstiller det høres det ut som noen trer barna ned over hodet på deg, uten at man har noen egen vilje ang dette.

Som igjen er det store problemet med at folk alltid skal skylde på alt annet enn seg selv når det kommer til dette med dårlig økonomi.

Anonymkode: 15812...b75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du er neppe orientert. Har man lav lønn og dette ser ut til å vedvare, setter man selvfølgelig ikke 3 barn til verden, og tror dette løser seg på magisk vis.

Slik du fremstiller det høres det ut som noen trer barna ned over hodet på deg, uten at man har noen egen vilje ang dette.

Som igjen er det store problemet med at folk alltid skal skylde på alt annet enn seg selv når det kommer til dette med dårlig økonomi.

Anonymkode: 15812...b75

Nei, for inntekt og andre forhold kan jo aldri endre seg. Særdeles snever i tankegangen du? Sjelden opplevd motgang i livet? 

Anonymkode: 0854c...b17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...