Gå til innhold

sykehuset ville heller knekke armen på barnet mitt enn å gi meg ks!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynn å jobbe med å komme deg videre, ts. Ikke la dette ødelegge tiden deres fremover. Og send en klage. 

Anonymkode: f84f0...336

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

2: Ingen skal bli tvunget til vaginal fødsel om de har fødselsangst.

Anonymkode: 18d0b...4b1

Men da får de betale fra egen lomme. 

Ingen med fødselsangst har liv til å bestemme at ungen skal få dårligere forutsetningen og bla a økt sannsynlighet for spedbarnsdød. 

Vaginal fødsel er best både for mor og barn. Egentlig, hva gjelder all statistikk, er det ks man bør ha angst for. 

Men det var visst verre å ha litt smerter i underlivet de første mnd, enn en oppskjært mage. 

Forstå det den som kan.  Kvinner er en gjeng prinsesser som forventer at alt skal skje på deres premisser. 

Anonymkode: 09fa7...43b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer også fra en keisersnitt familie.

Anonymkode: 64d54...427

 Gjør døren høy og porten vid (…) for familien Keisersnitt!

 

 

Anonymkode: 2e2fc...aa4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min tante fødte sin eldste, satt han fast i bekkenet. De måtte dra skulderen ut av ledd for å få ham ut. Han var for langt ned i bekkenet til at hun fikk keisersnitt. Med de to andre barna fikk hun ks. 

Hvorfor har du ikke krevd å få sjekket bekkenet FØR fødsel? Tenker det hjelper fint lite å mase om ks når fødsel allerede er i gang. Hvem vil vel ikke ha ks når smertene er som verst?! 

Anonymkode: 1621a...81b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da får de betale fra egen lomme. 

Ingen med fødselsangst har liv til å bestemme at ungen skal få dårligere forutsetningen og bla a økt sannsynlighet for spedbarnsdød. 

Vaginal fødsel er best både for mor og barn. Egentlig, hva gjelder all statistikk, er det ks man bør ha angst for. 

Men det var visst verre å ha litt smerter i underlivet de første mnd, enn en oppskjært mage. 

Forstå det den som kan.  Kvinner er en gjeng prinsesser som forventer at alt skal skje på deres premisser. 

Anonymkode: 09fa7...43b

Nå er det mye som ikke fremkommer i statistikken da. Visste du feks at avrivning av muskulatur er ganske vanlig og ikke blir klassifisert som en fødselskade? Det er undervurdert hvor stort traume det er for mange(både fysisk og psykisk) og en del sliter faktisk i ettertid. Men det er klart, vaginal fødsel er viktigere enn kvinnens helse og livskvalitet. 

Og nei jeg er ikke en forkjemper for ks på generell basis om noen skulle mistenke det.

Anonymkode: 04681...2bb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fødsels«omsorgen» her til lands er en vits. :( Hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha barn er at kvinnekroppen blir sett på som en verdiløs ting, og fødsler skal være en lidelse samme faen, spesielt hvis det sparer litt penger. Selv i 2019.

Beklager at dette skjedde meg deg og ditt barn.

Anonymkode: 9dadb...166

Akkurat ja. 

Anonymkode: 244f4...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke krevd å få sjekket bekkenet FØR fødsel?

Anonymkode: 1621a...81b

Ja, hvorfor fikk du ikke avklart dette tidlig, ts?

Anonymkode: 2e2fc...aa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da får de betale fra egen lomme. 

Ingen med fødselsangst har liv til å bestemme at ungen skal få dårligere forutsetningen og bla a økt sannsynlighet for spedbarnsdød. 

Vaginal fødsel er best både for mor og barn. Egentlig, hva gjelder all statistikk, er det ks man bør ha angst for. 

Men det var visst verre å ha litt smerter i underlivet de første mnd, enn en oppskjært mage. 

Forstå det den som kan.  Kvinner er en gjeng prinsesser som forventer at alt skal skje på deres premisser. 

Anonymkode: 09fa7...43b

For ikke å nevne at alle barn født med keisersnitt har 50% sannsynlighet for å få astma og allergi. Jeg har selv alvorlig astma og min søster alvorlig allergi. Men min mor prøvde å føde normalt og det var ikke mulig, og hun var ikke snurt på helsevesnet for at hun måtte prøve å føde vanlig først. Om man får til å føde vanlig noe TS tydeligvis gjør så er det absolutt å foretrekke. For min del ville jeg heller ha blitt født med en brukket arm som ordner seg enn å ha den jævla astmaen om jeg kunne valgt. 

Anonymkode: 76e81...51f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da min tante fødte sin eldste, satt han fast i bekkenet. De måtte dra skulderen ut av ledd for å få ham ut. Han var for langt ned i bekkenet til at hun fikk keisersnitt. Med de to andre barna fikk hun ks. 

Hvorfor har du ikke krevd å få sjekket bekkenet FØR fødsel? Tenker det hjelper fint lite å mase om ks når fødsel allerede er i gang. Hvem vil vel ikke ha ks når smertene er som verst?! 

Anonymkode: 1621a...81b

Jeg krevde det, men ble ikke hørt. Ble totalt avfeid🤬 jeg tok opp ks i det jeg ble gravid, men de nektet meg. 

Ts

Anonymkode: 396fd...bea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ikke å nevne at alle barn født med keisersnitt har 50% sannsynlighet for å få astma og allergi. Jeg har selv alvorlig astma og min søster alvorlig allergi. Men min mor prøvde å føde normalt og det var ikke mulig, og hun var ikke snurt på helsevesnet for at hun måtte prøve å føde vanlig først. Om man får til å føde vanlig noe TS tydeligvis gjør så er det absolutt å foretrekke. For min del ville jeg heller ha blitt født med en brukket arm som ordner seg enn å ha den jævla astmaen om jeg kunne valgt. 

Anonymkode: 76e81...51f

Nei det har de ikke. De har 50% STØRRE sannsynlighet fir astma enn de som blir født vaginalt. Det er en viss forskjell. 

Ts

Anonymkode: 396fd...bea

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har de ikke. De har 50% STØRRE sannsynlighet fir astma enn de som blir født vaginalt. Det er en viss forskjell. 

Ts

Anonymkode: 396fd...bea

Ja, der skulle vært større. Og det er mye. Som sagt ville jeg heller hatt en brukket arm som gror enn alvorlig astma om jeg kunne velge. Det tror jeg du og ville valgt, og jeg tror også du heller vil at barnet ditt har en arm som gror enn at det får alvorlig astma.

Anonymkode: 76e81...51f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man få celebral parese av å fødes vaginalt? Og hadde de sluppet å fått cerebral parese om de ble født ved keisersnitt?

Anonymkode: f5c05...10e

Barnet mitt fikk cerebral parese fordi sykehuset ikke ville gi keisersnitt.

Anonymkode: 234c4...8bd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Keisersnitttet, blødninger innvendig etterpå. Hun fikk planlagt keisersnitt pga trang bekken, så ingen sammenheng der. Komplikasjoner etter operasjon. 

Anonymkode: afcd9...da9

Hvilket sykehus skjedde dette?

Vil bare påpeke for alle førstegangsfødene at dette er uhyre sjeldent. Har hatt 2 keisersnitt selv uten problem. Å både min mor og søsken har hatt keisersnitt uten problem. 

Anonymkode: e568d...e37

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da får de betale fra egen lomme. 

Ingen med fødselsangst har liv til å bestemme at ungen skal få dårligere forutsetningen og bla a økt sannsynlighet for spedbarnsdød. 

Vaginal fødsel er best både for mor og barn. Egentlig, hva gjelder all statistikk, er det ks man bør ha angst for. 

Men det var visst verre å ha litt smerter i underlivet de første mnd, enn en oppskjært mage. 

Forstå det den som kan.  Kvinner er en gjeng prinsesser som forventer at alt skal skje på deres premisser. 

Anonymkode: 09fa7...43b

Vaginal fødsel er ikke alltid best for barn om det er en for stor påkjenning for mor psykisk. Om mor har traumer knyttet til underlivet f.eks så kan sjansen være der for at mor går i psykose, noe som igjen kan skade tilknytningen til barnet. Så det er ikke alltid så sort/hvitt hva som er best.

Anonymkode: a97b4...1bc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, der skulle vært større. Og det er mye. Som sagt ville jeg heller hatt en brukket arm som gror enn alvorlig astma om jeg kunne velge. Det tror jeg du og ville valgt, og jeg tror også du heller vil at barnet ditt har en arm som gror enn at det får alvorlig astma.

Anonymkode: 76e81...51f

Disse tallene deres stemmer ikke. De har en økt risiko! Det er noe annet. Fra en vilkårlig artikkel:

Barn forløst med keisersnitt har 17 prosent økt risiko til å utvikle astma ved treårsalderen. Dette antyder en lavere risiko enn tidligere funn, men samsvarer med samlestudier.

Det betyr ikke at keisersnittbarn har 17 % større sannsynlighet for å få astma enn vaginalt fødte barn (altså at nesten 1 av 5 barn får astma).

Det betyr at hvis det er 3 % av alle fødte barn som får astma, så har keisersnittbarn en 17 % større sjanse av disse 3 %. Eller hvis den er 50 % større, så blir det noe sånt som 3 % delt på 50 % er lik pluss 1,5, så de har 4,5 % sjanse for å få det i stedet for 3 %.

Sorry om jeg regner veldig feil her, det begynner å bli veldig lenge siden jeg hadde statistikk 😄

Anonymkode: 234c4...8bd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ikke å nevne at alle barn født med keisersnitt har 50% sannsynlighet for å få astma og allergi. Jeg har selv alvorlig astma og min søster alvorlig allergi. Men min mor prøvde å føde normalt og det var ikke mulig, og hun var ikke snurt på helsevesnet for at hun måtte prøve å føde vanlig først. Om man får til å føde vanlig noe TS tydeligvis gjør så er det absolutt å foretrekke. For min del ville jeg heller ha blitt født med en brukket arm som ordner seg enn å ha den jævla astmaen om jeg kunne valgt. 

Anonymkode: 76e81...51f

Hmm kjenner ingen som har astma eller allergi av de jeg kjenner inkl. Meg selv som ble født med keisersnitt. Mamma fødte oss alle 3 med keisersnitt. Ingen astma eller allergi hos oss. 50% er mye så om det stemmer er det rart ingen av oss har fått noe av det. Eller de jeg kjenner som har blitt født med keisersnitt.

Anonymkode: e568d...e37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse tallene deres stemmer ikke. De har en økt risiko! Det er noe annet. Fra en vilkårlig artikkel:

Barn forløst med keisersnitt har 17 prosent økt risiko til å utvikle astma ved treårsalderen. Dette antyder en lavere risiko enn tidligere funn, men samsvarer med samlestudier.

Det betyr ikke at keisersnittbarn har 17 % større sannsynlighet for å få astma enn vaginalt fødte barn (altså at nesten 1 av 5 barn får astma).

Det betyr at hvis det er 3 % av alle fødte barn som får astma, så har keisersnittbarn en 17 % større sjanse av disse 3 %. Eller hvis den er 50 % større, så blir det noe sånt som 3 % delt på 50 % er lik pluss 1,5, så de har 4,5 % sjanse for å få det i stedet for 3 %.

Sorry om jeg regner veldig feil her, det begynner å bli veldig lenge siden jeg hadde statistikk 😄

Anonymkode: 234c4...8bd

https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(08)00070-X/abstract

The cumulative incidence of asthma was 4.0/1000. Children delivered by CS had a 52% increased risk of asthma compared with spontaneously vaginally delivered children (adjusted hazard ratio = 1.52; 95% confidence interval [CI] = 1.42 to 1.62). Between 1988 and 1998, planned and emergency CS was associated with a 42% (HR = 1.42; 95% CI = 1.25 to 1.61) and 59% (HR = 1.59; 95% CI = 1.44 to 1.75) increased risk of asthma, respectively.

Anonymkode: 76e81...51f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm kjenner ingen som har astma eller allergi av de jeg kjenner inkl. Meg selv som ble født med keisersnitt. Mamma fødte oss alle 3 med keisersnitt. Ingen astma eller allergi hos oss. 50% er mye så om det stemmer er det rart ingen av oss har fått noe av det. Eller de jeg kjenner som har blitt født med keisersnitt.

Anonymkode: e568d...e37

Og jeg kjenner meg selv inkludert min søster og mange andre faktisk som er født ved keisersnitt og har astma og allergi. Jeg har i tillegg tarmsykdom og min søster har autoimmun sykdom som også det er økt risiko for ved keisersnitt. Fint at dere ikke har fått slike plager, men med den erfaringen jeg har kommer jeg til å prøve å føde naturlig fordi det er best for barnet selv om min mor ikke fikk det til :) Om det ikke går så har jeg ihvertfall prøvd å gjøre det beste for barnet.

Anonymkode: 76e81...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse tallene deres stemmer ikke. De har en økt risiko! Det er noe annet. Fra en vilkårlig artikkel:

Barn forløst med keisersnitt har 17 prosent økt risiko til å utvikle astma ved treårsalderen. Dette antyder en lavere risiko enn tidligere funn, men samsvarer med samlestudier.

Det betyr ikke at keisersnittbarn har 17 % større sannsynlighet for å få astma enn vaginalt fødte barn (altså at nesten 1 av 5 barn får astma).

Det betyr at hvis det er 3 % av alle fødte barn som får astma, så har keisersnittbarn en 17 % større sjanse av disse 3 %. Eller hvis den er 50 % større, så blir det noe sånt som 3 % delt på 50 % er lik pluss 1,5, så de har 4,5 % sjanse for å få det i stedet for 3 %.

Sorry om jeg regner veldig feil her, det begynner å bli veldig lenge siden jeg hadde statistikk 😄

Anonymkode: 234c4...8bd

Eh jo. Det er jo akkurat det det betyr. 17% større sannsynlighet. Akkurat som du selv forklarer under.

Anonymkode: 493dd...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...