Gå til innhold

Mor som selger det vi har kjøpt til stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, O.G. skrev:

Løsningen TS skisserer er at stebarnet hennes skal ha tingene til låns helt til den rette eieren (hennes egen datter) er stor nok til å bruke tingene. Det er verre enn at mannens eks selger hans datters ting.

Jeg kjøper utstyr som min eldste kan bruke med tanken om at lillebror skal arve det når eldste har vokst ut av det. Det betyr ikke at hun har det til låns til «den rette eieren» er stor nok til å bruke det, bare at jeg har kjøpt utstyr til barna mine, og det passet til eldste først. 

 

Det er forøvrig utrolig frekt av mor å selge utstyret TS og mannen hennes har kjøpt.

Anonymkode: d4e1a...11c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har problemer med å forstå at denne moren skulle ha så urimelig dårlig råd når hun har bare ett barn, forutsatt at hun er frisk og har et arbeid med normal lønn og dessuten mottar bidrag fra eksmannen. Hun får også utvidet barnetrygd og muligens andre stønader, som bostøtte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg har problemer med å forstå at denne moren skulle ha så urimelig dårlig råd når hun har bare ett barn, forutsatt at hun er frisk og har et arbeid med normal lønn og dessuten mottar bidrag fra eksmannen. Hun får også utvidet barnetrygd og muligens andre stønader, som bostøtte.

Da har hun sikkert lav lønn, desverre.

Anonymkode: 85dc8...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Løsningen TS skisserer er at stebarnet hennes skal ha tingene til låns helt til den rette eieren (hennes egen datter) er stor nok til å bruke tingene. Det er verre enn at mannens eks selger hans datters ting.

Med den tankegangen, eier ikke barna mine noe som helst av større ting. Alt brukbart går her videre til fetteren deres. Det blir likevel litt søkt å si at fetteren er den rette eieren av alle tingene vi kjøper, men at vi bare lar våre egne barn låne dem litt først?

Noen ganger gis tingene videre etter fetteren har hatt dem også, men det betyr jo ikke at vi sitter ti år på forhånd og kjøper ski til en ukjent og potensielt ufødt «eier» langt nede i rekken.

Men kanskje vi skal ta logikken videre til andre relasjoner? Kanskje jeg kan gi en gravidkjole til venninna mi i gave, bare at jeg bruker den i mitt svangerskap først? For hvis hun får den etterpå, er den egentlig hennes hele tiden, ikke sant?

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Løsningen TS skisserer er at stebarnet hennes skal ha tingene til låns helt til den rette eieren (hennes egen datter) er stor nok til å bruke tingene. Det er verre enn at mannens eks selger hans datters ting.

Men det er jo helt vanlig i barnefamilier at de yngste barna arver etter de eldre? Det er bra for både miljøet og lommeboka! Vanligvis er det ikke issue i det hele tatt fordi de færreste har en tredjepart (i denne sammenhengen en som ikke har bidratt økonomisk til å kjøpe disse tingene) involvert som tar tingene og selger de videre før de minste barna rekker å bruke de... 

Anonymkode: ab897...73b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi til side, så burde jo egentlig mor og far spleiset på eller delt kostnadene for utstyr til barnet.

 

I dette tilfelle (legger til litt spekulering). Antagelig har barnet registrert bosted hos mor, slik at det er hun som får hele barnetrygd. Mulig far betaler bidrag til mor hvis hans lønn er såpass mye bedre? I tillegg velger han å betale for klær/utstyr som er dyrt, så BARNET kan ha der som trengs. Og så bruker mor salg av disse tingene som egen bi-inntekt (på toppen av egen lønn, barnetrygd og barnebidrag). Så lenge far fortsetter å kjøpe det som trengs av utstyr fremover, så er det slettes ikke sikkert pengene går i barnets budsjett - men til nye sko til mor kanskje? Syns dere virkelig det er ok? Dersom mor trenger penger og ønsker å sponses av sin eks, så får hun spørre om lov først iallefall.

 

Mitt stebarn arver eller får mye fra «vår» side av familien. Når det er fravokst syns vi det er naturlig at det skal videre til neste barn på «vår» side av familien (søskenbarn, venners barn, vi har ikke eget fellesbarn). Heldigvis ser det foreløpig ikke ut som barnets mor (også med dårlig råd) har noe vrangforestillinger rundt dette, slik som mor i TS sitt tilfelle ser ut til å ha. Til gjengjeld passer vi selvfølgelig på at det som mor eventuelt har kjøpt (selv om det er veldig lite), kommer tilbake til henne.

Anonymkode: 1791b...879

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får helt vondt i magen over hvor mange smålige, selvrettferdige prinsippryttere det er er her i verden. Så mor får råd til et par nye sko til seg selv. Går det ut over din evne til å kjøpe sko til deg selv eller familien din? Du med GOD råd, som sitter og ser på at stedatters nærmeste familie ikke har råd til et par sko til seg selv engang, fordi du på død og liv skal ha tilbake tingene som er gitt til stedatter. Selv om dette er kun av prinsipp, og har ingenting å si for din personlige økonomi, men kanskje har alt å si for mor. 

Ja, kanskje du ville fått rett hvis du gikk til sak om dette. Men so what?? Er det virkelig så viktig for deg å trykke ned et annet menneske? Fy faen, så jævlige mennesker det finnes. Men flott at du holder på prinsippene dine, det er det aller viktigste her i livet. Viktig å ikke drive veldedighet på bekostning av .... vel, ingen.

Anonymkode: f1976...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje du ville fått rett hvis du gikk til sak om dette. Men so what?? Er det virkelig så viktig for deg å trykke ned et annet menneske? Fy faen, så jævlige mennesker det finnes.

Det som er jævlig her, er vel heller at noen faller så dypt at de stjeler? Skal det være fritt fram for tjuveri, mener du?
Man tåler så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv. 
Men sannsynligvis, om det var deg selv som ble bestjålet, ville nok pipa fått en annen lyd.

Anonymkode: b057b...436

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Samboeren min har en datter fra før som er fem år eldre enn vår felles datter.  Mye av klær og utstyr, som slalomski, ytterklær av god kvalitet, bunader(festdrakt) osv. Er det vi som har kjøpt, eller indet minste betalt halve for. Men stort sett vi som betaler da mor har dårlig råd og vi har god råd. 

Nå i det siste så har jeg sett stedatterens mor lagt ut mye av det som vi har kjøpt/spleiset på til salgs på facebook. 

Da stedatteren er veldig liten av vekst, og vår datter normal i vekst, så passer gjerne klærne og utstyret bare etter ett par år.  Jeg har reagert på dette, og syns vi kan få det eller i det minste få tilbudet om å få det før hun legger det ut til salgs. Vi kjøpte en ganske dyr festdrakt for noen år siden også, som vår datter kunne brukt nå til 17. Mai, men den fikk jeg beskjed om at var solgt da jeg spurte etter den.  

Vi har jo sagt at vi gjerne ønsker å få tilbake det vi har kjøpt når hun har brukt det/tatt det med til sin mor (spesielt det som vi har kjøpt 100%). 

Hva synes dere? 

Anonymkode: f68fa...263

Jeg ville snakket litt med henne og sagt at dere ønsker at deres datter skal arve det som dere har sponset 100 %, men at det er greit om hun selger det som dere har spleiset på og at du har sett at flere ting som dere har kjøpt har blitt lagt ut på Facebook. Hun ser ikke nyansene i dette på samme måte som deg, sannsynligvis. Hun har bare et barn og tenker antageligvis ikke over at det kan arves. Om hun har dårlig råd, så kan det være at hun prøver å få inn ekstra penger. Det er skikkelig, skikkelig surt å ha dårlig råd. Vet du hvor dårlig råd hun har? Snakker vi sånn at de ikke har råd til ferie/fritidsaktivteter/kino eller snakker om dårlig råd så det er problematisk å få tak i mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg får helt vondt i magen over hvor mange smålige, selvrettferdige prinsippryttere det er er her i verden. Så mor får råd til et par nye sko til seg selv. Går det ut over din evne til å kjøpe sko til deg selv eller familien din? Du med GOD råd, som sitter og ser på at stedatters nærmeste familie ikke har råd til et par sko til seg selv engang, fordi du på død og liv skal ha tilbake tingene som er gitt til stedatter. Selv om dette er kun av prinsipp, og har ingenting å si for din personlige økonomi, men kanskje har alt å si for mor. 

Ja, kanskje du ville fått rett hvis du gikk til sak om dette. Men so what?? Er det virkelig så viktig for deg å trykke ned et annet menneske? Fy faen, så jævlige mennesker det finnes. Men flott at du holder på prinsippene dine, det er det aller viktigste her i livet. Viktig å ikke drive veldedighet på bekostning av .... vel, ingen.

Anonymkode: f1976...7e8

Så tyveri er greit om man har dårlig nok råd? Hva om far og stemor også har bare sånn passe god råd, og å måtte kjøpe nytt til neste barn faktisk svir litt i lommeboka for de også, eller de ikke har råd til det? Fortsatt greit?

Anonymkode: 1791b...879

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så tyveri er greit om man har dårlig nok råd? Hva om far og stemor også har bare sånn passe god råd, og å måtte kjøpe nytt til neste barn faktisk svir litt i lommeboka for de også, eller de ikke har råd til det? Fortsatt greit?

Anonymkode: 1791b...879

Tyveri er vel å dra det litt langt eller?

TS har allerede fortalt at hun og mannen har god råd, så det er nok noe annet som ligger bak her.

Dersom mor har dårlig råd- hvorfor unner du TS henne ikke de få kronene hun får for tingene?  Rimelig sikker på at de blir brukt på datteren. Det er tøft i dag å forsørge barn på bare 1 inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Har dere nok, la det ligge. Hun har dårlig råd. Du vet det sikkert ikke selv, men det å være alene med et barn er steinhardt. Ofte må man velge mellom mat og nye vinterklær. 

Følelsene dine for eksen hans vil alltid være farget av at hun har vært sammen med ham før. Men prøv å sette dem til side. Det er til datterens beste at de har god nok råd. 

Vær takknemlig for at din datter har mer enn nok, og sikkert absolutt alt hun trenger. Du trenger ikke disse pengene, la det ligge.

Anonymkode: 56fa5...67a

Hun er jo ikke alene med et barn når far bidrar og ikke er ute av bildet?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi 3 jenter. Og dessverre arver både nr 2 og nr 3 fra nr 1. Jeg skriver dessverre for det høres ut som omsorgssvikt å arve fra eldre søsken. 

Hva er forskjellen på at helsøsken arver hverandre, og at halvsøsken gjør det? Jeg ser virkelig ikke forskjellen. Annet enn at det er en mor til inn i bildet. Det mor selv har kjøpt står hun fritt til å selge videre. 

Anonymkode: 1a097...88b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset har vi 3 jenter. Og dessverre arver både nr 2 og nr 3 fra nr 1. Jeg skriver dessverre for det høres ut som omsorgssvikt å arve fra eldre søsken. 

Hva er forskjellen på at helsøsken arver hverandre, og at halvsøsken gjør det? Jeg ser virkelig ikke forskjellen. Annet enn at det er en mor til inn i bildet. Det mor selv har kjøpt står hun fritt til å selge videre. 

Anonymkode: 1a097...88b

Det lurer jeg også på? Jeg er eldst og min søster har alltid arvet fra meg. Klær fikk hun en blanding av både arvet og nytt der særlig bobledresser osv var arvet. Utstyr arvet hun også da dette er dyrt. Så lenge ting er i god stand er da bare naturlig og smart? Min (snart) mellomste har arvet av begge sine storesøsken, stesøster og halvbror. Både dyre og mindre dyre ting. Og minstesøster vil arve hun også. 

Alt må ikke overtenkes selv om seter stesøsken i bildet. Alt må ikke handle om at stemor foretrekker egne barn og det stakkars stebarnet lider verre enn askepott. Noen ganger handler det om helt vanlige søskenting. Dette er faktisk helt vanlig og mor kan ikke selge spleisete ting. Ikke uten å forhøre seg med sin ex og evt stemor først.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, xinnia said:

Tyveri er vel å dra det litt langt eller?

TS har allerede fortalt at hun og mannen har god råd, så det er nok noe annet som ligger bak her.

Dersom mor har dårlig råd- hvorfor unner du TS henne ikke de få kronene hun får for tingene?  Rimelig sikker på at de blir brukt på datteren. Det er tøft i dag å forsørge barn på bare 1 inntekt. 

Hva om hun får låne bil for å kjøre barnet på fotballcup - kan hun selge den etterpå og da? Det er tyveri å selge andres eiendeler.

 

Barnet blir forsørget av to inntekter, mors og fars. Og når far kjøper alt utstyr, er det bare mat og litt forbruk igjen for mor å betale for. Med egen inntekt, barnetrygd og barnebidrag går det helt fint.

Anonymkode: 1791b...879

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 10.19, Chantielle skrev:

Det er 2 familier. og 2 adskilte økonomiske situasjoner. Den ene har god råd,den andre dårlig råd. 

En famiiie med dårlig råd kan ikke forvente å bare kunne sitte med sugerør i økonomien til eksens familie!

 

Foreldre forvalter alltid klær og utstyr de kjøper til barna sine. 

De gir ikke klær og utstyr i gaver, de holder barna med klær og utstyr.

Når et særkullsbarn vokser fra tingene, er det naturlig at de forvaltes av den forelderen som har betalt dem, når det er ting som ikke inngår i den vanlige underholdskostnaden/bidrag. 

Far betaler bidrag, mor sluntrer unna sitt forsørgeransvar og stiller ikke med sin del, og i tillegg selger hun unna tilleggsbidraget fra far. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, KatyP skrev:

Det lurer jeg også på? Jeg er eldst og min søster har alltid arvet fra meg. Klær fikk hun en blanding av både arvet og nytt der særlig bobledresser osv var arvet. Utstyr arvet hun også da dette er dyrt. Så lenge ting er i god stand er da bare naturlig og smart? Min (snart) mellomste har arvet av begge sine storesøsken, stesøster og halvbror. Både dyre og mindre dyre ting. Og minstesøster vil arve hun også. 

Alt må ikke overtenkes selv om seter stesøsken i bildet. Alt må ikke handle om at stemor foretrekker egne barn og det stakkars stebarnet lider verre enn askepott. Noen ganger handler det om helt vanlige søskenting. Dette er faktisk helt vanlig og mor kan ikke selge spleisete ting. Ikke uten å forhøre seg med sin ex og evt stemor først.

Det er ikke det samme når det gjelder to adskilte husholdninger hvor en har mer enn nok penger, og den andre ikke. 

Mange familier lar feks fettere og kusiner arve klær og utstyr også, det gjør vi ihvertfall i vår familie. Skal da min mor, som har veldig god råd, forlange å få tilbake tingene som hun har gitt fra oss til sin søsters barn, som har en helt annen økonomi. Og hvis tante er så "frekk" at hun selger tingene som barna hennes vokser ut fra, så skal mamma bli forbannet og kreve pengene? Det hadde aldri skjedd her. Aldri. 

De som kaller dette tyveri, velger bare å gjøre seg selv vanskelig. Tingene er gitt til barnet, og mor ser helt sikkert på det som at hun selger barnets ting. Slutt å tolke i verste mening. Er det rart det blir krig?

Anonymkode: f1976...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om hun får låne bil for å kjøre barnet på fotballcup - kan hun selge den etterpå og da? Det er tyveri å selge andres eiendeler.

 

Barnet blir forsørget av to inntekter, mors og fars. Og når far kjøper alt utstyr, er det bare mat og litt forbruk igjen for mor å betale for. Med egen inntekt, barnetrygd og barnebidrag går det helt fint.

Anonymkode: 1791b...879

Jeg håper du kødder? Jeg håper du er den eneste som ikke klarer å se forskjell på disse tingene. 

Anonymkode: f1976...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om hun får låne bil for å kjøre barnet på fotballcup - kan hun selge den etterpå og da? Det er tyveri å selge andres eiendeler.

 

Barnet blir forsørget av to inntekter, mors og fars. Og når far kjøper alt utstyr, er det bare mat og litt forbruk igjen for mor å betale for. Med egen inntekt, barnetrygd og barnebidrag går det helt fint.

Anonymkode: 1791b...879

Seriøst- du synes det var en god sammenligning...

Ts skriver da at mor også er med å betale på tingene

TS skriver eller ingenting om bidrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det samme når det gjelder to adskilte husholdninger hvor en har mer enn nok penger, og den andre ikke. 

Mange familier lar feks fettere og kusiner arve klær og utstyr også, det gjør vi ihvertfall i vår familie. Skal da min mor, som har veldig god råd, forlange å få tilbake tingene som hun har gitt fra oss til sin søsters barn, som har en helt annen økonomi. Og hvis tante er så "frekk" at hun selger tingene som barna hennes vokser ut fra, så skal mamma bli forbannet og kreve pengene? Det hadde aldri skjedd her. Aldri. 

De som kaller dette tyveri, velger bare å gjøre seg selv vanskelig. Tingene er gitt til barnet, og mor ser helt sikkert på det som at hun selger barnets ting. Slutt å tolke i verste mening. Er det rart det blir krig?

Anonymkode: f1976...7e8

TS sier jo i hovedinnlegget at de har sagt i fra at de ønsker å få ting (de har kjøpt) tilbake når barnet har vokst fra de. Med mindre mor er stokk dum skjønner hun at de skal bruke det til lillesøster og at dette er dermed ikke noe hun skal selge videre. 

Anonymkode: ab897...73b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...