Gå til innhold

Mor som selger det vi har kjøpt til stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det samme når det gjelder to adskilte husholdninger hvor en har mer enn nok penger, og den andre ikke. 

Mange familier lar feks fettere og kusiner arve klær og utstyr også, det gjør vi ihvertfall i vår familie. Skal da min mor, som har veldig god råd, forlange å få tilbake tingene som hun har gitt fra oss til sin søsters barn, som har en helt annen økonomi. Og hvis tante er så "frekk" at hun selger tingene som barna hennes vokser ut fra, så skal mamma bli forbannet og kreve pengene? Det hadde aldri skjedd her. Aldri. 

De som kaller dette tyveri, velger bare å gjøre seg selv vanskelig. Tingene er gitt til barnet, og mor ser helt sikkert på det som at hun selger barnets ting. Slutt å tolke i verste mening. Er det rart det blir krig?

Anonymkode: f1976...7e8

Mor selger noe hun ikke eier selv!

Din mor gir ikke bort fulle garderober pluss utstyr per sesong, mens hun har selv har barn av samme kjønn som er 2 år yngre i klesstørrelse og trenger tilsvarende av klær og utstyr om et øyeblikk.

Vi har arvet av familie som er ferdige med barn. Får de en til, selger jeg selvsagt ikke tingene vi har arvet, så de må kjøpe alt nytt til neste.

Far avlaster allerede mors økonomi mye når han både betaler bidrag som skal dekke hans andel av klær/sko, og i tillegg faktisk betaler nesten alt av klær, sko, utstyr og pentøy.

Mor krever både bidrag, gratis garderobe og utstyr, OG å selge unna etterpå. Det er trippelt opp fra far.

Far har i tillegg sagt at de vil ha tingene når datter er vokst fra dem.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange familier lar feks fettere og kusiner arve klær og utstyr også, det gjør vi ihvertfall i vår familie. Skal da min mor, som har veldig god råd, forlange å få tilbake tingene som hun har gitt fra oss til sin søsters barn, som har en helt annen økonomi.

Hvis din mor fikk en attpåklatt yngre enn sin søsters barn, ville det jo vært rimelig at også dette barnet fikk glede av de større tingene. Så kunne eventuelt heller søsteren få selge unna ski/senger/sykler og diverse etter at siste barn var ferdig med det.

Hvis din mor i så tilfelle ønsket å støtte sin søster økonomisk, ville det vært bedre med en ordning som gjorde at pengene går til søsteren i sin helhet, fremfor at søsteren solgte brukt utstyr og din mor brukte penger på nytt.

Hvis det er så ille fatt at mor i tråden her ikke har til salt i maten, kan det vurderes om far skal bistå mer økonomisk i ordnede former. Han bidrar allerede med barnebidrag og tar mange av de større utgiftene til utstyr.

Å selge utstyr som far har finansiert, så han må kjøpe på nytt til sin yngste datter, er en veldig ineffektiv måte å flytte penger fra fars økonomi til mors. Her går mye penger tapt hvis vi nå en gang skal se på mors og fars økonomi samlet.

Da er det bedre at mor legger kortene på bordet, så de kan finne en ordning som gjør at begge har god nok økonomi til å gi barnet god omsorg i begge hjem. Hvis far vet at han får utstyr tilbake, kan han eventuelt tilby å kjøpe en enda større andel av større ting, siden han uansett kan bruke det til sin yngre datter.

Det mor risikerer ved å holde igjen tingene så far må kjøpe samme utstyr to ganger, er at far ikke kan investere så mye hver gang. I stedet for at eldste datter kan få nytt og yngste kan få det brukte, må han kanskje kjøpe brukt til begge. «God økonomi» trenger ikke bety at TS og mannen har råd til å kjøpe inn ubegrenset med større utstyr, like lite som «dårlig økonomi» trenger å bety at mor ikke får det til å gå rundt i det hele tatt.

Endret av Hactar
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Biloba skrev:

Mor selger noe hun ikke eier selv!

Din mor gir ikke bort fulle garderober pluss utstyr per sesong, mens hun har selv har barn av samme kjønn som er 2 år yngre i klesstørrelse og trenger tilsvarende av klær og utstyr om et øyeblikk.

Vi har arvet av familie som er ferdige med barn. Får de en til, selger jeg selvsagt ikke tingene vi har arvet, så de må kjøpe alt nytt til neste.

Far avlaster allerede mors økonomi mye når han både betaler bidrag som skal dekke hans andel av klær/sko, og i tillegg faktisk betaler nesten alt av klær, sko, utstyr og pentøy.

Mor krever både bidrag, gratis garderobe og utstyr, OG å selge unna etterpå. Det er trippelt opp fra far.

Far har i tillegg sagt at de vil ha tingene når datter er vokst fra dem.

Dere har sikkert rett. Alle skal kreve det de har krav på, uansett økonomiske forskjeller. Det er sikkert derfor 10% av de rikeste, eier mer enn halvparten av Norges formue. 

Takk og lov at jeg har fått meg en god utdannelse og god jobb, så jeg aldri trenger å bekymre meg for gjerrige mennesker. Jeg deler mer enn gjerne der det faller seg naturlig. Jeg vet om ei som kjøpte et ekstra hus i nærheten av der hun bor, slik at barnefar skulle ha et sted å bo. Vinn, vinn for alle. Barna er rett i nærheten ved samvær, og har god levestandard også når de er hos far. Det kaller man raushet. Hvem ville vunnet på det, hvis hun hadde satt seg på sin høye hest? Ingen. Noen ganger er det lov å se forbi sin egen nese.

Jeg håper jeg ikke kjenner noen av dere.

Anonymkode: f1976...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det samme når det gjelder to adskilte husholdninger hvor en har mer enn nok penger, og den andre ikke. 

Mange familier lar feks fettere og kusiner arve klær og utstyr også, det gjør vi ihvertfall i vår familie. Skal da min mor, som har veldig god råd, forlange å få tilbake tingene som hun har gitt fra oss til sin søsters barn, som har en helt annen økonomi. Og hvis tante er så "frekk" at hun selger tingene som barna hennes vokser ut fra, så skal mamma bli forbannet og kreve pengene? Det hadde aldri skjedd her. Aldri. 

De som kaller dette tyveri, velger bare å gjøre seg selv vanskelig. Tingene er gitt til barnet, og mor ser helt sikkert på det som at hun selger barnets ting. Slutt å tolke i verste mening. Er det rart det blir krig?

Anonymkode: f1976...7e8

Jo den ser jeg. Det jeg reagerer mest på er hvordan stebarnkortet (beklager teit ord) dras her. Mange vinkler det som om det er fordi det er synd på eldste fordi hun er stebarnet til Ts og at Ts ser på sitt barn som. «Den rette eier». Det handler jo ikke om det. Samtidig ser jeg ikke helt det med å ikke la lillesøster arve. Det er for meg fortsatt det mest praktiske og økonomiske. Far vil jo likevel spleise på nytt utstyr igjen så mor vil aldri betale for dyrt utstyr alene? Hvorfor skal da mor selge utstyr og få pengene, la far betale halvparten til felles barn samt helt nytt til sitt andre barn? Økonomi eller ikke, det er ren sløsing i mine øyne

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Samboeren min har en datter fra før som er fem år eldre enn vår felles datter.  Mye av klær og utstyr, som slalomski, ytterklær av god kvalitet, bunader(festdrakt) osv. Er det vi som har kjøpt, eller indet minste betalt halve for. Men stort sett vi som betaler da mor har dårlig råd og vi har god råd. 

Nå i det siste så har jeg sett stedatterens mor lagt ut mye av det som vi har kjøpt/spleiset på til salgs på facebook. 

Da stedatteren er veldig liten av vekst, og vår datter normal i vekst, så passer gjerne klærne og utstyret bare etter ett par år.  Jeg har reagert på dette, og syns vi kan få det eller i det minste få tilbudet om å få det før hun legger det ut til salgs. Vi kjøpte en ganske dyr festdrakt for noen år siden også, som vår datter kunne brukt nå til 17. Mai, men den fikk jeg beskjed om at var solgt da jeg spurte etter den.  

Vi har jo sagt at vi gjerne ønsker å få tilbake det vi har kjøpt når hun har brukt det/tatt det med til sin mor (spesielt det som vi har kjøpt 100%). 

Hva synes dere? 

Anonymkode: f68fa...263

Hvorfor ikke bare ta kontakt med henne å si at dere gjerne kunne tenkt å overta klærne igjen da deres datter kan bruke det nå. Hvorfor gjøre det så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tutte skrev:
På 20.6.2019 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Vi har jo sagt at vi gjerne ønsker å få tilbake det vi har kjøpt når hun har brukt det/tatt det med til sin mor (spesielt det som vi har kjøpt 100%). 

Hva synes dere? 

Anonymkode: f68fa...263

Hvorfor ikke bare ta kontakt med henne å si at dere gjerne kunne tenkt å overta klærne igjen da deres datter kan bruke det nå. Hvorfor gjøre det så vanskelig.

Altså...

Hvorfor ikke gjøre det enkelt, og lese det man siterer før man gir råd?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det riktigste i denne situasjonen er at ts betaler mor halvparten av markedspris for tingene som selges. 

Far har allerede betalt sin halvdel. Det er ikke riktig at far og ts skal overta mors halvdel gratis

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Det riktigste i denne situasjonen er at ts betaler mor halvparten av markedspris for tingene som selges. 

Far har allerede betalt sin halvdel. Det er ikke riktig at far og ts skal overta mors halvdel gratis

Men mor har ikke betalt noe.. Det er far og TS som har kjøpt tingene!

Anonymkode: ca6c7...0d2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Hactar skrev:

Altså...

Hvorfor ikke gjøre det enkelt, og lese det man siterer før man gir råd?

Ja, ikke sant. Jeg gjorde det faktisk bare enkelt og greit og leste bare litt av det første innlegget.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men mor har ikke betalt noe.. Det er far og TS som har kjøpt tingene!

Anonymkode: ca6c7...0d2

Nei, ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Nei, ikke alt.

Har du ennå ikke forstått hva saken dreier seg om? Denne moren legger ut for salg klær og utstyr som far og hans kone har bekostet fullt og helt, som de ønsker tilbake til sin datter som er yngre enn den jenta som far og stemor har.

Og for å gjenta meg selv, jeg forstår virkelig ikke at en enslig mor med bare ett barn kan ha så dårlig råd, hvis hun er i vanlig lønnet arbeid (det er det ikke skrevet noe om), har utvidet barnetrygd, farsbidrag, trolig også bostøtte.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dette er litt av moroa som følger med det å arve en pent brukt mann.

Anonymkode: 49190...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere har sikkert rett. Alle skal kreve det de har krav på, uansett økonomiske forskjeller. Det er sikkert derfor 10% av de rikeste, eier mer enn halvparten av Norges formue. 

Takk og lov at jeg har fått meg en god utdannelse og god jobb, så jeg aldri trenger å bekymre meg for gjerrige mennesker. Jeg deler mer enn gjerne der det faller seg naturlig. Jeg vet om ei som kjøpte et ekstra hus i nærheten av der hun bor, slik at barnefar skulle ha et sted å bo. Vinn, vinn for alle. Barna er rett i nærheten ved samvær, og har god levestandard også når de er hos far. Det kaller man raushet. Hvem ville vunnet på det, hvis hun hadde satt seg på sin høye hest? Ingen. Noen ganger er det lov å se forbi sin egen nese.

Jeg håper jeg ikke kjenner noen av dere.

Anonymkode: f1976...7e8

Rett i martyrrollen ja ...

Anonymkode: 0d03d...e57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.6.2019 den 6.03, FrodeF skrev:

Nei, det er ikke snakk om at noen skal arve noe som helst. TS har ALDRI kommet med forbehold eller stilt krav om å få tilbake gavene. Det er faen meg helt sjukt hvordan folk her klikker totalt og mener alt burde gis tilbake.

Nei, man gir ikke tilbake gaver når de ikke lenger kan brukes. Man må være komplett idiot for å mene det. 

Hvem har sagt at det er gaver? Det er klær og utstyr som barnet trenger... ikke gaver. Det er jo noe helt annet, selv om det har hendt seg at lillesøster har arvet de også.. faktisk

Anonymkode: f68fa...263

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes moren høres direkte merkelig ut. Det hun gjør er jo aldeles ikke greit. Men jeg tror ts og barnefar gjør best i å ikke la seg provosere- for det er kanskje det hun vil oppnå? Med mindre hun er psykisk utviklingshemmet?

Det beste for barnet er å vende det annet kinn og forsøke å skape så godt samarbeid og god stemning som mulig. Barnet er viktigst.

Anonymkode: af728...bf9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Arabella skrev:

Har du ennå ikke forstått hva saken dreier seg om? Denne moren legger ut for salg klær og utstyr som far og hans kone har bekostet fullt og helt, som de ønsker tilbake til sin datter som er yngre enn den jenta som far og stemor har.

Og for å gjenta meg selv, jeg forstår virkelig ikke at en enslig mor med bare ett barn kan ha så dårlig råd, hvis hun er i vanlig lønnet arbeid (det er det ikke skrevet noe om), har utvidet barnetrygd, farsbidrag, trolig også bostøtte.

Gi deg med hersketeknikker.

Jeg har forstått saken og gitt mitt svar på h å jeg tenker er riktig å gjøre. 

Hvilken økonomi eller helsetilstand moren har vet du ikke, og har du heller ikke noe med å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å gi for å få, er det samme som å ta.

Man tar vel ikke noe som er gitt bort igjen  vel ? Dette er jo tross alt barnet til mannen din.Ikke vær smålig. Eller kanskje hun skulle fått billigere ting enn ditt eget barn? Hadde du blitt fornøyd da ? Tenker stedatteren din i fremtiden vil sette pris på at dere ikke forskjellsbehandlet dem. Det er viktigere enn penger...Hvordan din manns eks er, er ikke viktig i denne sammenhengen.  Så lenge mine ,dine og våre barn behandles likt og føler seg elsket, så får de voksnes ego vike. 

Anonymkode: e977b...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Samboeren min har en datter fra før som er fem år eldre enn vår felles datter.  Mye av klær og utstyr, som slalomski, ytterklær av god kvalitet, bunader(festdrakt) osv. Er det vi som har kjøpt, eller indet minste betalt halve for. Men stort sett vi som betaler da mor har dårlig råd og vi har god råd. 

Nå i det siste så har jeg sett stedatterens mor lagt ut mye av det som vi har kjøpt/spleiset på til salgs på facebook. 

Da stedatteren er veldig liten av vekst, og vår datter normal i vekst, så passer gjerne klærne og utstyret bare etter ett par år.  Jeg har reagert på dette, og syns vi kan få det eller i det minste få tilbudet om å få det før hun legger det ut til salgs. Vi kjøpte en ganske dyr festdrakt for noen år siden også, som vår datter kunne brukt nå til 17. Mai, men den fikk jeg beskjed om at var solgt da jeg spurte etter den.  

Vi har jo sagt at vi gjerne ønsker å få tilbake det vi har kjøpt når hun har brukt det/tatt det med til sin mor (spesielt det som vi har kjøpt 100%). 

Hva synes dere? 

Anonymkode: f68fa...263

Når dere har kjøpt noe til stedatter så er det hun som eier det, ikke dere.  Ergo står hun (representert ved mor) fritt til å selge det.  Det hadde selvfølgelig vært fint om hun kunne gi det til sin halvsøster, men det er ingen selvfølge. 

Dere kan helt enkelt kjøpe det dere trenger av dem, så får de råd til noe de trenger penger til. Jeg tror egentlig ikke din mann er glad for at hans eldste datter bor i trange kår, så et tilbakekjøp er faktisk en god handel for mannen din også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Når dere har kjøpt noe til stedatter så er det hun som eier det, ikke dere.

Hvor tar du slikt tøv fra? Når man kjøper klær og sportsutstyr til ungene, er det foreldrene som eier tingene, både juridisk og i praksis. Når tingene ikke passer lenger, bestemmer foreldrene hva som skal skje med gjenstandene: kast, arv eller salg. Ungen kan alltids ytre et ønske i den anledning, men foreldrene bestemmer, selvsagt.
Klær og sportsutstyr er ment å skulle benyttes ett-to-tre år, så ungene har dem i grunnen på lån. Passer det slik, kan sakene gis videre til andre i eller utenfor familien.

Noe ganske annet er ting som er ment å skulle vare inn i voksen alder, f. eks. smykker som barnet har fått i gave. De er barnets og må ikke gis vekk.

Anonymkode: b057b...436

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tar du slikt tøv fra? Når man kjøper klær og sportsutstyr til ungene, er det foreldrene som eier tingene, både juridisk og i praksis. Når tingene ikke passer lenger, bestemmer foreldrene hva som skal skje med gjenstandene: kast, arv eller salg. Ungen kan alltids ytre et ønske i den anledning, men foreldrene bestemmer, selvsagt.
Klær og sportsutstyr er ment å skulle benyttes ett-to-tre år, så ungene har dem i grunnen på lån. Passer det slik, kan sakene gis videre til andre i eller utenfor familien.

Noe ganske annet er ting som er ment å skulle vare inn i voksen alder, f. eks. smykker som barnet har fått i gave. De er barnets og må ikke gis vekk.

Anonymkode: b057b...436

Fullt mulig at du har jussen på din side her. Jeg kan ikke loven, men når jeg var barn så oppfattet jeg det som om de klærne og de skiene jeg fikk var mine. Når jeg var ferdig med de så var det ikke mye igjen, og min mor eller far ga bort bunaden, hvilket styrker din oppfatning.


Men. Det er nye tider nå. Salg på Finn.no og Facebook er høyaktuelt. Slik var det ikke før. Det kan godt tenkes at far kan vinne en rettstvist om de gamle slalåmskiene og bunaden, men mor trenger faktisk pengene og penger til mor kommer far sin datter til gode, så det er ikke helt i strid med hans interesser.

En annen sak er at for mange er skap-plass og lagerplass en knapphetsressurs. Fravokste ting må bort, og bruktsalg er en miljøvennlig måte å gjøre det på. Jeg synes egentlig far burde kjøpe tilbake de tingene han selv vil ha til minstebarnet. Han har muligens rett til å få det, men kjøper han det så er det en praktisk måte å gi ett lite tilskudd til hjemmet som huser hans datter.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...