Gå til innhold

Mor som selger det vi har kjøpt til stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså, det er da helt vanlig at mindre barn arver av større barn. Er ikke snakk om at jenta skal gi tilbake en gave hun har fått, men at lillesøster skal arve det storesøster ikke trenger lenger. 

Anonymkode: 5972c...495

Hos noen er det vanlig,hos andre ikke. Noen selger det de ikke trenger lenger,andre gir det bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller dere kunne vært rause og fortalt mor fra begynnelsen at tingene er datterens til odel og eie, og mor står fritt til å selge for å bøte på økonomien til seg selv og datteren deres. 

Kanskje dere bare liker følelsen av å være den "bedre" familien for særkullsbarnet.

Anonymkode: f1976...7e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller dere kunne vært rause og fortalt mor fra begynnelsen at tingene er datterens til odel og eie, og mor står fritt til å selge for å bøte på økonomien til seg selv og datteren deres. 

Dette ville være veldedighet, en velegnet måte å tråkke på og fornedre mor på. Hun er jo så fattig at hun med glede vil ta imot smuler fra de rike og vellykkedes bord, er tanken bak det hele.

Anonymkode: b057b...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min har en datter fra før som er fem år eldre enn vår felles datter.  Mye av klær og utstyr, som slalomski, ytterklær av god kvalitet, bunader(festdrakt) osv. Er det vi som har kjøpt, eller indet minste betalt halve for. Men stort sett vi som betaler da mor har dårlig råd og vi har god råd. 

Nå i det siste så har jeg sett stedatterens mor lagt ut mye av det som vi har kjøpt/spleiset på til salgs på facebook. 

Da stedatteren er veldig liten av vekst, og vår datter normal i vekst, så passer gjerne klærne og utstyret bare etter ett par år.  Jeg har reagert på dette, og syns vi kan få det eller i det minste få tilbudet om å få det før hun legger det ut til salgs. Vi kjøpte en ganske dyr festdrakt for noen år siden også, som vår datter kunne brukt nå til 17. Mai, men den fikk jeg beskjed om at var solgt da jeg spurte etter den.  

Vi har jo sagt at vi gjerne ønsker å få tilbake det vi har kjøpt når hun har brukt det/tatt det med til sin mor (spesielt det som vi har kjøpt 100%). 

Hva synes dere? 

Anonymkode: f68fa...263

Gjenbruk er jo bra, men kjedelig for dere at dere ikke får brukt tingene. Dere kan jo kjøpe brukt? eller på salg feks. Ellers så må det kommunikasjon til. Spør henne hvorfor hun selger tingene når dere har spurt om å få det igjen. kan det være at hun feks sparer til noe? som en tur eller noe sånt. 

Anonymkode: 85dc8...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette ville være veldedighet, en velegnet måte å tråkke på og fornedre mor på. Hun er jo så fattig at hun med glede vil ta imot smuler fra de rike og vellykkedes bord, er tanken bak det hele.

Anonymkode: b057b...436

Og forlange tingene tilbake for å bruke til felles, mer velstående barn. Hva kalles det?

Anonymkode: f1976...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Chantielle said:

Sponse mor? Det er vel storesøster som  har fått en gave.Fint at mor kan selge den når hun ikke trenger den lenger,kan være pengene går til noe annet som storesøster har bruk for. Jeg synes det er smålig av stemor  å forvente å få tilbake ting de har gitt i gave,spesielt med tanke på den økonomiske forskjellen. 

Men hvis storesøster har fått dette som en GAVE, så er vel minstekravet at jenta får salgssummen i sparegrisen/på konto, og at pengene ikke går med i det generelle husholdningsdragsuget. For da stjeler jo mor fra datteren sin, og det er enda verre enn å "stjele" fra TS. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere nok, la det ligge. Hun har dårlig råd. Du vet det sikkert ikke selv, men det å være alene med et barn er steinhardt. Ofte må man velge mellom mat og nye vinterklær. 

Følelsene dine for eksen hans vil alltid være farget av at hun har vært sammen med ham før. Men prøv å sette dem til side. Det er til datterens beste at de har god nok råd. 

Vær takknemlig for at din datter har mer enn nok, og sikkert absolutt alt hun trenger. Du trenger ikke disse pengene, la det ligge.

Anonymkode: 56fa5...67a

Likevel er det eksens eget ansvar å ha god økonomi. Det er ikke TS sitt ansvar å sponse en eks!! Dette er faktisk penger som ikke er eksen sine... Ingen andre som skal slite, slik at HUN får penger. Hun må ordne opp i sin egen økonomi. Og selv om TS har hatt råd til å kjøpe dette, har det kanskje vært at den grunn at yngste kunne bruke det senere, og de dermed ser på det som en måte å spare penger på. De driter sikkert ikke penger de heller..... 

Jeg har kun fellesbarn, men min svigerinne får ofte/låner ofte ting etter vår eldstemann, men som igjen passer til vår yngste etter et par år. Ski osv, hadde jeg vært drittsur om hun solgte videre til egen fortjeneste, også måtte VI kjøpt alt nytt.... 

Anonymkode: ab1be...d8a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heretter beholdt klær og utstyr hos meg selv og latt jenta leke med det når hun er hos dere. Dvs kjøpt dette uten å spleise. Da kan det gå i arv. Jeg ville også sagt dette hvis mor spør om spleis. 

Anonymkode: 1d10a...a36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chantielle skrev:

Sponse mor? Det er vel storesøster som  har fått en gave.Fint at mor kan selge den når hun ikke trenger den lenger,kan være pengene går til noe annet som storesøster har bruk for. Jeg synes det er smålig av stemor  å forvente å få tilbake ting de har gitt i gave,spesielt med tanke på den økonomiske forskjellen. 

Men det er da ikke en gave til mor? Storesøster har ingen glede av en sykkel som er for liten. Når det er far og stemor som kjøper ny sykkel, gir det da ingen mening at mor plutselig skal eie sykkelen idet den kan generere inntekt? 

Mor sponses allerede med sin andel av sykler til sitt barn. Det er ingen logikk i at hun i tillegg skal tjene penger på å selge sykkelen når den er for liten, særlig ikke om det ikke hun som skal skaffe ny. 

Ja, de har ulik økonomi. Mor kompenseres allerede for dette gjennom både bidrag og i tillegg ved at far og stemor finansierer de større tingene. Å i tillegg selge disse tingene når far og stemor trenger dem til eget barn også, vitner om totalt mangel på gangsyn. Det er ikke gitt at far og stemor har råd til å kjøpe nytt til begge barn i lengden, heller.

Men så lenge situasjonen er som den er, TS, og dere ikke får tilbake det brukte utstyret, ville jeg begynt å kjøpe brukt til begge barn. Det gir ikke mening å kjøpe nye sykler og ski til hvert barn bare fordi mor selger unna alt. Dette er tross alt utstyr som oftest fint kan gå i arv, og det finnes mye bra å få tak i brukt.

Så i stedet for å kunne investere i nytt til førstemann så andremann kan arve gratis, må dere regne utstyret som tapt etter første barn. Da kan dere heller dele summen dere vil bruke på sykler på barna så de begge kan få hver sine ting kjøpt brukt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, O.G. skrev:

Typisk at det er fars nye kone som leiker damefornærmet på kvinneguiden.

 

Ts er i sin fulle rett til å reagere, så lenge hun er med på å sponse mors lille biinntekt - og hun har vel uansett lyst til å slippe å bruke penger og tid på å kjøpe det samme utstyret om og om igjen? Jeg skjønner henne godt, dette er penger de kunne heller spart til barna eller brukt på felles opplevelser. 

Anonymkode: ab897...73b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hactar skrev:

Men det er da ikke en gave til mor? Storesøster har ingen glede av en sykkel som er for liten. Når det er far og stemor som kjøper ny sykkel, gir det da ingen mening at mor plutselig skal eie sykkelen idet den kan generere inntekt? 

Mor sponses allerede med sin andel av sykler til sitt barn. Det er ingen logikk i at hun i tillegg skal tjene penger på å selge sykkelen når den er for liten, særlig ikke om det ikke hun som skal skaffe ny. 

Ja, de har ulik økonomi. Mor kompenseres allerede for dette gjennom både bidrag og i tillegg ved at far og stemor finansierer de større tingene. Å i tillegg selge disse tingene når far og stemor trenger dem til eget barn også, vitner om totalt mangel på gangsyn. Det er ikke gitt at far og stemor har råd til å kjøpe nytt til begge barn i lengden, heller.

Men så lenge situasjonen er som den er, TS, og dere ikke får tilbake det brukte utstyret, ville jeg begynt å kjøpe brukt til begge barn. Det gir ikke mening å kjøpe nye sykler og ski til hvert barn bare fordi mor selger unna alt. Dette er tross alt utstyr som oftest fint kan gå i arv, og det finnes mye bra å få tak i brukt.

Så i stedet for å kunne investere i nytt til førstemann så andremann kan arve gratis, må dere regne utstyret som tapt etter første barn. Da kan dere heller dele summen dere vil bruke på sykler på barna så de begge kan få hver sine ting kjøpt brukt. 

Jeg skrev det  var en gave til storesøster. Du som prater om mor. Som nevnt,fint at mor selger det datteren ikke trenger,kanskje datteren kan kjøpe seg noe hun trenger for pengene. Gaven er jo gitt til henne.Jeg har ikke for vane å forvente å få tilbake gaver jeg har gitt. Vi blir nok ikke enige,jeg skal uansett legge meg,ha en god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at TS og samboeren har felles økonomi, siden TS skriver "vi har kjøpt"... Uansett er det vel slik at far har to barn i to ulike husstander, og dermed kanskje må regne med å stå for økonomisk bidrag til utstyr til begge disse barna. At storesøster får "låne" skiene frem til lillesøster blir stor nok til å bruke dem høres ikke ut som en god ordning for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Chantielle skrev:

Jeg skrev det  var en gave til storesøster. Du som prater om mor. Som nevnt,fint at mor selger det datteren ikke trenger,kanskje datteren kan kjøpe seg noe hun trenger for pengene. Gaven er jo gitt til henne.Jeg har ikke for vane å forvente å få tilbake gaver jeg har gitt. Vi blir nok ikke enige,jeg skal uansett legge meg,ha en god natt!

Vel, når jeg gir ski, sykkel og lignende til barna mine, gir jeg det fordi de trenger det og ikke som en gave de forvalter som de vil når de er ferdige med det. Det er faktisk helt normalt å gjøre det slik at man investerer i nytt til førstemann og lar de neste barna bruke det etterpå.

Jeg kjenner ingen som lar ungene selge sprinkelsengen, bilsetet eller tripp-trapp-stolen sin slik at de kan kjøpe noe de trenger. Foreldrene kjøper det barna trenger. Det er det som ligger i forsørgeransvar. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Frances Ha skrev:

At storesøster får "låne" skiene frem til lillesøster blir stor nok til å bruke dem høres ikke ut som en god ordning for noen.

Tvertimot, det er en både vanlig og ressurssparende ordning at ting går i arv når de blir for små. Framifrå miljøvern i praksis!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er da helt vanlig at mindre barn arver av større barn. Er ikke snakk om at jenta skal gi tilbake en gave hun har fått, men at lillesøster skal arve det storesøster ikke trenger lenger. 

Anonymkode: 5972c...495

Nei, det er ikke snakk om at noen skal arve noe som helst. TS har ALDRI kommet med forbehold eller stilt krav om å få tilbake gavene. Det er faen meg helt sjukt hvordan folk her klikker totalt og mener alt burde gis tilbake.

Nei, man gir ikke tilbake gaver når de ikke lenger kan brukes. Man må være komplett idiot for å mene det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Har dere nok, la det ligge. Hun har dårlig råd. Du vet det sikkert ikke selv, men det å være alene med et barn er steinhardt. Ofte må man velge mellom mat og nye vinterklær

Følelsene dine for eksen hans vil alltid være farget av at hun har vært sammen med ham før. Men prøv å sette dem til side. Det er til datterens beste at de har god nok råd. 

Vær takknemlig for at din datter har mer enn nok, og sikkert absolutt alt hun trenger. Du trenger ikke disse pengene, la det ligge.

Anonymkode: 56fa5...67a

Men hun er jo ikke alene.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, FrodeF skrev:

TS har ALDRI kommet med forbehold eller stilt krav om å få tilbake gavene.

Du må ha misforstått. Når man kjøper klær og utstyr til ungene, er det ikke gave til odel og eie som barnet kan gjøre hva det vil med: selge, gi bort eller ødelegge. Det får gjenstanden til låns inntil videre med beskjed om å ta rimelig godt vare på den. Når den dag kommer at tingen ikke lenger passer eller er uaktuell, kan foreldrene f. eks. bestemme at loppemarkedet er neste, salg, arv, gi bort eller i søpla. I trådstarters tilfelle, med en mindre halvsøster, ligger det til rette for "arv". Helt normalt og en prisverdig praksis.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts er i sin fulle rett til å reagere, så lenge hun er med på å sponse mors lille biinntekt - og hun har vel uansett lyst til å slippe å bruke penger og tid på å kjøpe det samme utstyret om og om igjen? Jeg skjønner henne godt, dette er penger de kunne heller spart til barna eller brukt på felles opplevelser. 

Anonymkode: ab897...73b

Løsningen TS skisserer er at stebarnet hennes skal ha tingene til låns helt til den rette eieren (hennes egen datter) er stor nok til å bruke tingene. Det er verre enn at mannens eks selger hans datters ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...