Gå til innhold

Mor som selger det vi har kjøpt til stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.6.2019 den 20.15, AnonymBruker skrev:

TS, dette er litt av moroa som følger med det å arve en pent brukt mann.

Anonymkode: 49190...a6c

Jeg tror TS skal være fornøyd med arving i den familien. Det var jo hun som arvet den største verdien, en kjempefin mann. Brukte klær og utstyr er ingenting i forhold til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at du og din eks selvsagt alltid konsulterer hverandre før dere selger eller gir bort ting dere begge har betalt for og selvsagt også gir den andre halvparten av en evt kjøpesum. Ærlig talt, dere har kjøpt klær til din manns datter. Barnets mor kan selvsagt gjøre akkurat hva hun vil med dem. I tillegg har dere betydelig bedre råd enn henne og er likevel så smålige at dere furter over verdien av brukte klær. :rolleyes:

Anonymkode: b3c0c...60f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det rimelig at barnets mor og ikke barnets far skal avgjøre hva som skjer med ting som er bekostet 100% av barnets far? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg har dere betydelig bedre råd enn henne og er likevel så smålige at dere furter over verdien av brukte klær.

Det var et skammelig "argument". En tyvs ynkelige unnskyldning. Der har vi din moral! 

Anonymkode: b057b...436

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Det er ikke verre enn å be om å få tilbake det dere har betalt for.

Anonymkode: fde45...646

De har bedt om det.

På 20.6.2019 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Har dere nok, la det ligge. Hun har dårlig råd. Du vet det sikkert ikke selv, men det å være alene med et barn er steinhardt. Ofte må man velge mellom mat og nye vinterklær. 

Følelsene dine for eksen hans vil alltid være farget av at hun har vært sammen med ham før. Men prøv å sette dem til side. Det er til datterens beste at de har god nok råd. 

Vær takknemlig for at din datter har mer enn nok, og sikkert absolutt alt hun trenger. Du trenger ikke disse pengene, la det ligge.

Anonymkode: 56fa5...67a

Det handler ikke om at hvis en har grei økonomi så skal pengene sitte løst og det ikke er farlig om ting de kjøper blir solgt videre av andre FORDI DE HAR JO RÅD Å KJØPE NYTT, må vite, og da er alt greit :roll: 

På 20.6.2019 den 20.46, Sensi skrev:

Enig. Hvis du har råd til å kjøpe nytt så la det ligge. Evt betal for hele og si det er fordi det tiltenkt at deres datter skal arve. Så derfor kan dere betale. 

Ts og mannen får tyn fordi de har bedre råd? Hun andre er jo frekk og mangler sosiale antenner. Det kan ikke kjøpes for penger, så hun burde vel ha litt av det selv med dårligere råd.

På 20.6.2019 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Så hun har betalt halvparten av sitt barns ting. Dere har god råd, hun har dårlig råd. Gud, så frekt at hun prøver å skaffe noen ekstra kroner på å selge sånt som barnet har vokst fra. 

Empati - google det.

Anonymkode: f1976...7e8

Wow enda flere. Snu på det du. Folkeskikk er en fin ting.

Så fordi Ts skriver at de har OK økonomi så kan alle forsyne seg av tingene deres, fordi de kan jo virkelig bare kjøpe nytt?? Hvor i h er logikken?

Anonymkode: 42405...0eb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2019 den 10.35, Mrs Robinson skrev:

Gi deg med hersketeknikker.

Jeg har forstått saken og gitt mitt svar på h å jeg tenker er riktig å gjøre. 

Hvilken økonomi eller helsetilstand moren har vet du ikke, og har du heller ikke noe med å gjøre. 

Det vet ikke du noenting om, heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.6.2019 den 8.32, AnonymBruker skrev:

Da har hun sikkert lav lønn, desverre.

Anonymkode: 85dc8...48a

Det er noe du antar. Det vet vi ingenting om, hvis ikke jeg har gått glipp av noe her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker ikke å dømme folk, det er veldig hensynsløst. 

Anonymkode: 05f75...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Samboeren min har en datter fra før som er fem år eldre enn vår felles datter.  Mye av klær og utstyr, som slalomski, ytterklær av god kvalitet, bunader(festdrakt) osv. Er det vi som har kjøpt, eller indet minste betalt halve for. Men stort sett vi som betaler da mor har dårlig råd og vi har god råd. 

Nå i det siste så har jeg sett stedatterens mor lagt ut mye av det som vi har kjøpt/spleiset på til salgs på facebook. 

Da stedatteren er veldig liten av vekst, og vår datter normal i vekst, så passer gjerne klærne og utstyret bare etter ett par år.  Jeg har reagert på dette, og syns vi kan få det eller i det minste få tilbudet om å få det før hun legger det ut til salgs. Vi kjøpte en ganske dyr festdrakt for noen år siden også, som vår datter kunne brukt nå til 17. Mai, men den fikk jeg beskjed om at var solgt da jeg spurte etter den.  

Vi har jo sagt at vi gjerne ønsker å få tilbake det vi har kjøpt når hun har brukt det/tatt det med til sin mor (spesielt det som vi har kjøpt 100%). 

Hva synes dere? 

Anonymkode: f68fa...263

Hva vet du om dette stemmer eller om det er bare noe hun sier for å tyne penger ut av dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg liker ikke å dømme folk, det er veldig hensynsløst. 

Anonymkode: 05f75...dc5

Sånn er jeg også! Så lenge det ikke har gått ut over meg, er jeg raus og tilgir alt.
I grunnen er jeg er usedvanlig godt menneske!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt selvfølge at fine klær og utstyr går i arv til småsøsken (også halvsøsken og bonussøsken) eller til og med søskenbarn før det vurderes å selges. Og da måtte det selvsagt være de som kjøpte det, som tok valget. Eneste unntaket var om barnet selv ville selge leker hun har vokst i fra fordi hun ville spare til noe. Kan det hende at moren hjalp datteren å selge noe?

Anonymkode: 33455...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Juniper skrev:

Hvorfor er det rimelig at barnets mor og ikke barnets far skal avgjøre hva som skjer med ting som er bekostet 100% av barnets far? 

Fordi disse tingene ligger i hennes leilighet i hennes skap. Hvor rimelig det er kan diskuteres (og det gjør vi). Hvorfor hun ikke spør om far vil ha de vet jeg ikke, men det er for ganske mange ganske tungt å kommunisere mye med sin x. Lettere å bare legge de tingene hun vil ha ut av skapet ut til salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var et skammelig "argument". En tyvs ynkelige unnskyldning. Der har vi din moral! 

Anonymkode: b057b...436

Ja, den som har god råd synes nok dette er tyveri. Argumentet "dårlig råd" har tydeligvis ikke noen betydning for de med god råd, forståelig nok. 

Anonymkode: f1976...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Arabella skrev:

Det vet ikke du noenting om, heller.

Er ikke jeg som har spekulert i det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den som har god råd synes nok dette er tyveri. Argumentet "dårlig råd" har tydeligvis ikke noen betydning for de med god råd, forståelig nok. 

"Dårlig råd" er intet argument for tyveri for noen. Moral og samvittighet er visst merkelige fremmedord for deg?
Får håpe du aldri blir utsatt for noen med dårligere råd enn deg selv, for da kan de visst værsågod forsyne seg!
Eller... gjelder disse levereglene kun når du har fordel av dem?

Anonymkode: b057b...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Dårlig råd" er intet argument for tyveri for noen. Moral og samvittighet er visst merkelige fremmedord for deg?
Får håpe du aldri blir utsatt for noen med dårligere råd enn deg selv, for da kan de visst værsågod forsyne seg!
Eller... gjelder disse levereglene kun når du har fordel av dem?

Anonymkode: b057b...436

Hadde den andre forelderen til mitt barn hatt dårligere råd enn meg, så ville jeg med glede unnet dem å tjene noen kroner på bekostning av meg selv. Det er barnet mitt. Når min eks-partner har det bra, så har barnet mitt det bra. Alt som er bra for barnet mitt, er bra for meg. Du har en merkelig og firkantet definisjon på tyveri. Raushet, omsorg og empati er visst fremmedord for deg. 

Ps. Min eks og jeg hadde individuell avtale om barnebidrag, nettopp av denne grunn. Jeg kunne stått på mitt, og krevd mer, men hvem hadde tjent på det, så lenge jeg likevel har nok? 

Anonymkode: f1976...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.6.2019 den 20.05, Arabella skrev:

Har du ennå ikke forstått hva saken dreier seg om? Denne moren legger ut for salg klær og utstyr som far og hans kone har bekostet fullt og helt, som de ønsker tilbake til sin datter som er yngre enn den jenta som far og stemor har.

Og for å gjenta meg selv, jeg forstår virkelig ikke at en enslig mor med bare ett barn kan ha så dårlig råd, hvis hun er i vanlig lønnet arbeid (det er det ikke skrevet noe om), har utvidet barnetrygd, farsbidrag, trolig også bostøtte.

Om de har barnet 50/50 har ikke mor rett på utvidet barnetrygd, farbidrag eller bostøtte? Jeg fikk avslag og har 18000 etter skatt. Er ikke enslig når vi har 50% hver, og jeg har tilsammen søkt 4 ganger da jeg har fått avslag hver gang og ei i familien påstod at jeg hadde rett på det, men var feil ifølge nav 😅 

Anonymkode: 7d276...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de har barnet 50/50 har ikke mor rett på utvidet barnetrygd, farbidrag eller bostøtte? Jeg fikk avslag og har 18000 etter skatt. Er ikke enslig når vi har 50% hver, og jeg har tilsammen søkt 4 ganger da jeg har fått avslag hver gang og ei i familien påstod at jeg hadde rett på det, men var feil ifølge nav 😅 

Anonymkode: 7d276...d9b

Også kom jeg på at første gangen jeg fikk avslag med bostøtte jobbet jeg med ei som var livredd å tjene 15100 feks, siden hennes grense var 15000 før skatt for å ha rett på bostøtte. Hun fikk ikke dekt halvparten av leien engang heller🤔 Men kan hende det er forskjellige regler om det i kommuner. 

Men som svar til TS, så syntes jeg det er helt feil av mor å selge unna ting som dere har betalt for når dere har en som kan arve. 

Anonymkode: 7d276...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde den andre forelderen til mitt barn hatt dårligere råd enn meg, så ville jeg med glede unnet dem å tjene noen kroner på bekostning av meg selv.

Fortell meg heller noe som høres bittelitt sannsynlig ut. Det er uklokt av deg å undervurdere folk i den grad. 

Anonymkode: b057b...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig for deg TS og reagere på dette?

Du forteller at dere har bedre råd enn mor. Mor må selge unna for å få råd til det hun kan tilby datteren sin. Eller kanskje det er regninger som ligger og vente på for å bli betalt, hvem vet. For meg så høres dette veldig smålig ut at dere bruket tid og energi på og furte over dette.

Anonymkode: 39f42...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...