Gå til innhold

Mor som selger det vi har kjøpt til stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg rett og slett avstått fra å spleise på utstyr og heller betalt det 100% selv, med tydelig beskjed om at det er deres og at det skal leveres tilbake når det ikke lenger passer. Hadde også klistret navnelapper på tingene som er deres med teksten «tilhører familien Olsen-Jensen tlf. 12345678» (deres etternavn, ikke hennes) for å tydeliggjøre det. 

Anonymkode: d1f2e...964

Sånn for å undetstreke for barnet at det ikke er hennes ski, men noe som far har kjøpt til lillesøster? Eldstedatteren får bare aller nådigst låne dem før lillesøster blir stor nok til å bruke dem.

Det der er faktisk noe av det mest smålige jeg har hørt. Håper det var ironisk og ikke seriøst ment.

 

Anonymkode: 93528...766

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og selger hun det da på fb og dere ser det så tar dere kontakt med kjøper og sier varen er stjålet

Det har ingen hensikt. Ting kjøpt i god tro er kjøperens! Mange er ikke klar over dette, men slik er lovene. Tjuvgods solgt videre blir kjøperens om han ikke burde forstå at det var tjuvgods.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Absol skrev:

Hvis far og mor har spleiset... Vil det da si at du forventer at din manns ex skal betale for klær til ditt barn? 

Nei. det forventer vi ikke. Jeg snakker mest om det vi har kjøpt og betalt alt for... men vi kan da få tilbudet om å f kjøpe det for en billig salgspris før hun legger det ut til salgs også..

Anonymkode: f68fa...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn for å undetstreke for barnet at det ikke er hennes ski, men noe som far har kjøpt til lillesøster? Eldstedatteren får bare aller nådigst låne dem før lillesøster blir stor nok til å bruke dem.

Det der er faktisk noe av det mest smålige jeg har hørt. Håper det var ironisk og ikke seriøst ment.

 

Anonymkode: 93528...766

Er du seriøs?? 

En storesøster må da for søren meg få lære seg at det som blir for lite kan arves uten at det skal oppfattes slik?

Anonymkode: f68fa...263

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far får snakke med mor, og si at det han kjøper vil han at begge barna hans skal bruke. Så de går over til at de kjøper hver sine ting 100% men eldste kan bruke alt i begge hjem - det skal da ligge i riktig hjem etter det ikke passer. Han kan da tilby seg å kjøpe ting som typisk varer til flere barn, som slalomski.

Synes det er tullete å kjøpe unødig mange par slalomski osv bare fordi man har råd til det. Materialistisk sløsing. 

Anonymkode: 2602b...dd8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn for å undetstreke for barnet at det ikke er hennes ski, men noe som far har kjøpt til lillesøster? Eldstedatteren får bare aller nådigst låne dem før lillesøster blir stor nok til å bruke dem.

Det der er faktisk noe av det mest smålige jeg har hørt. Håper det var ironisk og ikke seriøst ment.

 

Anonymkode: 93528...766

Ski som kjøpes inn her i huset tilhører husstanden, og når storesøster har vokst fra de så går de videre til lillesøster. Heldigvis helsøsken, så ingen som steiler over det. Vi gir ikke den typen ting i bursdagsgaver, utstyr er noe vi skaffer i tillegg. Storesøster er heldig og får bruke utstyret først, lillesøster hos oss fikk bare unntaksvis nye ski og sånt da hun var mindre, da det oftest var noe som passet fra storesøster. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først får det eldste barnet en gave.Når barnet ikke har behov for det lenger,forventes det at det skal leveres tilbake.Dersom man gir et barn feks en julegave denne ikke har bruk for,forventer dere å få gaven tilbake mon tro. Tviler på det.

Dere har god råd,mor, dårlig råd. La nå mor få selge det barnet ikke har bruk for.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs?? 

En storesøster må da for søren meg få lære seg at det som blir for lite kan arves uten at det skal oppfattes slik?

Anonymkode: f68fa...263

Det jeg reagerte på var forslaget om å merke tingene med et navn som ikke er barnets. Det er bare smålig.

Anonymkode: 93528...766

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Chantielle skrev:

Først får det eldste barnet en gave.Når barnet ikke har behov for det lenger,forventes det at det skal leveres tilbake.Dersom man gir et barn feks en julegave denne ikke har bruk for,forventer dere å få gaven tilbake mon tro. Tviler på det.

Dere har god råd,mor, dårlig råd. La nå mor få selge det barnet ikke har bruk for.  

Nei, men når min eldste sønn vokser fra brukbare klær eller skiutstyr eller yndlingslekebilen for den del, så forventer jeg selvsagt at lillebroren skal arve det, noe annet ville jo være idiotisk sløseri. 

Anonymkode: f7996...7f5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så tror jeg at jeg kunne glemt meg bort selv.

Dersom hun vil være like firkantet tilbake skal dere vel tredele summen på plagg som skal arves?

Hun skal vel ikke betale for din del? 

Jeg regner med hun selger klær for å ha råd til å kunne dekke inn nytt etterhvert - eventuelt for å ha råd til å tilby middag på bordet. 

Du kan selvsagt være nøye på det (hadde forstått det om dere hadde det trangt økonomisk), men da er det faktisk ikke riktig at hun og far skal splitte summen i 2 - for så at du ikke skal bidra.

Neste gang deler dere enten beløpet i 3, eller så betaler dere hele plagget selv med beskjed om at dette er noe som lillesøster skal arve.

Eventuelt så lar du hun og far ordne opp selv - og lar mor selge.

Klart hun kan gi halvparten av salgssummen til far, men da må også han ta seg bryet med å bruke tid på salgsdelen/levere klærne osv. 

Anonymkode: 71b6c...9f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hun har betalt halvparten av sitt barns ting. Dere har god råd, hun har dårlig råd. Gud, så frekt at hun prøver å skaffe noen ekstra kroner på å selge sånt som barnet har vokst fra. 

Empati - google det.

Anonymkode: f1976...7e8

Det er faktisk tyveri det er snakk om når mor selger tingene hun ikke har betalt for. Jeg har selv dårlig råd, men det kunne aldri falt meg inn å gjøre noe slikt. 

Anonymkode: a016c...c6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig så tror jeg at jeg kunne glemt meg bort selv.

Dersom hun vil være like firkantet tilbake skal dere vel tredele summen på plagg som skal arves?

Hun skal vel ikke betale for din del? 

Jeg regner med hun selger klær for å ha råd til å kunne dekke inn nytt etterhvert - eventuelt for å ha råd til å tilby middag på bordet. 

Du kan selvsagt være nøye på det (hadde forstått det om dere hadde det trangt økonomisk), men da er det faktisk ikke riktig at hun og far skal splitte summen i 2 - for så at du ikke skal bidra.

Neste gang deler dere enten beløpet i 3, eller så betaler dere hele plagget selv med beskjed om at dette er noe som lillesøster skal arve.

Eventuelt så lar du hun og far ordne opp selv - og lar mor selge.

Klart hun kan gi halvparten av salgssummen til far, men da må også han ta seg bryet med å bruke tid på salgsdelen/levere klærne osv. 

Anonymkode: 71b6c...9f9

Men det er jo ikke det som skjer, om du leser HI ser du at det er TS og mannen som betaler det meste, så problemet er jo at mor selger disse tingene - ikke de (få) tingene som hun er med å spleise på. 

Anonymkode: f7996...7f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men når min eldste sønn vokser fra brukbare klær eller skiutstyr eller yndlingslekebilen for den del, så forventer jeg selvsagt at lillebroren skal arve det, noe annet ville jo være idiotisk sløseri. 

Anonymkode: f7996...7f5

Og deres barn har 2 hjem? Delt økonomi osv? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Chantielle skrev:

Og deres barn har 2 hjem? Delt økonomi osv? 

Nei? Jeg ser ikke hvorfor det skulle utgjøre noen forskjell (i de tilfellene det er snakk om ting TS og mannen har betalt i sin helhet, så "delt økonomi" er irrelevant).

Når tingene allerede finnes i familien er det jo fullstendig tåpelig om den ene delen av familien skal bruke tid og penger (på nytt!) for å skaffe dem når lillesøster trenger dem. 

Anonymkode: f7996...7f5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Juniper skrev:

Slutt å sende med ting dere kjøper. Om dere kjøper ski eller penklær, så blir det hos dere. Hvis mor etterlyser tingene, så si at hun får kjøpe sitt eget. 

Det er helt OK å ha grenser for hva man finner seg i og ikke, og det er idiotisk å ikke sette ned foten mot så frekke folk. 

TS følger Juniper sitt råd.

3 måneder senere gråter stedatter på rommet fordi mamma ikke har råd til å kjøpe ny sykkel, alle vennene hennes sykler og pappa bryr seg mer om sin andre datter som kan sykle når hun vil. 

Jeg er ikke uenig med deg i mange tilfeller, men når det er barn i bildet og det kun er en foreldren som har dårlig råd så er jeg uenig med deg. Syntes TS og hennes mann virker som gode (ste)foreldre dersom jeg har forstått situasjonen riktig. 
Til TS- Jeg tenker det spørs litt på hva du kan strekke deg til uten at det går utover deg på en negativ måte. Har dere råd til å kjøpe nytt til den minste datteren? Hvis ikke, eller om dere av andre grunner vil at datter nr 2 skal arve så ville jeg prøvd å starte en dialog med mor, du må ha empati (og det virker det som du har). Om mor har skikkelig dårlig råd og dere har mulighet til det så ville jeg hørt om mor ville gått med på å ikke selge ting dere kjøpte til datteren da dere ønsker at minste datteren skulle arve det.

Om mor er drit-vanskelig så går dialogen til helvete, da kan dere jo prøve å holde igjen alt. (Bortsett fra kanskje sykkelen)

 

Lykke til

Anonymkode: 5972c...495

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Jeg ser ikke hvorfor det skulle utgjøre noen forskjell (i de tilfellene det er snakk om ting TS og mannen har betalt i sin helhet, så "delt økonomi" er irrelevant).

Når tingene allerede finnes i familien er det jo fullstendig tåpelig om den ene delen av familien skal bruke tid og penger (på nytt!) for å skaffe dem når lillesøster trenger dem. 

Anonymkode: f7996...7f5

Det er 2 familier. og 2 adskilte økonomiske situasjoner. Den ene har god råd,den andre dårlig råd. 

Endret av Chantielle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Chantielle skrev:

Det er 2 familier. og 2 adskilte økonomiske situasjoner. Den ene har god råd,den andre dårlig råd. 

Og den delen som har dårlig økonomi får låne utstyr av den andre delen tiltenkt arv til andre barn, og velger å gjengjelde vennligheten med å selge dette utstyret videre og beholde pengene selv.

Anonymkode: 52534...3e3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chantielle skrev:

Det er 2 familier. og 2 adskilte økonomiske situasjoner. Den ene har god råd,den andre dårlig råd. 

Men det betyr jo ikke at TS' familie skal rent ut sponse mor? Som sagt synes jeg det er helt innafor, og et godt kompromiss, om mor kan selge ting hun har vært med å spleise på, og beholde pengene fra salget selv, men det TS og mannen har betalt bør lillesøster få arve.

Og om du faktisk leste innlegget mitt, så er det ikke bare et spørsmål om penger, men også om tid. Å sørge for nok og årstidsriktige klær, sko, ski, sykler og annet fritidsutstyr tar jamen mye tid, som kan spares ved å la yngre barn arve. 

Anonymkode: f7996...7f5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det betyr jo ikke at TS' familie skal rent ut sponse mor? Som sagt synes jeg det er helt innafor, og et godt kompromiss, om mor kan selge ting hun har vært med å spleise på, og beholde pengene fra salget selv, men det TS og mannen har betalt bør lillesøster få arve.

Og om du faktisk leste innlegget mitt, så er det ikke bare et spørsmål om penger, men også om tid. Å sørge for nok og årstidsriktige klær, sko, ski, sykler og annet fritidsutstyr tar jamen mye tid, som kan spares ved å la yngre barn arve. 

Anonymkode: f7996...7f5

Sponse mor? Det er vel storesøster som  har fått en gave.Fint at mor kan selge den når hun ikke trenger den lenger,kan være pengene går til noe annet som storesøster har bruk for. Jeg synes det er smålig av stemor  å forvente å få tilbake ting de har gitt i gave,spesielt med tanke på den økonomiske forskjellen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chantielle skrev:

Sponse mor? Det er vel storesøster som  har fått en gave.Fint at mor kan selge den når hun ikke trenger den lenger,kan være pengene går til noe annet som storesøster har bruk for. Jeg synes det er smålig av stemor  å forvente å få tilbake ting de har gitt i gave,spesielt med tanke på den økonomiske forskjellen. 

Altså, det er da helt vanlig at mindre barn arver av større barn. Er ikke snakk om at jenta skal gi tilbake en gave hun har fått, men at lillesøster skal arve det storesøster ikke trenger lenger. 

Anonymkode: 5972c...495

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...