Gå til innhold

Mor som selger det vi har kjøpt til stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har en datter fra før som er fem år eldre enn vår felles datter.  Mye av klær og utstyr, som slalomski, ytterklær av god kvalitet, bunader(festdrakt) osv. Er det vi som har kjøpt, eller indet minste betalt halve for. Men stort sett vi som betaler da mor har dårlig råd og vi har god råd. 

Nå i det siste så har jeg sett stedatterens mor lagt ut mye av det som vi har kjøpt/spleiset på til salgs på facebook. 

Da stedatteren er veldig liten av vekst, og vår datter normal i vekst, så passer gjerne klærne og utstyret bare etter ett par år.  Jeg har reagert på dette, og syns vi kan få det eller i det minste få tilbudet om å få det før hun legger det ut til salgs. Vi kjøpte en ganske dyr festdrakt for noen år siden også, som vår datter kunne brukt nå til 17. Mai, men den fikk jeg beskjed om at var solgt da jeg spurte etter den.  

Vi har jo sagt at vi gjerne ønsker å få tilbake det vi har kjøpt når hun har brukt det/tatt det med til sin mor (spesielt det som vi har kjøpt 100%). 

Hva synes dere? 

Anonymkode: f68fa...263

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke verre enn å be om å få tilbake det dere har betalt for.

Anonymkode: fde45...646

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Hun må betale dere halvparten av det hun selger for i det minste.

Men ville vært krystallklar på at hun ikke kan selge ting før hun har pratet med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har misforstått det og sett på det som en gave til barnet sitt? Kanskje hun er misunnelig på det livet dere lever og tenker at hun gjerne skulle hatt mer og rutte med til seg selv og datteren og at dere sikkert har råd til å kjøpe til yngstedatteren deres og?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er litt frekt å selge, og spesielt siden dere har sagt dere ønsker å få det tilbake. Gi klar beskjed!

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det i klartekst at det er til lillesøster, og be om å få det tilbake med en gang det ikke er i bruk lengre. En festdrakt eller slalåmski behøver da ikke oppbevares hos mor, når dere har kjøpt det og lillesøster skal arve? Noe sånt som ikke var etterspurt på et par år ville jeg ikke trodd var ønsket, men selvsagt, jeg ville spurt før jeg solgte det. 

Be om å få alt dere har kjøpt i retur til arving når det er for lite. Det hun kjøper selv gjør hun som hun vil med.

Anonymkode: 6a797...a58

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere nok, la det ligge. Hun har dårlig råd. Du vet det sikkert ikke selv, men det å være alene med et barn er steinhardt. Ofte må man velge mellom mat og nye vinterklær. 

Følelsene dine for eksen hans vil alltid være farget av at hun har vært sammen med ham før. Men prøv å sette dem til side. Det er til datterens beste at de har god nok råd. 

Vær takknemlig for at din datter har mer enn nok, og sikkert absolutt alt hun trenger. Du trenger ikke disse pengene, la det ligge.

Anonymkode: 56fa5...67a

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere nok, la det ligge. Hun har dårlig råd. Du vet det sikkert ikke selv, men det å være alene med et barn er steinhardt. Ofte må man velge mellom mat og nye vinterklær. 

Følelsene dine for eksen hans vil alltid være farget av at hun har vært sammen med ham før. Men prøv å sette dem til side. Det er til datterens beste at de har god nok råd. 

Vær takknemlig for at din datter har mer enn nok, og sikkert absolutt alt hun trenger. Du trenger ikke disse pengene, la det ligge.

Anonymkode: 56fa5...67a

Enig. Hvis du har råd til å kjøpe nytt så la det ligge. Evt betal for hele og si det er fordi det tiltenkt at deres datter skal arve. Så derfor kan dere betale. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere har ikke kjøpt til stebarnet. Du har gjort det, men han har kjøpt til barnet sitt. Sånn, det var godt å få sagt det! :)  Men ellers enig med deg. Hun burde tilbudt dere å få det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sensi skrev:

Enig. Hvis du har råd til å kjøpe nytt så la det ligge. Evt betal for hele og si det er fordi det tiltenkt at deres datter skal arve. Så derfor kan dere betale. 

Likevel.. frekk som flatlusa! Er hun såå dårlig stilt burde hun være ærlig om det for å gi ts og mannen valget! Hun kan ikke bare stjele uten videre (for det er faktisk det hun gjør). 

Anonymkode: d458e...f56

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg rett og slett avstått fra å spleise på utstyr og heller betalt det 100% selv, med tydelig beskjed om at det er deres og at det skal leveres tilbake når det ikke lenger passer. Hadde også klistret navnelapper på tingene som er deres med teksten «tilhører familien Olsen-Jensen tlf. 12345678» (deres etternavn, ikke hennes) for å tydeliggjøre det. 

Anonymkode: d1f2e...964

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er frekt av mor å selge det dere har kjøpt, og som kan gå i arv. Gi henne beskjed om at dere vil ha det tilbake.

(Ting som mor og far har spleiset på, hadde jeg ikke brydd meg om, men ting som du og/eller far hadde kjøpt, ville jeg krevd tilbake.)

Anonymkode: 1a097...88b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selger hun det da på fb og dere ser det så tar dere kontakt med kjøper og sier varen er stjålet ;) 

Anonymkode: d1f2e...964

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis far og mor har spleiset... Vil det da si at du forventer at din manns ex skal betale for klær til ditt barn? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er frekt av mor å selge det dere har kjøpt, og som kan gå i arv. Gi henne beskjed om at dere vil ha det tilbake.

(Ting som mor og far har spleiset på, hadde jeg ikke brydd meg om, men ting som du og/eller far hadde kjøpt, ville jeg krevd tilbake.)

Anonymkode: 1a097...88b

Mor oppfattet det vel som om dette var datterens ting, og at hun dermed kan selge dem for å få penger til nye ting til datteren. Jeg ville ha lagt det ligge, dere har som du sier god råd, og kan kjøpe nye ting. Det er ikke sikkert det er så gøy for jenta å se på at lillesøster får alle hennes gamle ting og dessuten sikkert en hel del nye ting hennes mor ikke har råd til. Vær litt raus!

Anonymkode: 93528...766

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Likevel.. frekk som flatlusa! Er hun såå dårlig stilt burde hun være ærlig om det for å gi ts og mannen valget! Hun kan ikke bare stjele uten videre (for det er faktisk det hun gjør). 

Anonymkode: d458e...f56

Jeg er enig i at det er frekt. Spesielt skiutstyr. Merkelig at hun ikke hører med sin eksmann om det er interesse for arving. Men hadde ikke orket å bruke masse energi på å irritere meg hvis jeg selv ikke hadde knipen økonomi. 

Men man kan ha god økonomi og likevel syns det er greit å arve. Håper de finner ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh så utrolig frekt! Det går da ikke an. Dere må jo si ifra til henne. Eller slutte å levere med datteren slikt utstyr, hvis dere ikke får det tilbake. Da får mor kjøpe sitt eget. Vi har slitt med noe lignende. Vi står for alt av utstyr, utetøy, ski, ullundertøy osv for samboers 12 åring, fordi ellers blir det bare ikke kjøpt. Alt som koster mye penger, eller har et eller annet merke på seg får vi bare ikke tilbake. Sånn har det vært i alle år, og er kjempe frustrerende. Vi har prøvd å si ifra, men det ignorerer hun glatt. Har begynt å tenke at hun gjør det med vilje for å sabotere litt. Guttungen sier at sønnen til mors venninne får tingene hans. som VI har kjøpt! Og vi har to gutter sammen, som hadde hatt mye glede av å arve dette. Er dessverre ingenting å gjøre med det.. Må bare svelge alle kameler, og holde på det vi kan! 

Anonymkode: 9ad9f...013

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun har betalt halvparten av sitt barns ting. Dere har god råd, hun har dårlig råd. Gud, så frekt at hun prøver å skaffe noen ekstra kroner på å selge sånt som barnet har vokst fra. 

Empati - google det.

Anonymkode: f1976...7e8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hun har betalt halvparten av sitt barns ting. Dere har god råd, hun har dårlig råd. Gud, så frekt at hun prøver å skaffe noen ekstra kroner på å selge sånt som barnet har vokst fra. 

Empati - google det.

Anonymkode: f1976...7e8

Hvis du leser HI uten stemor-er-alltid-en-heks-briller ser du at det i de aller fleste tilfellene er snakk om ting som TS og mannen har kjøpt. :roll: Bare unntaksvis er det snakk om spleising.

Jeg synes mor, i de tilfellene det er snakk om ting TS og mannen har betalt i sin helhet, er hårreisende frekk. Om mor har dårlig råd kan jo TS og mannen være rause når det gjelder det som er spleiset på, og la mor selge disse som hun vil og beholde hele summen, men ting de har betalt bør yngstejenta arve. 

Anonymkode: f7996...7f5

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å sende med ting dere kjøper. Om dere kjøper ski eller penklær, så blir det hos dere. Hvis mor etterlyser tingene, så si at hun får kjøpe sitt eget. 

Det er helt OK å ha grenser for hva man finner seg i og ikke, og det er idiotisk å ikke sette ned foten mot så frekke folk. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...