Gå til innhold

Anne Brith Davidsen


Gjest Samme

Anbefalte innlegg

1 time siden, Felis skrev:

Det er feil. Mediene trykket Anne Brith til sitt bryst og skrev bare gladsaker om henne før denne skandalen. Til og med Hatboka-kontroversene ble vinklet positivt for Anne Brith. Stakkars mobbet kvinne får ytringsfriheten truet av hatere. Hun fikk uforstyrret trykket narrativet sitt i alle store (og mindre) mediehus, inkludert NRK, GMN og GKN, og den eneste som turte å stille et kritisk spørsmål var Dorte Skappel. De burde skamme seg for måten representanten for Panta nfikk boltre seg i media, de skrev ordrett alle løgnene han kom med. Da saken var avgjort og Anne Brith hadde tapt, var det en avis som trykket pressemeldingen. EN avis (VG)! Hvor var alle journalistene som hadde publisert løgnene til Anne Brith? Jeg tipper at Hat-historien fenget bedre enn at Anne Brith for med løgn. Og så er det noe med å innrømme at man tok feil...

Alle forsøk på å belyse den grumsete siden av Anne Brith ble kvalt. Bare se på tråden her inne, den har vært moderert til det latterlige. Selv innlegg med god dokumentasjon har blitt slettet. Sannsynligvis et resultat av de 150 mailene Anne Brith sendte til forumledelsen. Det hjalp sikkert litt å anmelde forumansvarlig og moderator også.

Det var altså ikke så åpenbart for disse deltakerne at Anne Brith var....Anne Brith. Mulig de plukket opp litt her og der, men når de store mediehusene gikk god for henne, så er det lettere å tro på dem, enn et forum med dårlig rykte, samt "sladrebloggen" BOTB. Som mange har påpekt så siktet Anne Brith seg inn på en sårbar gruppe. Det eneste hun trengte å gjøre var å kvede på den samme visa: Det er hatere der ute som er så misunnelige at de forsøker og ødelegge både henne og karrieren. Vi skal ikke se bort ifra at kritikken faktisk hjalp Anne Brith. Man er jo ikke en suksess før andre er misunnelige.

Du har helt rett! Jeg selv har nok også tatt litt for gitt at de fleste har fått med seg det jeg selv har. Men selvfølgelig har ikke alle det.

Media var i svært stor grad med på å skape et bilde av at AB i årevis ble grovt hetset og mobbet - og at hun tok et oppgjør med det med å gi ut boken. De dekket tårevåte historier og høytlesninger,  de laget et bilde av et mobbeoffer som nå skulle reise seg, som skulle dra opp trollene med "røttærn". Kjente man ikke til AB fra før, så er det klart at dette virket helt autentisk. Stygg sak! Vi hater mobbing.

Vi stoler på nyheter vi leser i avisene, og mange stolte nok ennå mer på det i og med at Elden og co gikk god for alt sammen. Jeg husker et bilde (på IG et sted tror jeg) fra lanseringskvelden til boken. Et bilde av Elden og kona - sammen med AB. Jeg husker ikke ordrett hva teksten var, men den var noe som "Ikke prøv dere på å mobbe denne damen her mer". 

 

Endret av Isild
  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Isild skrev:

Du har helt rett! Jeg selv har nok også tatt litt for gitt at de fleste har fått med seg det jeg selv har. Men selvfølgelig har ikke alle det.

Media var i svært stor grad med på å skape et bilde av at AB i årevis ble grovt hetset og mobbet - og at hun tok et oppgjør med det med å gi ut boken. De dekket tårevåte historier og høytlesninger,  de laget et bilde av et mobbeoffer som nå skulle reise seg, som skulle dra opp trollene med "røttærn". Kjente man ikke til AB fra før, så er det klart at dette virket helt autentisk. Stygg sak! Vi hater mobbing.

Vi stoler på nyheter vi leser i avisene, og mange stolte nok ennå mer på det i og med at Elden og co gikk god for alt sammen. Jeg husker et bilde (på IG et sted tror jeg) fra lanseringskvelden til boken. Et bilde av Elden og kona - sammen med AB. Jeg husker ikke ordrett hva teksten var, men den var noe som "Ikke prøv dere på å mobbe denne damen her mer". 

 

Kona til Elden, Sol, skrev forordet i hatboka. Ekteparet Elden bidro i stor grad til å forsterke oppfattelsen av at det som stod der var reelt ved å stille opp som de gjorde.

Endret av Christiane_W
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2020 den 11.39, Christiane_W skrev:

Kona til Elden, Sol, skrev forordet i hatboka. Ekteparet Elden bidro i stor grad til å forsterke oppfattelsen av at det som stod der var reelt ved å stille opp som de gjorde.

Du tuller? Det visst fort ikke, og det er syns jeg er ekstremt kritikkverdig av en anerkjent advokat. 

 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, pop up bruker skrev:

Du tuller? Det visst fort ikke, og det er syns jeg er ekstremt kritikkverdig av en anerkjent advokat. 

 

Nei, jeg tuller dessverre ikke. 

Sitat

- Jeg skal selvsagt tåle kritikk, men skal man godta alle de stygge kommentarene? Selv om man er en offentlig person, er det straffbart å true. Som advokat Sol Elden skriver i forordet i boka, har dette også en strafferettslig side, sier hun.

Klippet herfra: https://www.dagbladet.no/kjendis/det-er-ingen-deler-av-kroppen-min-som-ikke-er-diskutert/70848247

Forordet kan faktisk leses i sin helhet her: https://books.google.no/books?id=TVHXDwAAQBAJ&pg=PT4&lpg=PT4&dq=kvinner+som+hater+kvinner+forord&source=bl&ots=F3iBvoZJc4&sig=ACfU3U2yx_d-dhVj7YD563IthUYyat_LfQ&hl=no&sa=X&ved=2ahUKEwj-8oynuoTpAhWOp4sKHdTdBvcQ6AEwBnoECAoQAQ#v=onepage&q=kvinner som hater kvinner forord&f=false

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, pop up bruker skrev:

Du tuller? Det visst fort ikke, og det er syns jeg er ekstremt kritikkverdig av en anerkjent advokat. 

 

Enig!

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Zenhouse skrev:

Når da i tillegg AB forteller på podcasten om advokaten som måtte kle av henne og hive henne i dusjen fordi hun var så full så er det vel ikke rart om jeg lurer på om det var Elden eller Vangen? 😄 hvor mange advokater er det normalt å omgås privat liksom? 😄

Den historien hadde jeg helt glemt 🙈 

 

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tabloidmediene som har bygget henne opp til den statusen hun hadde en stund. De velger seg objekter de håper skal gi klikk og fortsetter eksponeringen så lenge det er noe å hente. Det er ingen grunn til å være kildekritisk eller vurdere etikken, så lenge objektet er villig og «samarbeidet» gir penger i kassa. Tenk på alle bloggerne TV2 har løftet opp og fram i lyset og som har vært mer eller mindre «nyttige idioter» i pengemaskinen! Og lukter det litt skandale, er det bare salgsfremmende. Det er ikke så rart at bloggerne lar seg beruse av det de opplever som berømmelse og ære, men at godt voksne advokater med solid praksis kan la seg manipulere til å stå frem som sannhetsvitner for en bok som Anne Briths, det er vanskelig å forstå. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pust skrev:

Det er tabloidmediene som har bygget henne opp til den statusen hun hadde en stund. De velger seg objekter de håper skal gi klikk og fortsetter eksponeringen så lenge det er noe å hente. Det er ingen grunn til å være kildekritisk eller vurdere etikken, så lenge objektet er villig og «samarbeidet» gir penger i kassa. Tenk på alle bloggerne TV2 har løftet opp og fram i lyset og som har vært mer eller mindre «nyttige idioter» i pengemaskinen! Og lukter det litt skandale, er det bare salgsfremmende. Det er ikke så rart at bloggerne lar seg beruse av det de opplever som berømmelse og ære, men at godt voksne advokater med solid praksis kan la seg manipulere til å stå frem som sannhetsvitner for en bok som Anne Briths, det er vanskelig å forstå. 

Helt enig! Jeg skrev noe om det tidligere i tråden. Jeg kan til og med forstå at AB selv trodde på at alt hun sa og følte hun hadde vært utsatt for var knusende sannheter Med media, advokater og forlagssjef med på å gjøre historiene til sannhet, så er det ikke rart hun følte seg som superstjerne der et par uker, og ventet på oppreisningen og jordskjelvet. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Felis skrev:

Anne Brith har misbrukt både politi og advokater i kampen mot nettrollene (knebling av kritikk på godt norsk). Hver gang noen tok til motmæle truet hun med anmeldelse. Noen ganger anmeldte hun også. Eller hun «namedroppet» profilerte advokater. En stund skrøt hun av at hun hadde hele tre advokater. Hun bruker det for å true folk til stillhet. Bloggerutgaven av «pappaen min er sterkere enn pappaen din». Det har vist seg effektivt gjennom årene.

Podcasterne Andersen og Jacobsen fortalte i en episode at de hadde tatt samme fly som barna til Anne Brith. De syntes det var ille at de kjente igjen ungene og nevnte at de syntes eksponeringen var for omfattende. Resultatet var et brev fra Elden som de fant såpass truende at de ikke bare slettet episoden, men spilte inn en helt ny episode hvor de ba Anne Brith om unnskyldning. Jeg hørte den aktuelle episoden og var sjokkert over at det ble advokatmat. Jeg tenkte da at Elden umulig kunne hørt episoden, men stolt blindt på Anne Brith. Det tenkte jeg også da de gikk god for boken, da Fru Elden skrev forord og da de sendte Advokat Vangen i retten for å forsvare boken. PJeg trodde at advokater satt seg inn i saker før de uttalte seg, men jeg har nok sett for mye på film. 

Heldigvis kan man rope ulv for mange ganger i Blogglandia også. Politiet tar henne åpenbart ikke på alvor og advokatene vil ikke lenger uttale seg på vegne av henne. De andre truslene hun har kommet med gjennom årene virker heller ikke lenger. Hun har ingen blogg å henge ut folk på, mediene er ikke lenger talerør, hun har ingen troverdighet som gjør at hun kan ødelegge for noens karriere og alle har lært at man ikke snakker med Anne Brith på telefon før man har en taleopptaker på plass.

Noen kommer unna med slik oppførsel hele livet, men Anne Brith ble for grådig, for selvsentrert, for aggressiv og for paranoid. Det er vondt å se på at noen kjører seg selv så til de grader i grøfta, særlig når barn er involvert. Men til syvende og sist tror jeg dette er bra for henne. En del mennesker kommer ikke på rett spor før de har nådd bunnen. Jeg tror ikke folk forandrer personlighet, heller ikke Anne Brith. Men jeg håper at hun lærer å nære de positive sidene hun har og prøver å legge lokk på det vi har sett mest til i bloggerkarrieren.

Godt innlegg som alltid👏
Var det ikke også et intervju med Aftenposten junior det ble en del styr rundt fordi AB mente de ikke fremstilte ting «riktig»? 
Hun er gjennomskuet, hennes tidlige trusler funker ikke lenger, tom journalistene har begynt å få opp øynene og ta ansvar! 
Jeg lurer virkelig på hvordan Elden paret kom inn i bildet her! Det kan umulig være noe de er spesielt stolte over i ettertid! 

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi nå laget litt liv i tråden hennes her igjen, så tok jeg en rask runde på sidene hennes. Magazinet ser da nå ganske dødt ut? Siste innlegg er fra 16. April. Selv om det ikke er så lenge siden, så har det vært ukentlig aktivitet fra skribentene der frem til nå? 

Går man inn på siden til Blogghuset så får man opp en melding om at "Nettsiden er under konstruksjon" og det er det. Blir spennende å se hva som kommer der. (Blogghusets IG er uforandret. Ingen nye influencere i stallen ser det ut til) 

Influencerprogram-siden har ikke forandret på noe. Der kan man kjøpe kurs til kun 9 990,- og få opplæring av en av Norges største bloggere og TV-profiler. Boken var en bestselger. AB er medeier i 9 ulike AS og prosjekter, og har en halv million følgere i sine kanaler. Isabel Rinaldi ("Bestis") skriver fortsatt på siden der at AB har gjort henne mer bevisst på lover og regler innen influencermarketing + hjulpet henne med litt andre greier. (Får forresten håpe de fortsatt er venner. Hun virket snill som jeg har nevnt før, om enn noe "fan" slik jeg oppfattet det. Får håpe hun støtter AB like mye nå som hun gjorde da boken kom ut. Jeg har nesten ikke sett maken til å støtte og å stille opp) De har jo også Blogghuset sammen, selv om det ikke virker som det er så mye som skjer der, annet enn at det har blitt færre i stallen. 

Jeg håper det går bra med AB, og at hun jobber mot et comeback som vil være kakebøker og/eller bakeblogg. Kommer hun ut med den boken/bøkene, så skal jeg kjøpe de. For jeg ønsker faktisk at AB skal komme seg gjennom dette og gjøre det bra. 

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Isild skrev:

Fordi vi nå laget litt liv i tråden hennes her igjen, så tok jeg en rask runde på sidene hennes. Magazinet ser da nå ganske dødt ut? Siste innlegg er fra 16. April. Selv om det ikke er så lenge siden, så har det vært ukentlig aktivitet fra skribentene der frem til nå? 

Går man inn på siden til Blogghuset så får man opp en melding om at "Nettsiden er under konstruksjon" og det er det. Blir spennende å se hva som kommer der. (Blogghusets IG er uforandret. Ingen nye influencere i stallen ser det ut til) 

Influencerprogram-siden har ikke forandret på noe. Der kan man kjøpe kurs til kun 9 990,- og få opplæring av en av Norges største bloggere og TV-profiler. Boken var en bestselger. AB er medeier i 9 ulike AS og prosjekter, og har en halv million følgere i sine kanaler. Isabel Rinaldi ("Bestis") skriver fortsatt på siden der at AB har gjort henne mer bevisst på lover og regler innen influencermarketing + hjulpet henne med litt andre greier. (Får forresten håpe de fortsatt er venner. Hun virket snill som jeg har nevnt før, om enn noe "fan" slik jeg oppfattet det. Får håpe hun støtter AB like mye nå som hun gjorde da boken kom ut. Jeg har nesten ikke sett maken til å støtte og å stille opp) De har jo også Blogghuset sammen, selv om det ikke virker som det er så mye som skjer der, annet enn at det har blitt færre i stallen. 

Jeg håper det går bra med AB, og at hun jobber mot et comeback som vil være kakebøker og/eller bakeblogg. Kommer hun ut med den boken/bøkene, så skal jeg kjøpe de. For jeg ønsker faktisk at AB skal komme seg gjennom dette og gjøre det bra. 

 

AB har gjort mye rart som jeg har lest i media, men hun har rotet det til for seg. Håper likevel at det går bra med henne, for ingen vil henne noe vondt. 

Hun burde slått seg på et comeback med kakebøker og en bakeblogg. Synes de kakene hun lager ser gode og fristende ut. Mine kaker ville sett ut som et takras i forhold 😄 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Isild skrev:

 Går man inn på siden til Blogghuset så får man opp en melding om at "Nettsiden er under konstruksjon" og det er det. Blir spennende å se hva som kommer der. (Blogghusets IG er uforandret. Ingen nye influencere i stallen ser det ut til) 

 

Ser på IG til Isabel Rinaldi (den er lukket, men noe ser man jo uansett) at Blogghuset ikke lenger er oppført. Mon tro det har gått dukken?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjugur skrev:

Ser på IG til Isabel Rinaldi (den er lukket, men noe ser man jo uansett) at Blogghuset ikke lenger er oppført. Mon tro det har gått dukken?

Hverken Isabel R, Anne Brith eller Isabelle E har Blogghuset i sine Instaprofiler.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...