Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Skriver svært sjeldent i influencer-tråder fordi jeg ikke klikker meg inn på de. Men de popper opp og en sjelden gang klikker jeg meg inn som nå hvor SE sutrer over "marerittferie" i Danmark.

Buhu hennes største mareritt omgangssyken... Og for et mareritt og helvete at det kom akkurat nå når de er på tur i Danmark, fy for en uflaks de alltid har på sine ferieturer. Det startet med minstegutt... Altså...denne dama har jo null begrep på hva et mareritt og helvete i folks liv er, hun utleverer unger, familie og alt som er. Men det kvalmende er at hun kaller noe helt dagligdags som et mareritt og at det er synd på de som alltid får det på ferieturer....

Mat for Troy dette. Overpriviligert influencer som utleverer barn og klager sin nød hver gang hun er på en reise...

Endret av K_mb
  • Liker 7
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Gjest oss-to
Skrevet
Minimeg1234 skrev (På 30.3.2026 den 17.32):

Jeg har ikke sett noen her som skriver at SET ikke viser barna på SoMe så denne kommentaren skjønner jeg ikke.

Anemoi skrev (På 29.12.2025 den 11.34):

Dette har vært diskutert i flere runder, og mye av det du påstår er feil. 
Sara Emilie har samlet delt svært mye om barnas liv (i tilfeldig rekkefølge): 

• Unnfangelse, svangerskap, fødsel, barselstid
  • Babylivet med søvn- og ammeproblematikk, detaljert om begge de to yngste
  • Barnas navn, alder, høyde, bursdager, barnehage, skole og skolevei
  • Daglige detaljer fra barnas hjem, rominndeling, hvor barna har rom, bad, lekerom++
  • Bilder og film fra barnas rom med møbler og leker
  • Bilder og film fra lekeplass, nabolag og tursteder
  • Identifiserbare bilder av barna har vært og er fortsatt tilgjengelig på SoMe 
  • Hendelser i barnas hverdagsliv med barnas opplevelser og meninger
  • Utfordringer i barnas liv, små ulykker og barnas reaksjoner
  • Alle ferier dekkes detaljert, hvor de er, bor, aktiviteter, måltider, når de kommer og drar tilbake
  • Utallige drypp om fritidsinteresser, helgeaktiviteter, leker og filmer, vennebesøk
  • Karakteristikker av barnas personligheter 
  • Hvor barna befinner seg
  • Helsekontroller, klespreferanser og skostørrelser, frisyrer og hårklipp
  • Ett av barnas diagnose og problemer og barnets følelser rundt det
  • Hvem barna ligner på utseendemessig
  • Setevalg i bil og -plassering, skoleoppgaver og tegninger
  • Hvilken mat barna liker og spiser i ulike situasjoner

Oppsummert er dette barn som har fått livene sine utlevert på SoMe av mor - for klikk og penger. 

Undrende123 skrev (På 29.12.2025 den 13.58):

Selvsagt vet vi dette, all den tid hun ikke deler bilder av barna. 

Undrende123 skrev (På 29.12.2025 den 15.31):

Jeg mente det jeg skrev, selvfølgelig. Folk som liker å se bilder av barn får ingen glede av å følge Sara, siden hun ikke viser bilder av barna. 

Skrevet

Hvordan fungerer sykdom på ferie og forsikring? Må man ha legeattest for å få tilbakebetalt eller kan man bare skrive man er blitt syk og så får man refundert? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

SaraE og fam opplever alltid sykdom på ferie!

Kanskje på tide å lene seg litt tilbake og reflektere over hvorfor da? Er det slækt med håndvask og renhold, eller er de så lite blant folk at immunforsvaret deres bryter sammen så fort de er ute andre plasser?

Veldig kjipt at ferien deres blir ødelagt pga sykdom. Men det ligger jo en rød tråd i at feriene deres alltid blir spolert av sykdom.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
oss-to skrev (7 timer siden):

Undrende123 skrev (På 29.12.2025 den 18.55):

Dette er jo bare tull. Ingen av oss aner hvordan barna hennes ser ut i dag, og godt er det. 

Undrende123 skrev (På 29.12.2025 den 19.08):

Hvis man for ramme alvor mener at de babysokkene vi ser i ny og ne er utleverende informasjon og potensielt vil skade dette barnet, forstår jeg hvorfor vi snakker forbi hverandre hele tiden. Vi har ekstremt ulik oppfatning av hva som er skadelig å dele, og hva som ikke er det. Jeg står ganske trygt i at disse sokkene _ikke_ er det. 

Undrende123 skrev (På 29.12.2025 den 14.11):

Ikke på insta, face eller snap. 

Siden du har dratt opp to innlegg som ble skrevet for 3 mnd så kan det være greit å få med at det var en lengre diskusjon om bildedeling som kan se ut som hadde utspring fra et bilde av to føtter med sokker på (kan ta feil her).

Om man leser flere av innleggende til Undrende i den meningsutvekslingen så ser man at her har man ulike oppfatninger av hva det vil si å dele bilder/informasjon av barna og hvilke SoMe kanaler hun skriver om når hun sier det ikke deles bilder av barna . 

Ved å ta ut to innlegg fra en lang diskusjon viser det sjeldent helheten i hva og hvorfor ting er skrevet. Ofte når man diskuterer noe så har man ulike utgangspunkt, som i den diskusjonen du referer til, hvor noen mener  at alt er skadelig for barn derfor er alle bilder utlevering (ser ut som i dette tilfelle var det to føtter med sokker på). Andre mener at det ikke er skadelig å vise to føtter med sokker på og derfor ikke går under å dele bilder av barn. Slik som vi ser Undrende mener når man leser videre i diskusjonen som var da. 

Dette ble en bitteliten analyse av Undrende og jeg håper ikke det blir slettet siden det tross alt ble referert til to innlegg utav en lang meningsutveksling. I en diskusjon så bør man gi litt informasjon rundt sitatene. Det er sjeldent man ser helheten utifra et/to sitater når man senere i diskusjonen får oppklaring på noe rundt innlegget.

Jeg kan ikke gjenkjenne barna utifra hva SaraE  legger ut på SoMe. Likevel så mener jeg at det skal være null bilder . Min mening er at hun legger ut altfor mye om barna. Spesielt den minste. En periode var det bedre men fortsatt ble det lagt ut bilder av hen. Noe jeg personlig mener er galt. Sammen med å skrive om søvnrytme og div. så vil jeg si at det potensielt kan være skadelig for barnet etterhvert. Det er nettopp det som er problemet at ingen vet hvilke barn som blir skadet. 

Jeg ser det ligger et bilde på insta hvor et barn er i bakgrunnen. Det er et bilde jeg syns er helt forkastelig ligger der. Hun kunne lett redigert bort barnet der. Og hun burde ivertfall slette det som ligger der.

Siden det kun er lagt ut sitater fra oss-to og ikke egen tekst  så kommer det ikke noe i sitat boksen. For å få helheten i det jeg skriver så må man se innlegget hennes som ligger litt oppover på siden . 

Endret av Minimeg1234
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
oss-to skrev (På 27.3.2026 den 11.24):

Det er nettopp her kjernen ligg. Dei to tinga kan ikkje separerast. Barneeksponeringa og salet av fast-fashion er sjølve fundamentet for millionhuset. Når barna blir brukte som verkemiddel for å skape det engasjementet som gjer millionoverskotet mogleg, blir barndommen deira i praksis valutaen som betaler for luksusen. Folk reagerer ikkje på at nokon har pengar , ingen kritiserer ein lottovinnar for å byggje draumehuset. Men her er huset eit resultat av ein kynisk forretningsmodell som systematisk utnyttar dei som ikkje har ei stemme. Det er ein stor forskjell på flaks og det å byggje eit palass på etisk rovdrift. Det er ikkje misunning, det er ein moralsk bismak av pengar tente på barna sitt personvern og planeten si helse.

Jeg er langt på vei enig med deg men det er barneeksponeringen som er kjernen her. Det er den som kan ødelegge barna. Om de har tjent 50000 eller 5000000 er for meg helt irrelevant , det er barna som bør vernes. Det er der fokuset bør ligge (syns jeg ) Det kan være like skadelig for de som ikke når ut til mange som for de som når ut til mange. 

Så er det faktisk endel misunnelse på at de som  har penger, bygger dyre hus etc. som gjør at kritikken mot barneeksponeringen blir borte. Og influenserne kan henge seg opp i dette istedefor å ta tak i barneeksponeringen. Slik kan de slippe unna. Barn har rett til privatliv. 

Jeg har inntrykk av at SaraE har så mange andre ting å bli kritisert for at hun ikke tar skadene som kan komme av  barneeksponeringen på alvor.

Endret av Minimeg1234
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Noe er jo riv ruskende galt siden de blir syke på hver eneste ferie. Aldri hørt om noen andre det skjer med

• Liker 7
Skrevet
Sitron10 skrev (10 timer siden):

Hvordan fungerer sykdom på ferie og forsikring? Må man ha legeattest for å få tilbakebetalt eller kan man bare skrive man er blitt syk og så får man refundert? 

En sykeforsikring dekker legehjelp/sykehus ved akutt sykdom.  Ved omgangssyke er det normalt ikke behov for lege. 
Jeg forstår at det er kjipt med omgangsyke på ferie. 

• Nyttig 4
Skrevet
Minimeg1234 skrev (4 timer siden):

Siden du har dratt opp to innlegg som ble skrevet for 3 mnd så kan det være greit å få med at det var en lengre diskusjon om bildedeling som kan se ut som hadde utspring fra et bilde av to føtter med sokker på (kan ta feil her).

Om man leser flere av innleggende til Undrende i den meningsutvekslingen så ser man at her har man ulike oppfatninger av hva det vil si å dele bilder/informasjon av barna og hvilke SoMe kanaler hun skriver om når hun sier det ikke deles bilder av barna . 

Ved å ta ut to innlegg fra en lang diskusjon viser det sjeldent helheten i hva og hvorfor ting er skrevet. Ofte når man diskuterer noe så har man ulike utgangspunkt, som i den diskusjonen du referer til, hvor noen mener  at alt er skadelig for barn derfor er alle bilder utlevering (ser ut som i dette tilfelle var det to føtter med sokker på). Andre mener at det ikke er skadelig å vise to føtter med sokker på og derfor ikke går under å dele bilder av barn. Slik som vi ser Undrende mener når man leser videre i diskusjonen som var da. 

Dette ble en bitteliten analyse av Undrende og jeg håper ikke det blir slettet siden det tross alt ble referert til to innlegg utav en lang meningsutveksling. I en diskusjon så bør man gi litt informasjon rundt sitatene. Det er sjeldent man ser helheten utifra et/to sitater når man senere i diskusjonen får oppklaring på noe rundt innlegget.

Jeg kan ikke gjenkjenne barna utifra hva SaraE  legger ut på SoMe. Likevel så mener jeg at det skal være null bilder . Min mening er at hun legger ut altfor mye om barna. Spesielt den minste. En periode var det bedre men fortsatt ble det lagt ut bilder av hen. Noe jeg personlig mener er galt. Sammen med å skrive om søvnrytme og div. så vil jeg si at det potensielt kan være skadelig for barnet etterhvert. Det er nettopp det som er problemet at ingen vet hvilke barn som blir skadet. 

Jeg ser det ligger et bilde på insta hvor et barn er i bakgrunnen. Det er et bilde jeg syns er helt forkastelig ligger der. Hun kunne lett redigert bort barnet der. Og hun burde ivertfall slette det som ligger der.

Siden det kun er lagt ut sitater fra oss-to og ikke egen tekst  så kommer det ikke noe i sitat boksen. For å få helheten i det jeg skriver så må man se innlegget hennes som ligger litt oppover på siden . 

Takk for at du orker! 

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Minimeg1234 skrev (4 timer siden):

Det er ganske meningsløst å diskutere ett bilde av sokken til barnet, all den tid hun og familien eksponerer barna. I tekst, bilder og forklaringer.  Nei ett bilde med sokk på benet er ikke å eksponere, men TOTALEN av 10 år med tekst, bilder, barna i reklame og historier inkl det bilde sett i den konteksten jeg beskrev er å eksponere barna. Er jo det som er essensen her. 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Lurer på hvilke drømmeverden de lever i?! 
Vi har da ALDRI hatt en ferie med barna hvor vi alle var friske, dette er jo helt normalt spør du meg.

Latterlig å hause opp omgangssyke til «helvete», den jenta kan umulig ha hatt så mye motgang i livet! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Tøvftta skrev (10 timer siden):

SaraE og fam opplever alltid sykdom på ferie!

Kanskje på tide å lene seg litt tilbake og reflektere over hvorfor da? Er det slækt med håndvask og renhold, eller er de så lite blant folk at immunforsvaret deres bryter sammen så fort de er ute andre plasser?

Veldig kjipt at ferien deres blir ødelagt pga sykdom. Men det ligger jo en rød tråd i at feriene deres alltid blir spolert av sykdom.

Eg tror ikke man blir immun mot omgangssyke, så det har ikke noe med immunforsvaret deres å gjøre dette. Men som du sier, håndvask er nok ikke på topp. Noe som er rart hvis man går rundt og er så redd for bakterier. I tillegg, det må jo ha gått i barnehagen i forkant og da kunne man jo tatt minstegutt ut av barnehagen litt før slik at han ikke dro det med seg på ferien, eller passet på å vaske hendende til gutten godt etter barnehagen. Men det var kanskje ikke så viktig som at mor må jobbe, så da ble slik da.

for all del kjipt å få det på ferie, men det finnes muligheter for å unngå det og da er håndvask alfaomega

• Liker 8
Skrevet (endret)
Anne Grøntgress skrev (12 minutter siden):

for all del kjipt å få det på ferie, men det finnes muligheter for å unngå det og da er håndvask alfaomega

Hvis man først har blitt utsatt for smitten, f.eks et lite barn i bhg, så kan man vaske hendene sine så mye man bare vil - syk kan man bli uansett. Håndvask er ingen mirakelkur mot omgangssyke. 

Endret av Undrende123
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Anne Grøntgress skrev (16 minutter siden):

Eg tror ikke man blir immun mot omgangssyke, så det har ikke noe med immunforsvaret deres å gjøre dette. Men som du sier, håndvask er nok ikke på topp. Noe som er rart hvis man går rundt og er så redd for bakterier. I tillegg, det må jo ha gått i barnehagen i forkant og da kunne man jo tatt minstegutt ut av barnehagen litt før slik at han ikke dro det med seg på ferien, eller passet på å vaske hendende til gutten godt etter barnehagen. Men det var kanskje ikke så viktig som at mor må jobbe, så da ble slik da.

Ja, hvis hun er så redd for omgangssyken og redd for å få det på ferie kunne hun tatt minsten ut av barnehagen de to/tre dagene før tur. Jeg gjorde det da det gikk omgangssyke og vi hadde noe viktig vi skulle. 

• Liker 6
Skrevet
Undrende123 skrev (26 minutter siden):

Hvis man først har blitt utsatt for smitten, f.eks et lite barn i bhg, så kan man vaske hendene sine så mye man bare vil - syk kan man bli uansett. Håndvask er ingen mirakelkur mot omgangssyke. 

Ja det er eg fullt klar over, det er ikke det eg sier heller. Det finnes ingen kur mot omgangssyke, men det er ting en kan gjøre for å forebygge. Feks håndvask. Beklager at eg var så utydelig..

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Etter mange års erfaring med diagnosen hennes, og barn i barnehage, skoler og venner - så skulle en tro at hun visste bedre og viste mer kunnskap rundt temaet enn det hun gjør. Men det er vel nok en gang noe som engasjerer og gir henne klikk.

Det er vel ikke første gang vi hører lignende historier fra henne. Og blir ikke siste. Og hver gang blir sikkert verre enn sist.

Hvordan gikk det med behandlingen hun skulle begynne med? Hørte en noe som helst etter at hun sa det en gang?

• Liker 7
Skrevet
Anne Grøntgress skrev (46 minutter siden):

Hvorfor tror du at håndvask ikke er på topp?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Anne Grøntgress skrev (1 minutt siden):

Ja det er eg fullt klar over, det er ikke det eg sier heller. Det finnes ingen kur mot omgangssyke, men det er ting en kan gjøre for å forebygge. Feks håndvask. Beklager at eg var så utydelig..

Null stress! Det er enklere for oss voksne å beskytte oss enn småbarn som er i barnehage, putter fingre og leker i munnen hele dagen mens de omgås andre barn som er tilbake fra sykdom før de er ordentlig friske - fordi foreldrene ikke overhoder 48-timersregelen. Å vaske hendene før måltid hjelper lite på en unge som allerede har spist og slikket på det meste som er, som småbarn flest gjør. 

Omgangssyke er et helvete når det står på, og småbarnsfamilier er spesielt utsatt, men heldigvis går det raskt over (selv om det neppe føles slik når dette går på rundgang i en storfamilie på påskeferie). 

• Nyttig 3
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (3 minutter siden):

Hvordan gikk det med behandlingen hun skulle begynne med? Hørte en noe som helst etter at hun sa det en gang?

Hun holder på med behandlingen, som hun sier er ganske heftig. Hun strever med å snakke om det, fordi frykten for oppkast sitter så dypt i henne at det til og med er vanskelig å snakke om. Et viktig poeng fra behandlingen er å ikke overføre egen frykt til barna, så "forholdsregler" om å ta barna ut av bhg før ferier bør unngås, bl. a. 

Det er neppe noen quick fix å bli kvitt alvorlig emetofobi, men det er et skritt i riktig retning å i det hele tatt oppsøke behandling. Forhåpentligvis vil det hjelpe henne, for denne angsten må være et helvete å leve med. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Minimeg1234 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tror du at håndvask ikke er på topp?

Det gjenspeiler resten av huset. 

• Liker 1
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...