Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Fremhevede innlegg

Skrevet
Roe skrev (1 time siden):

Det er mulig å diskutere sharenting som fenomen uten å forutsette at publikum systematisk lagrer og sammenstiller detaljer om barna slik det beskrives her.

At informasjon deles betyr ikke automatisk at følgerne aktivt husker, systematiserer eller setter sammen puslespillbiter. Jeg personlig tror de fleste følger mange kontoer, ser innhold i forbifarten og scroller videre. Mye av det som deles er flyktige stories og forsvinner etter 24 timer.

Personlig kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen av at «man vet» bosted, fødselsdager, skolevei, interesser osv. Jeg aner ikke disse detaljene. Jo, kanskje jeg faktisk vet at ett av barna liker fotball, men thats it

Helt enig. De som går og husker på slike ting må jo være for veldig spesielt interesserte. Jeg vet ikke skolevei, skole, fødselsdag, hobbyer, favorittmat m.m til. noens barn av de jeg følger.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sharp75! skrev (1 time siden):

Helt enig. De som går og husker på slike ting må jo være for veldig spesielt interesserte. Jeg vet ikke skolevei, skole, fødselsdag, hobbyer, favorittmat m.m til. noens barn av de jeg følger.

Men er problemet at noen har god hukommelse, eller at mor delte det i første omgang?

• Liker 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Men da følger du ikke så godt med. Det meste blir nøye fortalte gjennom hele året . 

Fødselsdager gir mor beskjed om i god tid før de aktuelle datoene. Favorittmat sier mor når hun lager det ++++

Endret av elskersommer
  • Nyttig 4
Skrevet
Interiørgla skrev (2 timer siden):

Vil nok tro du er " utenfor" disse kategoriene som blir skrevet og advart om, det er dermed ikke relevant for enkelte og ta stilling til dette. Må jo si jeg finner det litt merkelig hvordan profesjonelle da advarer mot dette med utlevering av informasjon av sårbare over tid, nettopp pga lagring av detaljer. 

Helt enig i kommentaren din her. 👍🏻
Når det gjelder hvem som husker og har lagret informasjon om Sara Emilie sine barn, fins det nok flere grupperinger blant følgerne. SE er dyktig i forhold til å bygge opp og dyrke parasosiale forhold, og knytte følgerne sine tett til seg. Hun sier selv at hun får ca 1000 meldinger hver dag, at maks 5 av dem er kritiske og at svært mange mennesker er engasjerte, interesserte og bryr seg.  

Mange av følgerne har helt klart inngående kjennskap til familien, det kan man lett se på kommentarene på snap. Her stilles det ofte personlige spørsmål som f.eks. spent på hvordan gikk det med barnet som falt ned fra treet  i går, har du (SE) fått kontrollert jerninnholdet ditt?… SE legger også stadig opp til kommunikasjon som går på private sider av familien ved å be om respons på og råd om ulike familiære utfordringer. Slik skapes det intimitet og nærhet. 

Selv om snappene forsvinner, er de sett, lest og hørt av svært mange. Barna blir personer mange føler de «kjenner», og da er det mye lettere å huske hva mor har fortalt om dem. De jevnlige dryppene fra hverdagslivet befester og øker inntrykket av å føle seg nær disse barna, og at man kjenner dem godt. Dette er sentralt i oppbyggingen av parasosiale forhold og en av farene ved sharenting. 

• Nyttig 6
Skrevet
Anemoi skrev (9 minutter siden):

Når det gjelder hvem som husker og har lagret informasjon om Sara Emilie sine barn, fins det nok flere grupperinger blant følgerne. SE er dyktig i forhold til å bygge opp og dyrke parasosiale forhold, og knytte følgerne sine tett til seg. Hun sier selv at hun får ca 1000 meldinger hver dag, at maks 5 av dem er kritiske og at svært mange mennesker er engasjerte, interesserte og bryr seg.  

Mange av følgerne har helt klart inngående kjennskap til familien, det kan man lett se på kommentarene på snap. Her stilles det ofte personlige spørsmål som f.eks. spent på hvordan gikk det med barnet som falt ned fra treet  i går, har du (SE) fått kontrollert jerninnholdet ditt?… SE legger også stadig opp til kommunikasjon som går på private sider av familien ved å be om respons på og råd om ulike familiære utfordringer. Slik skapes det intimitet og nærhet. 

Selv om snappene forsvinner, er de sett, lest og hørt av svært mange. Barna blir personer mange føler de «kjenner», og da er det mye lettere å huske hva mor har fortalt om dem. De jevnlige dryppene fra hverdagslivet befester og øker inntrykket av å føle seg nær disse barna, og at man kjenner dem godt. Dette er sentralt i oppbyggingen av parasosiale forhold og en av farene ved sharenting. 

Mange husker også godt. Jeg er en av de som husker mye info som blir sagt eller gjort.. 

• Liker 6
Skrevet
Anemoi skrev (3 minutter siden):

Ja -hun opptrer som en nær venninne. Som deler og dermed føler du deg forpliktet til å spørre tilbake hvordan det går eller føler omsorg for SET.  Som i et annet venninneforhold.

Forskjellen er at det forholdet du som følger tenker du har med SET med «500.000» andre. Dette er et enveis venninneforhold. Forholdet blir brukt av og for, dette tilfelle SET kun til inntekt for seg selv psykisk og materialistisk, for hun bryr seg i ryggen om hva og hvem «Ingebjørg» er og sjenker ikke «Ingebjørg» en tanke tilbake, man er bare ute etter engasjementet dit. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Anemoi skrev (39 minutter siden):

Den tiden jeg fulgte henne så jeg vel de aller fleste snappene hennes, og visste sykt mye om både henne og familien hennes. Den tiden tenkte jeg ikke så mye over det, det var ikke en av flere grunner til at jeg sluttet å følge henne. Å komme inn her på kvinneguiden (etter tips fra SE selv om at det fantes noe som het kvinneguiden) og se at så mange hadde sett det samme som meg, var godt. Jeg håper inderlig at både hun og flere influensere som feks pilotfruen fortsetter å miste mange følgere. Folk må våkne opp og se galskapen av å sitte å se på dette dag ut og dag inn istedenfor å leve sitt eget liv. 

• Liker 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Tiara07 skrev (3 timer siden):

Helt enig! Også kan en kanskje si at "nå skal jeg ha foreldrepermisjon, så jeg blir borte en stund!", eller "Nå skal jeg ut i gradert foreldrepermisjon, så det vil bli litt mindre jobb på meg i denne perioden". 

Og det at SE hevdet at man ikke kan ta foreldrepermisjon som influenser. JO DET KAN MAN! Man må bare sette av penger til det. Alt asiatisk hadde lang foreldrepermosjpn hvor hun la ut kanskje ett eller to innlegg for at folk ikke skulle glemme henne. Det gikk jo bra det og

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Men er problemet at noen har god hukommelse, eller at mor delte det i første omgang?

Noen ting er det selvfølgelig feil at mor deler. De fleste som scroller på snap tviler jeg sterkt på sitter og husker på slik info allikevel. 

elskersommer skrev (1 time siden):

Men da følger du ikke så godt med. Det meste blir nøye fortalte gjennom hele året . 

Fødselsdager gir mor beskjed om i god tid før de aktuelle datoene. Favorittmat sier mor når hun lager det ++++

Snap er ikke en kanal jeg bruker til og innhente viktig informasjon. Det er tidsfordriv. Tror mange, kanskje de fleste bruker det til det. Har ikke nektet på at mor deler denne informasjonen, men tror de fleste allikevel ikke vet dette.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sharp75! skrev (4 minutter siden):

Noen ting er det selvfølgelig feil at mor deler. De fleste som scroller på snap tviler jeg sterkt på sitter og husker på slik info allikevel. 

Jeg føler at du snur problemet på hodet og legger ansvaret på leser i stede for influenser/forelder.

Mange husker nok ikke alle detaljene nei. Men det gjør det ikke greit å drive med sharenting av den grunn. Og skulle noen være skrudd sammen slik at de husker veldig mye veldig lenge så er det faktisk ikke deres skyld, ansvar eller problem at mor deler mye av dette.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (13 minutter siden):

Jeg føler at du snur problemet på hodet og legger ansvaret på leser i stede for influenser/forelder.

Mange husker nok ikke alle detaljene nei. Men det gjør det ikke greit å drive med sharenting av den grunn. Og skulle noen være skrudd sammen slik at de husker veldig mye veldig lenge så er det faktisk ikke deres skyld, ansvar eller problem at mor deler mye av dette.

Selvfølgelig er det ikke greit med sharenting og alle her i tråden ønsker vel at SE skal slutte. Men her i tråden legges det frem på en måte at man faktisk må ned på det nivået når det diskuteres slik som det gjøres. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Sharp75! skrev (24 minutter siden):

Selvfølgelig er det ikke greit med sharenting og alle her i tråden ønsker vel at SE skal slutte. Men her i tråden legges det frem på en måte at man faktisk må ned på det nivået når det diskuteres slik som det gjøres. 

Hvilket nivå?

• Liker 2
Skrevet
elskersommer skrev (3 minutter siden):

Hvilket nivå?

At nå delte SE bilde av en fot, en seng, en leke, en kalender. Det er drypp som blir det store bla bla bla.

Ja, jeg ser det store bildet, trenger ikke forklare meg det, ser helheten. Men ser også at alvorligheten av eksponeringen blir ødelagt når man går ned på det nivået. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Sharp75! skrev (4 timer siden):

Hvem tror du disse «spesielle interesserte»  kan være, jo bla de som potensielt kan utnytte den slags informasjon. Derfor er det meget spesielt at ei voksen dame, sitter å utleverer slike ting for 500.000 følgere som man overhode ikke vet om er de «spesielle interesserte». Som mamma hadde jeg aldri i mitt liv levert ut disse tingen for hvem som helst å vite. Er å servere barna på sølvfat til de som har lyst å «forsyne seg». Barn har rett på trygghet!

• Liker 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Sharp75! skrev (25 minutter siden):

At nå delte SE bilde av en fot, en seng, en leke, en kalender. Det er drypp som blir det store bla bla bla.

Ja, jeg ser det store bildet, trenger ikke forklare meg det, ser helheten. Men ser også at alvorligheten av eksponeringen blir ødelagt når man går ned på det nivået. 

🎯

• Nyttig 3
Skrevet
GulleGull skrev (13 minutter siden):

Hvem tror du disse «spesielle interesserte»  kan være, jo bla de som potensielt kan utnytte den slags informasjon. Derfor er det meget spesielt at ei voksen dame, sitter å utleverer slike ting for 500.000 følgere som man overhode ikke vet om er de «spesielle interesserte». Som mamma hadde jeg aldri i mitt liv levert ut disse tingen for hvem som helst å vite. Er å servere barna på sølvfat til de som har lyst å «forsyne seg». Barn har rett på trygghet!

Godt poeng.

Mye av det som deles kan vel potensielt være brudd på paragraf 30 i barneloven.

https://lovdata.no/lov/1981-04-08-7/§30

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Sharp75! skrev (4 timer siden):

Så igjen så skal det legges over på de som husker altså, ikke personen som deler?

• Nyttig 9
Skrevet
GulleGull skrev (17 minutter siden):

Anbefaler deg å se Stille i timen på HBO, man trenger ikke snapchat for materiale. 

Selvfølgelig er det beste og ikke dele, men SE er langt i fra en versting.

Jeg hadde heller ikke delt noe om mine barn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om mor ikke delte så hadde hun sluppet å få det her

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler deg å se Stille i timen på HBO, man trenger ikke snapchat for materiale. 

Selvfølgelig er det beste og ikke dele, men SE er langt i fra en versting.

Jeg hadde heller ikke delt noe om mine barn.

Du hadde ikke delt om dine egne barn men synes det er ok å støtte frøken Tandberg 

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...