Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd Cybex e-priam? Vi vurderer denne, men mannen er redd for at det kan være brannfarlig fordi den er elektrisk. Hadde dere turt å la baby sove i den alene ute? 

Anonymkode: 6f270...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noen som har prøvd Cybex e-priam? Vi vurderer denne, men mannen er redd for at det kan være brannfarlig fordi den er elektrisk. Hadde dere turt å la baby sove i den alene ute? 

Anonymkode: 6f270...576

Hadde jeg skulle hatt ny vogn hadde jeg kjøpt den lett! Er vel like stor sjanse for feil i det elektriske der som i babycall og vognvugger? 

Anonymkode: 7bdb2...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det noen som har prøvd Cybex e-priam? Vi vurderer denne, men mannen er redd for at det kan være brannfarlig fordi den er elektrisk. Hadde dere turt å la baby sove i den alene ute? 

Anonymkode: 6f270...576

Jeg har den da mannen min har en ryggskade. Synes den elektriske biten funker litt for dårlig når vi trenger det mest (oppoverbakke og slaps), men den gjør at mannen klarer å trille hakket mer enn uten. Hadde aldri vurdert den hvis han var frisk. 

Anonymkode: 8f526...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det noen som har prøvd Cybex e-priam? Vi vurderer denne, men mannen er redd for at det kan være brannfarlig fordi den er elektrisk. Hadde dere turt å la baby sove i den alene ute? 

Anonymkode: 6f270...576

Hvorfor ikke bare gå for cybex priam? 

Anonymkode: 0619f...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag anbefaler jeg to typer vogner. 

Turvogn: med fire hjul, bagdel og sportsdel. De er som regel robuste, men store. Kjekke til alt slags underlag, men upraktiske å jogge med. 

Reisevogn: liten lett til å ha bilen. Kan slås sammen. Gjerne legges helt ned i ryggen og liten nok til å fås med inn på fly. Genial til kjøpesenter, flyplass, asfalt og annet flagg hardt underlag.

Anonymkode: cbec8...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor ikke bare gå for cybex priam? 

Anonymkode: 0619f...238

Far har en lett funksjonshemming, og en elektrisk vogn vil gjøre ting litt enklere for oss. 

Anonymkode: 6f270...576

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Far har en lett funksjonshemming, og en elektrisk vogn vil gjøre ting litt enklere for oss. 

Anonymkode: 6f270...576

Skjønner. 

Anonymkode: 0619f...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kattiie skrev (På 26.8.2023 den 14.35):

 

Emmaljunga (den nyeste) kommer kanskje enda en ny nå 

Enda en etter Sento? Prøvde å google men fant ikke noe info! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Føler jo mer jeg leser om barnevogn, jo mer usikker blir jeg, så setter enormt pris på litt erfaringer😅 jeg er førstegangsgravid og venter lille i januar.
- Bor landlig til, så det blir mest trilling på grus og langs veien.
-Tenker vogna må være stabil og god på snø.

- Kommer nok til å ha vogna mye med i bilen, men har grei plass i bagasjerommet, så det er ikke såå viktig at den er liten. Selvsagt en fordel, men ikke et must.
-fordel om bilstol kan festes direkte på vogna, at vogna er lett å slå opp/legge sammen og at sittedelen er vendbar. 

Sett mest på Emmaljunga NXT90 Kombi Ergo, tanker?🙈

Anonymkode: aa753...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Føler jo mer jeg leser om barnevogn, jo mer usikker blir jeg, så setter enormt pris på litt erfaringer😅 jeg er førstegangsgravid og venter lille i januar.
- Bor landlig til, så det blir mest trilling på grus og langs veien.
-Tenker vogna må være stabil og god på snø.

- Kommer nok til å ha vogna mye med i bilen, men har grei plass i bagasjerommet, så det er ikke såå viktig at den er liten. Selvsagt en fordel, men ikke et must.
-fordel om bilstol kan festes direkte på vogna, at vogna er lett å slå opp/legge sammen og at sittedelen er vendbar. 

Sett mest på Emmaljunga NXT90 Kombi Ergo, tanker?🙈

Anonymkode: aa753...142

Den er tung, eneste positive med den er at du kan få store hjul forran (ekstra utstyr). Ergo har stort sett vært noe kortere enn flat, men usikker på om det fortsatt gjelder for de nyere modellen.

Alternativ til den er Cybex Priam hvor store hjul også er mulig å få til.

Vogna er lettere enn Emmaljunga. Og kan slås sammen i en bit med sportsdelen.

Endret av mereo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Føler jo mer jeg leser om barnevogn, jo mer usikker blir jeg, så setter enormt pris på litt erfaringer😅 jeg er førstegangsgravid og venter lille i januar.
- Bor landlig til, så det blir mest trilling på grus og langs veien.
-Tenker vogna må være stabil og god på snø.

- Kommer nok til å ha vogna mye med i bilen, men har grei plass i bagasjerommet, så det er ikke såå viktig at den er liten. Selvsagt en fordel, men ikke et must.
-fordel om bilstol kan festes direkte på vogna, at vogna er lett å slå opp/legge sammen og at sittedelen er vendbar. 

Sett mest på Emmaljunga NXT90 Kombi Ergo, tanker?🙈

Anonymkode: aa753...142

Britax Go Big, bortsett fra at jeg tror den kanskje er ute av produksjon? Men om du finner en pent brukt, så er det en fantastisk vogn til det du beskriver 😊

Anonymkode: ab13e...d56

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den beste vognen som ikke koster skjorta? Synes det er så vilt med vogn for 15–20 000? Tenker 10 000 er maks for vår økonomi. 

I forlengelse av det: Er det "trygt" å kjøpe brukte vogner? Eller blir de mindre sikre for baby når de er brukt før? 

 

Anonymkode: 985d5...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er den beste vognen som ikke koster skjorta? Synes det er så vilt med vogn for 15–20 000? Tenker 10 000 er maks for vår økonomi. 

I forlengelse av det: Er det "trygt" å kjøpe brukte vogner? Eller blir de mindre sikre for baby når de er brukt før? 

 

Anonymkode: 985d5...66b

Vi har kjøpt brukt og den er helt fin (2 år gammelt understell og sittedel, 1 år gammel bagdel). Viktigste er å se på den før du kjøper, mange bruker jo samme vogn til flere barn så det er helt trygt å kjøpe en pent brukt vogn. 

Anonymkode: 0619f...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er den beste vognen som ikke koster skjorta? Synes det er så vilt med vogn for 15–20 000? Tenker 10 000 er maks for vår økonomi. 

I forlengelse av det: Er det "trygt" å kjøpe brukte vogner? Eller blir de mindre sikre for baby når de er brukt før? 

Jeg har vært småbarnsmor i 20 år (og fortsatt er 😅) så jeg tør påstå at jeg har en del erfaring. Fulgt vognindustrien temmelig lenge gitt, og er veldig glad i vogner. Prøvd mye av mange sorter! Kjøpt noen helt ny, men enda flere brukt.

Den perfekte vognen finnes nemlig ikke. Men mange er veldig nære. Jeg har funnet ut at (for meg) er det verdt å ha litt flere vogner som matcher mitt/barnets behov på forskjellige tidspunkter i livet i stedet for å kjøpe èn som skal vare hele vognperioden, og da har det jo selvsagt vært nødvendig å kjøpe brukt pga. kostnadene.

Men lurt å sjekke vognen ut ordentlig. Har den skader? Hvor gammel er den? Ekstremt mange vognen er kun brukt et par år, og prisen er halvert. Disse vognene er nesten så gode som nye, om tidligere eier har tatt godt vare på den.

Den vognen jeg "alltid" ender tilbake til, og som jeg bare elsker på så mange måter er en Mountain buggy urban jungle. Så om du ønsker tips til en virkelig god vogn som ikke koster skjorta, så er det ingen tvil om at jeg vil trekke frem den.

(Bagdelen må kjøpes utenom, men man kommer under 10k da uansett altså)
Kjøp Mountain Buggy Urban Jungle v3 Barnevogn (Svart Black) på babyland.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er den beste vognen som ikke koster skjorta? Synes det er så vilt med vogn for 15–20 000? Tenker 10 000 er maks for vår økonomi. 

I forlengelse av det: Er det "trygt" å kjøpe brukte vogner? Eller blir de mindre sikre for baby når de er brukt før? 

 

Anonymkode: 985d5...66b

Vi har bare kjøpt brukt til våre barn. Og har fått vogn som ny kostet rundt 20000 til 11000 feks. Ville definitivt brukt Finn.no for alt det er verdt. 
Sjekk for skader og se hvor godt brukt det er. Det meste av trekk kan vaskes og følger ikke myggnetting/regntrekk med kan det kjøpes hos tinkafu eller andre billigere nettsider så klart. 
Vi har hatt Britax smile som er en lett vogn og fungerte fint til vårt bruk, men den var litt ustødig.

Nå til neste går vi for bugaboo donkey kjøpt med veske på siden, en liggedel og to sittedeler til 11000. Denne er lett å trille og kan samtidig  gjøres om til tvillingvogn dersom to åringen også skulle ha behov for å trilles. 

Anonymkode: 6734c...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 15.16):

Jeg venter mitt første barn og har begynt å titte litt på vogn. I den forbindelse er det noe jeg lurer veldig på: hvor sover babyen etter den er 6 måneder? Ser på flere forskjellige vogner at liggedelen bare går opp til rundt den alderen, men finner ingen alternative bageler? Sittedelen er vel ikke laget for å sove (dårlig madress)?

Anonymkode: 5a3bf...6e0

 

AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 21.56):

Jo, de sover i sittedelen, den kan legges ned. Min 2-åring sover fortsatt i vogna hver dag, og det gjør alle andre på avdelingen hennes også. På barn eldre enn 6-8 måneder må man bruke sittedel så de ikke klatrer ut. 

Anonymkode: 8f526...0d4

 

AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 6.50):

Har du sett på en vogn i det hele tatt?😋 Det er jo ikke sånn at ungene sover sittende selv om de sitter i sittedelen, man tilter den jo, eventuelt legger ned ryggen når barnet skal sove. Synes litt synd på den 2-åringen ++ man skal tvinge ned i en bag. 

Anonymkode: 057e0...c4b

Jeg har et idiotspørsmål, og jeg håper det finnes noen tålmodige sjeler her som orker å svare meg. Jeg har et oppfølgingsspørsmål / lurer på litt av det samme som brukeren jeg har sitert øverst her, som fikk de to svarene under. Hvis det er sånn at sittedel på duo-vogn kan legges ned og det er slik barn normalt sover i vogn når de er over 6 mnd, hva skal man da med liggedelen? Hvorfor kan ikke mindre barn sove i sittedelen som er bøyd bakover også?

Beklager igjen for dumt spørsmål, men jeg har faktisk ikke peiling på dette..

Anonymkode: 7b841...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

 

 

Jeg har et idiotspørsmål, og jeg håper det finnes noen tålmodige sjeler her som orker å svare meg. Jeg har et oppfølgingsspørsmål / lurer på litt av det samme som brukeren jeg har sitert øverst her, som fikk de to svarene under. Hvis det er sånn at sittedel på duo-vogn kan legges ned og det er slik barn normalt sover i vogn når de er over 6 mnd, hva skal man da med liggedelen? Hvorfor kan ikke mindre barn sove i sittedelen som er bøyd bakover også?

Beklager igjen for dumt spørsmål, men jeg har faktisk ikke peiling på dette..

Anonymkode: 7b841...379

Sittedeleb er mye større og er laget for større barn. Små babyer skal ikke sitte oppreist før de gjør det selv så det er ikke bra for ryggen deres. Akkurat som at bilstol egentlig ikke er bra over lengre tid uten pause heller. 
Ellers litt usikker, en baby kunne jo ligget i en sittedel om det var designet for det. Kanskje fordi produsenten skal tjene penger? 🤨

Anonymkode: 6734c...e81

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

 

Jeg har et idiotspørsmål, og jeg håper det finnes noen tålmodige sjeler her som orker å svare meg. Jeg har et oppfølgingsspørsmål / lurer på litt av det samme som brukeren jeg har sitert øverst her, som fikk de to svarene under. Hvis det er sånn at sittedel på duo-vogn kan legges ned og det er slik barn normalt sover i vogn når de er over 6 mnd, hva skal man da med liggedelen? Hvorfor kan ikke mindre barn sove i sittedelen som er bøyd bakover også?

Beklager igjen for dumt spørsmål, men jeg har faktisk ikke peiling på dette..

Anonymkode: 7b841...379

Sittedelen er mye mer åpen, også når den er lagt ned. Derfor skal man bruke seler for å holde ungen på plass. Nyfødte babyer er alt for små for de selene, og ligger bedre nedi en mer lukket "kurv". Men TFK har faktisk vogn hvor det er samme liggedel hele veien, så du kan jo sjekke ut den.

Anonymkode: 3c5c3...035

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/3/2023 at 9:55 AM, AnonymBruker said:

Hva er den beste vognen som ikke koster skjorta? Synes det er så vilt med vogn for 15–20 000? Tenker 10 000 er maks for vår økonomi. 

I forlengelse av det: Er det "trygt" å kjøpe brukte vogner? Eller blir de mindre sikre for baby når de er brukt før? 

 

Anonymkode: 985d5...66b

Jeg syns Britax Smile gir veldig mye vogn for pengene. Vi kjøpte en brukt Smile II til første barnet, og den holder fremdeles koken til lillesøster fire år senere. Og du får ny vogn og kompatibel bilstol i pakke til budsjettet du beskriver. 

Anonymkode: ab13e...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke vogner med 4 hjul har stor sittedel? Trenger ny sovevogn til langt barn... 

Anonymkode: 61a24...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...