Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 18.51):

 

 

Jeg har et idiotspørsmål, og jeg håper det finnes noen tålmodige sjeler her som orker å svare meg. Jeg har et oppfølgingsspørsmål / lurer på litt av det samme som brukeren jeg har sitert øverst her, som fikk de to svarene under. Hvis det er sånn at sittedel på duo-vogn kan legges ned og det er slik barn normalt sover i vogn når de er over 6 mnd, hva skal man da med liggedelen? Hvorfor kan ikke mindre barn sove i sittedelen som er bøyd bakover også?

Beklager igjen for dumt spørsmål, men jeg har faktisk ikke peiling på dette..

Anonymkode: 7b841...379

Sittedelen er veldig åpen, derfor egner den seg ikke for nyfødt. Men for å forvirre deg litt ekstra, så var det ikke unormalt å bruke mykbag i sittedelen til nyfødt før. Enten var baggen helt myk, ellers så hadde den plate i bunn. Vet emmaljunga hadde den løsningen senest for noen år siden, men tror sist det var populært på tidlig 2000 tallet. men skal sies at sittedelen selv om den er lagt helt ned, ikke er vannrett, det er litt helling på ryggen. de minste skal ligge flatt. Nå til dags har alle en bag og en sittedel. Finnes flere vogner hvor man har en ramme, og sittetrekk og bagtrekk. Blant annet bugaboo, emmaljunga og tfk. Sannsynligvis flere, men det var de jeg kom på nå. 

Anonymkode: 5a988...0da

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør man ta noe hensyn til når på året man skal føde når man velger vogn? Vi venter barn i juni, og lurer på om vi bør se etter en vogn med stor bag for å få plass til både flere mnd gammel baby og vinterpose? Vet ikke helt hvor lenge man bruker bagdelen vanligvis heller? 

Anonymkode: 6f270...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bør man ta noe hensyn til når på året man skal føde når man velger vogn? Vi venter barn i juni, og lurer på om vi bør se etter en vogn med stor bag for å få plass til både flere mnd gammel baby og vinterpose? Vet ikke helt hvor lenge man bruker bagdelen vanligvis heller? 

Anonymkode: 6f270...576

Hadde baby født i mai og emmaljunga, som ikke er en spesielt stor liggedel. Hadde null problem med å få plass til vinterpose i liggedelen. Brukte liggedelen til babyen var ca åtte måneder gammel, og kunne fint brukt den lenger med tanke på plass. Det er vanlig å bytte til sittedel når de er 6-7 måneder gamle. 

Anonymkode: 3c5c3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mannen min kjører til jobb, mens jeg går til jobb. Barnet sover i vogn i barnehagen, og jeg trenger vogn når jeg leverer eller henter. Det vil si at mannen min må ta med vogna i bilen hver dag. Vi har en Emmaljunga nxt90 som ikke er sånn superlett, og som i tillegg er litt knotete å legge sammen. Vi vurderer derfor å kjøpe en vogn til, som vi kan bruke til barnehagebruk. Den må være god nok som sovevogn, brukbar å trille med også på vinteren (bor i Oslo og har 5-10 minutter å gå til barnehagen), og den må være rask og lettvinn å slå sammen og legge i bagasjerommet på bilen. Noen tips?

Anonymkode: 3c5c3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mannen min kjører til jobb, mens jeg går til jobb. Barnet sover i vogn i barnehagen, og jeg trenger vogn når jeg leverer eller henter. Det vil si at mannen min må ta med vogna i bilen hver dag. Vi har en Emmaljunga nxt90 som ikke er sånn superlett, og som i tillegg er litt knotete å legge sammen. Vi vurderer derfor å kjøpe en vogn til, som vi kan bruke til barnehagebruk. Den må være god nok som sovevogn, brukbar å trille med også på vinteren (bor i Oslo og har 5-10 minutter å gå til barnehagen), og den må være rask og lettvinn å slå sammen og legge i bagasjerommet på bilen. Noen tips?

Anonymkode: 3c5c3...035

Babyjogger city mini Gt eventuelt city elite kanskje? Får de greit priset brukt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mannen min kjører til jobb, mens jeg går til jobb. Barnet sover i vogn i barnehagen, og jeg trenger vogn når jeg leverer eller henter. Det vil si at mannen min må ta med vogna i bilen hver dag. Vi har en Emmaljunga nxt90 som ikke er sånn superlett, og som i tillegg er litt knotete å legge sammen. Vi vurderer derfor å kjøpe en vogn til, som vi kan bruke til barnehagebruk. Den må være god nok som sovevogn, brukbar å trille med også på vinteren (bor i Oslo og har 5-10 minutter å gå til barnehagen), og den må være rask og lettvinn å slå sammen og legge i bagasjerommet på bilen. Noen tips?

Anonymkode: 3c5c3...035

Tenkte umiddelbart på Babyjogger city elite. Den er ikke den minste vogna (bred), så i veldig små bagasjerom kan det hende at hjulene må klipses av (dette er dog ikke et problem i min Nissan Leaf, for å gi et eksempel). Men den er lett å legge sammen, lett å løfte og sittedelen trenger ikke tas av. Har hatt null problemer med å slå den sammen selv med vognpose ol. inni. 

Den har også god sovestilling og er lang nok til at min godt over snittet lange unge kunne sove komfortabelt i den ut vognperioden. 

Anonymkode: 8f526...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elvital skrev (11 timer siden):

Babyjogger city mini Gt eventuelt city elite kanskje? Får de greit priset brukt også

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenkte umiddelbart på Babyjogger city elite. Den er ikke den minste vogna (bred), så i veldig små bagasjerom kan det hende at hjulene må klipses av (dette er dog ikke et problem i min Nissan Leaf, for å gi et eksempel). Men den er lett å legge sammen, lett å løfte og sittedelen trenger ikke tas av. Har hatt null problemer med å slå den sammen selv med vognpose ol. inni. 

Den har også god sovestilling og er lang nok til at min godt over snittet lange unge kunne sove komfortabelt i den ut vognperioden. 

Anonymkode: 8f526...0d4

Takk for tips! Ser disse selges rimelig på finn, så da er det jo lett å få tak i en for å se om den dekker våre behov. Vi har også nissan leaf, så kjekt å vite at City elite passer i den uten å måtte ta av hjulene.

Anonymkode: 3c5c3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elvital skrev (På 17.10.2023 den 20.23):

Noen som har emmaljunga sento (helst Max)? Er du fornøyd? 

Jeg har sento max ergo til 1-åring. Sinnsykt fornøyd med hele vogna. Som alle andre emmaljunga er den tung og klumpete, så ikke noe jeg ville tatt inn og ut av bil hver dag. Vi bruker kun vår til og fra barnehagen, og på turer som starter hjemme, så til vår bruk er den suveren. Her om dagen var det kommet snø og ingen problem å brøyte seg frem med vogna.

Hadde til sammenligning nxt90 2021-modell før og den kan ikke sammenlignes ifht demping. Har også hatt britax smile 4 men liker sento mye bedre, angrer ikke på at vi byttet.

Anonymkode: 3933a...90f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/22/2023 at 10:25 PM, AnonymBruker said:

Jeg har sento max ergo til 1-åring. Sinnsykt fornøyd med hele vogna. Som alle andre emmaljunga er den tung og klumpete, så ikke noe jeg ville tatt inn og ut av bil hver dag. Vi bruker kun vår til og fra barnehagen, og på turer som starter hjemme, så til vår bruk er den suveren. Her om dagen var det kommet snø og ingen problem å brøyte seg frem med vogna.

Hadde til sammenligning nxt90 2021-modell før og den kan ikke sammenlignes ifht demping. Har også hatt britax smile 4 men liker sento mye bedre, angrer ikke på at vi byttet.

Anonymkode: 3933a...90f

Godt å høre! Bestilte sento pro ergo til min på 5mnd i dag. Har ikke bil selv, så vogna er bilen min 😂 satser på å bli fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter baby I slutten av juni og er på utkikk etter en vår/sommer vognpose som passer til Emmaljunga nxt90 

Noen som har tips?

Anonymkode: b063c...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg venter baby I slutten av juni og er på utkikk etter en vår/sommer vognpose som passer til Emmaljunga nxt90 

Noen som har tips?

Anonymkode: b063c...8d6

Vi har hatt samme vogn, og veldig fornøyd med Easygrow grandma 🤩
Ekstra pluss at den har avtagbart innlegg inni posen som gjør at vi faktisk har kunne bruke den som helårspose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg venter baby I slutten av juni og er på utkikk etter en vår/sommer vognpose som passer til Emmaljunga nxt90 

Noen som har tips?

Anonymkode: b063c...8d6

Ville ventet med å kjøpe det til våren 2025. Evt kjøp på salg til høsten. Dere trenger ikke vårpose i bagdelen (teppe/liten babydyne og lammeskinn holder så lenge dere bruker det vindtette trekket på bagdelen), og det er ikke sikkert dere føler behov for å bruke det i sittedelen.

Anonymkode: 3c5c3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Nå er det jo black week. Er det noen som har erfaring med Britax smile 4 og 5z her? Vi har egentlig bestemt oss for 5z, men ser at det er ganske lite forskjell mellom dem. Prisforskjellen er på 3-4000 kr siden smile 4 kommer på salg, hva ville dere kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aviale skrev (På 19.11.2023 den 21.17):

Nå er det jo black week. Er det noen som har erfaring med Britax smile 4 og 5z her? Vi har egentlig bestemt oss for 5z, men ser at det er ganske lite forskjell mellom dem. Prisforskjellen er på 3-4000 kr siden smile 4 kommer på salg, hva ville dere kjøpt?

Med 5z kan man vel slå sammen med sittedelen vendt begge veier og det synes jeg var greit! Ellers har den litt lengre bagdel og ekstra polstring der hvor det er blitt mye slitemerker på smile 4. Hvis dette ikke har noe å si for deg så ville jeg gått for 4.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har BMW i3 som kan komme med anbefalinger på vogn?
Er stort sett denne som blir brukt i det daglige, så hadde vært fint om vogna fikk plass i bagasjen der uten større om og men, men skjønner jo også at det er et lite bagasjerom. 😅 Har også en 5-serie sedan, men den brukes stort sett til de lengre turene mens i3 brukes i det daglige. 
Førstegangs her, så aner ikke hva jeg skal se etter og ikke. Har heldigvis fortsatt god tid på å finne ut av ting (mai/juni 24), men tror nok det kanskje er greit å begynne å gjøre seg opp noen tanker. 

Anonymkode: d0c2b...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er en jungel av vogner 🤪

vurderer disse:

 

• cybex priam

• bugaboo fox 5

• brukt Stokke trailz 

Føler alle som spør om priam vs fox 5 velger fox 5. Synes vognene er ganske like, men lener mer mot fox 5. Det er ikke mulig å teste vognene på ulendt terreng pga alle butikkene ligger på senter..

Anonymkode: 182d4...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 22.21):

Synes det er en jungel av vogner 🤪

vurderer disse:

 

• cybex priam

• bugaboo fox 5

• brukt Stokke trailz 

Føler alle som spør om priam vs fox 5 velger fox 5. Synes vognene er ganske like, men lener mer mot fox 5. Det er ikke mulig å teste vognene på ulendt terreng pga alle butikkene ligger på senter..

Anonymkode: 182d4...303

Vi valgte Cybex Priam over Bugaboo Fox. Synes Fox var for lav, og har venner som er veldig fornøyde og anbefalte Priam. Vi kjøpte også Cybex bilstol så det er en god kombinasjon. 

Anonymkode: 0619f...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 19.49):

Vi valgte Cybex Priam over Bugaboo Fox. Synes Fox var for lav, og har venner som er veldig fornøyde og anbefalte Priam. Vi kjøpte også Cybex bilstol så det er en god kombinasjon. 

Anonymkode: 0619f...238

Har fox. Men ønsker meg Priam 😂

Man får store hjul til Priam som er gull på vinterføre og den har flat sittedel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
elvital skrev (På 17.10.2023 den 20.23):

Noen som har emmaljunga sento (helst Max)? Er du fornøyd? 

Vi vurderer denne (ikke max), var den vi likte best da vi så på vogner. Synes bugaboo var for lav, og bagen var ekkel å bære. Dog noe enklere å slå sammen enn emmaljunga, og litt lettere. 

Tar gjerne imot flere erfaringer om noen har testa den 😊

Anonymkode: 6f270...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...