Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

abderitt skrev (5 timer siden):

Blir forhåpentligvis ein februar-baby her, og kiker litt på vogner, sjølv om det er veldig tidleg. Lenge sida sist, 8.5 år sidan sist baby, mykje har skjedd i barnevognverdenen. 

Men har eit par krav: 

- Helst flat liggedel, ikkje veldig fan av ergonomiske.

- Sittedelen skal vere vendbar.

- Relativt lett, bur i andre etasje utan heis, vogna kan ikkje bli ståande i gongen, og må enten bærast ned i bod eller opp i andre etasje ved bruk. 

- Bur i by, utan bil, so må passe det og. Har sjelden snø, so treng ikkje å ta til rette for det. Men å kunne takle liiitt terreng er greitt. 

 

Kan og sei at eg ikkje ønsker uppababy, ser mange har anbefalt den, men har trilla litt med den, og liker det ikkje. 

Uppababy er ergonomisk, så denne er jo utelukka uansett når det er noe du ikke ønsker.
Hva mener du er liiiiiitt terreng? P

Styr unna Emmaljunga, det er tung vogn. 
 

Mulig Cybex har det du ser etter? 🤷🏼‍♀️ de er flate i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, abderitt said:

Blir forhåpentligvis ein februar-baby her, og kiker litt på vogner, sjølv om det er veldig tidleg. Lenge sida sist, 8.5 år sidan sist baby, mykje har skjedd i barnevognverdenen. 

Men har eit par krav: 

- Helst flat liggedel, ikkje veldig fan av ergonomiske.

- Sittedelen skal vere vendbar.

- Relativt lett, bur i andre etasje utan heis, vogna kan ikkje bli ståande i gongen, og må enten bærast ned i bod eller opp i andre etasje ved bruk. 

- Bur i by, utan bil, so må passe det og. Har sjelden snø, so treng ikkje å ta til rette for det. Men å kunne takle liiitt terreng er greitt. 

 

Kan og sei at eg ikkje ønsker uppababy, ser mange har anbefalt den, men har trilla litt med den, og liker det ikkje. 

Britax Smile passer alle tingene du nevner 😊 

Anonymkode: ab13e...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abderitt skrev (7 timer siden):

Blir forhåpentligvis ein februar-baby her, og kiker litt på vogner, sjølv om det er veldig tidleg. Lenge sida sist, 8.5 år sidan sist baby, mykje har skjedd i barnevognverdenen. 

Men har eit par krav: 

- Helst flat liggedel, ikkje veldig fan av ergonomiske.

- Sittedelen skal vere vendbar.

- Relativt lett, bur i andre etasje utan heis, vogna kan ikkje bli ståande i gongen, og må enten bærast ned i bod eller opp i andre etasje ved bruk. 

- Bur i by, utan bil, so må passe det og. Har sjelden snø, so treng ikkje å ta til rette for det. Men å kunne takle liiitt terreng er greitt. 

 

Kan og sei at eg ikkje ønsker uppababy, ser mange har anbefalt den, men har trilla litt med den, og liker det ikkje. 

Cybex priam høres ut som passer deg perfekt! Har den selv, råfornøyd! Har dog kjøpt til store hjul foran også slik at den et litt bedte i terreng. Den er super å trille, lett og enkel og legge sammen. Bagen er stor og høy (slik at man slipper å bøye seg ned) og sittedelen er også veldig anvendelig, eneste som trekker ned er at selene er faste slik at man må ha pose med universalrygg, men jeg har løst det med å fikse spenne på hos en skomaker, står jeg litt mer fritt i poseverden 😊

Anonymkode: 7bdb2...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 12.50):

Hvilken barnehagevogn anbefaler dere? Kriterier jeg tror kan være lurt: 

- flat liggestilling og god å ligge i. Naturligvis. 
- god plass i lengden og i bredden
- god lufting. Vi har et varmt hus og et enda varmere barnerom. Tanken er at vi kan bruke vogna som ekstraseng ute på de varmeste dagene og så flytter vi henne opp i senga senere på kvelden når det har blitt kaldere på rommet hennes. Vet ikke om det er lurt?
- gjerne punkteringsfrie hjul (bhg ønsker seg det)
- stabil. Antar at tyngre vogner er bedre. Må ha fire hjul
- god ergonomi for de ansatte. Er det noen vogner barnet etter hvert vil klare å klatre opp i selv? Swing away bøyle er vel kanskje et must da?

Det er særlig det siste punktet jeg trenger hjelp til :) 

Anonymkode: 9531f...c7b

 

AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 13.21):

Se på Britax Smile 4 eller 5z :) 

Anonymkode: 66e3f...1ab

Tusen takk for svar, men er ikke den ganske smal og med kort liggelengde?

Hvilke andre stabile 4-hjulinger med god plass er enkle for barna å krabbe opp i selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har erfaring med Bugaboo Fox 5? Jeg er veldig usikker på dette med vogn, men bor i byen og ønsker i utgangspunktet en som er enkel å ha med seg. Ellers er planen å løpe en del med baby, men har skjønt at det først bør skje etter 6 mnd og tenker da kanskje jeg like gjerne kan kjøpe en enkel sportsvogn separat? Andre forslag til vogn? Blir nok en del gåing på grus, men ikke veldig mye mer ulendt enn det. 

Anonymkode: 5e2b4...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som har erfaring med Bugaboo Fox 5? Jeg er veldig usikker på dette med vogn, men bor i byen og ønsker i utgangspunktet en som er enkel å ha med seg. Ellers er planen å løpe en del med baby, men har skjønt at det først bør skje etter 6 mnd og tenker da kanskje jeg like gjerne kan kjøpe en enkel sportsvogn separat? Andre forslag til vogn? Blir nok en del gåing på grus, men ikke veldig mye mer ulendt enn det. 

Anonymkode: 5e2b4...629

Bugaboo Fox, Britax Smile, og til en viss grad Emmaljunga nxt90 er alle typiske "byvogner". Dvs relativt nette og lette, enkle å slå sammen, gode å trille på asfalt og grus, men kommer til kort i dypsnø og skogsstier. Hva du foretrekker kommer an på preferanse (og budsjett). Jeg har vært superfornøyd med min Britax 😊

Til jogging bør du ha en ordentlig joggevogn ja, og det er ikke aktuelt før baby blir større uansett. 

Anonymkode: ab13e...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen av de rimeligere reisetrillene som er ok? Veldig usikker på hvor mye vi skal bruke den.. Er til en på 16 måneder (og fremover når hun er eldre) 

Synes det er dumt å betale over 4000 for noe jeg er usikker på hvor mye vi skal bruke og finner nesten ikke noe på Finn annet enn leie (og vi skal ikke på sydentur så vil ikke leie for 1 uke bare). Er feks denne grei? https://www.jollyroom.no/barnevogner/triller/triller/beemoo-easy-fly-3-trille-grey-melange

Viktigste krav er egentlig bare at den tar liten plass i bilen og er ok å sitte i for barnet, og at det går an å sove i (trenger ikke være helt flat, hun sover fint med litt helning). Og at den ikke har maksvekt som er for lav (så noen har maksvekt 15 kg feks? Barnet er jo 12 kg nå og ikke 1,5 år en gang). Litt trillekomfort er jo også fint men vet ikke hvor mye det varierer? Synes det ser ut som noen har mindre hjul enn andre.

Anonymkode: 61a24...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter en baby til og skal ha ny vogn. Vi har en bugaboo buffalo til barnet vi har, og liker denne godt. Eneste vi savner en lengre kalesj, og luftemulighet i kalesjen. Vurdere bytte den ut med en fox 5 noen som har erfaring med denne? Eller er det andre vogner vi burde sett på?

Fra før har vi en emmaljunga superviking til skogsveier og det andre barnet har en emmaljunga nxt310. 

Vi er ikke fornøyd med nxt310 annet enn at den flatesittedelen er veldig god. Vi hadde slitasjeskade på vogene etter tre uker, fikk ny del av selger. Så emmaljunga er uaktuelt for oss. Så om noen tar seg tid til å komme med tips, så ønsker vi ikke tips om emmaljunga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekespade skrev (10 minutter siden):

Vi venter en baby til og skal ha ny vogn. Vi har en bugaboo buffalo til barnet vi har, og liker denne godt. Eneste vi savner en lengre kalesj, og luftemulighet i kalesjen. Vurdere bytte den ut med en fox 5 noen som har erfaring med denne? Eller er det andre vogner vi burde sett på?

Fra før har vi en emmaljunga superviking til skogsveier og det andre barnet har en emmaljunga nxt310. 

Vi er ikke fornøyd med nxt310 annet enn at den flatesittedelen er veldig god. Vi hadde slitasjeskade på vogene etter tre uker, fikk ny del av selger. Så emmaljunga er uaktuelt for oss. Så om noen tar seg tid til å komme med tips, så ønsker vi ikke tips om emmaljunga. 

Vi liker bogaboo donkey. Har to åring og baby. Den er enkel/lett å trille og kan brukes til begge likt. Den har lufting og har lang kalesje. 

Anonymkode: 6734c...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi liker bogaboo donkey. Har to åring og baby. Den er enkel/lett å trille og kan brukes til begge likt. Den har lufting og har lang kalesje. 

Anonymkode: 6734c...e81

Takk for svar, den er allerede under vurdering da vi får to tette barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekespade skrev (6 timer siden):

Takk for svar, den er allerede under vurdering da vi får to tette barn. 

Vi kjøpte en brukt Bugaboo Donkey da vi fikk andremann. Eldste var 2 år 3 mnd på tidspunktet, og overhode ikke ferdig med vogn. Veldig fornøyd med kjøpet! Har supplert med en sommerkalesje til liggedelen som er veldig luftig og fin. 

Anonymkode: a3961...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi kjøpte en brukt Bugaboo Donkey da vi fikk andremann. Eldste var 2 år 3 mnd på tidspunktet, og overhode ikke ferdig med vogn. Veldig fornøyd med kjøpet! Har supplert med en sommerkalesje til liggedelen som er veldig luftig og fin. 

Anonymkode: a3961...132

Takk, skal ha det i bakhodet. Blir 18måneder mellom de til oss når den i magen kommer. Eneste minuset til oss med donkey som søskenvogn er at barnet vårt sitter mye bedre i flat sittedel, så vurderer fox5 fordi den er liten så vi kanskje kan ha to vogner i bilen. Er jo en risiko om den i magen også blir sånn som sitter bedre i flat sittdel da fox er ergonomisk. Også er vi litt i tvil om vi vil ha søskenvogn, egentlig kommet frem til at vi kanskje ikke gjør det.

Men skal vurderer den, og neste gang vi er i litt mer sentrale strøk skal vi få testet begge to i butikk. 

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekespade skrev (4 timer siden):

Takk, skal ha det i bakhodet. Blir 18måneder mellom de til oss når den i magen kommer. Eneste minuset til oss med donkey som søskenvogn er at barnet vårt sitter mye bedre i flat sittedel, så vurderer fox5 fordi den er liten så vi kanskje kan ha to vogner i bilen. Er jo en risiko om den i magen også blir sånn som sitter bedre i flat sittdel da fox er ergonomisk. Også er vi litt i tvil om vi vil ha søskenvogn, egentlig kommet frem til at vi kanskje ikke gjør det.

Men skal vurderer den, og neste gang vi er i litt mer sentrale strøk skal vi få testet begge to i butikk. 

Takk for svar. 

Det er 15 måneder mellom mine, og vi tenkte at søskenvogn var noe man bare måtte ha. Eldste hadde Fox 3 som lillesøster skulle få ta over, så vurderte donkey.

Endte opp med å kjøpe en brukt TFK vogn fordi vi også ønsket en multisportvogn. Helt ok, den har håndbrems, noe som kommer greit med da det er mye bakker her. Den er tung å styre med to barn i, synes jeg, så den ble ikke mye brukt. Kalesjen er også veldig kort, jeg er vant med en som kan trekkes godt ned.

Vi kjøpte en Thule Chariot Cross 2 etter en måned fordi vi vil sykle og gå mye på ski med dem, og det har endt opp med å bli vår søskenvogn på tur. Fungerer utmerket for oss med infant sling til minste.

Som regel er vi to voksne med to barn på kjøpesenter osv., og da bruker vi bare to vogner/handlevogn. Minste har da bare med understellet som vi fester bilstolen på, og eldste har en trille av et slag som ikke tar all verden av plass. Nå har vi passe god plass i bilen uansett.

Alene på handletur har jeg hatt minste i bæresele og eldste i vogn. Nå som eldste er 18 måneder så går hun som regel selv mens minste trilles hvis vi bare skal en kjapp tur på butikken.

Alt i alt har vi ikke hatt bruk for søskenvogn, men vi har jo da en multisport(?)vogn som fungerer som det, så det blir kanskje feil å si.

Kanskje greit å vente med avgjørelsen til minste er her, og du ser behovet deres😊 Vi betalte ikke mye for den brukte søskenvognen, så det var ikke krise med et bomkjøp, men den tar plass i boden mens jeg surrer meg til å kvitte meg med den😅

Anonymkode: ee4ba...fe9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd det ikke finnes mange vogner som har dette, men vi kjøpte en brukt Babyjogger City select lux med jumpseat da vi hadde to tette. 

Var ytters sjeldent at vi trillet lange turer med to barn, og de få gangene vi gjorde det var vi som regel to voksne slik at eldste kunne sitte i egen sportstrille. 

Det som derimot skjedde ofte var at en av oss dro til sentrum, kjøpesenter eller andre små ærend (f,eks. følge eldste til time på helsestasjonen mens vi var i perm med yngste) og da var det helt genialt at eldste hadde et godt sittesete, så vi hadde kontroll og oversikt over begge, ikke alltid lett for eldste å leie vogna hvis det er mye folk rundt. Ellers brukte vi vogna som singelvogn. 

Den var litt stiv i understellet og litt tung med to barn oppi, men med jumpseat kan eldste gå av og på som det passer seg, mye lettere enn et vanlig barnevognsete, så var bare å slenge han ut ved behov, for eksempel når vi skal gå ombord på toget.

Anonymkode: 8f526...0d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 22.50):

Det er 15 måneder mellom mine, og vi tenkte at søskenvogn var noe man bare måtte ha. Eldste hadde Fox 3 som lillesøster skulle få ta over, så vurderte donkey.

Endte opp med å kjøpe en brukt TFK vogn fordi vi også ønsket en multisportvogn. Helt ok, den har håndbrems, noe som kommer greit med da det er mye bakker her. Den er tung å styre med to barn i, synes jeg, så den ble ikke mye brukt. Kalesjen er også veldig kort, jeg er vant med en som kan trekkes godt ned.

Vi kjøpte en Thule Chariot Cross 2 etter en måned fordi vi vil sykle og gå mye på ski med dem, og det har endt opp med å bli vår søskenvogn på tur. Fungerer utmerket for oss med infant sling til minste.

Som regel er vi to voksne med to barn på kjøpesenter osv., og da bruker vi bare to vogner/handlevogn. Minste har da bare med understellet som vi fester bilstolen på, og eldste har en trille av et slag som ikke tar all verden av plass. Nå har vi passe god plass i bilen uansett.

Alene på handletur har jeg hatt minste i bæresele og eldste i vogn. Nå som eldste er 18 måneder så går hun som regel selv mens minste trilles hvis vi bare skal en kjapp tur på butikken.

Alt i alt har vi ikke hatt bruk for søskenvogn, men vi har jo da en multisport(?)vogn som fungerer som det, så det blir kanskje feil å si.

Kanskje greit å vente med avgjørelsen til minste er her, og du ser behovet deres😊 Vi betalte ikke mye for den brukte søskenvognen, så det var ikke krise med et bomkjøp, men den tar plass i boden mens jeg surrer meg til å kvitte meg med den😅

Anonymkode: ee4ba...fe9

Takk for svar. Er litt det jeg tenker. At det er lurt å vente med å kjøpe søskenvogn. Kommer ikke til å gå mye alene med de, og vi vil være to som triller. Barnet vi har har en vogn han sitter veldig godt i. Så greit å finne en vogn til den i magen som tar liten plass i bilen. Og eventuelt kjøpe en søskenvogn om vi ser det er behov for det. 

Derimot vet jeg at en lite  trill til den eldste ikke vil passe vårt bruk, hadde vært så lett mtp plass i bil. Men vi reiser en del med bil, og vil da være avhengig av to vogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 10.29):

Synd det ikke finnes mange vogner som har dette, men vi kjøpte en brukt Babyjogger City select lux med jumpseat da vi hadde to tette. 

Var ytters sjeldent at vi trillet lange turer med to barn, og de få gangene vi gjorde det var vi som regel to voksne slik at eldste kunne sitte i egen sportstrille. 

Det som derimot skjedde ofte var at en av oss dro til sentrum, kjøpesenter eller andre små ærend (f,eks. følge eldste til time på helsestasjonen mens vi var i perm med yngste) og da var det helt genialt at eldste hadde et godt sittesete, så vi hadde kontroll og oversikt over begge, ikke alltid lett for eldste å leie vogna hvis det er mye folk rundt. Ellers brukte vi vogna som singelvogn. 

Den var litt stiv i understellet og litt tung med to barn oppi, men med jumpseat kan eldste gå av og på som det passer seg, mye lettere enn et vanlig barnevognsete, så var bare å slenge han ut ved behov, for eksempel når vi skal gå ombord på toget.

Anonymkode: 8f526...0d4

Tusen takk for et godt tips. Skal se etter vogn med jumpseat om vi trenger søskenvogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om noen er usikker på om de skal kjøpe Britax Smile eller Emmaljunga NXT90, så anbefaler jeg Britax. Britax er MYE mer praktisk på alle måter, den er lettere, litt smalere, mye lettere å legge sammen, mye lettere å justere ryggen, og vekta tror jeg er mindre den også. Britax kan man legge sammen mens sittedelen er på, det har jeg ikke fått til med NXT90.

NXT90 er jo grei den også, og utseendemessig liker jeg den bedre. Også pluss for innebygd insektnetting, men ellers går Britax seirende ut på de aller fleste punkter. Når det er sagt er det ikke noen "feil" ved NXT90, den er bare så mye mindre praktisk når man sammeligner. Men det er jo absolutt en kvalitetsvogn, det også.

Kjøpte Britax Smile 3 ny i 2021 og kjøpte en brukt Emmaljunga NXT90 2021-modell til å ha i barnehagen nylig, så det er de modellene jeg uttaler meg om :)

Anonymkode: b08c7...26d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2023 den 14.29):

Om noen er usikker på om de skal kjøpe Britax Smile eller Emmaljunga NXT90, så anbefaler jeg Britax. Britax er MYE mer praktisk på alle måter, den er lettere, litt smalere, mye lettere å legge sammen, mye lettere å justere ryggen, og vekta tror jeg er mindre den også. Britax kan man legge sammen mens sittedelen er på, det har jeg ikke fått til med NXT90.

NXT90 er jo grei den også, og utseendemessig liker jeg den bedre. Også pluss for innebygd insektnetting, men ellers går Britax seirende ut på de aller fleste punkter. Når det er sagt er det ikke noen "feil" ved NXT90, den er bare så mye mindre praktisk når man sammeligner. Men det er jo absolutt en kvalitetsvogn, det også.

Kjøpte Britax Smile 3 ny i 2021 og kjøpte en brukt Emmaljunga NXT90 2021-modell til å ha i barnehagen nylig, så det er de modellene jeg uttaler meg om :)

Anonymkode: b08c7...26d

Må bare si det at den nye britax smile 5z er enda bedre🤩 Kjørefølelsen er betraktelig bedre enn Smile 3 som jeg synes hadde litt handlevognfølelse. Det var heller ikke noe knirk eller skrangling som jeg vet mange har mislikt med Smile 3. Kurven under har blitt enda større i grunnflaten og kanten lavere slik at den er enda mer tilgjengelig. Ryggen er laaang og med det nye fotbrettet på rammen kan også eldre barn sitte komfortabelt. Jeg har sett 4-5 åringer sitte i eldre versjoner. Liggelengden målte jeg til 31x92. Kalesjen er gigantisk og dempingen god. Smal og genialt enkel å legge sammen. Dette er den perfekte byvogn i mine øyne og jeg vurderer sterkt å selge vogna vi har og kjøpe denne. 

Håndtaket er ikke teleskophåndtak, så den passer nok ikke så godt for høye foreldre. Jeg er 175 høy og liker å ha håndtaket parallelt med rammen som er ca. 105 cm. Om håndtaket vinkles opp, sparker jeg nesten bort i rammen.

Eneste jeg har å pirke på er at jeg skulle ønske det var luftemuligheter langs siden når ryggen legges ned. 

Anonymkode: 9531f...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2023 den 14.29):

Om noen er usikker på om de skal kjøpe Britax Smile eller Emmaljunga NXT90, så anbefaler jeg Britax. Britax er MYE mer praktisk på alle måter, den er lettere, litt smalere, mye lettere å legge sammen, mye lettere å justere ryggen, og vekta tror jeg er mindre den også. Britax kan man legge sammen mens sittedelen er på, det har jeg ikke fått til med NXT90.

NXT90 er jo grei den også, og utseendemessig liker jeg den bedre. Også pluss for innebygd insektnetting, men ellers går Britax seirende ut på de aller fleste punkter. Når det er sagt er det ikke noen "feil" ved NXT90, den er bare så mye mindre praktisk når man sammeligner. Men det er jo absolutt en kvalitetsvogn, det også.

Kjøpte Britax Smile 3 ny i 2021 og kjøpte en brukt Emmaljunga NXT90 2021-modell til å ha i barnehagen nylig, så det er de modellene jeg uttaler meg om :)

Anonymkode: b08c7...26d

Enig! Angrer ikke et sekund på at jeg byttet fra nxt90 til smile 4.

Anonymkode: 3933a...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...