Gå til innhold

Periodisk faste 16:8


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Spøkelseskladden skrev:

Jeg har begynt med 20:4

Innenfor dette vinduet så spiser jeg bare én gang, dermed blir det omad (one meal a day) i stedet for periodisk fasting. 

Jeg var skeptisk i starten, og de første dagene var grusomme. Men etter bare 4-5 dager så begynte kroppen å venne seg til den nye rutinen og nå går det helt fint. 

Jeg har et veldig vanskelig forhold til mat og har i alle år drevet med følelses-spising. Og når jeg først spiste, så spiste jeg for mye. Klarte ikke begrense meg. Så når jeg da spiste 3-4 ganger om dagen så ble det aaalt for mange kalorier om dagen. 

Nå som jeg spiser kun en gang om dagen er det så mye lettere å holde kaloriinntaket lavt nok til å gå ned i vekt. Samtidig så kan jeg spise ganske mye det ene måltidet jeg faktisk har og det tilfredstiller overspise-trangen min. 

Det er ikke alle dette fungerer for, men ville bare gi input fra min erfaring. Spør gjerne om dere lurer på noe ang omad. 

Evt for de som er på reddit, så anbefaller jeg å følge både r/omad og r/intermittentfasting

Akkurat sånn er det jeg også gjør og det er så vanskelig å komme ut av den vonde spisesirkelen. Så jeg håper og tror at dette er en bedre måte, da det er færre måltider.

Kan jeg spørre hva du spiser til det ene måltidet? 

Anonymkode: b0a9f...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn er det jeg også gjør og det er så vanskelig å komme ut av den vonde spisesirkelen. Så jeg håper og tror at dette er en bedre måte, da det er færre måltider.

Kan jeg spørre hva du spiser til det ene måltidet? 

Anonymkode: b0a9f...cf8

Da spiser jeg igrunn hva jeg vil. Noen dager er det sunn mat med kylling og masse grønnsaker (og blir det litt kalorier til overs så unner jeg meg en liten sjokolade). Andre dager er det pasta, pizza, burger, you name it. Men jeg har en viss oversikt over kaloriene slik at det ikke blir for mye. Selv med kun et måltid om dagen går det fint an å gå i overskudd om man bare spiser usunt nok. 😛 

Jeg prøver å holde meg mellom 1200-1400 kalorier om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snart fullført 2 uker med å faste (16:2). Har det siste måltidet før kl syv på kvelden, og bryter fasten kl elve på jobb. 

Men jeg har merket at jeg er mye mer fokusert på jobb.i Hvertfall frem til lunsj. Er litt effektiv etter lunsj, men så daler konsentrasjonen. 

Andre som har fått bedre konsentrasjon når en faster?

Kanskje jeg skal prøve once a Day meal. Kan teste det ut nå som jeg har en langhelg og har fri. Jeg spiser ellers lavkarbo. 

Anonymkode: 13ed4...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere er så flinke! Spesielt som får til 12-20 (som var min plan). Gikk fint imens jeg var sykmeldt hjemme etter en operasjon, da sov jeg jo litt lengre, men så tilbake på jobb igjen der jeg starter 8 og skulle faste frem til lunsj? Wow. :fnise:

Var småsvimmel, ukonsentrert og følte veldig på det lave blodsukkeret helt frem til mat (da hadde jeg ikke spist siden rundt klokka 20 kvelden før altså). Er flink til å drikke mye vann også! 

Går dette over eller må jeg bare innse at jeg er et frokostmenneske og må skyve fasten lengre mot morgenen? Blir da så lange kvelder uten mat da.. 😅

Anonymkode: 4dc63...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på min 3dje dag med 16:8 og det går helt fint. Er veldig sulten siste timen før fasten brytes men ellers drikker jeg sukkerfri saft om magen murrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange av dere er så flinke! Spesielt som får til 12-20 (som var min plan). Gikk fint imens jeg var sykmeldt hjemme etter en operasjon, da sov jeg jo litt lengre, men så tilbake på jobb igjen der jeg starter 8 og skulle faste frem til lunsj? Wow. :fnise:

Var småsvimmel, ukonsentrert og følte veldig på det lave blodsukkeret helt frem til mat (da hadde jeg ikke spist siden rundt klokka 20 kvelden før altså). Er flink til å drikke mye vann også! 

Går dette over eller må jeg bare innse at jeg er et frokostmenneske og må skyve fasten lengre mot morgenen? Blir da så lange kvelder uten mat da.. 😅

Anonymkode: 4dc63...4c7

Hvor lenge har du holdt på? Jeg vet at periodisk faste faller meg ganske naturlig da jeg spiste slik før, men jeg «lærte» kroppen min å bli sulten en lang periode når jeg trodde det var superviktig med frokost.

Tok mellom tre-fem dager før sulten om morgenen forsvant helt når jeg begynte med denne måltidsrytmen og nå konsentrerer jeg meg bedre på morgenen og kan til og med trene tung styrke på tom mage uten å føle meg svimmel eller svak. Faster som regel fra 22/23 til 16/17, spiser to måltider (Spiser annerledes om jeg er på besøk hos andre og skal spise frokost med dem, osv., er ikke så nøye på det men denne livsstilen har jeg i hverdagen). 

Hvis disse plagene har pågått lenger enn en-to uker ville jeg prøvd å flytte spisevinduet. Det gir samme effekt uansett om du faster fra morgenen eller fra kvelden så du velger hva som passer deg.

For enkelte passer det rett og slett ikke å bare spise 1-2 måltider hver dag. Det skal være en livsstil, så ikke tving deg selv til å ha kortere spisevindu om det bare gjør deg vondt.

Anonymkode: afbae...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag skal teste ved å ha spisevindu på 6 timer. Brøt fasten kl 12:00 ( spist lunsj, lite mellom måltid kl 14:00). Og spise godt før kl 18:00 ( lavkarbo, men ikke mer en 1600 kalorier ). 

Formen er veldig fin og konsentrasjonen er på topp. Og jevnt og fint blodsukker 😀

Anonymkode: 13ed4...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange av dere er så flinke! Spesielt som får til 12-20 (som var min plan). Gikk fint imens jeg var sykmeldt hjemme etter en operasjon, da sov jeg jo litt lengre, men så tilbake på jobb igjen der jeg starter 8 og skulle faste frem til lunsj? Wow. :fnise:

Var småsvimmel, ukonsentrert og følte veldig på det lave blodsukkeret helt frem til mat (da hadde jeg ikke spist siden rundt klokka 20 kvelden før altså). Er flink til å drikke mye vann også! 

Går dette over eller må jeg bare innse at jeg er et frokostmenneske og må skyve fasten lengre mot morgenen? Blir da så lange kvelder uten mat da.. 😅

Anonymkode: 4dc63...4c7

Jeg tror jeg brukte en ukes tid på å bli vant med å ikke spise før kl 12. Nå er ikke jeg i jobb da så det kreves ikke så mye av meg, men sånn som i dag hvor jeg har drevet på med flytting så har det gått helt greit. Krever ikke så mye konsentrasjon da, men en del styrke. 😛

Jeg tenker det er lurt å holde det i 1-2 uker før du evt. Prøver andre tidspunkt for å la kroppen få tid til å venne seg til det. Hvis du fortsetter å føle deg for sløv så er det nok lurt å prøve en annen variant. Jeg er helt nødt til å få spise på kvelden så for meg må fasten brytes etter kl 12 hvis jeg skal drive med periodisk faste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer en del. Når ungen ikke spiser middag hjemme, tar jeg gjerne en 40-48 timer faste. Men hovedsakelig følger jeg 20:4 og trives med det. All følelsesspisingen blir borte.

På de fire timene har jeg to måltider, som oftest middag og kvelds. Er under aap og aktivitetsnivået mitt er lavt pga sykdom. 

Har blitt helt naturlig å ikke spise på dagtid. Har i følge appen fullført 166 fastinger. Det er noen måneder det 😊

Anonymkode: 4a640...2dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg varierer en del. Når ungen ikke spiser middag hjemme, tar jeg gjerne en 40-48 timer faste. Men hovedsakelig følger jeg 20:4 og trives med det. All følelsesspisingen blir borte.

På de fire timene har jeg to måltider, som oftest middag og kvelds. Er under aap og aktivitetsnivået mitt er lavt pga sykdom. 

Har blitt helt naturlig å ikke spise på dagtid. Har i følge appen fullført 166 fastinger. Det er noen måneder det 😊

Anonymkode: 4a640...2dc

Finnes det en app? 

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man starte kl 11 eller kan man starte før? 

Anonymkode: d1623...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man starte kl 11 eller kan man starte før? 

Anonymkode: d1623...f18

Du kan bryte fasten tidligere på dagen hvis du vil ja. Da har du bare siste måltid tilsvarende tidligere på kvelden. Jeg bryter fasten kl 12 for å få spise så sent som mulig da det fungerer best for meg. Klarer ikke legge meg hvis jeg ikke har spist et par timer før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du holdt på? Jeg vet at periodisk faste faller meg ganske naturlig da jeg spiste slik før, men jeg «lærte» kroppen min å bli sulten en lang periode når jeg trodde det var superviktig med frokost.

Tok mellom tre-fem dager før sulten om morgenen forsvant helt når jeg begynte med denne måltidsrytmen og nå konsentrerer jeg meg bedre på morgenen og kan til og med trene tung styrke på tom mage uten å føle meg svimmel eller svak. Faster som regel fra 22/23 til 16/17, spiser to måltider (Spiser annerledes om jeg er på besøk hos andre og skal spise frokost med dem, osv., er ikke så nøye på det men denne livsstilen har jeg i hverdagen). 

Hvis disse plagene har pågått lenger enn en-to uker ville jeg prøvd å flytte spisevinduet. Det gir samme effekt uansett om du faster fra morgenen eller fra kvelden så du velger hva som passer deg.

For enkelte passer det rett og slett ikke å bare spise 1-2 måltider hver dag. Det skal være en livsstil, så ikke tving deg selv til å ha kortere spisevindu om det bare gjør deg vondt.

Anonymkode: afbae...2c4

Skjemmes av å si det, men helt ærlig? 2 dager. :fnise:  Men det var grusomt på jobb, småkvalm og rar i formen så jeg trengte egentlig bare fort å høre at det vil gå seg til for jeg mistet håpet. Men betryggende at det høres ut som er den samme typen som meg mtp det å tro hvor viktig frokost er! 

Takk for svar, jeg prøver igjen nå! I can do this, får bare ha i bakhodet at det vil gå seg til. 😍

 

@_Pixiedust_ Ja, det blir vanskelig for meg også å skal få til å bryte fasten tidligere enn 12 pga kvelden.. Skal prøve igjen nå, for er veldig fornøyd med det som foreløpig er på vekta (selv om jeg er klar over at det kan gå opp og ned!). Har vært bittelitt frem og tilbake med maten, men det e for jeg fant ut at jeg måtte snevre inn spisetimene mine litt og litt så det ikke ble et sjokk for kroppen.. I mitt hode. :phaedra:

Anonymkode: 4dc63...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjemmes av å si det, men helt ærlig? 2 dager. :fnise:  Men det var grusomt på jobb, småkvalm og rar i formen så jeg trengte egentlig bare fort å høre at det vil gå seg til for jeg mistet håpet. Men betryggende at det høres ut som er den samme typen som meg mtp det å tro hvor viktig frokost er! 

Takk for svar, jeg prøver igjen nå! I can do this, får bare ha i bakhodet at det vil gå seg til. 😍

 

@_Pixiedust_ Ja, det blir vanskelig for meg også å skal få til å bryte fasten tidligere enn 12 pga kvelden.. Skal prøve igjen nå, for er veldig fornøyd med det som foreløpig er på vekta (selv om jeg er klar over at det kan gå opp og ned!). Har vært bittelitt frem og tilbake med maten, men det e for jeg fant ut at jeg måtte snevre inn spisetimene mine litt og litt så det ikke ble et sjokk for kroppen.. I mitt hode. :phaedra:

Anonymkode: 4dc63...4c7

Det gjelder å gi det litt tid før man evt. Konkluderer med at det ikke passer for seg selv. :) Vi er tross alt vanedyr. Ikke bare psykisk, men fysisk også og fordøyelsen er ikke noe unntak. Magen og tarmen vår liker å få påfyll når den er vant til det så det tar litt tid å venne seg til et nytt mønster. :)

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi blod i morgen tidlig, har ikke mulighet til å gjøre det i løpet av arbeidsdagen eller etter. Hvordan løser jeg det? Satser på at det går bra?

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gi blod i morgen tidlig, har ikke mulighet til å gjøre det i løpet av arbeidsdagen eller etter. Hvordan løser jeg det? Satser på at det går bra?

Anonymkode: 454a9...7af

Nå gjelder det å ikke bli helt fanatisk da. Hvis det er slik at du lett blir svimmel og uvel etter å ha gitt blod så spiser du ditt første måltid i morgen tidlig. Også fortsetter du med resten av dagen som normalt uten å kutte vekk noen andre måltider og neste dag er du i gang igjen. Det går helt fint det. :)

Til sammenligning har jeg akkurat vært på NM i fotball og der er reglene at spiser vi ikke til alle måltidene som da inkluderer frokost så får vi ikke spille kamp. Så da spiste jeg. Kom hjem søndag kveld og på mandag var jeg i gang med periodisk faste igjen. Null problem annet enn at magen ikke likte å plutselig få mat til andre tider så jeg ble oppblåst og litt uvel. 

Endret av _Pixiedust_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spiser aldri før seks på kvelden når jeg er hjemme igjen for dagen. Visste ikke engang at det fantes en fastediett, men nå som jeg vet det så kan jeg bare si jeg er på den når folk spør hvorfor jeg ikke spiser 😄

Anonymkode: f3b04...5ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, _Pixiedust_ skrev:

Nå gjelder det å ikke bli helt fanatisk da. Hvis det er slik at du lett blir svimmel og uvel etter å ha gitt blod så spiser du ditt første måltid i morgen tidlig. Også fortsetter du med resten av dagen som normalt uten å kutte vekk noen andre måltider og neste dag er du i gang igjen. Det går helt fint det. :)

Til sammenligning har jeg akkurat vært på NM i fotball og der er reglene at spiser vi ikke til alle måltidene som da inkluderer frokost så får vi ikke spille kamp. Så da spiste jeg. Kom hjem søndag kveld og på mandag var jeg i gang med periodisk faste igjen. Null problem annet enn at magen ikke likte å plutselig få mat til andre tider så jeg ble oppblåst og litt uvel. 

Pleier egentlig ikke å bli det, så jeg tar med meg en banan og spiser den om jeg skulle kjenne på noe ubehag!😊

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere,

ny bruker i tråden. Har fulgt dere en stund, men klarer ikke helt å skille de ulike AB fra hverandre 😬

Har tidligere veid 10kg mer enn jeg gjør nå, og bør vel ned 7-10kg før jeg er godt innenfor normal BMI og en vekt jeg føler jeg kan bære med letthet. Har gått ned endel på PF før og synes det er den letteste måten å kontrollere matinntak på, det krever mye mindre tenking enn kaloritelling for min del. Mye mindre skyldfølelse også.

Til en som lurte på om barna merker at du fake-spiser, det kommer jo an på alder? Jeg løser det på den måten at barnet får frokost før skolen, og spiser mens jeg står ved kjøkkenbenken og smører matpakke, drikker kaffe og hun reagerer ikke på det. 

To spørsmål som dere kanksje vil hjelpe meg med? 

1. Er det et poeng at fasten skal vare like lenge hver dag? Det blir sjelden mindre enn 16 timer, men to-tre ganger i uken blir det fort opptil 20 timer da jeg bare spiser etter jobb. Som flere over her er jeg også på mitt piggeste uten mat. 

2. Merker dere noen andre type bivirkning? Jeg har begynt å kjenne pulsen, altså ikke høy puls, men sterkere pulsslag liksom, om natten. Skulle tro jeg var dehydrert, men fargen på urinen tilsier noe annet. Det er ikke krise, men litt ubehagelig å ligge å høre på pulsen i ørene. 

Følger dere gjerne videre! 

Hanne 

Anonymkode: 16b01...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fastet 16/8 i en uke nå og har gått ned 5 kilo. 😱 Jeg slutta med sukker, cola. Merker klærne sitter bedre. Det beste er derimot hvor lite oppblåst jeg er, og at det går helt fint å skeie ut en dag ( slukte EN HEL pizza i går klokka 15, men ikke noe senere utenom et eple. ) Jeg drikker mye vann, kaffe og te og merker virkelig forskjellen med klarere hode og bedre konsentrasjon.  Godteri har jeg helt slutta med, cola også. og Jeg var skikkelig cola light-holiker.  når jeg skeier ut feks til lunch med noe ekstra godt, så tar jeg bare suppe feks til middag. 

Anonymkode: 57bda...4e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...