Gå til innhold

Periodisk faste 16:8


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som driver med dette som vil dele erfaringer? 

Har gjort det litt over en uke og merker at søtsug er borte men har ikke gått på vekten enda!

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Driver og driver, periodisk og faste - er ikke det ganske normalt å spise alle dagens måltider innenfor en 8-timers periode? Hva slags erfaringer skulle det være? Forventer du endringer på vekta uten å gjøre noen endringer i kaloriinntaket? Forventer du å se dramatiske, signifikante endringer i vekt på bare en uke?

Anonymkode: 02850...1cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driver og driver, periodisk og faste - er ikke det ganske normalt å spise alle dagens måltider innenfor en 8-timers periode? Hva slags erfaringer skulle det være? Forventer du endringer på vekta uten å gjøre noen endringer i kaloriinntaket? Forventer du å se dramatiske, signifikante endringer i vekt på bare en uke?

Anonymkode: 02850...1cd

Tror du kan se bort fra denne tråden her jeg. Har du vært alene i dag?

Anonymkode: 454a9...7af

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det snakk om tro ?

Anonymkode: b7110...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det, og har god erfaring. Det er en veldig enkel måte å begrense kaloriinntaket sitt på. Jeg følte svært lite sult og var pigg og opplagt hele tida, også da jeg ikke spiste. Jeg synes det var veldig befriende å kunne løpe ut døra uten å føle at jeg måtte spise frokost. Siste vektnedgangsperiode brukte jeg en slags 5:2, og synes det også var bra. Det ga gode resultater, som du kan se i treningsdagboka mi.

Som sagt, så tror jeg det er en god måte å begrense kaloriene sine på. Noe mer hokus pokus, tror jeg ikke det er. Har heller ikke sett noe særlig overbevisende forskning som sier at fastinga i seg selv gir noe mer utbytte annet enn det naturlige kaloriunderskuddet det leder til når man har et spisevindu som er 5-7 timer kortere enn "normalen". En ting er sikkert, jeg var overraska over hvor godt jeg klarte meg uten mat, og PF er verdt et forsøk - det er lett å gjøre det om til en livsstil (for mange).

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Driver og driver, periodisk og faste - er ikke det ganske normalt å spise alle dagens måltider innenfor en 8-timers periode? Hva slags erfaringer skulle det være? Forventer du endringer på vekta uten å gjøre noen endringer i kaloriinntaket? Forventer du å se dramatiske, signifikante endringer i vekt på bare en uke?

Anonymkode: 02850...1cd

Hva er det du babler om?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde meg på slik periodisk faste en periode, fungerte dessverre dårlig for meg. Kan ha sammenheng med at jeg jobber turnus. Syns 5:2 fungerte bedre, men trivdes ikke med den livsstilen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det snakk om tro ?

Anonymkode: b7110...35b

At du har et spisevindu på 8 timer men faster de resterende 16. F eks spiser fra 11-19 og faster til neste dag kl. 11. 

Anonymkode: 454a9...7af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mehr skrev:

Prøvde meg på slik periodisk faste en periode, fungerte dessverre dårlig for meg. Kan ha sammenheng med at jeg jobber turnus. Syns 5:2 fungerte bedre, men trivdes ikke med den livsstilen heller. 

Hvor lenge prøvde du? Jeg synes de første fire dagene var grusomme og hadde mye vondt i hode. Men siden da har det vært veldig greit. Mest overrasket over at søtsuget er borte. Men ser at den ikke er for alle, spesielt ikke hvis du jobber turnus, er viktig å ha mulighet for å spise regelmessig de timene du har spisevindu. 

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Jeg har brukt det, og har god erfaring. Det er en veldig enkel måte å begrense kaloriinntaket sitt på. Jeg følte svært lite sult og var pigg og opplagt hele tida, også da jeg ikke spiste. Jeg synes det var veldig befriende å kunne løpe ut døra uten å føle at jeg måtte spise frokost. Siste vektnedgangsperiode brukte jeg en slags 5:2, og synes det også var bra. Det ga gode resultater, som du kan se i treningsdagboka mi.

Som sagt, så tror jeg det er en god måte å begrense kaloriene sine på. Noe mer hokus pokus, tror jeg ikke det er. Har heller ikke sett noe særlig overbevisende forskning som sier at fastinga i seg selv gir noe mer utbytte annet enn det naturlige kaloriunderskuddet det leder til når man har et spisevindu som er 5-7 timer kortere enn "normalen". En ting er sikkert, jeg var overraska over hvor godt jeg klarte meg uten mat, og PF er verdt et forsøk - det er lett å gjøre det om til en livsstil (for mange).

Har lest i treningsdagboken din og du er imponerende god på dette! Jeg gjør dette mest for å gå ned i vekt fordi småspising over en hel dag bare ikke fungerer for meg. Jeg finner ingen glede i maten når jeg ikke er sulten og blir bare skikkelig lei av mat. 

Jeg synes også det går overraskende greit uten mat så snart kroppen ble vandt til det. Men «føler» meg enda frem på kaloriinntak i spisevinduet. Har ikke starta med lifesum enda fordi jeg tenkte jeg først skulle fikse fastedelen. 

Anonymkode: 454a9...7af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg praktiserer det sånn høvelig. Spiser mellom 12 og 20 i ukedagene, men i helgene blir det siste måltider mer sånn kl 2130. Likevel gjør det at jeg bare spiser tre måltider hver dag og har mye større frihet til å kose meg ekstra i helgene. Jeg er på grensen til tynn da så jeg ser ikke behovet for å være ekstremt nøye. Det går helt fint å ha det litt anderledes i helgene, men når jeg har vært der at jeg har gått inn for å gå ned i vekt så har det vært veldig lett. Hovedsaklig fordi at på grunn av at jeg spiser først kl 12 så hopper jeg jo da over ett måltid. 

Jeg blir ikke mindre sulten hvis jeg spiser frokost heller. Idet dagens første måltid er inntatt så settes liksom sulten mer i gang og kroppen forventer å få mat ca hver fjerde time. Så hvis jeg spiser kl 08 så er jeg mer sulten kl 12 enn dersom jeg ikke spiser kl 08. 

Nå er jeg tynnere enn det kroppen min foretrekker så jeg er nødt til å spise ekstra i helgene både for å ikke gå ned i vekt, men også for å unngå at jeg plutselig blir så sulten at jeg spiser alt jeg kommer over. Det problemet hadde jeg ikke da jeg hadde mer fett på kroppen. Da gikk det rimelig knirkefritt. 

På grunn av at jeg ikke spiser frokost så opplever jeg å ha veldig stor frihet til å skeie ut når jeg vil. For min del har det dempet spiseforstyrrelsen min veldig. Nå kan jeg faktisk spise mye av det jeg vil fordi jeg har "råd" til det. Men det er fordi jeg helst ikke bør gå ned mer i vekt. Måtte ha vært strengere hvis jeg skulle ha vektnedgang. 

Det er uansett et godt eksempel på hvordan man kan bruke det både ved vektnedgang og vektbalsnse. Jeg la nemlig på meg 25 kg. Gikk fra undervektig etter en lang periode med sulting og spiseforstyrrelse til at jeg gikk over til å ha en ukontrollerbar sult. Brukte vel ni måneder på å kvitte meg med de 25 kg ved å bruke denne metoden og å trene i tillegg. 

Endret av _Pixiedust_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge prøvde du? Jeg synes de første fire dagene var grusomme og hadde mye vondt i hode. Men siden da har det vært veldig greit. Mest overrasket over at søtsuget er borte. Men ser at den ikke er for alle, spesielt ikke hvis du jobber turnus, er viktig å ha mulighet for å spise regelmessig de timene du har spisevindu. 

Anonymkode: 454a9...7af

Jeg prøvde i noen uker. Var rett og slett håpløst når jeg skiftet mellom tidligvakt og seinvakt. Da var 5:2 et bedre alternativ, altså "faste" to dager i uken med maks grense på få kalorier, og å spise som normalt de andre dagene. Men jeg fant fort ut at en slik livsstil ikke passer meg. Å begrense inntak av kalorier og spise når en vil fungerer mye bedre for meg. Er ikke alle som liker å ha regler å forholde seg til. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min andre dag i dag. 

Jobber fra 8:00 til 16:00, og bryter fasten kl 11:00 og spiser frem til 19:00. 

Må prøve meg litt frem og se hva som passer best. 

I dag da jeg våknet hadde jeg masse energi. Jeg ryddet og vasket huset før kl elve. Fikk tid til å bake og. 

Hva spiser dere? Jeg forsøker å holde meg rundt 1600-1800 kalorier og ikke mer enn 50 karb til dagen. Har en del kilo som skal av, så jeg må være streng

 

Anonymkode: 13ed4...d94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på min andre dag i dag. 

Jobber fra 8:00 til 16:00, og bryter fasten kl 11:00 og spiser frem til 19:00. 

Må prøve meg litt frem og se hva som passer best. 

I dag da jeg våknet hadde jeg masse energi. Jeg ryddet og vasket huset før kl elve. Fikk tid til å bake og. 

Hva spiser dere? Jeg forsøker å holde meg rundt 1600-1800 kalorier og ikke mer enn 50 karb til dagen. Har en del kilo som skal av, så jeg må være streng

 

Anonymkode: 13ed4...d94

Kjekt at vi er flere! Jeg starter med kaloriteller i morgen. Har ventet til fasten var på plass! Første tre dagene var jævlige og hadde mye vondt i hodet men nå er det null stress. 

Jeg er på dag 11. Satser på å ligge på ca 1800 kalorier for å se hvordan det går. 

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjekt at vi er flere! Jeg starter med kaloriteller i morgen. Har ventet til fasten var på plass! Første tre dagene var jævlige og hadde mye vondt i hodet men nå er det null stress. 

Jeg er på dag 11. Satser på å ligge på ca 1800 kalorier for å se hvordan det går. 

Anonymkode: 454a9...7af

Flink du er! Har du gått ned noe til nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Leonetta skrev:

Flink du er! Har du gått ned noe til nå? 

Takk!😊 Håper det funker! 

Har ikke vært på vekta enda, men skal veie meg i morgen slik at jeg kan følge med nå når jeg starter kaloritellingen. Men føler meg bedre allerede, selv om det sikkert bare er psykisk😂

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.5.2019 den 10.12, AnonymBruker skrev:

Har lest i treningsdagboken din og du er imponerende god på dette! Jeg gjør dette mest for å gå ned i vekt fordi småspising over en hel dag bare ikke fungerer for meg. Jeg finner ingen glede i maten når jeg ikke er sulten og blir bare skikkelig lei av mat. 

Jeg synes også det går overraskende greit uten mat så snart kroppen ble vandt til det. Men «føler» meg enda frem på kaloriinntak i spisevinduet. Har ikke starta med lifesum enda fordi jeg tenkte jeg først skulle fikse fastedelen. 

Anonymkode: 454a9...7af

Tusen takk.

For min del er periodisk faste en måte å unngå å telle kalorier på. Så lenge man spiser sånn man alltid har pleid innenfor spisevinduet (altså at man dropper frokost og sen kveldsmat), og ellers ikke spiser mer enn det man ellers gjorde til lunsj, middag, osv, så er de fleste garantert et underskudd, som vil føre til vektnedgang. For mange er det å slippe å telle kalorier en psykisk viktig faktor for å lykkes. Jeg tror man kommer langt ved intuitiv spising her.

Jeg ville ha råda dere "ferskinger" (hehe) til PF til å spise intuitivt, overvåke vekta, og begynne med kaloritelling først hvis vekta ikke går ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en veldig mentalt krevende jobb, men vanlig arbeidstid; 8 til 4. Er litt bekymret for at med et spisevindu fra 11 til 19, vil morgenen bli veldig tung, både mentalt og fysisk. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Tusen takk.

For min del er periodisk faste en måte å unngå å telle kalorier på. Så lenge man spiser sånn man alltid har pleid innenfor spisevinduet (altså at man dropper frokost og sen kveldsmat), og ellers ikke spiser mer enn det man ellers gjorde til lunsj, middag, osv, så er de fleste garantert et underskudd, som vil føre til vektnedgang. For mange er det å slippe å telle kalorier en psykisk viktig faktor for å lykkes. Jeg tror man kommer langt ved intuitiv spising her.

Jeg ville ha råda dere "ferskinger" (hehe) til PF til å spise intuitivt, overvåke vekta, og begynne med kaloritelling først hvis vekta ikke går ned.

Helt enig! Før da jeg ikke brukte PF så telte jeg kalorier. Det førte meg enda et hakk ut i spiseforstyrrelsen. Ved å bruke PF så holder jeg den mye mer i sjakk for jeg blir ikke besatt av disse kaloriene og heller ikke redd mat. Jeg har ikke ja/nei-mat på samme måte som før. Med den kaloritellingen så ble det veldig mye mat jeg kuttet helt ut. Framfor å bare fokusere på sunn mat med mye grønnsaker og å begrense inntaket av de store kaloribombene. 

21 minutter siden, Leonetta skrev:

Har en veldig mentalt krevende jobb, men vanlig arbeidstid; 8 til 4. Er litt bekymret for at med et spisevindu fra 11 til 19, vil morgenen bli veldig tung, både mentalt og fysisk. Noen som har erfaring med dette?

Etter hvert som kroppen blir vant til det så vil den fungere helt fint fram til kl 11. Slik er det for meg i alle fall. Jeg våkner ikke noe mer til liv av å spise kl 08. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger for det meste 20:4 her. Spiser på ettermiddagen hovedsakelig. Veldig enkelt og greit. Og veldig billig 😊 Digger å slippe kaloritellingen. 

Ned nesten 10 kg. Aldri gått ned så raskt i mitt liv før 😬

Anonymkode: 4a640...2dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...