Gå til innhold

Periodisk faste 16:8


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Det som hjalp aller mest var "Dette greier du ikke" som sagt. 😂

Anonymkode: 57bda...4e5

Så fint for deg da. Du virker svært moden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Onkel Blå
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker kaffe, te og vann uten søtningsmidler.  Evt bruker jeg stevia. Jeg har fri om dagen, så jeg tar det rimelig chill, men tar en treningsøkt klokka 11 når jeg skal spise 12. Noe veldig enkelt som å løfte vekter. (dumbell) Ikke tungt. Da får det hele visstnok en ekstra god fettbrennende effekt.

Du står jo opp veldig tidlig, så det kan jo være det blir lettere for deg med et vindu tidligere på dagen evt?

Anonymkode: 57bda...4e5

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jeg har ikke tenkt over det, men jeg har levd sånn i årevis. 

Orker ikke frokost så spiser alltid etter 12.00. Spiser siste måltid innen 20.00. 

Spiser moderat lavkarbo selv om det heller ikke er «bevisst», men har fokus på mye proteiner og fett. Holder blodsukkeret stabilt og er ikke sulten mellom måltider.

Trener 3 ganger i uka og er aktiv helgene med 4 åring.

Funker for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg startet på PF i går. Trodde jeg skulle være mye mer sulten, men det har gått veldig fint.Jeg har et langsiktig mål da jeg skal ned 40 kg. Har prøvd mange ganger med veldig mange forskjellige dietter, men alle har gått i vasken etter en stund. Jeg klarer ikke dette med å spise lite og ofte, for når jeg først spiser så spiser jeg. Så det å faste tror jeg vil fungere bedre. Så får jeg være nøye med hva jeg spiser når jeg spiser, men akkurat nå så gleder jeg meg til å gå på denne "dietten". 

Anonymkode: b0a9f...cf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg startet på PF i går. Trodde jeg skulle være mye mer sulten, men det har gått veldig fint.Jeg har et langsiktig mål da jeg skal ned 40 kg. Har prøvd mange ganger med veldig mange forskjellige dietter, men alle har gått i vasken etter en stund. Jeg klarer ikke dette med å spise lite og ofte, for når jeg først spiser så spiser jeg. Så det å faste tror jeg vil fungere bedre. Så får jeg være nøye med hva jeg spiser når jeg spiser, men akkurat nå så gleder jeg meg til å gå på denne "dietten". 

Anonymkode: b0a9f...cf8

Lykke til. :) Det som nok er en del av nøkkelen er å nettopp ikke se på det som en diett, men noe man skal leve med resten av livet. Når jeg har nådd den vekten jeg skal ha så har jeg fortsatt med periodisk faste, men jeg har økt mengden på måltidene noe/skeiet ut med litt ekstra snop i helgene. Samtidig som jeg har fulgt med på vekten for å se hvor mye jeg skal spise for å holde vekten. Det er liksom ikke noe jeg gjør bare en "periode", og ikke noe jeg må holde ut. 

For å si det slik så har jeg vært både undervektig og anorektisk og nå normalvektig ved bruk av periodisk faste. Jeg la på meg under en sykdomsperiode (89 kg på det meste, er 174 cm) hvor jeg droppet ut av denne fasten og spiste alt jeg kom over i et halvt år. Med en gang jeg kom meg på "track" igjen med fasten og tre måltider for dag så raste kiloene av igjen. 

Jeg gikk ned 25 kg i løpet av 7-8 mnd, men jeg tok pauser regelmessig hvor jeg holdt vekten noen uker før jeg hev meg rundt igjen. Det fungerte veldig fint for meg å ta noen slike pauser fra vektnedgangen, også gikk jeg ned ca 700 g i uken i periodene med vektnedgang. 

Eneste ulempen er at kroppen min liker ikke å gå ut av spisemønstret. Sånn som fra tirsdag til søndag forrige uke hvor jeg har vært på NM med fotballaget. Da får vi ikke lov til å ikke spise frokost og lange, slitsomme dager gjorde at jeg spiste siste måltid kanskje sånn kl 22. Ble oppblåst og vondt i magen pluss kvalm ganske fort, men nå er jeg tilbake i spisemønstret igjen og føler meg allerede bedre. 

Slik er det jo uansett. Hvis kroppen er vant til en viss måltidsrytme så vil den reagere på noe helt nytt. Så det er helt normalt å oppleve litt ubehag enten det er at en faller ut av mønstret sitt noen dager eller starter opp et nytt et. 

 

Endret av _Pixiedust_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blerh. Ta meg sammen liksom. Kom på kurs og tok helt av på dessert bordet🙈 

Tror jeg venter med å veie meg til neste mandag jeg, dette er jo helt håpløst! Kan noen fortelle meg at jeg ikke kan spise hva jeg vil bare fordi jeg faster!?!?

Anonymkode: 454a9...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg startet på PF i går. Trodde jeg skulle være mye mer sulten, men det har gått veldig fint.Jeg har et langsiktig mål da jeg skal ned 40 kg. Har prøvd mange ganger med veldig mange forskjellige dietter, men alle har gått i vasken etter en stund. Jeg klarer ikke dette med å spise lite og ofte, for når jeg først spiser så spiser jeg. Så det å faste tror jeg vil fungere bedre. Så får jeg være nøye med hva jeg spiser når jeg spiser, men akkurat nå så gleder jeg meg til å gå på denne "dietten". 

Anonymkode: b0a9f...cf8

Velkommen! Håper du klarer det denne gang! Tror kanskje denne type diett passer mange av oss!😊 

Anonymkode: 454a9...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fastet periodisk i noen uker nå og er ganske fornøyd. Jeg veier 5-6 kg for mye og har en uvane med småspising som fører til at jeg blir lett forstoppet. Jeg spiser som vanlig fra kl11-17 og merker at jeg får mye bedre kontroll på småspising nå enn ved kaloritelling og "vanlig moderasjon". Jeg tror ikke jeg har gått ned i vekt, men "gravidmagen" er borte og fordøyelsen har bedret seg. Jeg tror fordøyelsessystemet mitt har hatt veldig godt av å få noen lengre pauser. Så får vi se om de resterende kiloene forsvinner eller ikke :)

Anonymkode: 303de...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med dette nå, og syns det er overraskende lett å tilpasse seg mønsteret. Regner med det vil gjøre en forskjell på vekten etter hvert. Det som er litt interessant er at jeg hadde samme spisemønster som tenåring. Spiste aldri frokost pga manglende matlyst på morgenen, og middag var dagens siste måltid. Foreldrene mine var på meg hele tiden om at jeg måtte spise frokost, det er dagens viktigste måltid, "du kommer til å være så uopplagt på skolen" ect. Husker jeg hele tiden tenkte at mitt naturlige spisemønster var så usunt, og i 20-årene begynte jeg å tvinge i meg en stor frokost fordi alle sa at man burde det. Og la på meg litt etter litt.....

Så egentlig er periodisk faste et naturlig mønster for meg, jeg har bare kommet bort fra det fordi jeg trodde det var "usunt".

Anonymkode: 26009...772

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, _Pixiedust_ skrev:

Så fint for deg da. Du virker svært moden. :)

Der kom den ja. Får vel si det samme om deg?

Anonymkode: 57bda...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der kom den ja. Får vel si det samme om deg?

Anonymkode: 57bda...4e5

Jeg har som sagt bare forsøkt å komme med noen hjelpende anbefalinger ettersom jeg kan mye om dette temaet. På en saklig måte. Som ikke har blitt tatt veldig i mot av deg på en saklig og voksen måte. Men okei. Sier meg ferdig med den saken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, _Pixiedust_ skrev:

Jeg har som sagt bare forsøkt å komme med noen hjelpende anbefalinger ettersom jeg kan mye om dette temaet. På en saklig måte. Som ikke har blitt tatt veldig i mot av deg på en saklig og voksen måte. Men okei. Sier meg ferdig med den saken. 

Tror det beste er å slutte å svare så kan h*n lage en ny tråd om sine mål til sommeren 😊

Anonymkode: 454a9...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, _Pixiedust_ skrev:

Jeg har som sagt bare forsøkt å komme med noen hjelpende anbefalinger ettersom jeg kan mye om dette temaet. På en saklig måte. Som ikke har blitt tatt veldig i mot av deg på en saklig og voksen måte. Men okei. Sier meg ferdig med den saken. 

Du sa at jeg kom til å feile, og ble sur når jeg sa det var hjelpsomt. Du er jo ikke moden da.

Anonymkode: 57bda...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det beste er å slutte å svare så kan h*n lage en ny tråd om sine mål til sommeren 😊

Anonymkode: 454a9...7af

Ja, som jeg skrev så var jeg ferdig med den diskusjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det beste er å slutte å svare så kan h*n lage en ny tråd om sine mål til sommeren 😊

Anonymkode: 454a9...7af

Var ikke meningen å spore av sånn. 🤭 jeg har holdt på med dette siden sist onsdag eller torsdag og har gått ned faktiske ca 4 kilo. Fra 80 til 76. :) jeg har ikke så mye nytt å komme med ennå

Anonymkode: 57bda...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, _Pixiedust_ skrev:

Ja, som jeg skrev så var jeg ferdig med den diskusjonen. :)

Det hadde vært fint. Jeg er så glad for å ha funnet noe som hjelper meg med vekten og dette har lagt en liten demper på gleden. Håper på å kunne delta videre i tråden uten kommentarer om at jeg ikke burde glede meg, kommer til å feile osv.

Anonymkode: 57bda...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har begynt med 20:4

Innenfor dette vinduet så spiser jeg bare én gang, dermed blir det omad (one meal a day) i stedet for periodisk fasting. 

Jeg var skeptisk i starten, og de første dagene var grusomme. Men etter bare 4-5 dager så begynte kroppen å venne seg til den nye rutinen og nå går det helt fint. 

Jeg har et veldig vanskelig forhold til mat og har i alle år drevet med følelses-spising. Og når jeg først spiste, så spiste jeg for mye. Klarte ikke begrense meg. Så når jeg da spiste 3-4 ganger om dagen så ble det aaalt for mange kalorier om dagen. 

Nå som jeg spiser kun en gang om dagen er det så mye lettere å holde kaloriinntaket lavt nok til å gå ned i vekt. Samtidig så kan jeg spise ganske mye det ene måltidet jeg faktisk har og det tilfredstiller overspise-trangen min. 

Det er ikke alle dette fungerer for, men ville bare gi input fra min erfaring. Spør gjerne om dere lurer på noe ang omad. 

Evt for de som er på reddit, så anbefaller jeg å følge både r/omad og r/intermittentfasting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært fint. Jeg er så glad for å ha funnet noe som hjelper meg med vekten og dette har lagt en liten demper på gleden. Håper på å kunne delta videre i tråden uten kommentarer om at jeg ikke burde glede meg, kommer til å feile osv.

Anonymkode: 57bda...4e5

Er du ferdig nå!? Jeg har ikke sagt at du ikke burde glede deg. Jeg har forsøkt å hjelpe deg til å være realistisk og sette deg mål som vil øke sjansen til å lykkes fordi at å sette seg alt for store mål ER oppskriften på å feile. Så har du reagert med trass og en ekstremt hårsår holdning hvor du har skutt ned innspillene jeg og andre har kommet med. Ærlig talt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Spøkelseskladden skrev:

Jeg har begynt med 20:4

Innenfor dette vinduet så spiser jeg bare én gang, dermed blir det omad (one meal a day) i stedet for periodisk fasting. 

Jeg var skeptisk i starten, og de første dagene var grusomme. Men etter bare 4-5 dager så begynte kroppen å venne seg til den nye rutinen og nå går det helt fint. 

Jeg har et veldig vanskelig forhold til mat og har i alle år drevet med følelses-spising. Og når jeg først spiste, så spiste jeg for mye. Klarte ikke begrense meg. Så når jeg da spiste 3-4 ganger om dagen så ble det aaalt for mange kalorier om dagen. 

Nå som jeg spiser kun en gang om dagen er det så mye lettere å holde kaloriinntaket lavt nok til å gå ned i vekt. Samtidig så kan jeg spise ganske mye det ene måltidet jeg faktisk har og det tilfredstiller overspise-trangen min. 

Det er ikke alle dette fungerer for, men ville bare gi input fra min erfaring. Spør gjerne om dere lurer på noe ang omad. 

Evt for de som er på reddit, så anbefaller jeg å følge både r/omad og r/intermittentfasting

Så flott at du har funnet noe som fungerer for deg. :) Jeg tror ikke jeg hadde klart å bare spise en gang for dag, og å bli skikkelig overmett takler jeg ikke da jeg har hatt bulumi og metthetsfølelsen trigger panikken i meg. Men av og til så sparer jeg meg hele dagen for å kunne kose meg ordentlig på kvelden, så jeg ser absolutt fordelene ved det. 

 

Endret av _Pixiedust_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere i tråden spiser jeg etter periodisk faste-prinsippet. 

Men jeg føler behov for å klargjøre noen ting.

1. Det er ikke frokosten som gjør at noen legger på seg.  Hvis noen ønsker å prøve periodisk faste, men ikke gjør det fordi de  foretrekker å spise tidligere på dagen, er dette helt greit.  Det er din hverdag som avgjør når det er best å faste/spise. 

2. I denne tråden fokuseres det på 16 timers faste, og 8 timers spisevindu.  Det, sammen med 14:10, er det vanligste mønsteret.   Det er ikke nødvendig å gå så dramatisk til verks hvis man ikke ønsker det.

3. Det er fullt mulig å overspise på periodisk faste også.  Spiser man 3 måltider på 8 timer, og hvert måltid er på 2000 kcal hver, havner de aller fleste i energioverskudd uansett når på dagen de spiser. 

Anonymkode: 00f50...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...